handdator

Visa fullständig version : FLAB goes FAB. a moment on the lips, a lifttime on the hips


Carrol87
2007-06-05, 20:32
Okej. för 10000e gången.. nu jävlar. men tillskillnad från de andra 9999ggr känner jag mig ovanligt påläst (inget mera skippa måltider eller leva på ägg o tonfisk i 2veckor för att sen äta 2l glass).. no no. fit for fight.

ska träna med en PT som jag sett dyka upp här på forumet..eller inte hon men åsikter om henne :) ingen aning om det när jag "fick" henne som PT.

iaf. nu ska inte PTn göra allt för mig utan jag ska göra mycket mycket själv..


Current status:

Ålder: 19
Längd: 165 (165,5 men det e detaljer)
Vikt: 69kg
Midja: 71,3 cm
Höft: 103 cm

Fler siffror kommer, ska orka mäta oxå.

Tränat styrketräning sen 2004 och har lidit av anorexi som efter tillfriskandet ledde till bulimi. I dagens läge har jag kontroll och tycker jag e rätt hajj på att äta vettigt o träna vettigt. Därav att jag e lite opropertonelig (stavning).
Är vegetarian så ni veggisar som deffar, ge tips. Fast jag fuskar o äter fisk faktiskt...

Träningsdosen ligger på c:a 5-10h/vecka. Jag jobbar med funktionshindrade (gruppboende och pers. assistent) varav jag tränar och stretchar mycket med en lillkillen jag e assistent åt. Men mitt jobb innebär lååååååånga pass (c:a 14h i snitt per pass) o en del nattpass.
Försöker ta 3 löprundor á 45min i veckan. Ligger på c:a 10min / 2km. allt beror på dagsformen..

Mål:
*Hm, tajta till kroppen.
*Minska i fett% (ska mäta den i veckan så åtekommer med hur mkt jag har)
*Gå ner till c:a 58kg under deffen o försöka behålla den vikten även under muskelbyggnaden.
*Minska höftmåttet med en hel del..midjan e jag rätt nöjd med, men c:a -5cm där vore gött..


*flex*

Carrol87
2007-06-13, 18:53
okej, har kommit hem från London så har inte så överdrivet mkt i kylen...

frukost kl. 9:00
2 sportknäcke med lätta (bredde på baksidan o tunt lager) o 1 skiva goudaost 28% på varje macka
1 stor kopp kaffe med laktosfri mellanmjölk

Promenad på c:a 30min

mellis c:a 10:30/11:00
1 äpple
1 proteinshake a 25g protein (130kcal allt som allt)

promenad på c:a 15 min

lunch c:a 14:00
va på språng till ett möte så erhm..lite vatten o ett päron (fy på mig). 1 stor kaffe med laktosfri mellanmjölk

mellis c:a 18:00
banan

Middag 19:15
tonfisk (1burk) med sallad
1 proteinshake (samma som mellis) med linfröolja

så jaa, ingen direkt bra dag.. har lite huvudvärk (big surprise)

Petter__Jonsson
2007-06-13, 19:05
Tränas det inget i denna journal? *whistle* Förstår att det kan ha vart svårt att redovisa några pass om du varit i London.

Kör hårt och hoppas du når dina mål :thumbup:

Fed up
2007-06-13, 21:12
Hej och välkommen hit!

Jag är veggis och deffar just nu, skriver ibland dagsrapporter över vad jag ätit i min journal, så du kan kolla i den om du vill se (nu är det några sidor bak tror jag). Länk se nedan (vill du se en stjärna....).

Lycka till med dina mål och var envis! Det lönar sig i längden!

Carrol87
2007-06-13, 21:21
Tränas det inget i denna journal? *whistle* Förstår att det kan ha vart svårt att redovisa några pass om du varit i London.

