handdator

Visa fullständig version : Samma för tjejer o killar?


jojjep91
2007-06-05, 11:50
Hej, jag har en flickvän som jämt o städigt gnäller på att hon är fet, tjock, äcklig som en flodgroda.

Jag börjar tröttna på hennes gnäll, o har sagt te henne många gånger att börja träna med mig iställe då.

Hon har faktist varit rätt flitig, och varit ute och sprungit väldigt mycket.

men det har inte gett så mycket resultat, för hon springer en veckan, sen struntar hon i det ,för hon fattar inte att det tar tid.

Men nu efter sommaren har hon bestämt sig för att börja träna med mig på gymmet istället,

Då är min fråga: Gäller de samma träning för tjejer som för killar?

typ bänkpress o sånt?
kan hon köra efter mitt schema? eftersom jag är nybörjare.
Tänkte göra ett schema till henne, där hon ,mest springer,cyklar, ro och sen lite styrka nån gång.

Snake
2007-06-05, 11:53
Ja, samma för tjejer som för killar.

jojjep91
2007-06-05, 11:53
Ja, samma för tjejer som för killar.

okej bra tack,

antog det.

Skablistor
2007-06-05, 11:55
Olika kön behöver inte träna olika, p.g.a. de kroppsliga skillnaderna hos de olika könen. Personer med olika mål behöver dock träna olika. T.ex.: Din tjej vill gå ner i vikt och du vill bli starkare. Ni behöver träna på olika sätt för att uppfylla era respektive mål.

Skablistor
2007-06-05, 11:56
Ja, samma för tjejer som för killar.

Snake hann före mig :-/

jojjep91
2007-06-05, 11:58
Olika kön behöver inte träna olika, p.g.a. de kroppsliga skillnaderna hos de olika könen. Personer med olika mål behöver dock träna olika. T.ex.: Din tjej vill gå ner i vikt och du vill bli starkare. Ni behöver träna på olika sätt för att uppfylla era respektive mål.

aa, så däför borde hon ju mest konditions träna då ju, och sen köra lite lätt med vikter.

überstarken
2007-06-05, 12:00
Lite intressant att man säger att det är samma för tjejer och killar, samtidigt som man påstår att folk som preppar ska träna på ett helt annat sätt för att få maximala resultat... :Virro

Snake
2007-06-05, 12:08
okej bra tack,

antog det.

Men kom ihåg att hon bör träna det hon tycker är roligt, annars blir det aldrig hållbart i längden, om det sen är skivstänger eller maskiner får hon svara på.

Ganymedes
2007-06-05, 12:22
Se också till att hon inte gör en svensk klassiker: dvs "belönar sig" med en måste chips för att hon varit så duktig och tränat. Det måste även bli en viss skärpning på kosten, om än inte extrem sådan, för att hon ska märka något resultat att tala om. Beroende på hur hennes matvanor ser ut idag så klart då.

jojjep91
2007-06-05, 12:34
Men kom ihåg att hon bör träna det hon tycker är roligt, annars blir det aldrig hållbart i längden, om det sen är skivstänger eller maskiner får hon svara på.

hehe, aa hon vill börja köra med vikter säger hon :) hantlar o sånt.

Se också till att hon inte gör en svensk klassiker: dvs "belönar sig" med en måste chips för att hon varit så duktig och tränat. Det måste även bli en viss skärpning på kosten, om än inte extrem sådan, för att hon ska märka något resultat att tala om. Beroende på hur hennes matvanor ser ut idag så klart då.

hahaha, den har jag varit med om :p "nu har jag tränat" nu kan ja dricka ikväll.

Men nej, hon verkar faktist vara seriös denna gången, så ja får hålla tummen upp! :)

ligne
2007-06-05, 12:56
säg till henne att bli medlem här så kan hon skaffa sig lite "basic" kunskaper själv också :thumbup:

här finns ju en hel del att hämta vad gäller träning och kost/näring =)

Mirre
2007-06-05, 13:03
Bättre att sätta igång att träna nu och inte efter sommaren. Ju mer hon skjuter på det desto svårare blir det. Tänk oxå på att det i snitt tar 21 dagar att få in en ny vana.

Jacksatan
2007-06-05, 13:12
Lite intressant att man säger att det är samma för tjejer och killar, samtidigt som man påstår att folk som preppar ska träna på ett helt annat sätt för att få maximala resultat... :Virro

påstår vem? Vilka övningar och vilket annat sätt påstår du skulle vara bättre om man är preppad? Att en del föredrar att köra lättare beror mer på skaderisken.

überstarken
2007-06-05, 13:18
påstår vem? Vilka övningar och vilket annat sätt påstår du skulle vara bättre om man är preppad? Att en del föredrar att köra lättare beror mer på skaderisken.

