handdator

Visa fullständig version : Muskeltillväxt genom elchockar?


Sabbe
2003-03-26, 22:52
Någon som har erfarenhet av liknande produkter som finns ute? Man måste väl ändå motionera, hjärtat måste väl också "tränas"

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,278503,00.html

Nils
2003-03-26, 22:59
SOm Anja sa
"Apparaten hjälper oss att slappna av och att få fräschare muskler inför nästa träning, säger Anja Pärson."
Till detta fungerar elchocker utmärkt och har används länge av naprapater och sjukgymnaster för att värma upp och öka blodgenomströmmningen i muskler för att lättare kunna massera och röra dem samt för att få bort knutor. Jag har använt det till diverse muskler vid skador. Speciellt för ryggproblem är det en superapparat.
Men det är inte för att BYGGA muskler i sig, det får den andra träningen klara av, impulser som ens är i närheten av att ge muskelöverbelastning skulle .vara farligt så inte antagonisterna spänns som normalt i dessa konstgjorda sammandragningar.
Det är alltså endast för hjälp till återhämntning.
Nils

Wilson
2003-03-26, 23:04
men finns det nån apparat som masserar ungefär som riktig massering? tex sån el-muskelstimulerare funkar kanske som det?

Nils
2003-03-26, 23:16
Nej, man kan inte säga att det ÄR som massering. Men jag har jämfört elchocker med massering för ländryggen. Och elen vann klart i effekt.
Massage är dock bra mycket skönare för stunden! :D
elchockerna känns ju som om någon kontinuerligt småsticker dig och man rycker till (som jag är vitsen) vid varje stick. Inte direkt skönt även om man vänjer sig.:whipped:
Sedan kan det vara lite lurigt att få det att fungera riktigt som man tänker sig och om man gör lite fel så att man får dålig kontakt, drar upp spänningen för att kompensera och sedan råkar få kontakt kan det göra ruggigt ont när muskeln drar ihop sig med väldiga ryck. har dock inte skadat mig på det viset, men lite lurigt är det.
Nils

Überbiffen
2003-03-27, 09:56
Tänk o sätta den på andra ställen... :D ... undra hur det skulle kännas ?

-xR-
2003-03-27, 09:59
Kolla Jackass - The Movie, de leker med sådana grejer där :booty:

Grahn
2003-03-27, 10:00
Undrar hur upprepade elchocker påverkar nervsystemet för det torde ju överbelasta det ganska häftigt.

z_bumbi
2003-03-27, 10:11
Det finns vissa tränare som använder ems på sina idrottare efter ett vanligt träningspass för att krama det sista ur musklerna men jag vet inte om det är effektivt då de undersökningar jag sett referat ur inte tycker det är något specielt.
Om man ska använda sådana apparater för att bygga muskler så bör det vara en sådan som sjukgymnaster och massörer mfl använder, de man kan köpa för hemmabruk har för svag ström av förklarliga skäl.
Kan tillägga att man även använder en träpinne lindad med läder för att idrottarna inte ska skrika för mycket under elbehandlingen...

Nils
2003-03-27, 10:42
Jag har en sådan för hemmabruk. Och man vill definitivt inte dra upp den på max! (om man inte har lite dålig kontakt med muskeln eller har satt den lite fel, elektrodplacering gör stor skillnad. Liksom hur mycket underhudsfett man har där man sätter elektroderna.)
Sjukgymnaster osv använder inte så himla hög effekt. Deras maskiner är framförallt mer ställbara. Om man nu tar jämförbara "privata". De där som kräver ett band är naturligtvis mycket begränsade (och mycket mer lättanvända)
Man kan för övrigt gå omkring med små TENS chocker hela dagen för vissa typer av muskelproblem. Så nervsystemet blir inte skadat särskilt lätt i alla fall.
Men igen. Det handlar INTE om muskelbyggande muskelsammandragande!
Det är för återhämntning.
Nils

Wilson
2003-03-27, 20:21
jag tycker också det verkar lite farligt.. har testat det en gång fast inte med speciellt hög spänning på. Mina kompisar hade det och höll fan på å bli galna av smärta. Nä tacka vet jag rejäl träning..

Som massage hade jag dock kunnat tänka mig att använda det om det nu funkar i sådant syfte. Skulle ju i så fall vara ypperligt :thumbup:

Spud
2003-03-28, 17:05
vi testade något liknande på fysiken då jag var mindre. läraren satte två elektroder på underarmen och vred upp reglaget och vips knycklades handen ihop till ett knyckligt bylte.

kändes i flera dagar efteråt kan jag lova. :)