handdator

Visa fullständig version : IM - Är MSN ett svenskt fenomen?


Pudzianovski
2007-06-05, 14:40
Tycker alla tjatar om MSN nuförtiden. Är det ett svensk fenomen? Vad använder folk i andra länder? Vad använder ni själva helst och varför är just det den IM-klienten ni använder bättre än andra?

Jag använder ICQ och MSN. ICQ mest faktiskt.
Men kör båda i Miranda som funkar rätt okej (förutom just nu).

:confused:

Raggis
2007-06-05, 14:54
Dom flesta använder sig av MSN, men även andra IM-klienter, så som AIM, Gtalk etc.

Prankie
2007-06-05, 14:56
Det beror väl på var man har sina kompisar. För i tidne var det enbart ICQ. Nu när det enbart MSN.

Pudzianovski
2007-06-05, 14:59
Dom flesta använder sig av MSN, men även andra IM-klienter, så som AIM, Gtalk etc.


"Dom flesta" = ??

coxie
2007-06-05, 15:00
Känner en hel del folk i både USA och Asien och det är likadant där. De flesta har gått ifrån ICQ, AOL och dyl till MSN.

Så nej tror inte det är extra vanligt i sverige, dock är datorer och internet överlag vanligare i sverige så det kan vara därför "alla har det"-känslan är starkare här.

Lexidos
2007-06-05, 15:00
Först ICQ men det dog för min del ut för ett par år sedan. Tror inte nån använder det knappt. Kommer dock fortfarande ihåg mitt icq nr utantill :)
Msn är det som gäller nu, enkelt att använda osv

Pudzianovski
2007-06-05, 15:00
Det beror väl på var man har sina kompisar. För i tidne var det enbart ICQ. Nu när det enbart MSN.


Men överlag så vore det intressant att se fördelningen av hur klienterna används. Jag menar då över hela världen.

Pudzianovski
2007-06-05, 15:02
Känner en hel del folk i både USA och Asien och det är likadant där. De flesta har gått ifrån ICQ, AOL och dyl till MSN.

Så nej tror inte det är extra vanligt i sverige, dock är datorer och internet överlag vanligare i sverige så det kan vara därför "alla har det"-känslan är starkare här.

Jämfört med ?

jwzrd
2007-06-05, 15:03
Jämfört med ?

Alla andra länder, precis som han skriver.

Empe
2007-06-05, 15:04
Jämfört med ?

Andra länder?

Pudzianovski
2007-06-05, 15:19
Han skriver inte andra länder. Han kan t.ex. syfta på de länder han tog upp i början. Därav min undran. Min andra fundering syftar till om hans påstående håller då ganska många länder jag känner till överlag har många datorer och tillgång till internet. Därför kan ett förtydligande på vad han menar vara bra.

Inzza
2007-06-05, 15:22
många amerikanare använder AIM, tror det står för american online instant messenger hrhr

Pudzianovski
2007-06-05, 15:25
AIM: 53 million active users (September 2006), "over 100 million" total (January 2006).

Jabber: between 40 and 50 million (January 2007). Note that this number is based on calculations of Jabber Inc ("nearly 10 million open source users") which differ from those of Process-One ("Our total deployments account for more than 20 millions of accounts"). Process-One is a company providing services based on the Jabber server software ejabberd. Accordingly, as there are many other open source servers (some also with companies behind it), the number provided by Jabber Inc is probably too small. If we presume ejabberd has a 40% market share amongst public and non-public open source server deployments, there are 50 million of users using an open source server. This would mean, including Jabber Inc's numbers, that there are around 90 million of Jabber users instead of 50 million.

Ebuddy: 35 million users (including 4 million mobile) (October 2006)

Windows Live Messenger: 27.2 million active (September 2006), 155 million total (April 2005).

Yahoo! Messenger: 22 million users (September 2006).

QQ: 20 million peak online users, 221 million "active"[9] (July 2006).

Sametime: 15 million (enterprise) users (undated)

Skype: 9 million peak online (January 2007), 137 million total (January 2007).

