handdator

Visa fullständig version : hur mår ni vid deff/bantning?


sissa
2007-06-05, 21:44
Jag har aldrig medvetet legat på kaloriunderskott, har aldrig deffat eller bantat( ska inte göra nu helelr, men nångång i framtiden ska man väl) . Är lite nyfiken på hur ni upplever deffen? Det är väl skillnad på deff och deff också, en som tävlar ligger väl på en annan nivå s.a.s.

Visst krävs det lite av en, och det är säkert inte skitkul varje dag, varken fysiskt eller psykiskt, men av vissa trådar att döma så blir man ju lite orolig, låter som man som man ska må skit varje dag typ. ;)

Hur upplever ni det? Mer eller mindre rena helvetet eller helt okej, eller kanske till och med positivt?

GymTT
2007-06-05, 21:49
Det är ju sjukt kul när man börjar se bättre ut i spegeln, då blir jag sporrad.
Ganska envis så jag tycker det går bra! skitkul.

Kör hårt

L-Sami
2007-06-05, 21:52
Just nu, vill jag bara äta mat *cry* annars kommer det dagar då jag känner mig jättetrött, kaffe är räddningen då. Morgnarna kan vara jobbiga, komma ur sängen, kroppen känns sliten, ögonen är ovanligt trötta, lite sådär tom känsla huvudet och i kroppen osv. Blir ibland irriterad också, bara för att jag är hungrig i princip.

Spegeln fungerar dock som en motivationshöjare, man blir glad av att se resultat.

mela
2007-06-05, 21:54
Tycker att det är skittråkigt, men ett nödvändigt ont.

Animalistic
2007-06-05, 21:54
Känn din kropp, jag som har en rätt så känslig mage märkte mycket negativt av snabb deff, jag får deffa lite långsammare. men gå på känsla men tänk på en varierad kost och så att du får i dig alla mineraler och vitaminer du behöver

Jay-Z
2007-06-05, 21:57
Det går bra. Första veckan är hungerskänslorna rätt starka, det försvinner dock mer och mer. En viktig sak för mig är att anpassa träningen under diet. Hade varit död om jag hade kört som jag brukar. Nu blir det kortare och intensivare och tyngre pass med lägre reps.

sissa
2007-06-05, 22:28
Just nu, vill jag bara äta mat *cry* annars kommer det dagar då jag känner mig jättetrött, kaffe är räddningen då. Morgnarna kan vara jobbiga, komma ur sängen, kroppen känns sliten, ögonen är ovanligt trötta, lite sådär tom känsla huvudet och i kroppen osv. Blir ibland irriterad också, bara för att jag är hungrig i princip.

Spegeln fungerar dock som en motivationshöjare, man blir glad av att se resultat.

hur lång period blir det med kcal -?
lägger du in nån vecka där du ligger på energibalans för att "vila" lite, eller så kanske man vanligtvis inte "gör". ätardagar är väl rätt vanligt dock har jag förstått ( där man ligger på + oftast antar jag)

sissa
2007-06-05, 22:30
Känn din kropp, jag som har en rätt så känslig mage märkte mycket negativt av snabb deff, jag får deffa lite långsammare. men gå på känsla men tänk på en varierad kost och så att du får i dig alla mineraler och vitaminer du behöver

jo, man kommer säkert komma på vad som funkar och vad som inte funkar för en. man lär väl göra några "missar";)

RassK
2007-06-05, 22:33
Jag mår mycket bättre när jag deffar.
Både psykiskt och fysiskt! Jag får mindre akne, blir hälsosammare (nyttigare kost + konditionsträning) och jag är aldrig uppblåst som jag bli när jag svullar :>

Mår bättre helt enkelt :hbang:

När det bli hårt så tär det självklart mer på en, men vi snackar inte om nån tävlingsdeff här eller?

sissa
2007-06-05, 22:33
Det går bra. Första veckan är hungerskänslorna rätt starka, det försvinner dock mer och mer. En viktig sak för mig är att anpassa träningen under diet. Hade varit död om jag hade kört som jag brukar. Nu blir det kortare och intensivare och tyngre pass med lägre reps.

Okej. Jo, det är mer än bara kosten som ska anpassas, träningen får man också anpassa. På vilket sätt får man väl lära sig med tiden:)

sissa
2007-06-05, 22:39
Jag mår mycket bättre när jag deffar.
Både psykiskt och fysiskt! Jag får mindre akne, blir hälsosammare (nyttigare kost + konditionsträning) och jag är aldrig uppblåst som jag bli när jag svullar :>

Mår bättre helt enkelt :hbang:

Gött:)


Jag har tänkt att jag kanske kommer tycka det är rätt så trevligt med lite deff efter tid av överskott. Nu har jag inte legat på nåt jättestort överskott, men man äter ju typ jämt känns det som ibland, och då kanske man till och med tycker det ska bli rätt "trevligt" med deff. Men vi får väl se hur det känns i praktiken...Energbalans vore förmodligen det man skulle tycka vore mest trevligt efter överskott. Men det går man tyvärr inte ner av;)

Hur som helst så tänker jag inte försätta mig nu i en sits där det handlar om att man "måste"tappa hur många kg som helst. Det kan ju vara så att det inte är askul att deffa.

Fed up
2007-06-05, 22:41
Förra(första) gången så minns jag det som jobbigt, för att jag var så inrutad hela tiden och fick avstå frestelser och var lite hungrig, men jag minns inte att jag blev direkt tröttare och så.

Nu har jag bara hållt på i tre dagar och tycker orken tar slut efter typ 10 min på gymmet. Då vill jag bara lägga mig på en bänk och somna. Blä. Vet inte om jag äter för lite (tror inte det), om det bara är en tillfällighet som beror på annat eller om det bara är en liten omställningsperiod nu innan kroppen vant sig.

Sen tror jag det är för jävligt att hålla på länge. Man blir ju helt störd av det. Sist höll jag på i tre månader (första månaden mindre hårt, testade mig fram) och på slutet kände jag mig helt knäpp. Jag skulle nog få läggas in om jag skulle hålla på konstant i sex månader eller så.

Sen finns det nåt jag gillar med diet. Särskilt precis innan den ska börja. Jag är lite kontrollfreak på sina sätt och älskar att göra tabeller och organisera. Jag gillar att ha sån kontroll över allt och att jag faktiskt kan påverka min kropp. Jag känner mig sund och fräsch på nåt sätt. Plus att man ju får mycket snabbare synliga resultat än på muskelbyggarfronten, alltså, deffar man två månader så ser man ju markant bättre ut, gymmar man och äter normalt så är ju skillnaden ytterst marginell på två månader generellt.

Det är väl min bantarbrud inom mig som får sitt antar jag, jag har kväst henne i 23 år ungefär innan, så nu får hon revansch!

L-Sami
2007-06-05, 23:20
hur lång period blir det med kcal -?
lägger du in nån vecka där du ligger på energibalans för att "vila" lite, eller så kanske man vanligtvis inte "gör". ätardagar är väl rätt vanligt dock har jag förstått ( där man ligger på + oftast antar jag)

Har kört energi- nu under hela deffen och har inte haft några "ätardagar" direkt, inte mer än att jag fyller på glykogendepåerna när jag har gått ner för snabbt i vikt och tappat en del glykogen och vatten.

Slartibartfast
2007-06-06, 06:33
Ingen skillnad från bulk. Bara skönt att inte behöva trycka i sig så mycket mat.