handdator

Visa fullständig version : Olw Minimal - Vad tycker panelen


Body Guard
2007-06-05, 17:15
Vad tycker kolo om http://www.olw.se/webb.asp?menu=1&smenu=1&umenu=1&page=prod_chips15

Som substitut för vanliga chips, visst chips kan aldrig bli nyttig mat men kan dessa vara ett bra alt till de vanliga? Köpte en påse och tyckte de var sjukt goda.

Innehåll:
Potatispulver, stärkelse (potatis, vete), vegetabilisk olja, salt, gurkmeja, kryddblandning (salt, druvsocker (majs), lökpulver, mjölkpulver, yoghurtpulver, smakförstärkare (E 621), maltodextrin (potatis), gräddpulver, mjölksocker, surhetsreglerande medel (E 330, E 270), dill, krydda, jästextrakt, persilja, vitlökspulver). Kan innehålla spår av soja.

Storlekar:
100g

Näringsvärde per 100 g:
Energi: 1660 kJ/400kcal
Protein:6g
Kolhydrat: 78g
Fett: 7g

Cerberus
2007-06-05, 17:18
är de goda så fortsätt äta dom.

kcal-mässigt var d ju ingen större skillnad mellan riktiga chips.

Body Guard
2007-06-05, 17:22
är de goda så fortsätt äta dom.

kcal-mässigt var d ju ingen större skillnad mellan riktiga chips.

nä precis.. men det är ju skillnad på friterat och bakat. T ex är 500 kcal från godis sämre än 500 kcal från chips? Hänger du med i mitt tankesätt.:em:

Rahf
2007-06-05, 17:28
Vill man äta chips så äter man chips, varför kompromissa när man blir sugen? Sköter man sig i de andra facken så har man inget att oroa sig för.

Ta dem efter träning! Jag menar.. De innehåller trots allt Malto :D

L-Sami
2007-06-05, 17:39
Bättre val än vanliga chips om man har råd med "extra" kalorier som chips ger.

Cerberus
2007-06-05, 17:57
nä precis.. men det är ju skillnad på friterat och bakat. T ex är 500 kcal från godis sämre än 500 kcal från chips? Hänger du med i mitt tankesätt.:em:

fett höjer ju testo :D så ja, äter vanliga chips.


men chips e ju aldrig "bra" direkt tycker jag, för att öka kcal-intag visst..


sen undrar jag vad du menar med sämre? Sämre i förhållande till vad? Mål osv?

überstarken
2007-06-05, 18:16
fett höjer ju testo :D

Fel. För lite fett bidrar till minskad testo-nivå däremot.

fluffy_ferret
2007-06-05, 19:16
Kombinationen stärkelse-fett är sällsynt i naturen, om den ens förekommer där, så skulle inte rekommendera dessa chips. Fettet är dessutom av riktigt dålig kvalitet.

NisseEriksson
2007-06-05, 19:19
Kombinationen stärkelse-fett är sällsynt i naturen, om den ens förekommer där, så skulle inte rekommendera dessa chips. Fettet är dessutom av riktigt dålig kvalitet.

Rapsolja, dåligt?
Förklara dig

fluffy_ferret
2007-06-05, 19:23
Rapsolja, dåligt?
Förklara dig

Jag såg det just och det är väl ok men jag litar inte på att andra oljor inte används vid något annat steg vid processen så jag låter det stå. Dessutom så vet jag ju inte hur rapsoljan används. Som (nästan) alla växtoljor är den känslig för oxidering och tror inte chipstillverkarna är så brydda om sånt.

King Grub
2007-06-05, 19:24
Jag såg det just

Så först skrev du bara att det var dåligt för att du kände för det, utan att egentligen ens ha en aning om vad det handlade om?

fluffy_ferret
2007-06-05, 19:27
Så först skrev du bara att det var dåligt för att du kände för det, utan att egentligen ens ha en aning om vad det handlade om?

Jag har läst innehållsförteckningar på otaliga chipsförpackningar och det fanns ingen anledning att anta att något hade ändrats i fettfrågan. Jag var dock artig nog att läsa länken efter jag postade.

Det finns heller ingen anledning att säga att det skulle vara enbart bra fett i chipsen eftersom jag vet så lite om tillverkningsprocessen.

Rahf
2007-06-05, 20:40
Jag vet inte hur ni andra tänker men jag brukar knappast vara brydd av om fett/kolis/protte-källorna är bra om jag ska smaska chips eller snacks i övrigt. Nog för att jag inte gjort det på över ett halvår, men ändå. Det känns som ytterliggare ett tafatt försök att vara analoptimal alternativt onödigt hängiven sin diet.

Eddie Vedder
2007-06-05, 21:28
Det känns som ytterliggare ett tafatt försök att vara analoptimal alternativt onödigt hängiven sin diet.

Ja iaf om man tycker dom fetare varianterna är godare. Dock är det ju inte rätt att "döma" någon för att denne köper lightglass, lightchips, ost med 5% fett o.s.v. om man nu skulle föredra det. Själv har jag svårt för extremt feta produkter och brukar i regel föredra något magrare och mindre sötade saker även när det gäller "skräpmat".

