handdator

Visa fullständig version : Ersätta havregrynsgröt


Figaro
2007-06-06, 17:56
Någon med tips på nånting man kan äta till mellanmål istället på havregrynsgröt, börjar tröttna på det har käkat det 2 ggr per dag i över ett halvår.

Nu till sommaren när det är varmt är man inte sugen på det. Nån med något bra tips till nåt enkelt och bra som kan ersätta gröten ?

King Grub
2007-06-06, 17:57
Mackor?

Eddie Vedder
2007-06-06, 18:00
Müsli med fil eller yoghurt är ju bra om du vill ha något som i stort sett är helt likvärdigt, kanske lite godare med nåt kallt på sommaren oxå?

Annars funkar ju precis vadsomhelst som mellanmål. Vanliga saker är ju en macka med valrfritt pålägg, frukt och minikeso/kvarg, en näve nötter etc. Hur stora mellanmålen är får du ju välja själv utifrån dina preferenser och ditt energibehov.

Vill du inte ha vanlig "mellanmålsmat" funkar det alldeles utmärkt att helt enkelt äta lite av lunchen en gång till. Spara lite köttfärssås och spaghetti t.ex. och ät det även som mellanmål.

Figaro
2007-06-06, 18:19
Mackor?

Müsli med fil eller yoghurt är ju bra om du vill ha något som i stort sett är helt likvärdigt, kanske lite godare med nåt kallt på sommaren oxå?

Annars funkar ju precis vadsomhelst som mellanmål. Vanliga saker är ju en macka med valrfritt pålägg, frukt och minikeso/kvarg, en näve nötter etc. Hur stora mellanmålen är får du ju välja själv utifrån dina preferenser och ditt energibehov.

Vill du inte ha vanlig "mellanmålsmat" funkar det alldeles utmärkt att helt enkelt äta lite av lunchen en gång till. Spara lite köttfärssås och spaghetti t.ex. och ät det även som mellanmål.

Mycket bra förslag.
Har ni nåt bra förslag till flingor och yogurt det mesta brukar ju vara sockrat ganska mycket eller gör det inte så mycket?

cheeseflower
2007-06-06, 18:20
Om du fortfarande vill käka havregryn tycker jag det är gott att bara ta havregryn + mjölk + lite nötter, russin eller nåt liknande.

Eddie Vedder
2007-06-06, 18:23
Mycket bra förslag.
Har ni nåt bra förslag till flingor och yogurt det mesta brukar ju vara sockrat ganska mycket eller gör det inte så mycket?

Det är ju bara att köpa naturell yoghurt och naturell müsli, det står ju tydligt på förpackningarna om man tillsatt socker eller ej.

Figaro
2007-06-06, 18:26
Det är ju bara att köpa naturell yoghurt och naturell müsli, det står ju tydligt på förpackningarna om man tillsatt socker eller ej.

aa det är sant men naturella varor brukar smaka häst men jag kan skifta mellan naturell och med nån god smak då och då

Eddie Vedder
2007-06-06, 18:29
Ja eller tillsätta lite sylt, kanske söta med lite honung, skiva ner frukt etc. Finns många sätt att höja smaken om du inte gillar naturellt, dock håller jag absolut inte med om att det smakar häst. Jag tycker det är grymt gott med all müsli.:thumbup:

Hur har du förreeten gjort med gröten då? Den är ju oxå naturell.

Rahf
2007-06-06, 18:32
Råa havregryn? *rolleyes*

Pallar själv inte med smaken av gröt, blir liksom less på det. Har kört med råa havregryn + en skvätt mjölk och det funkar finfint.

Kimball
2007-06-06, 18:33
kvarg med valfri sorts bär (jordgubbar+hallon är ett hett tips), en klick vaniljyoghurt för lite sötma. Släng till en macka eller valfria kolhydrater av ngt slag. Det är vad min frukost består av under deffen ^^

Eddie Vedder
2007-06-06, 18:33
Råa havregryn? *rolleyes*

Pallar själv inte med smaken av gröt, blir liksom less på det. Har kört med råa havregryn + en skvätt mjölk och det funkar finfint.

Havregryn är inte råa, då hade det inte varit gryn utan råa havrekorn.;)

Figaro
2007-06-06, 18:42
Ja eller tillsätta lite sylt, kanske söta med lite honung, skiva ner frukt etc. Finns många sätt att höja smaken om du inte gillar naturellt, dock håller jag absolut inte med om att det smakar häst. Jag tycker det är grymt gott med all müsli.:thumbup:

Hur har du förreeten gjort med gröten då? Den är ju oxå naturell.