Kör hårt och hoppas du når dina mål :thumbup:


nej jag tränade knappt i London.. helt sjukt. men när jag av på gymmet (min kompis släppte in mig gratis) grät jag typ av lycka.
träningen kommer imorn =) ska till Sats o köra skiten ur mig bokstavligt talat!!

tackar.. det behövs..typ. vet inte, har satsat flera ggr o gjort allt rätt (trodde jag) men ändå inte. så nu har jag iaf gjort min läxa :)

Carrol87
2007-06-13, 21:21
Hej och välkommen hit!

Jag är veggis och deffar just nu, skriver ibland dagsrapporter över vad jag ätit i min journal, så du kan kolla i den om du vill se (nu är det några sidor bak tror jag). Länk se nedan (vill du se en stjärna....).

Lycka till med dina mål och var envis! Det lönar sig i längden!

taack =) har faktiskt läst lite av din ;) i smyg.. eller ja, i smyg o smyg. har inte lämnat ngt spår. äter du fisk??

Fed up
2007-06-13, 21:23
taack =) har faktiskt läst lite av din ;) i smyg.. eller ja, i smyg o smyg. har inte lämnat ngt spår. äter du fisk??

Ah! Nej, jag äter inte fisk, men överväger smått att börja göra det, men jag vet inte.:Virro Det vore praktiskt och gott+säkert bra för min kropp men känns konstigt att börja äta djur efter typ 10 år...

Carrol87
2007-06-13, 21:24
ah okej.
hur gör du då? i am impressed att du klarar utan nåt riktigt kött.
jag vill egentligen inte äta fisk men det skulle bli så svårt annars. jag får så ont i magen av för mkt böner o dyl.

Fed up
2007-06-13, 21:36
ah okej.
hur gör du då? i am impressed att du klarar utan nåt riktigt kött.
jag vill egentligen inte äta fisk men det skulle bli så svårt annars. jag får så ont i magen av för mkt böner o dyl.

Ja, nej för sjutton jag äter nästan aldrig bönor, jag är kass vegetarian på det sättet.
Mina stora proteinkällor är ägg, quorn/sojakött, proteinpulver, keso. Ibland kan det bli lite enformigt tycker jag, iallafall när man deffar, mest därför jag börjat överväga att börja äta fisk+att jag nog inte får i mig nog med omega3. När jag inte deffar äter jag mindre prottepulver och keso och mer ost och sånt.

Carrol87
2007-06-13, 21:40
Ja, nej för sjutton jag äter nästan aldrig bönor, jag är kass vegetarian på det sättet.
Mina stora proteinkällor är ägg, quorn/sojakött, proteinpulver, keso. Ibland kan det bli lite enformigt tycker jag, iallafall när man deffar, mest därför jag börjat överväga att börja äta fisk+att jag nog inte får i mig nog med omega3. När jag inte deffar äter jag mindre prottepulver och keso och mer ost och sånt.



haha okej. bönor e rätt äckligt faktiskt. men kikärtor e riktigt gott =) älskar det med aromat på!!

okej, så du äter ägg .. asså, jag har alltid noll fantasi när det gäller mat..

hur brukar du lägga upp din deff? för jag har skit svårt att tänka ut ngt bra med mina arbetstider tycker jag...

Fed up
2007-06-13, 21:57
haha okej. bönor e rätt äckligt faktiskt. men kikärtor e riktigt gott =) älskar det med aromat på!!

okej, så du äter ägg .. asså, jag har alltid noll fantasi när det gäller mat..

hur brukar du lägga upp din deff? för jag har skit svårt att tänka ut ngt bra med mina arbetstider tycker jag...

Ja, kikärtor är toppen. Gillar linser också. Övriga bönor är goda i vissa rätter tex. vita bönor i chili con carne (eller quorn istället för carne då), svarta bönor i burritos osv.

Ja, jag äter massor ägg. Omelett, kokta och stekta, pannkakor med mer ägg i osv. Men brukar ta bort rätt mycket av gulan, särskilt i defftider.

Jag brukar kolla i typ mattråden och sen omvandla allt gott till veggemat i min hjärna. Allt kyckling och fisk blir quorn, bacon, burgare och bullar finns det ju.