Xfire: 6.1 million users (January 2007)

Gadu-Gadu: 5.6 million users (June 2006).

ICQ: 4 million active (September 2006).

Paltalk: 3.3 million unique visitors per month (August 2006).

MXit: 3 million users (majority in South Africa, more than 200,000 international) (31 January 2007). Note that these users are part of the Jabber user base as MXit federates with the Jabber network.

PSYC: 1 million users, daily (majority in Brazil) (February 2007). Total amount of users cannot be estimated due to the decentralized nature of the protocol.

Rozmic IM: 1 million users (April 2007)

Meebo: 1 million users (October 2006)

Tjat : 4.245 users 0.63 million active users (site)

iGo Incognito: unknown; no objective numbers available. Based in Auckland, New Zealand (site)

Orooni: unknown; no objective numbers available. Based in Oslo, Norway (site)

http://en.wikipedia.org/wiki/Instant_messaging

Taragon
2007-06-05, 15:36
annvänder fortfarande irc

Kabuto
2007-06-05, 15:38
irc är väl just irc och inte IM? :P

Lexidos
2007-06-05, 15:48
Jag för min dela har aldrig fattat grejen med irc, så jäkla meningslöst

Arf Pingvin
2007-06-05, 15:52
Vägrar använda MSN. Kör ICQ for life.

Arf Pingvin
2007-06-05, 15:54
Jag för min dela har aldrig fattat grejen med irc, så jäkla meningslöst

n00b

Lexidos
2007-06-05, 15:55
n00b

Jepp :) Stolt ex datanörd som aldrig förstod irc :D

NiXPhoenix
2007-06-05, 16:55
Vägrar använda MSN. Kör ICQ for life.


Kan hålla med, dock kör jag både MSN och ICQ (i varsitt program, hehe), då mer än hälften av de jag pratar med finns på MSN.


Jag trodde ända tills nyligen att man inte ens kunde byta rad i MSN, men det kan man tydligen. Ctrl+enter.
Har aldrig sett nån använda det däremot.
Sen är maxgränsen för meddelanden rätt kort, och, värst av allt, man kan inte skicka meddelanden till folk som är offline.

Det där var bara några grejer, det finns mer.
MSN suger verkligen. Så dumt att i princip alla här i Sverige kör med det. :(

boinnk
2007-06-05, 17:06
Kan hålla med, dock kör jag både MSN och ICQ (i varsitt program, hehe), då mer än hälften av de jag pratar med finns på MSN.


Jag trodde ända tills nyligen att man inte ens kunde byta rad i MSN, men det kan man tydligen. Ctrl+enter.
Har aldrig sett nån använda det däremot.
Sen är maxgränsen för meddelanden rätt kort, och, värst av allt, man kan inte skicka meddelanden till folk som är offline.

Det där var bara några grejer, det finns mer.
MSN suger verkligen. Så dumt att i princip alla här i Sverige kör med det. :(

Vad har du för stenåldersversion av MSN? Att skicka till folk som är offline går bra.
Och för att fixa maxgränsen på meddelanden, och massa annat som gör MSN störande ibland, gå till www.mess.be och tanka hem patch.

Baan
2007-06-05, 17:07
En del amerikaner jag stött på använder fortf ICQ, AIM, Yahoo messanger och annat skumt som få i Sverige använder. Kan väl ha råkat träffa just dom som råkar ha dom mer udda IM:programmen men iaf..

NiXPhoenix
2007-06-05, 17:12
Vad har du för stenåldersversion av MSN? Att skicka till folk som är offline går bra.
Och för att fixa maxgränsen på meddelanden, och massa annat som gör MSN störande ibland, gå till www.mess.be och tanka hem patch.




Va fan, jag har toppmoderna 7.0. Är i och för sig nästan 2 år gammalt tror jag. :em:
Att de löst detta! Då kan jag snart bara säga att det är MS som står bakom som är dåligt med det, plus att vanliga MSN är ganska tungrott då.

