handdator

Visa fullständig version : Fettförbränna samt ökad muskelmass


Pantani
2007-06-05, 15:54
Har tränat rätt hårt sedan jag varit 16 men aldrig haft någon vidare mage. Är nu 23 och har börjat hårdköra sedan mars(slappar rätt hårt under vinterhalvåret fast tränar ändå regelbundet). Jag tränar olika muskelgrupper 4 gånger i veckan samt springer milen 2 gånger i veckan.
Själv tycker jag att jag både ökat i muskelmassa och minskat mitt kroppsfett men...

På senaste tiden har jag läst väldigt mycket på forum och dietister som säger att för att förbränna fett så måste man bränna mer kalorier än vad man gör av med och för att bygga muskler måste man ha ett energiöverskott. Enligt vissa är det omöjligt att göra detta samtidigt och att det bara är för att det är ens nervsystem som har bättre kontakt med hjärnan(what?!?!?!) som man intalar sig detta.
Skulle vilja påstå att jag förbränner mer än vad jag får i mig. Samtidigt som jag nästan bara äter proteinrik föda.

Har jag bara intalat mig att jag förlorat kroppsfett och samtidigt byggt muskelmassa? Har till exempel ökat från 90kg i bänk till 120kg sedan i mars.

Vore tacksam om någon som varit med om detta i praktiken och inte bara teoretiskt kunde svara, men vill gärna höra alla sorts åsikter/teorier.
:smash:

L-Sami
2007-06-05, 15:57
Har jag bara intalat mig att jag förlorat kroppsfett och samtidigt byggt muskelmassa? Har till exempel ökat från 90kg i bänk till 120kg sedan i mars.

Vore tacksam om någon som varit med om detta i praktiken och inte bara teoretiskt kunde svara, men vill gärna höra alla sorts åsikter/teorier.
:smash:

Bara för att du har ökat i styrka betyder inte att du har fått mer muskler, man behöver inte ha stora muskler för att vara stark. Dessutom är det vanligt att man ökar i styrka när man ligger på energiunderskott.

JohnRick
2007-06-05, 16:03
Har jag bara intalat mig att jag förlorat kroppsfett och samtidigt byggt muskelmassa? Har till exempel ökat från 90kg i bänk till 120kg sedan i mars.

Vore tacksam om någon som varit med om detta i praktiken och inte bara teoretiskt kunde svara, men vill gärna höra alla sorts åsikter/teorier.
:smash:

Dietisterna har rätt där ja. För att bygga muskler krävs att du ligger på ett litet kaloriöverskott, och för att ta av fettreserver krävs att du ligger minus. Båda kan alltså inte göras samtidigt, med vissa undantag.
Inte så att du faktiskt legat på energiöverskott under den här perioden och de facto ökat i muskelmassa och styrka, och att det som du uppfattar är en minskning av kroppsfett bara beror på den ökningen? Dvs - du har inte tappat ngt fett alls, men ökat en smula i muskler, vilket gett illusionen av att du tappat kroppsfett?

Pantani
2007-06-05, 16:55
jag förstår inte riktigt, varför sägs det att man förbränner fett när man tex är ute och springer i 60 min, måste man ligga på energiunderskott för att det ska hända? låter ju väldigt lurigt.

JohnRick
2007-06-05, 17:01
jag förstår inte riktigt, varför sägs det att man förbränner fett när man tex är ute och springer i 60 min, måste man ligga på energiunderskott för att det ska hända? låter ju väldigt lurigt.


En typ på forumet som sagt det rätt hyfsat:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Rahf
2007-06-05, 17:19
jag förstår inte riktigt, varför sägs det att man förbränner fett när man tex är ute och springer i 60 min, måste man ligga på energiunderskott för att det ska hända? låter ju väldigt lurigt.

Du använder energi som kommer tas från fettreserverna om ditt intag inte uppnår den nivå som kroppen behöver för att ersätta förlusten. Hur du åstadkommer ditt kaloriminus spelar ingen roll för fettförlust eller viktnedgång.

GI är icke applicerbart i det här fallet.