handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar alkohol träningen egentligen?


Tajger86
2007-06-06, 10:13
Jag vet att fettförbränningen upphör, men mer? Påverkar den proteinsyntesen eller något annat negativt?

Eddie Vedder
2007-06-06, 10:17
I stort sett varje organ i hela kroppen tar stryk på ett eller annat sätt av alkohol.

Sök på "alkohol" så har du att läsa över sommaren sen.

L-Sami
2007-06-06, 10:17
Proteinsyntesen nedregleras.

Tajger86
2007-06-06, 10:22
Proteinsyntesen nedregleras.

hur mycket?

Officer
2007-06-06, 11:01
hur mycket?

Vilken jävla fråga! Jag blir nästan förbannad.

Det beror såklart på hur mycket du dricker och hur ofta.

Alkohol i stora mängder.är väldigt negativt i alla avseenden.

Dricker du bara två bärs varje fredag kommer du nog inte gå miste om 1 extra centimeter över biceps, så oroa dig inte.

skaparn
2007-06-06, 11:06
Det beror på ifall du dricker med stil eller inte. En 10-årig Talisker är en god whiskey till ett hyfsat pris och kommer ge något ökad tillväxt av biceps och bringa, medan Grants eller JD har visat sig vara väldigt katabola sorter.

Eller så tror jag att den största effekten kommer av dels att du i fyllan och villan inte återhämtar dig något alls, samt att du kanske missar träningstillfällen. Ett moderat intag har visserligen effekter rent fysiologiskt, men mina erfarenheter är att de sekundära konsekvenserna är de svåraste.

Tajger86
2007-06-06, 11:11
Vilken jävla fråga! Jag blir nästan förbannad.


Bra, det var meningen.

Slartibartfast
2007-06-06, 12:14
Vilken jävla fråga! Jag blir nästan förbannad.


Varför är det en dum fråga? Inte sällan Grub lägger upp exakta siffror på i vilken mån olika ämnen påverkar kroppen. Som i fallet med lakrits. Vad är det som säger att det inte kan vara på samma sätt med alkohol?

paddanboy
2007-06-07, 18:27
Alkoholk påverkar, hur mycket beror ju på intag, vad du ätit, massa faktorer. Fettförbränningen påverkas i synnerhet, men just träningen i övrigt är det troligen inga enorma skillnader.

Lizard
2007-06-07, 23:21
Ämenvafasen?! Snygga till den här tråden nu innan jag kallar på Allan!

Alkohol påverkar, som någon redan skrivit, hela träningen från ork till återhämtning. Rejält därtill. Dessutom drar den alltså ned fettförbränningen.
Däremot kan ett glas vin (= 1/3 svenskt "ettglasvin") ha, precis som riktigt mörk choklad (+50%) en positiv inverkan i övrigt för ditt välbefinnande varför rådet i korthet lyder; sluta sup och drick som en italienare. Recept på pasta kommer om någon frågar.

Lizard

emmak
2007-06-07, 23:42
Ämenvafasen?! Snygga till den här tråden nu innan jag kallar på Allan!

Alkohol påverkar, som någon redan skrivit, hela träningen från ork till återhämtning. Rejält därtill. Dessutom drar den alltså ned fettförbränningen.
Däremot kan ett glas vin (= 1/3 svenskt "ettglasvin") ha, precis som riktigt mörk choklad (+50%) en positiv inverkan i övrigt för ditt välbefinnande varför rådet i korthet lyder; sluta sup och drick som en italienare. Recept på pasta kommer om någon frågar.

Lizard

Lizard, vet du om det stämmer att även ett litet glas whiskey om dagen kan vara positivt för hälsan på något sätt? Har hört att det kan vara bra för hjärtat, stämmer det?

Eddie Vedder
2007-06-08, 05:20
vet du om det stämmer att även ett litet glas whiskey om dagen kan vara positivt för hälsan på något sätt? Har hört att det kan vara bra för hjärtat, stämmer det?

Ja, ett "light to moderate" alkoholintag har kunnat visa positiva hälsoeffekter även om det ganska lätt kan bli negativt också. Det är ju en balansgång det där med alkohol mellan att kunna vara positivt för hälsan och blir skadligt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15167206&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Att vin har positiva effekter är ju känt sen länge och danskarna har gjort en hel del alkoholstudier.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10975958&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=7767150&ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Jag vet ju att det för inte alls så längesen publicerades nån forskarstudie som fick ganska mycket uppmärksamhet där det visade sig att just alkohol i små mängder hade positiva hälsoeffekter, och då inte enbart exempelvis p.g.a. antioxidantr i vin etc. utan just alkoholen.

Jag kan ha fel nu förstås och reserverar mej för det, gissar på att King Grub säkert sitter inne med den annars.;)