Jag höll på med nåt Apatch när jag installerade den här versionen, får att få bort reklamen, men tog bort det av nån anledning.
Ska testa patchen, tack för länken! :)

Empe
2007-06-05, 17:23
Va fan, jag har toppmoderna 7.0. Är i och för sig nästan 2 år gammalt tror jag. :em:
Att de löst detta! Då kan jag snart bara säga att det är MS som står bakom som är dåligt med det, plus att vanliga MSN är ganska tungrott då.

Jag höll på med nåt Apatch när jag installerade den här versionen, får att få bort reklamen, men tog bort det av nån anledning.
Ska testa patchen, tack för länken! :)

Antar att du kör Mac OS eller Linux etc.

Jax
2007-06-05, 17:37
Kör icq och msn genom Adium. msn för att jag måste och icq för att det fungerar som det ska.

boinnk
2007-06-05, 17:37
Antar att du kör Mac OS eller Linux etc.

Till os x är senaste versionen 6.0.2, men kör man os x så kör man Adium.

Empe
2007-06-05, 17:40
Till os x är senaste versionen 6.0.2, men kör man os x så kör man Adium.

Tänkte mer på att han skyller på att det är M$ som ligger bakom MSN.

Nilsjohan
2007-06-05, 18:43
Ett tag så spelade jag en del mmorpg med folk från sprida delar av världen (Hawaii, tyskland, Island mm) och då kommunicerade vi över teamspeak, msn och med hjälp av eget forum.

KlopFer
2007-06-05, 18:55
Jag blir jämt adda av massa från Spanien så nog har de MSN där.

Nilsjohan
2007-06-05, 19:13
Jag blir jämt adda av massa från Spanien så nog har de MSN där.
Ha ha.. jag blir addad av fult med folk från Norge (det är nog vanligare med dubbelnamn där) samt att min hotmail (msn) är med på en klasslista för en klass i Solna. Mkt störande då folk blir mkt otrevliga då de upptäcker att jag inte är den de tror att jag skall vara. Det spelar ingen roll hur trevlig man är mot dem och ber dem på ett schyst sätt att inte skriva mer till mig. *gah!*

JJ
2007-06-05, 21:18
Rumänerna kör mest yahoo messenger.

rememberence
2007-06-05, 21:24
Rumänerna kör mest yahoo messenger.

Det är faktiskt sant.

Cilia
2007-06-06, 10:27
Rumänerna kör mest yahoo messenger.
tack för infon




å nej msn är inget svenskt fenomen

Pudzianovski
2007-06-06, 10:37
tack för infon




å nej msn är inget svenskt fenomen

Vore intressant med ett utökat svar.

Cilia
2007-06-06, 10:39
Vore intressant med ett utökat svar.
Min erfarenhet är att man är lika på om msn i dom flesta andra länder iaf UK, USA och Aussie. Det är dom jag har flest kontakter i.

Sen tror jag att vi är något datortätare än många andra länder vilket påverkar hur lätt access man har till att prata på msn eller andra IM

Pudzianovski
2007-06-06, 10:42
Min erfarenhet är att man är lika på om msn i dom flesta andra länder iaf UK, USA och Aussie. Det är dom jag har flest kontakter i.

Sen tror jag att vi är något datortätare än många andra länder vilket påverkar hur lätt access man har till att prata på msn eller andra IM

Men siffrorna jag postade påvisar väl ändå motsatsen i viss mån. Att det är ett svensk fenomen. Med svenskt fenomen menar jag att det är den dominerande IM klienten i Sverige.

Cilia
2007-06-06, 10:49
Men siffrorna jag postade påvisar väl ändå motsatsen i viss mån. Att det är ett svensk fenomen. Med svenskt fenomen menar jag att det är den dominerande IM klienten i Sverige.
Jag är en IM nörd och hade tidigt ICQ men sen även yahoo, AOL och msn.
numer kör jag eg bara msn för jag har inte tiden att hålla på som förrut.

Jag tycker ändå att jag får uppfattningen att dom flesta har msn även om en del även har andra. Sen har jag några kontakter sedan tidigare som bara kör yahoo.