handdator

Visa fullständig version : Träna med ont i halsen, totalförbud eller låtgå?


Animalistic
2007-06-05, 14:15
har en såndär liten irriterande känsla i halsen. småhosta lite men inte mer med det.

tycker ni jag skall köra på som vanligt eller vila?
vila är vääldigt emot vad jag egentligen vill. men vill inte riskera att halsen kommer bli värre *grr*


j*vla hals *grr27*

King Grub
2007-06-05, 14:17
Halsont tränar man inte med. Det värsta som kan hända är inte att det halsonda blir värre, utan att ditt hjärta tar stryk. Det dör idrottsmän varje år i Sverige efter att ha tränat med virus som orsakar halsont, vilket kan leda till inflammation i hjärtmuskeln.

mini
2007-06-05, 14:18
Det finns i runda slängar en miljard trådar om saken. De flesta slutar i konstaterandet att det är dumt att träna med halsont.

champion
2007-06-05, 14:20
Har för mig att K-kanalen visade inte för så länge sen idrottsmän som dog för dom tränade med sjukdom i sig.

Pepz
2007-06-05, 14:22
let it be, let it be, let it be. let it be...


Lika bra att vila.

Hemi
2007-06-05, 14:34
Har en gammal kompis som blev riktigt dålig och låg för döden efter att ha försökt gå ned ett kilo i en viktklass med förkylning i kroppen. Han klarade sig men slutade träna hårt helt efter det. Fick nog en chock eller posttraumatisk stress efteråt också.

Animalistic
2007-06-05, 14:36
oj okej, jo man ska nog inte underskatta en liten irritation i halsen. tack ^^

Frida-Mari
2007-06-05, 14:38
När jag var ung (yngre *whistle* ) & lirade boll så åkte jag på hjärtmuskelinflammation -läkarna sa att det berodde på att jag tränat med halsont (visserligen var jag så korkad att jag tom spelade match med feber vid ett par tillfällen...) Det tog lång tid innan mina hjärtslag kändes "normala" igen och fortfarande idag kan hjärtat "rusa" för ingenting (el så är det inbillning bara för att jag är för lat för att springa *rolleyes* ) samt att varje gång jag är på hälsokontroll/läkarbesök säger doktorn "oj ditt hjärta slår mycket snabbt" -vet ej om det har någon koppling dock men vissa läkare tror det...

Jag tränar numera aldrig med halsont, feber eller om jag är riktigt snuvig...bättre ta det säkra före det osäkra!

Så vila istället. Lovar att du tjänar på det :thumbup:

Raggis
2007-06-05, 14:40
let it be, let it be, let it be. let it be...


Lika bra att vila.

Whisper words of wisdom, let it be-eeeeeeeeeee.


OT: Träna inte.

major Pectoralis
2007-06-05, 15:07
har en såndär liten irriterande känsla i halsen. småhosta lite men inte mer med det.

tycker ni jag skall köra på som vanligt eller vila?
vila är vääldigt emot vad jag egentligen vill. men vill inte riskera att halsen kommer bli värre *grr*


j*vla hals *grr27*

Det beror på om det halsonda är orsakat av sjukdom eller allergi. Om det är en förkylning som känns i halsen så är sannolikheten stor att den är farlig (det finns även "ofarliga" förkylningar). Då skall man absolut inte träna. Om det halsonda istället är orsakat av allergi så är det inga problem att träna. Normalt har man feber om förkylningen är allvarlig/farlig men inte alltid. Sök läkarhjälp för att veta säkert.

Rahf
2007-06-05, 17:27
Hade en vän som dog av hjärtmuskelinflammation. Hon tränade när hon var förkyld. Det är inte värt det och direkt kontraproduktivt, skit i det.

pragmatist
2007-06-05, 19:18
Jag har alltid hört att just halsont ska man inte träna med eftersom det finns risk för hjärtmuskelinflammation, men det påstår min flickvän (distriktsläkare och idrottsläkare) inte alls är någon särskilt bra tumregel. Det finns förkylningsvirus som inte ger halsont men som har hög risk att sprida sig till hjärtmuskeln, och på samma sätt finns det förkylningsvirus som ger halsont men inte sprider sig på det sättet.