Så ibland kan det nog bli att det nästan blir motsatsen, även om en person faktiskt tycker det är godare med en variant som råkar vara ett mindre onyttigt alternativ så är det "fel" och risk för ätstörning o.s.v.

Påstår inte att du har den uppfattningen Rahf, don't get me wrong, men min åsikt är helt enkelt att man äter det man tycker är godast, PUNKT. Är det fullfett, fettreducerat, fettfritt, pinsamma försök att haka på fullkornstrenden (fullkornschips är praktexemplaret:D ) naturgodis o.s.v. så ska man ta det man tycker smakar bäst när man känner för att unna sig något extra gott.:thumbup:

Diana
2007-06-06, 07:37
Har knaprat sådana men tyckte inte riktigt de höll måttet för att väljas framför riktigt fettsvettiga grillchips etc. Är iofs rätt kräsen när det kommer till lightprodukter :D De enda tre ting som i mitt tycke förtjänar att väljas framför sin fläskigare broder är

Lättmjölk
Räkost 3%
Gröna slaktarns leverpastej (5? 10? %)

Sistnämnda var sjukligt god och välkryddad om jag kommer ihåg rätt, men ack så svår att få tag på verkar det som. Men minnet lever kvar i form av en näraorgasmisk smakupplevelse.


men chips e ju aldrig "bra" direkt tycker jag, för att öka kcal-intag visst..


Och inte ens i det syftet är det optimalt (http://www.roadfood.com/photos/6599.jpg) *popcorn*

Rahf
2007-06-06, 10:22
Ja iaf om man tycker dom fetare varianterna är godare. Dock är det ju inte rätt att "döma" någon för att denne köper lightglass, lightchips, ost med 5% fett o.s.v. om man nu skulle föredra det. Själv har jag svårt för extremt feta produkter och brukar i regel föredra något magrare och mindre sötade saker även när det gäller "skräpmat".

Så ibland kan det nog bli att det nästan blir motsatsen, även om en person faktiskt tycker det är godare med en variant som råkar vara ett mindre onyttigt alternativ så är det "fel" och risk för ätstörning o.s.v.

Påstår inte att du har den uppfattningen Rahf, don't get me wrong, men min åsikt är helt enkelt att man äter det man tycker är godast, PUNKT. Är det fullfett, fettreducerat, fettfritt, pinsamma försök att haka på fullkornstrenden (fullkornschips är praktexemplaret:D ) naturgodis o.s.v. så ska man ta det man tycker smakar bäst när man känner för att unna sig något extra gott.:thumbup:

Det här är anledningen till varför jag ibland hatar att kommunicera via text, allting kommer inte igenom. Givetvis ska man köpa det man tycker mest om, min poäng var att de som står och tittar på näringsinnehållet på förpackningarna just för att de nojar över vad som är "nyttigast" bör skärpa till sig.

Ska man köpa snacks så ska man köpa sånt som man tycker bäst om, det är ju därför man köper det.

vesterberg
2007-06-06, 14:30
Minimal är sjukt goda, nuff said.

joriice
2007-06-06, 22:34
Chips är gott.
Äum, sålänge det inte är någon markant skillnad i smak, pris och konsistens på chipsen så hade jag slagit till tror jag.



(Men jag gillar mina Estrella Sourcream & Onion ändååå! Älskar!)

skaparn
2007-06-06, 22:52
Det här är anledningen till varför jag ibland hatar att kommunicera via text, allting kommer inte igenom. Givetvis ska man köpa det man tycker mest om, min poäng var att de som står och tittar på näringsinnehållet på förpackningarna just för att de nojar över vad som är "nyttigast" bör skärpa till sig.

Ska man köpa snacks så ska man köpa sånt som man tycker bäst om, det är ju därför man köper det.

Du sätter dig återigen över andras preferenser och dömer dem. Om valet står mellan att äta vanliga chips och gå en lång promenad för att kompensera energiintaget, givet att man har ett mål för detta, eller att äta snacks med mindre energi och slippa gå promenaden, då kanske somliga väljer det senare. Så jag undrar varför de bör "skärpa till sig"?

Jag tycker bäst om att äta kladdkaka med grädde under dygnets alla vakna timmar, men avstår. Hela livet handlar ju egentligen om att avstå det kortsiktigt njutbara för det långsiktigt givande.

Karl_alfred
2007-06-07, 04:04
Lightprodukter smakar alltid sämre än orginalet.

NisseEriksson
2007-06-07, 11:36
Lightprodukter smakar alltid sämre än orginalet.

Jag tycker att Zero är godare än Coca Cola original
Jag säger det inte för att vara motsträvig utan för att det är så.
I många fall stämmer det men långtifrån alla

Pierre_C
2007-06-07, 19:09
Jag tycker att Zero är godare än Coca Cola original
Jag säger det inte för att vara motsträvig utan för att det är så.
I många fall stämmer det men långtifrån alla

Fast Coca cola light är godast, smakar ganska olikt vanlig cola. :)

för att svara på topic: Håller med Eddie, man ska äta det man tycker är godast helt enkelt. Sen om det är light eller inte spelar inte så stor roll, bara man unnar sig lagom mkt. Coca colan kan jag iofs förstå om man väljer trots att man gillar orginalet med socker mer, det är så jäkla stor skillnad energimässigt :)