handdator

Visa fullständig version : Kroppen som motstånd


Trytter
2007-06-05, 17:34
Sökte runt på forumet och hittade en massa bra trådar & sidor om träning med kroppen som motstånd.
Men sidorna jag hittade demonstrerar mest övningar.
Jag letade efter ex på hela program men hittade inget.
Tänkte därför be om lite tips.
Finns det nån som kör sån här sorts träning antingen uteslutande eller som en del av sitt schema som kan tipsa om hur man sätter ihop ett program.
Lite svårt att veta hur många övningar man ska ha hur ofta etc...
Eller är det samma princip där som med konventionella styrketräningsprogram?

Tackar på förhand

Rahf
2007-06-05, 17:35
Varför vill du träna med bara kroppen?

Trytter
2007-06-05, 17:49
variation.
Tänkte byta ut en av veckans dagar på gymmet med en sån..
Omväxling förnöjer som det heter

major Pectoralis
2007-06-05, 20:06
Det är samma princip som gäller: träning och återhämtning måste vara i balans.
Emellertid är de flesta "kroppsegna övningarna" av basövningskaraktär (multi-joint-övningar) och därför är ett helkropps- eller halvkroppsupplägg lämpligt.

Trytter
2007-06-06, 14:49
Ingen som råkar veta var man kan hitta ex på scheman och program som är helt eller delvis baserade på kroppen som motstånd?
Så man får lite hum och har en slags mall att utgå från?

vesterberg
2007-06-06, 16:00
är väl bara att da dom där övningarna och göra ett eget schema?
börja med dom största muskelgrupperna och kör på.

Trytter
2007-06-06, 18:48
Jo men jag tänker lite på att anpassa mängden efter träningsformen..
Att göra en rörelse 3 set med 50 reps påverkar ju inte kroppen på samma sätt som 3 set 6 reps av samma rörelse.
Jag tänker på belastning, återhämtning etc...
Nån måste väl veta var man kan hitta folk som tränar på det här sättet och kan bidra med ett ex?

Rahf
2007-06-06, 19:02
Om du vill göra lägre reps av samma rörelse så måste du med största sannolikhet lägga på vikt och då har du gått ifrån principen att träna med bara kroppsvikt.

Många kampsportare brukar träna efter den premissen för de tror att man blir för stor av att lyfta skrot. Alltså går de efter "Bruce Lee-myten".

Trytter
2007-06-06, 19:22
Om du vill göra lägre reps av samma rörelse så måste du med största sannolikhet lägga på vikt och då har du gått ifrån principen att träna med bara kroppsvikt

Jo det var det jag menade
Att 50 reps knäböj utan vikt påverkar kroppen annorlunda än om man kör knäböj med en vikt som man bara klara 6 reps med.
Därför borde upplägget med sets och frekvens, vila etc kanske se annorlunda ut...

Rahf
2007-06-06, 19:23
You've lost me. Nu får du förklara dig för jag fattar då inte vad du vill komma fram till.

Hemi
2007-06-06, 20:54
Förutom det mesta som redan skrivits tycker jag att du skall utnyttja möjligheterna med utanför gymet träningen. Jag brukar variera min styrketräning otroligt mycket med tyngdlyftningsövningar t ex (jag är ingen byggare) men känner mig ändå tungfotad på något sätt om jag slutar helt med andra aktiviteter och bara lyfter. Jag vågar mig inte på att skriva ett program åt dig men det finns många hundatals övningar från topp till tå och säkert program, att hämta ur böcker som kan lånas på bibliotek. Återkommer om jag minns någon titel. Har du tillgång till universitetsbibliotek lär du hitta nåt direkt på hyllan. Jag är osäker på om utbytandet av en dag i veckan skulle vara så mycket givande, även om jag gör det själv men det beror på att jag inte alltid har tillgång till vikter. Sen gjorde vi ofta så i fysträningen till boxningen t ex. Men då var inte målet att bygga massor med muskler snabbt heller.

Det finns andra som stundvis har tränat utan vikter:

"[…]That summer the bodybuilders took me on as their protégé. They put me through a series of exercises, which we did together beside a lake near Graz, my hometown in Austria. It was a program they used simply to stay limber. We worked without weights. We did chin-ups on the branches of trees. We held each other's legs and did handstand push-ups. Leg raises, sit-ups, twists, and squats were all included in a simple routine to get our bodies tuned and ready for the gym."

Arnold Schwarzenegger

major Pectoralis
2007-06-06, 21:25
Övningar där man klarar att göra +30 reps i en följd kan köras dagligen. För att vara på den säkra sidan kan man dock nöja sig med att köra varannan dag.
Tyngre övningar som chins, finnen eller enbensböj tar längre tid att återhämta sig från.

Obnoxious
2007-06-06, 22:48
komemr ihå att jag hade massa såna scheman över somrarna back in the days när jag var gymanst. typ vär var det en massa år sedan och jag har inte kvar papprena

Dav0d
2007-06-07, 01:22
Jag själv skiftar tränings typer väldigt ofta och det har fungerat väldigt bra för mig att skapa egna scheman med styrketränings splittar. Alltså dela in i muskelgrupper, större först i passet o.s.v.

Oftast kör jag helkroppspass och precis som på gymmet kör jag enligt likadan princip - vilket för övrigt är grym träning. Eftersom jag tenderar att köra lite mer intensivt.

Det är inte krångligt att skifta över till övningar där man enbart använder kroppen som motstånd, använd kreativiteten och känn efter hur din kropp reagerar på träningen. Har jag alltid tyckt varit bättre än att följa det andra kör till 100%.