Därmed inte sagt att det är ok att träna med virus i kroppen, utan att man inte ska förlita sig på just halsont som indikator på när det är säkert att träna och inte.

King Grub
2007-06-05, 19:23
Absolut, men den absolut vanligaste virusformen som orsakar hjärtmuskelinflammation har just halsont som enda symptom. Docenten i idrottsmedicin på Karolinska Institutet, Bo Berglund, säger, att "den vanligaste orsaken till hjärtmuskelinflammation är ett virus coxsackie-virus), som är vanligt förekommande och i den stora majoriteten av fall endast ger symtom i form av halsont och mag-tarmbesvär".

Angel
2007-06-05, 23:36
du har ett virus eller bakterieinfektion i kroppen, vila!

Nilsjohan
2007-06-06, 00:08
Jag hörde så sent som förra veckan om en kille som tränat när han haft ont i halsen och sedan avlidit på grund av knas med hjärtat (r/t ont i halsen)

skratt
2007-06-06, 10:41
Råkade ut för en himla halsont i söndags, och sen kom en hejdundrande förkylning med snuva. Är stolt att jag LYCKADES vila.. är onsdag idag och har inte tränat sen dess *mini*. Men jag undrar, när ja känner mig bra (snuva kan ju sitta i i evigheter, men pigg i övrigt) är de lugnt att köra på då?

Eddie Vedder
2007-06-06, 12:04
Det har tagits upp många gånger förr, såfort någon är lite sjuk så vill den veta om han/hon kan träna.
Vid sjukdom tjänar man ingenting på att träna, i bästa fall blir inte sjukdomen värre men inget mer "positivt" utöver det. Annars finns risk för direkt livsfarliga komplikationer som inte är så ovanliga som man kan tro och som dessutom inte behöver handla om extremtillfällen.
Kroppen kommer heller inte svara på träningen eftersom prioriteringen ligger på att bli kvitt infektionen och således blir passet enbart nedbrytande. Det är ju ganska logiskt egentligen, varför skulle ens kropp prioritera något så banalt som muskeltillväxt när den har en infektion att bekämpa?
Sen kan man givetvis även försämra symptomen vilket inte är bra, eller åtminstone fördröja tillfrisknandet vilket inte är farligt men onödigt som bara den.

SÅ VILA!

Lite läsning dessutom:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=51194&highlight=farligt+tr%E4na+f%F6rkyld

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92742&highlight=f%F6rkylning

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=24036&highlight=f%F6rkylning

Jag hoppas du tillfrisknar så snabbt som möjligt och snart är tillbaka i gymmet för fullt!:thumbup:

jojjep91
2007-06-06, 12:35
gå en promenad, om du är förkyld elr nåt, bra att få igång blodcirkulationen

skratt
2007-06-07, 12:13
En fråga.
Har varit förkyld hela veckan nu, dock utan feber, utan med halsont (typ de två första dagarna), sen följt av täpt och snorighet mm.
Idag(torsdag) känner jag mig dock pigg efter att ha tagit de lugnt hela veckan, och är endast snorig nu.
Vad säger ni, om jag tar det lugnt idag med, tror ni jag kan träna lite lätt imorgon då?

:)

Stoltz
2007-06-07, 14:24
En fråga.
Har varit förkyld hela veckan nu, dock utan feber, utan med halsont (typ de två första dagarna), sen följt av täpt och snorighet mm.
Idag(torsdag) känner jag mig dock pigg efter att ha tagit de lugnt hela veckan, och är endast snorig nu.
Vad säger ni, om jag tar det lugnt idag med, tror ni jag kan träna lite lätt imorgon då?

:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90302

UrkProductions
2007-06-07, 17:53
Jag har tränat i två veckor och hostat varje dag och känner att det retar i halsen hela tiden. Ska nog vila nu när jag vet vad som kan hända :P