Smart idé det där med att söta den själv ska testa med olika grejjer.
Haha okej jag kan testa naturell musli har aldrig gjort det faktiskt :P
Konstigt det där med gröten faktiskt men jag fick in det som rutin och jag åt det mest för att jag var tvungen kändes det som ;P men nu på sommarlovet ska jag ligga lite lågt med det :D

Figaro
2007-06-06, 18:47
kvarg med valfri sorts bär (jordgubbar+hallon är ett hett tips), en klick vaniljyoghurt för lite sötma. Släng till en macka eller valfria kolhydrater av ngt slag. Det är vad min frukost består av under deffen ^^

Nice bär är definitivt nåt jag ska fixa

Rahf
2007-06-06, 18:56
Havregryn är inte råa, då hade det inte varit gryn utan råa havrekorn.;)

RAAAAAAAAAAAH! Du vet vad jag menar petimätersvin! Bara för att jag drar en tabbe så ska han komma och slakta inlägget. Tack Eddie, tack.. Nu kommer jag ligga vaken hela natten. :( *cry* *slap*

Eddie Vedder
2007-06-06, 18:58
RAAAAAAAAAAAH! Du vet vad jag menar petimätersvin! Bara för att jag drar en tabbe så ska han komma och slakta inlägget. Tack Eddie, tack.. Nu kommer jag ligga vaken hela natten. :( *cry* *slap*

Hehe, kunde inte hålla mig.:D

Jag skall minsann trösta dig någon gång.:em:

Trance
2007-06-06, 19:14
Vanlig naturell lättyoghurt + guld-müsli är en fin kombination, smaksatt yoghurt blir så jävla söt.

joriice
2007-06-06, 19:49
RAAAAAAAAAAAH! Du vet vad jag menar petimätersvin! Bara för att jag drar en tabbe så ska han komma och slakta inlägget. Tack Eddie, tack.. Nu kommer jag ligga vaken hela natten. :( *cry* *slap*

du behöver inte ligga vaken hela natten, det är nämligen grub som skrivit i en annan tråd, att man inte äter "råa" havregryn, utan att de är tillagade innan.
Så han kan inte ta åt sig äran av sin diss mot dig egentligen, eftersom det är grub som lärt honom det :hbang:

Sverker
2007-06-06, 19:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92745&highlight=valsad+havre

Eddie Vedder
2007-06-06, 19:53
Så han kan inte ta åt sig äran av sin diss mot dig egentligen, eftersom det är grub som lärt honom det :hbang:

Eftersom jag är läskunnig kan jag faktiskt själv läsa på en påse där det står "ångpreparerade havregryn".*slap*

Så ingen har "lärt mig" det, möjligtvis personen som designat havregrynsförpackningen i såna fall.

Rahf
2007-06-06, 20:43
Suck.. Jag vet inte vad som är roligast, att mitt skämt gick hem hos Eddie eller att folk spinner vidare på hans svar :D

Sir Klabbe
2007-06-06, 21:02
Någon med tips på nånting man kan äta till mellanmål istället på havregrynsgröt, börjar tröttna på det har käkat det 2 ggr per dag i över ett halvår.

Nu till sommaren när det är varmt är man inte sugen på det. Nån med något bra tips till nåt enkelt och bra som kan ersätta gröten ?

500g kvarg + 1-2dl jordgubbsfunlight + fullkornsmusli + russin = SÅ DJÄVLA UNDERBART <3.

Kimball
2007-06-06, 21:10
Kom på en annan gammal goding som jag inte ätit på länge nu.
Kvarg, 1-2 mosade bananer, ½-1dl vaniljyoghurt, ½-1dl russin (allt beroende på önskar kcal mängd och en klick honiiiiiiiiing. Kanske lite kollisfattig frukost enligt vissa, dock. ^^

Karl_alfred
2007-06-07, 04:06
Hahaha men herregud? Ät annan mat?

tntballe
2007-06-07, 07:36
kesella + 1 tsk oboy = chokladpudding

krilleh
2007-06-07, 09:30
Kör ner havregrynen i fil bara? Med knäckebröd iblandat blir det riktigt gott. Själv har jag tröttnat på både det och vanlig gröt så blir mackor mestadels nu.

cerial
2007-06-07, 19:48
Jag kanske är störd, men jag rörde ner en matsked hjortronsylt i gröten och tillsatte två STORA skedar minikeso, lät det svalna lite och åt det ljummet. Var sjukt gott och lent på ett nästan erotiskt vis. *cupid*