Vad har du för arbetstider då? Har du möjlighet att ta med mat?

Jag brukar äta gröt varje morgon, gjord på fiberhavregryn (1 dl), ett gäng frusna jordgubbar, 1/2 skopa vaniljprotte och krossade linfrön. Uppepå har jag en halv bruk keso mini, lite skivad banan och sen lite lättmjölk.

Sen mellanmål 3 h senare ungefär, oftast typ keso+bär+proviva eller prottedrink+bär. Har jag sovit länge går jag direkt på lunch.

Sen lunch, kan vara vad som helst, pannkakor, omelett, quornfileer och broccoli+potatismos, pyttipanna (potatis, quornbitar, lök+kikärtor) och ägg, pastasallad (fullkornspasta, ruccola, stekt lök och svamp, tomat, fetaost, quornbitar, avocado och kikärtor) osvosv.

Sen mellanmål igen. Kanske ett ägg, lite nötter och en frukt.

Sen middag. Kanske pasta och quornfärssås, burgare, eller nåt av lunchalternativen.

Ibland, om kvällen blir sen så tar jag nåt litet på kvällen, försöker hålla mig till mest protein, men inte alltid så lätt.

Sen tränar jag nästan varje dag (antingen gymmet eller nån liten sväng cardio)+går ut med hunden. Nu har det gått så himla lätt den här omgången, troligen pga. värmen så nu har jag kunnat ligga rätt lågt här. Tränar inte mycket mer än jag brukar.

Problemet när man deffar är att man måste tänka på mat nästan hela tiden, lite tröttsamt om det håller på länge. För att man ska orka måste man verkligen engagera sig, tror jag. Kolla mycket i mattråden, där kommer gott hela tiden. Jag kan försöka posta lite mer bilder där, om du vill.

Petter__Jonsson
2007-06-13, 22:02
nej jag tränade knappt i London.. helt sjukt. men när jag av på gymmet (min kompis släppte in mig gratis) grät jag typ av lycka.
träningen kommer imorn =) ska till Sats o köra skiten ur mig bokstavligt talat!!

tackar.. det behövs..typ. vet inte, har satsat flera ggr o gjort allt rätt (trodde jag) men ändå inte. så nu har jag iaf gjort min läxa :)

Ojdå, men då har du verkligen hittat rätt sport *flex* Man måste tillåta sig att vila när man är på semester =)

Hoppas det går bättre denna gång då! Vad gick fel de tidigare gångerna?

Carrol87
2007-06-13, 22:08
Ja, kikärtor är toppen. Gillar linser också. Övriga bönor är goda i vissa rätter tex. vita bönor i chili con carne (eller quorn istället för carne då), svarta bönor i burritos osv.

Ja, jag äter massor ägg. Omelett, kokta och stekta, pannkakor med mer ägg i osv. Men brukar ta bort rätt mycket av gulan, särskilt i defftider.

Jag brukar kolla i typ mattråden och sen omvandla allt gott till veggemat i min hjärna. Allt kyckling och fisk blir quorn, bacon, burgare och bullar finns det ju.

Vad har du för arbetstider då? Har du möjlighet att ta med mat?

Jag brukar äta gröt varje morgon, gjord på fiberhavregryn (1 dl), ett gäng frusna jordgubbar, 1/2 skopa vaniljprotte och krossade linfrön. Uppepå har jag en halv bruk keso mini, lite skivad banan och sen lite lättmjölk.

Sen mellanmål 3 h senare ungefär, oftast typ keso+bär+proviva eller prottedrink+bär. Har jag sovit länge går jag direkt på lunch.

Sen lunch, kan vara vad som helst, pannkakor, omelett, quornfileer och broccoli+potatismos, pyttipanna (potatis, quornbitar, lök+kikärtor) och ägg, pastasallad (fullkornspasta, ruccola, stekt lök och svamp, tomat, fetaost, quornbitar, avocado och kikärtor) osvosv.

Sen mellanmål igen. Kanske ett ägg, lite nötter och en frukt.

Sen middag. Kanske pasta och quornfärssås, burgare, eller nåt av lunchalternativen.

Ibland, om kvällen blir sen så tar jag nåt litet på kvällen, försöker hålla mig till mest protein, men inte alltid så lätt.

Sen tränar jag nästan varje dag (antingen gymmet eller nån liten sväng cardio)+går ut med hunden. Nu har det gått så himla lätt den här omgången, troligen pga. värmen så nu har jag kunnat ligga rätt lågt här. Tränar inte mycket mer än jag brukar.

Problemet när man deffar är att man måste tänka på mat nästan hela tiden, lite tröttsamt om det håller på länge. För att man ska orka måste man verkligen engagera sig, tror jag. Kolla mycket i mattråden, där kommer gott hela tiden. Jag kan försöka posta lite mer bilder där, om du vill.

ahh ajo det e iofs smart att titta där. men ofta e mina arbetspass på 13h så jag e inte hemma förens jätte sent så då orkar jag inte laga mat :P men annars tar jag med mig matlåda.

jag jobbar som assistent åt en liten kille som jag e med hemma o i skolan o ..överallt. så det e just när det e skola o fritids det blir svårt för jag äter tillsammans med honom o andra assistenter. men det går såklart men det blir lite svårt att klämma in alla mål när man ibland e hos sjukgymnast eller logoped.

mitt andra jobb e som assistent åt en större grupp i ett gruppboende o då har jag sovande natt..o då e passen på 23h :p så jaa, en hel del jobb :S

det vore jätte snällt ifall du ville göra det :D:D
jag ahr som sagt var inga kompisar eller ngt som styrketränar eller håller på med deff o liknande :)
eller jo, en som bor i malmö faktiskt :)

Carrol87
2007-06-13, 22:12
Ojdå, men då har du verkligen hittat rätt sport *flex* Man måste tillåta sig att vila när man är på semester =)

Hoppas det går bättre denna gång då! Vad gick fel de tidigare gångerna?

haha i guess =)

erhm, jag äter nog för lite helt enkelt. räknade på ett kcalprogram o insåg att jag ibland överlever på typ 200-300kcal per dag i rätt långa perioder utan att ens tänka på det :S
så jag ahr jätte svårt att äta mkt för då känns det som att jag inte kan kontrollera det osv.
men jag ska verkligen försöka komma upp i mitt kcalintag för det e verkligen för lågt!
så det e väl det som gått fel antar jag. för jag tycker ingenting händer heller. fast jag tränar mkt o verkligen satsar.
(nu går det bara av farten här) o det blir jag jätte arg över..så jag har väl för lite kunskap på ett sätt!

Petter__Jonsson
2007-06-13, 22:19
haha i guess =)

erhm, jag äter nog för lite helt enkelt. räknade på ett kcalprogram o insåg att jag ibland överlever på typ 200-300kcal per dag i rätt långa perioder utan att ens tänka på det :S
så jag ahr jätte svårt att äta mkt för då känns det som att jag inte kan kontrollera det osv.
men jag ska verkligen försöka komma upp i mitt kcalintag för det e verkligen för lågt!
så det e väl det som gått fel antar jag. för jag tycker ingenting händer heller. fast jag tränar mkt o verkligen satsar.
(nu går det bara av farten här) o det blir jag jätte arg över..så jag har väl för lite kunskap på ett sätt!


Ojdå! Men när man får in rutinerna brukar det gå lättare att äta tillräckligt :)

Kan tro att det är extra svårt att lyckas på vegitarisk kost. Det kräver ju verkligen att man har en del kunskap. Men du verkar ju vilja lära och satsa så det kommer säkert gå bra för dig :thumbup: Jag ska hålla tummarna!

