handdator

Visa fullständig version : Bryta ned muskler och sedan bygga upp dem igen för ökad styrka?


UrkProductions
2007-06-05, 17:30
Enligt min idrottslärare så får man ökad styrka om man bryter ned sin muskelmassa och sedan bygger upp den igen för att få starkare muskler än innan nedbrytningen. Tycker det låter lite konstigt. I alla fall så tränar två av mina kompisar så sedan en vecka tillbaka.

Ville bara fråga om det stämmer. För att hon sa nämligen att träna om musklerna ger samma effekt som att bryta benen i armen och sedan stärks skelettet efter att det byggts upp igen.

Stämmer detta eller har jag en ouppdaterad lärare?

überstarken
2007-06-05, 17:33
Grubs svar var bättre :D

King Grub
2007-06-05, 17:33
Nej, det stämmer inte alls. Både muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad pågår konstant, hos alla, i alla lägen. Det är separata processer. Om muskeluppbyggnaden är större än nedbrytningen över en given mätperiod, har man ökat i muskelmassa, och tvärtom.

Det är en fördel att minimera nedbrytningen under ansträngning, snarare än tvärtom.

Däremot ökar träning nedbrytningen, det är ofrånkomligt, och träningen är en förutsättning för att muskeluppbyggnaden också skall öka.

Rahf
2007-06-05, 17:34
Du kommer inte märka att en muskel säckar ihop och flyter iväg i.o.m att du bryter sönder den (förslagsvis genom träning) för det händer inte.

Att köra bulk/deff beräknat på dagar eller veckor funkar inte alls om de kör på nånting i de banorna.

UrkProductions
2007-06-05, 19:29
TACK!!! :D

Ska tala om det för mina kompisar och verka smart :D
En ny sak jag lärt mig :P

major Pectoralis
2007-06-05, 20:12
Enligt min idrottslärare så får man ökad styrka om man bryter ned sin muskelmassa och sedan bygger upp den igen för att få starkare muskler än innan nedbrytningen. Tycker det låter lite konstigt. I alla fall så tränar två av mina kompisar så sedan en vecka tillbaka.

Ville bara fråga om det stämmer. För att hon sa nämligen att träna om musklerna ger samma effekt som att bryta benen i armen och sedan stärks skelettet efter att det byggts upp igen.

Stämmer detta eller har jag en ouppdaterad lärare?

tja, träning krävs för att man skall bli starkare och träning bryter ner på kort sikt. Träning leder till ett "hormonellt katabolt tillstånd". Därför krävs även vila och kost för att man skal bli starkare, större, uthålligare etc.

UrkProductions
2007-06-05, 21:18
Men det kan väl ändå inte vara bra att träna som min polare säger? Att köra samma muskler jättemycket per vecka för att bryta ned dem och sedan kunna hoppa högre.

Jacksatan
2007-06-05, 21:20
Men det kan väl ändå inte vara bra att träna som min polare säger? Att köra samma muskler jättemycket per vecka för att bryta ned dem och sedan kunna hoppa högre.

Nej, givetvis inte. Det finns ingen med vett i skallen som tränar på det sättet.

King Grub
2007-06-05, 21:27
Styrketräning stimulerar både nedbrytning och uppbyggnad. Det är ingen fördel för uppbyggnaden om nedbrytningen blir stor. Tvärtom är fördelen, om man kan minimera nedbrytningen träningen åstadkommer. Proteinsyntes (nybildning av muskelprotein) minus proteinnedbrytning kallas proteinbalans. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen över en viss mätperiod, befinner man sig i positiv proteinbalans totalt. Ju mindre proteinnedbrytning, desto bättre, alltså.

Ingen befinner sig i positiv proteinbalans hela tiden. Även under en perfekt upplagd uppbyggnadsperiod med energiöverskott och gott om mat och vila, befinner man sig dagligen i negativ proteinbalans, när nedbrytningen är större än uppbyggnaden (t ex före frukost). Så skall det vara. Ju kortare mätperiod, desto mer ointressant. Vem bryr sig om man "tappar muskler" en kvart, om det motsatta råder dom kommande tre timmarna?

Men det råder inget förhållande som säger större nedbrytning under träning = större uppbyggnad. Träningen uppreglerar uppbyggnaden med början någon timme efter avslutat pass, och är då nedbrytningen så liten som möjligt, är detta bara positivt.

Englund
2007-06-05, 21:52
King Grub, jag trodde aldrig jag skulle säga detta; Jag tror inte att det är en bra kombination att använda en bärbar dator samtidigt som man cyklar :D

Han vet säkert att det ligger till på det viset du beskriver. Men han undrar om det är bra att minska i total muskelmassa rejält t.ex. en vecka för att sedan lägga på sig muskelmassa veckan/veckorna därpå. På så vis (enligt hans polare, eller om det var någon lärare) så kommer man ett snäpp högre än innan. Och uppbyggnad på detta vis är bättre (fortfarande enligt hans polare/lärare).

pragmatist
2007-06-05, 21:55
Man vet väl inte exakt vad som orsakar hypertrofi men en teori som väl är ganska rimlig är vad vi skulle kunna kalla för "ATP-skuldteorin" enligt vilken kortvarig brist på ATP orsakad av tung träning håller tillbaka muskelns naturliga proteinsyntes temporärt (denna kräver också ATP), och att detta skulle trigga en förhöjning av proteinsyntesen när muskelcellen försöker "hinna ikapp" den syntes som gått förlorad, vilket resulterar i ett visst överskott. Det är i så fall inte samma sak som nedbrytning direkt, utan snarare en fråga om att syntesen (som pågår hela tiden) bromsas upp.

Men som sagt, det är en teori. Man vet inte exakt hur mekanismerna bakom hypertrofi ser ut.

Guddi
2007-06-05, 22:02
Kan det inte vara så att gympaläraren har syftat på en klassisk superkompensation?

http://img265.imageshack.us/img265/1261/pagesfromaerobochanaerozr3.th.jpg (http://img265.imageshack.us/my.php?image=pagesfromaerobochanaerozr3.jpg)

stahlberg
2007-06-05, 22:50
Jag tror samma sak som Guddi. Och sedan har eleverna bara missförstått det hela.