handdator

Visa fullständig version : Gå ner fort?


Madde88
2007-06-06, 15:05
Om man är tvungen att gå ner i vikt fort.. vad är det bästa sättet tror ni..
1) att sänka kcal intaget till så lite som möjligt. Men då sänks oxå ämnesomsättningen och till slut står man nästan still i vikt fast man kanske äter hm.. 500 kcal per dag.. + att om man sen börjar äta mera går man upp några kg ganska snabbt..

2) att man minskar kcal med kanske 500 kcal bara så man äter ca 1500..? fast då går det väl inte särskillt fort?

3) man tar massa viktminskings & förbränningstabletter

och tränar mycket.. gäller alla alternativen

Har nämligen nått fel på nånting som har gjort att jag har gått upp massor i vikt (fast får medecin nu) på väldigt kort tid och nu måsta jag gå ner igen och vill gärna göra det så fort som möjligt.. vill gärna kunna visa mig på straden nån gång i sommar

Guddi
2007-06-06, 15:14
Du får ge mer info om du vill ha hjälp. Ålder, längd och vikt är minimumkrav.

Danny Devito
2007-06-06, 15:15
1) Ingen vuxen människa står still i vikt av 500 kcal per dag - ingen. Bara dom inre organen förbrukar runt 800-1000 kcal per dag.

2) Ligger du på ett kaloriunderskott på 500 kcal per dag kommer du gå ner ungefär 0.5 kg fett i veckan + lite vatten och glykogen.

3) Fettförbränningspiller är mest skit, ger väldigt liten effekt.

Hur mycket måste du gå ner och på vilken tid?

Eddie Vedder
2007-06-06, 15:17
Nummer ett kommer ge störst viktminskning, ju större underskott desto mer viktförlust helt enkelt. Sen kommer mer muskelmassa ryka, du kommer troligtvis inte må särskilt bra o.s.v. men om man enkom ser på saken ur ett viktminskningsperspektiv så är det mer kaloriunderskott=mer viktminskning.

Annars skulle jag rekommendera alternativ #2 som deffmetod för din skull, då muskelförluster inte är att efterstrväa och därför att jag gärna sr att du mår bra trots deff.:) Du är desutom en ung tjej och för tjejer är det faktiskt mer ohälsosamt att sjunka lågt i BF% än för killar så jag önskar att du inte väljer alternativ 1 utan är mer rädd än så om dig själv.

Nummer tre är inte ens värd att diskutera.

theoppositescollide
2007-06-06, 15:39
Ämnesomsättningen sänks väl aldrig så mycket som man drar ner på kalorierna. För viktnedgång kan det väl knappast någonsin vara fördelaktigt att höja kaloriintaget för att gå ner i vikt snabbare, det är helt motsägelsefullt. Att sänka kaloriintaget så lågt som möjligt är inte alls nyttigt dock.

Sniggel
2007-06-06, 16:15
Ämnesomsättningen sänks väl aldrig så mycket som man drar ner på kalorierna. För viktnedgång kan det väl knappast någonsin vara fördelaktigt att höja kaloriintaget för att gå ner i vikt snabbare, det är helt motsägelsefullt. Att sänka kaloriintaget så lågt som möjligt är inte alls nyttigt dock.

Så jävla rätt!
Många som ger rådet att "ät mer, du har hamnat i svältläge", ffs deff/bantning är att svälta sig själv! (fast under kontroll)

Militären
2007-06-06, 18:00
Om du nu har "något fel på nångonting" som du uttrycker dig och har gått upp i vikt och tar medecin för detta så är kanske inte en deff något att rekomendera just nu? Bara en tanke.
Annars håller jag med Eddie, -500kcal per dag är standard här på kollo och en metod som verkar funka väldigt bra för många.

Rahf
2007-06-06, 19:07
Om du nu har "något fel på nångonting" som du uttrycker dig och har gått upp i vikt och tar medecin för detta så är kanske inte en deff något att rekomendera just nu? Bara en tanke.
Annars håller jag med Eddie, -500kcal per dag är standard här på kollo och en metod som verkar funka väldigt bra för många.

Inte bara på Kolo, skulle tro att det är en hälsosam standard för alla som har en någotsånär kunskap om kost & näring.

hereigo
2007-06-12, 10:22
Finns det nått bra sätt eller sida/tråd där man kan få lite tips om hur man räknar ut hur mycket man stoppar i sig?

LadyG
2007-06-12, 10:27
Finns det nått bra sätt eller sida/tråd där man kan få lite tips om hur man räknar ut hur mycket man stoppar i sig?

Bibeln:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Bilagan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

Länken i första inlägget fungerar inte, gå till sista eller näst sista sidan, där finns det en fungerande länk.

Diana
2007-06-12, 10:58
Gissar att det är underaktiv sköldkörtel du har fel på och får medicin mot am I right? :)

Jag fick veta av min läkare att själva skälet till att man går upp så mkt (som många med den sköldkörteldefekten gör) är INTE pga att förbränningen sänks (då det bara rör sej om ett till ett par hundra kcal/dag i sänkning max) utan pga att man kommer i ett trött-deppressionsliknande tillstånd och suget/hungern ökar något enormt. Dels vill kroppen ha mat för att frisätta mer glädjehormon och komma ur deppen och dels för att få bort tröttheten.

Ta reda på din förbrukning och sänk kalorierna med 500kcal under den siffran till att börja med och känn efter. Om du har fel på sköldkörteln (uppenbarligen är det ju någon form av hormonellt fel du har eftersom förbränningen är påverkad) så är risken med en alltför stor sänkning att du börjar må ännu sämre och i värsta fall hamnar i ätstörning/jojobantar/deppressions träsk.

Så ta det säkra före det osäkra, var snäll mot kroppen och skynda sakta. Vikten är inte allt, hälsan och välmåendet är så mkt viktigare :thumbup: