handdator

Visa fullständig version : Knäskada


Pude
2007-06-05, 20:30
Hej.

Jag har lyckats vrida till mitt knä i sidled ca 4 gånger på ett år.
Nu senaste hade jag tränat upp det i ett halvår typ, jag hade spelat fotboll några gånger utan att känna av någonting. Sen spelade jag match så fick jag en tackling från sidan så knät bara vek sig likadant igen, en oehörd smärta!
Det svullnade upp och jag haltade några dagar innan jag kunde gå normalt. Det går hur fint som helst att springa framåt och så men jag vågar inte belasta det med för hastiga sidledsröreleser, vad kan vara fel? Är det bara en muskel som är sträckt som sjukgymnasten jag var hos trodde?

Guddi
2007-06-05, 21:27
Hej.

Jag har lyckats vrida till mitt knä i sidled ca 4 gånger på ett år.
Nu senaste hade jag tränat upp det i ett halvår typ, jag hade spelat fotboll några gånger utan att känna av någonting. Sen spelade jag match så fick jag en tackling från sidan så knät bara vek sig likadant igen, en oehörd smärta!
Det svullnade upp och jag haltade några dagar innan jag kunde gå normalt. Det går hur fint som helst att springa framåt och så men jag vågar inte belasta det med för hastiga sidledsröreleser, vad kan vara fel? Är det bara en muskel som är sträckt som sjukgymnasten jag var hos trodde?Om knät svullnat upp och du verkligen har ont kring själva knät så har du troligen fått en skada på något ligament, mest troligen ett av collateralligamenten. Om du inte har några smärtor nu så har du antagligen bara fått en liten töjning på ligamentet vilket passar bra med att du varit med om liknande problem 4ggr tidigare.

Sök upp en OMT sjukgymnast eller en naprapat så kan du få hjälp med rehaben. Sjukgymnasten som du besökte första gången kan mycket väl ha rätt i sin diagnos men som du beskriver det här så skulle jag rekommendera dig att få en andra åsikt.

Pude
2007-06-06, 21:24
Nej nu har jag inga smärtor i det, kan ju springa på det, lite ömt ibland bara men inget farligt. Kanske borde skaffa en sån balansbrädgrej

daja
2007-06-11, 11:13
Det låter som korsbandet fått sig en rejäl tänjning, du kanske t.o.m slitit av en del av det. När jag slet av mitt korsband (70% av det) under en fotbollsmatch gjorde det riktigt ont först, sen kunde jag efter 15 minuters vila hoppa in och spela igen, vilket kanske inte var så skitsmart. Jag kände mig väldigt instabil i sidled som du beskriver men så länge jag inte inte gjorde några vridningar gick det rätt ok att springa och jogga. Under kvällen som följde svullnade knät upp rejält och värken började komma, dagen efter fanns inga andra alternativ än akuten och rätt snart blev jag skickad vidare på magnetröntgen där de konstaterade att 70 av korsbandet var avslitet och sen påbörjades ett halvårs rehab tills jag var tillbaka igen.
Du bör absolut kolla upp det där, det är inte normalt att vara så instabil i sidled, om inte annat kan du kanske komma vidare till en sjukgymnast som visar hur du bygger upp området omkring så du slipper slita av korsbandet helt nästa gång!

zeun
2007-06-17, 22:38
Hej!
Hade tänkt starta en helt ny tråd rörande min situation, men kände igen "trådstartarens" så jag fortsätter väl här!
Under en fotbollsmatch för ett och ett halvt år sen skadade jag mitt vänstra knä rejält. Det blev en spelvändning och jag hade tyngdpunkten på det aktuella knäet och vände snabbt upp. Foten satt som sten i konstgräsmattan vilket fick som följd att knäet vred sig. En fruktansvärd smärta! Det blev kryckor drygt en vecka innan jag kunde halta mig fram utan dessa. Ortopeden konstaterade att ledbandet hade blivit uttänjt och jag fick några enkla övningar som jag skulle köra. Två månader senare kände jag mig redo. Inomhusträning som började bra. "Nu är det bara att köra". Tyvärr så råkade jag ut för samma grej igen. Kryckor i drygt en vecka igen. Besökte sen en annan ortoped som sa att även korsbandet var uttänjt. Fick ett program som jag skulle köra. Tyvärr tog jag mig inte tid till att träna rejält då jag då saknade motivation till att spela fotboll. Löpning har jag kört regelbundet utan några som helst problem. Däremot har knäet "hoppat till" vid sned belastning, men utan direkt smärta. Jag har däremot haft problem med att gå ner på huk, dvs att belast knäet för fullt.
Nu i fredags, olyckligtvis, tog jag sats och skulle skjuta en fotboll. Jag halkade till och kände en kraftig smärta i knäet. Dagen efter var knäet uppsvullet och jag har sen dess haltat mig fram. Igen! *gah!*
Min undran är nu: Efter så lång tids vila, ska inte mitt knä stå pall? Eller är den enda chansen för att knäet ska bli frisk att specialträna det?
Tacksam för svar till okunnig.

zimz
2007-06-18, 23:29
Låter som ett ligament. Akta dig för sidosmällarna, har du otur så luxerar knäskålen, går ur led, och tro mig, det vill du inte.

Guddi
2007-06-19, 06:03
Svullet knä av vridvåld är nästan alltid ligamentskada. Jag tycker att du ska gå till en läkare eller sjukgymnast och få det kollat så att inget har gått av denna gången.

Ligament läker lite men blir i stort sett aldrig som de var före skadan utan de förblir uttöjda och har sämre proprioception (nedsatt känsel som leder till dålig balans och känsla över hur man har ställt knät). Det enda man kan göra är att träna upp strukturer runt omkring och det som finns kvar av ligamentet att ta över lite av funktionen för det som blir skadat.

Så, gör om, gör rätt. Det finns en orsak till att man får ett program av sin läkare eller sjukgymnast efter en skada.

zeun
2007-06-19, 17:28
Tack för era svar.
Ja, fått svar av ortopederna som jag tidigare har besökt att det var ligamenten som tagit stryk men även förmodligen korsbandet. Vad är prognoserna vid liknande fall för att kunna träna upp knäet igen för att tillslut kunna utföra sådan aktivitet som t ex fotboll? Hur lång träning får man räkna med?
Som jag också har förstått är det vikigt att även ha ett slags stöd (knäskydd, gasbinda, etc) runt knäet den första tiden så att hjärnan ska vänja sig vid att inte belasta det skadade knäet alltför mycket.

didrix
2007-09-28, 01:22
zeun låter som du har samma problem som ajg har med mitt höger knä dvs pattelarluxationer. Det var samma sak för mig att läkarna skicka hem en och sa att det abra var ledbandet somv ar uttänjt men till slut fatta dem att de va patellarluxationer. Om man har tur försvinner det med åldern eftersom lederna blir stelare allt eftersom man blir äldre, men om man ahr otur så måste de till en operation. Sjlv var jag tvungen att opereras och ska göra de imorn så om 2 månader vet jag om jag kan rekommendera en operation =P.
Och om de nu skulle vara patellarluxationer du råkat ut för se till att du får speciella ortoser som du ska använda när du tränar för att minska risken att knäskålen sticker ur led.