Carrol87
2007-06-13, 22:21
njaa jag äter ju mer eftersom jag slipper kött :p klarade inte av konsistensen så det va därför jag slutade äta kött..

ja förhoppningsvis =) jag har blivit lite klokare med åren faktiskt :)
så du/ni lär väl se om man säger så :p

Petter__Jonsson
2007-06-13, 22:23
Ska hålla koll på dig :thumbup:

Carrol87
2007-06-14, 17:45
okej.. en lite bättre dag =) typ.. men seriöst, jag måste på ngt sätt alltid ha med mig 2-3måltider i väskan..jobbigt

började min morgon med att
1. försova mig (tänkte ta en morgonpromenad..men nej nej)

frukost kl. 9:00
1,5 ägg (det va lite löskokt i mitten så det rann ur litegrann)
1 skål med laktosfri fil (typ 2dl), linfrön, kruskakli, psyuliumfrön (öhh), goijabär o krossade linfrön

mellis typ...11:00
banan

lunch kl. 13.30/14:00
200g laktosfri cottage cheese (helt glömt bort va det heter på svenska) - 190kcal iaf...o 32g protein
1 banan
1 kaffe med laktosfri mjölk

tränade i 1h o 20 min :) träningen e ej i ordning.. började iaf med löpning.

* 3km löpning (med backträning o lite intervall) 17:31 min
* axelpress 5kg (ska kolla upp mer exakt va jag gjorde) 3 x 15
* "tricpes maskin" 5kg, 3 x 18
* "biceps maskin" 2kg (snyft) 4x 15
* benpress 80kg, 3 x 20
* "mag maskin" 15kg, 4 x 15
* rygglyft sammanlagt 46st (börjar med 5 sen jobbar jag mig uppåt 1 i taget per "set" så 5st sen 6st sen 7st osv..)
* balanserade o gjorde lite yogaövningar på ett "tefat" 2min per ben
* vanliga situps
* höftlyft
sen stretching :)

efter träning:
fitness opti. (tror jag det heter)

middag 18:30
steka championer med lax o torsk o massa sallad
1 glas laktosfrimjölk
1 glas tranbärsdricka
1 b-vitamin o 1 magnesium tablett

the end for now :)

Carrol87
2007-06-14, 17:48
Ska hålla koll på dig :thumbup:

det låter som en bra ide ;) tror jag

Carrol87
2007-06-14, 19:41
+ 1 proteinshake med linfröolja
+ lite mandlar

Petter__Jonsson
2007-06-14, 20:26
okej.. en lite bättre dag =) typ.. men seriöst, jag måste på ngt sätt alltid ha med mig 2-3måltider i väskan..jobbigt

började min morgon med att
1. försova mig (tänkte ta en morgonpromenad..men nej nej)

frukost kl. 9:00
1,5 ägg (det va lite löskokt i mitten så det rann ur litegrann)
1 skål med laktosfri fil (typ 2dl), linfrön, kruskakli, psyuliumfrön (öhh), goijabär o krossade linfrön

mellis typ...11:00
banan

lunch kl. 13.30/14:00
200g laktosfri cottage cheese (helt glömt bort va det heter på svenska) - 190kcal iaf...o 32g protein
1 banan
1 kaffe med laktosfri mjölk

tränade i 1h o 20 min :) träningen e ej i ordning.. började iaf med löpning.

* 3km löpning (med backträning o lite intervall) 17:31 min
* axelpress 5kg (ska kolla upp mer exakt va jag gjorde) 3 x 15
* "tricpes maskin" 5kg, 3 x 18
* "biceps maskin" 2kg (snyft) 4x 15
* benpress 80kg, 3 x 20
* "mag maskin" 15kg, 4 x 15
* rygglyft sammanlagt 46st (börjar med 5 sen jobbar jag mig uppåt 1 i taget per "set" så 5st sen 6st sen 7st osv..)
* balanserade o gjorde lite yogaövningar på ett "tefat" 2min per ben
* vanliga situps
* höftlyft
sen stretching :)

efter träning:
fitness opti. (tror jag det heter)

middag 18:30
steka championer med lax o torsk o massa sallad
1 glas laktosfrimjölk
1 glas tranbärsdricka
1 b-vitamin o 1 magnesium tablett

the end for now :)

Såja nu börjar det tränas i denna journal också :thumbup: Kör du någon träningssplitt på gymmet eller kör du alltid helkroppspass?

