handdator

Visa fullständig version : Vassle vs EEA


Skablistor
2007-06-06, 16:56
Vad är bäst Vassle eller EEA innan styrketräning? EEA, eller hur?
Kan inte någon ge ett konkret exempel på ett EEA tillskott.

Eddie Vedder
2007-06-06, 17:07
EsaPro exempelvis:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=182

Rahf
2007-06-06, 18:30
EAA som i Essential Amino Acids. Så att du inte blir dumförklarad i framtiden :D. Man lär sig alltid något nytt och det är inget jag klankar ner på dig för.

EAA är bäst mellan de två för att aktivera proteinsyntesen.

Cerberus
2007-11-15, 17:54
vill låna tråden(vill inte skapa ny o bli påpekad att använda sökfunktionen), kan man ersätta protein-intag med esapro? Eller blir det knas me aminosyrorna eftersom ja inte får alla aminosyror i Esapro, även om de inte är essentiella.

Morty
2007-11-15, 18:09
Dyrt, men jo det kan man. tveksamt om det är fördelaktigt.

King Grub
2007-11-15, 18:11
Dom icke-essentiella behövs inte tillföras för proteinsyntes, vare sig i samband med träning eller i vila.

EAA stimulerar proteinsyntesen vid intag när som helst, men det är en flyktig, hastigt överstånden stimulering, och proteinnedbrytningen minskar inte. EAA (även vassle) är för snabbt för att upprätthålla anabolism, även om effekten jämnas ut när det ingår som en del av en komplett måltid.

Cerberus
2007-11-15, 18:13
tack för svaren! :)

henriknewstream
2007-11-15, 22:56
vad menas egentligen med stimulering utav proteinsyntesen ?

King Grub
2007-11-15, 22:57
Uppreglering av mängden protein som nybildas.

henriknewstream
2007-11-15, 23:21
jaha okej... ? kanske ska fråga vad som händer i muskelen då ? vad är skillnaden mellan vassle och esapro ?

Ganymedes
2007-11-15, 23:52
Ingen skillnad, förutom att EAA är 2.5 gånger effektivare. (med risk för att jag missuppfattat allt, som vanligt)

henriknewstream
2007-11-17, 14:57
jojo det står juh på hemsidan.. men vad blir effekten i muskeln ? killen tidigare frågade juh om man kunde ersätta esapro med sitt proteinintag och det borde man väl självklart kunna göra eftersom aminosyror är protein.

King Grub
2007-11-17, 15:02
"Effekten" är att mer muskelprotein nybildas. Proteinsyntesen är nybildningen av protein, mer specifikt muskelprotein i det här fallet. Stimuleras den, nybildas mer muskelprotein.

[UnTr] freshmint
2007-11-17, 15:09
jojo det står juh på hemsidan.. men vad blir effekten i muskeln ? killen tidigare frågade juh om man kunde ersätta esapro med sitt proteinintag och det borde man väl självklart kunna göra eftersom aminosyror är protein.

Ser man bara till proteinbehovet så visst kan man basera det på EAA, men det finns ju ingen näring i esapro och det finns väl antagligen inga fördelar gentemot en normalt sammansatt kost heller.

Effekten i samband med träningen blir ju förenklat, större ökning i nybildning av muskelprotein och tillsammans med kolhydrater även mindre nedbrytning av muskelprotein.

Edit: skriver för sakta ju *slap*

henriknewstream
2007-11-17, 15:18
okej okej då förstår jag. freshmint jag vet inte om han menar kosten som "proteinbehov", han lär juh inte ta bort köttet från tallriken och blanda ut potatisen med esapro ;) annars lär han få tänka om..

Fat tony
2007-11-17, 16:07
Dom icke-essentiella behövs inte tillföras för proteinsyntes, vare sig i samband med träning eller i vila.

EAA stimulerar proteinsyntesen vid intag när som helst, men det är en flyktig, hastigt överstånden stimulering, och proteinnedbrytningen minskar inte. EAA (även vassle) är för snabbt för att upprätthålla anabolism, även om effekten jämnas ut när det ingår som en del av en komplett måltid.

men om vi säger så här. jag får i mig utav 25g vassel 6g EAA. ger de då samma effekt eller blir vassel bättre i det fallet? att jag doserar 6g eaa före träningen?*whistle*

King Grub
2007-11-17, 16:10
Nej, du kan inte nå samma effekt med ett intakt protein, oavsett dosering.

Fat tony
2007-11-17, 16:31
bara godkänd i SV vad är intakt? när man pratar om EAA(fria) läst det lite över allt

Koloftw
2007-11-17, 17:00
Intakt i det här fallet = Mat.

Mat är för långsamt för att stimulera proteinsyntesen.

Toljanen
2007-11-17, 22:00
Jag har averkat 2 burkar Esapro vid 2 olika tillfällen och har inte upplevt någon förbättrad muskeltillväxt under dom perioderna snarare en försämring. Det jag har märkt är att ökningarna alltid är märkbart bättre när jag använder vassle istället för Esapro. Eventuellt är det dom extra kalorierna som gör skillnanden eller så är det något annat som inte är känt ännu som påverkar.

King Grub
2007-11-17, 22:00
Ersätter du inte energiskillnaden är orsaken så uppenbar den kan bli.

Toljanen
2007-11-17, 22:04
Ersätter du inte energiskillnaden är orsaken så uppenbar den kan bli.

Mycket möjligt men jag ligger på ett hyggligt överskott så att skillnaden borde inte bli så stor som jag upplever den.
Skillnaden mellan 25g vassle och 10g EAA är inte så stor kalorimässigt.

Eddie Vedder
2007-11-17, 22:21
Intakt i det här fallet = Mat.

Nej intakt i det här fallet är vassleproteinpulver. Det är ju det Fat Tony frågar om, skillnaden mellan vassle och EAA.

Ett intakt protein måste inte vara från mat, sålänge proteinet fortfrande behåller sin nativa struktur så är det ju intakt.