handdator

Visa fullständig version : Ta med dricka på flyget?


nr16
2007-06-05, 14:31
Jag tänkte nu när jag ska på semester till sommaren, får man ta med sig dricka om man bara ska flyga inom EU? Bara ngn Coca Cola eller liknande. Vissa säger att man får göra det om de bara är inom EU och andra inte, så vet någon av er det?
Dom på planet är ju så j-a små *cry*

King Grub
2007-06-05, 14:33
Jag är relativt säker på att du överlever på vatten under flygresan om inte annat.

Hemi
2007-06-05, 14:40
Har du köpt den på gaten så är det ok, men du får inte ta med nåt genom säkerhetskontrollen. Så var det de senaste gångerna jag flög, men jag köper aldrig nåt där annat än presentsprit, typ. Länge sedan jag flög från just Sverige, dock.

nr16
2007-06-05, 14:42
Jag är relativt säker på att du överlever på vatten under flygresan om inte annat.

Är alergisk mot vatten :em:

nr16
2007-06-05, 14:42
Har du köpt den på gaten så är det ok, men du får inte ta med nåt genom säkerhetskontrollen. Så var det de senaste gångerna jag flög, men jag köper aldrig nåt där annat än presentsprit, typ. Länge sedan jag flög från just Sverige, dock.


Tackar!

Fler?

tossefar
2007-06-05, 14:45
Köper du efter incheckning så får du självklart ta med den på planet.
Annars finns det både cola och vatten på planet.

Laan
2007-06-05, 14:45
som sagt.. köpt efter säkerhetskontrollen är ok.. inte annars

Ola Wallengren
2007-06-05, 14:46
Precis som Hemi skriver så är det tillåtet att ta med sådan dryck som du köpt efter säkerhetskontrollen (även om du kommer till säkerhetskontrollen med en helt nyinköpt och oöppnad Cola så får du slänga den, något att tänka på speciellt på tillbakavägen så att man inte har souvenirspriten i handbagaget). Man får ta med sig dryck på planet men det brukar däremot inte vara tillåtet att förtära medhavd mat eller dryck på planet, med hänvisning till hygient/allergi (men det beror nog mest på att de vill sälja på planet).

petersson
2007-06-05, 14:46
När jag flög fick man hur mycket läsk och jos man ville *drool*

tossefar
2007-06-05, 14:50
När jag flög fick man hur mycket läsk och jos man ville *drool*

Det får man alltid på reguljära flyg.

Kurash
2007-06-05, 15:00
Flyg inom EU tar väl aldrig mer än 2 timmar? Köp en flaska sprit i tax-freen så klarar du dig fint, och är dessutom på partyhumör när du landar.

nr16
2007-06-05, 16:03
Flyg inom EU tar väl aldrig mer än 2 timmar? Köp en flaska sprit i tax-freen så klarar du dig fint, och är dessutom på partyhumör när du landar.

Tror inte jag kan det då jag bara är 17 år...

Sen tar det minst 3 och en halv timme till mallorca väll :O?



Tack för alla svaren :)

mela
2007-06-05, 16:05
Köper du efter incheckning så får du självklart ta med den på planet.
Annars finns det både cola och vatten på planet.

Det kostar ju räääva

babbett
2007-06-05, 17:04
Det kostar ju räääva'

Flyger du alltid charter?
*popcorn*

mela
2007-06-05, 17:06
'

Flyger du alltid charter?
*popcorn*

Ja, när mamma betalar :D

Fed up
2007-06-05, 17:12
Jag fick ta med mig en halvfull flaska vatten genom säkerhetskontrollen, men de slängde min svärmors flaska som var full. Det var halvlitersflaskor. Jag vet inte om de bara inte såg min, men det borde de väl göra. En kompis som också var med fick också behålla sin halvfulla.
Så en halvfull flarra avslagen cola kan du nog ta med.

(Jag flög i lördags, Italien-Danmark.)

tossefar
2007-06-05, 17:28
Ja, när mamma betalar :D

Charter är den billigaste formen.
Vatten och cola är gratis överallt förutom på lågprisflyg.

Nitrometan
2007-06-05, 17:31
Är alergisk mot vatten :em:

Hur yttrar den allergin sig?

Baan
2007-06-05, 17:33
Jag fick ta med mig en halvfull flaska vatten genom säkerhetskontrollen, men de slängde min svärmors flaska som var full. Det var halvlitersflaskor. Jag vet inte om de bara inte såg min, men det borde de väl göra. En kompis som också var med fick också behålla sin halvfulla.
Så en halvfull flarra avslagen cola kan du nog ta med.

(Jag flög i lördags, Italien-Danmark.)

http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____41910.aspx

Där finns lite regler. Verkar vara en deciliter.

Baan
2007-06-05, 17:36
Charter är den billigaste formen.
Vatten och cola är gratis överallt förutom på lågprisflyg.

På korta flygturer i Europa så är väl det vanligaste bara en klass, ekonomiklass, och där dricker man inte ihjäl sig på flygturerna direkt. Om du nu menar att flygvärdinorna bara skuttar fram så fort dom hör ordet cola, så snälla är dom inte när jag flyger :/ Men visst får man dricka en eller två gånger på säg en tvåtimmarsflygning.

Fed up
2007-06-05, 17:51
http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____41910.aspx

Där finns lite regler. Verkar vara en deciliter.

Hopp, isåfall var de generösa. Jag hade mer i min flarra.

Baan
2007-06-05, 17:53
Hopp, isåfall var de generösa. Jag hade mer i min flarra.

Äh, inte omöjligt att dom är taskiga på sina egna regler eller helt enkelt var snälla den gången..