Nej jag påstår att den bästa träningen är den bästa träningen oavsett om man är kvinna, man eller dopad. Det är dock väldigt många som påstår att man inte kan jämföra sin träning med någon som är dopad eftersom dennes kropp tydligen börjar svara bättre på helt annorlunda träning av just den orsaken. Låter oerhört korkat om du frågar mig.

Madara
2007-06-05, 13:19
Alltså på ett ungefär samma ja. Men skulle inte sätta bruden på att köra marklyft etc. eller rent av övningar som förstör timglas formen, men allt sånt borde man förstå vad som ger vad om man inte är totalt fresh.

Madara
2007-06-05, 13:20
Nej jag påstår att den bästa träningen är den bästa träningen oavsett om man är kvinna, man eller dopad. Det är dock väldigt många som påstår att man inte kan jämföra sin träning med någon som är dopad eftersom dennes kropp tydligen börjar svara bättre på helt annorlunda träning av just den orsaken. Låter oerhört korkat om du frågar mig.

Inte andra övningar men självklart kan du kötta mer set, köra mer frekvent och allmänt köra "hårdare" när du ligger på....

jwzrd
2007-06-05, 13:22
Lite intressant att man säger att det är samma för tjejer och killar, samtidigt som man påstår att folk som preppar ska träna på ett helt annat sätt för att få maximala resultat... :Virro

Snarare: folk som preppar KAN träna på ett annat sätt och ändå bli rätt grova. Killar KAN träna på ett annat sätt en tjejer och ändå bli grova. Men tjejer blir får typ nada utveckling om de, som rena killar, försöker träna som slappa [dopade] diton.

Nej jag påstår att den bästa träningen är den bästa träningen oavsett om man är kvinna, man eller dopad. Det är dock väldigt många som påstår att man inte kan jämföra sin träning med någon som är dopad eftersom dennes kropp tydligen börjar svara bättre på helt annorlunda träning av just den orsaken. Låter oerhört korkat om du frågar mig.

Ja, eftersom du inte tänker efter. Håll koll på "riktningen" i påståendet.

überstarken
2007-06-05, 13:25
Inte andra övningar men självklart kan du kötta mer set, köra mer frekvent och allmänt köra "hårdare" när du ligger på....

Ja det förstår jag ju... Men tex många påstår att colemans "ostrikthet" i många övningar funkar bra på honom eftersom han preppar.. "Han kan träna hur som helst och växa endå"... Alltså att utförandet skulle se helt annorlunda ut beroende på hur många kanyler man skjuter in i röven per vecka... ;)

Madara
2007-06-05, 13:28
Ja det förstår jag ju... Men tex många påstår att colemans "ostrikthet" i många övningar funkar bra på honom eftersom han preppar.. "Han kan träna hur som helst och växa endå"... Alltså att utförandet skulle se helt annorlunda ut beroende på hur många kanyler man skjuter in i röven per vecka... ;)

Nu är coleman ett dåligt exempel då han är hästlängder ifrån gemene man och är ett såkallat freak of nature, det är också ett slags "undantag" precis som dom som preppar hårt, kör fel och endå får tillväxt. Ett freak kan träna väldigt mycket dummare/sämre än någon annan och endå få läskigt mycket bättre resultat, detta är trots allt en sport där gener är nästintill ALLT. Ang. colemans utförande så vet man ju inte om hans filmer verkligen visar exakt hur han tränar vardagligt (kanske vill skryta lite med vikter etc) men ett sånt ostrikt utförande skulle ge fruktansvärt dålig hypertrofi för medel svennen..

mini
2007-06-05, 13:32
Alltså på ett ungefär samma ja. Men skulle inte sätta bruden på att köra marklyft etc. eller rent av övningar som förstör timglas formen, men allt sånt borde man förstå vad som ger vad om man inte är totalt fresh.

Well, det finns tjejer som inte är totalt fresh som markar.
Att förutsätta att hon tycker att det är roligare med lätta vikter än tunga tycker jag inte är nödvändigt. Låt henne testa de grejer hon vill, viktnedgången fixas lättast med att styra upp kosten. Sätt igång på en gång när motivationen finns.

jwzrd
2007-06-05, 13:34
Ja det förstår jag ju... Men tex många påstår att colemans "ostrikthet" i många övningar funkar bra på honom eftersom han preppar.. "Han kan träna hur som helst och växa endå"... Alltså att utförandet skulle se helt annorlunda ut beroende på hur många kanyler man skjuter in i röven per vecka... ;)

Ta en titt på alla som tränar Weiders standardchema med 4 övningar, 4 set per övning, 10-12 kontaktreps per set år ut och år in. Ställ de rena mot de som inte är rena. De dopade kommer att vara rätt biffiga, resten ser ut som samma spetor de var när de började. Kanske är axlarna mer framåtroterade, en liten ärta till biceps etc. Jämför med de rena som börjar slita och härja med vikterna direkt, de - även om de säkerligen skadar både en och två axlar rätt snabbt - har istället rätt mycket mer kött TROTS att det står ett dussin PT-håmån och pekar ogillande.