Carrol87
2007-06-14, 20:29
Såja nu börjar det tränas i denna journal också :thumbup: Kör du någon träningssplitt på gymmet eller kör du alltid helkroppspass?

ärligt..jag e rätt ostruktererad på ett sätt så det varierar. ibland delar jag upp passen, ibland lättare helkropp..
jag brukar lägga upp sånt beroende på schemat eftersom jag har rullande. så de veckor det e långledigt så delar jag upp o de veckor jag har mkt jobb blir det helkropp..:)

har du tips får du gärna ge :cool:

Petter__Jonsson
2007-06-14, 20:38
ärligt..jag e rätt ostruktererad på ett sätt så det varierar. ibland delar jag upp passen, ibland lättare helkropp..
jag brukar lägga upp sånt beroende på schemat eftersom jag har rullande. så de veckor det e långledigt så delar jag upp o de veckor jag har mkt jobb blir det helkropp..:)

har du tips får du gärna ge :cool:

Okey, Inget Fel med helkroppspass heller det fungerar aldeles utmärkt om man trivs med det :)

Några tips har jag säkerligen ;) Ett är att satsa framförallt på att bygga träningen runt stora basövningar som involverar stora grupper muskler. Det gör träningen effektivare men också jobbigare. Exmpel på sådana övningar är Knäböj, benpress för benen, marklyft för ryggen (ja egentligen hela kroppen) bänkpress och dips för bröst och triceps, chins för rygg biceps och militärpress för axlarna. Med de övningarna har du en bas i träningen.

Det finns andra varrianter på dessa övningar som är näst intill lika effektiva om du av någon anledning skulle ogilla någon av dem. Viktigt är dock att du tar hjälp med tekniken (om du är ovan vid övningarna) för att utföra dem mest effektivt och undvika onödiga skador :)

Carrol87
2007-06-15, 17:14
jag e så imponerad av mig själv :P
i vanliga fall när jag ställer klockan på extra tidigt för att ta en promenad brukar jag snooza så jag inte hinner..men idag skutta jag tusan upp i tid!!!

frukost 5:00
1 skål fil med linfön, psyluliumfrön, krossade linfrön, kruskakli o mandlar
1 kopp kaffe med mjölk
1 sportknäcke med räkost

Power-walk 4km 5:30-06:05

Kaffe med mjölk 7:00

Kaffe med mjölk 9:00

gick runt på jobbet en del så ja, lite smygmotion

Lunch 11:00
2,5dl linsgryta med majs, kikärtor, championer o sparris
2 ägg

Kaffe 12:00

gick runt på jobbet

Mellis 14:00
1 proteinshake

Träning i c:a 1,5h

* Crosstrainer 15min
* Mage 10kg x 20st, sen 15kg 4x20
* Lower back (heter det ländrygg?) 10kg x 15st, sen 17,5kg 3x15st
* Axlar 5kg x 10st, 12,5kg 3x15st
* Bröst 2,5kg x 15st, 7,5kg 3x15, 12,5kg x 15st
* Övre rygg 10kg x 10st, 15kg 2x20
* Dips 2 x 20st
* Utsidalår maskin (vet inte va den heter) 35kg, 2x30
* Framsida lår 10kg, 3 x 15
* Benpress 80kg, 3 x 20
Tog en liten promenix med 15graders lutning med 6,5 som pace i 10min som lite nedvarvning..
erhm..det va nog allt :S övningarna är inte i ordning...

Efter träning 16:30:
3st sesamkakor
200g keso

o snart e det middag =)

ska ha vilodag imorn typ... ska jobba iofs vilket innebär en hel del lyft..