Man gör resultat med roider även om man bara tränar igenom kroppen ett varv i veckan med inriktning på pump/tryck/kontakt. Det gör man inte alls i samma utsträckning om man är ren.

Samma sak gäller bruttor. De som gör resultat härjar på ganska (för att inte säga mycket) hårt och tungt på gymmet.

überstarken
2007-06-05, 13:37
Snarare: folk som preppar KAN träna på ett annat sätt och ändå bli rätt grova. Killar KAN träna på ett annat sätt en tjejer och ändå bli grova. Men tjejer blir får typ nada utveckling om de, som rena killar, försöker träna som slappa [dopade] diton.



Ja, eftersom du inte tänker efter. Håll koll på "riktningen" i påståendet.

Jag är med på att en man kan träna med högre intensitet/volym/frekvens än en kvinna och en dopad man kan träna med högre intensintet/volym/frekvens än en man. Men utförandet är det jag syftar på.

Madara: Menar du att coleman tränar på ett sätt som inte är optimalt för honom eftersom han anser sig "öka tillräckligt bra endå"? Dehär med ett ev. showande i filmerna är intressant dock, någon som vet mer om det?

UrkProductions
2007-06-05, 17:24
själv hade jag börjat redan nu om jag vill gå ner i vikt. då e hon ju en bra bit på vägen redan när hon egentligen tänk börja. fan va skönt hade jag tänkt iaf.

men nu ere så att jag vill gå upp i vikt :)

Jax
2007-06-05, 17:54
Se också till att hon inte gör en svensk klassiker: dvs "belönar sig" med en måste chips för att hon varit så duktig och tränat. Det måste även bli en viss skärpning på kosten, om än inte extrem sådan, för att hon ska märka något resultat att tala om. Beroende på hur hennes matvanor ser ut idag så klart då.
Finns en annan svensk klassiker hon borde göra. 9 mil skidor, 30 km cykling, 3 km simning och 30 km löpning.

Kanske inte det första man gör men tjejklassikern är inte så svår. Inte fel att sätta upp någon form av lopp som mål. Kanske det lokala 10 km-loppet till hösten? Men se till att det alltid finns mer mål efter det loppet.

jojjep91
2007-06-05, 22:27
Bättre att sätta igång att träna nu och inte efter sommaren. Ju mer hon skjuter på det desto svårare blir det. Tänk oxå på att det i snitt tar 21 dagar att få in en ny vana.

hon vill börja nu igentligen, men hon kan inte, för hon ska vara i gbg hela sommaren och jobba på ett cafee" shit asså" iaf, men hon säger hon ska promenera mycket på monnarna o sånt.

Fed up
2007-06-05, 22:32
En sak bara, om hon tycker hon är fläskig som kommer kanske inte gymmande hjälpa så mycket, så tillvida att hon är lite fläskig. När jag började gymma gjorde jag det för att jag ville bli mindre fläskig (bla.), men jag blev sjukt besviken när jag bara märkte att låren blev ännu lite större.
Så då tog jag mig samman och skärpte upp kosten rejält och började promenera som en galning (sprang nån gång med) så jag fick bort bara ett par kg fläsk, sen kändes det mycket roligare.

Gym är en bra fettförbrännare, så att säga, men att bara gå till gymmet typ 3 ggr i veckan hjälper föga mot fläsk, tyvärr. Väldigt långsiktigt, isåfall, stor risk man hinner tröttna. Det är sjukt omotiverande när man bestämmer sig för att satsa och faktiskt är duktig som tusan och faktiskt går och tränar, men inte ser någon skillnad.

Säg åt henne att starta en journal här, det gjorde jag(då när jag shapeade up) och det var sjukt peppande och lärorikt i början.

(Sen är ju gym grymt på andra sätt, eftersom man blir starkare, får snygga muskler, piggare i kroppen osv osv osv osv. Men det vet vi ju alla redan.)

jojjep91
2007-06-05, 23:41
En sak bara, om hon tycker hon är fläskig som kommer kanske inte gymmande hjälpa så mycket, så tillvida att hon är lite fläskig. När jag började gymma gjorde jag det för att jag ville bli mindre fläskig (bla.), men jag blev sjukt besviken när jag bara märkte att låren blev ännu lite större.
Så då tog jag mig samman och skärpte upp kosten rejält och började promenera som en galning (sprang nån gång med) så jag fick bort bara ett par kg fläsk, sen kändes det mycket roligare.

Gym är en bra fettförbrännare, så att säga, men att bara gå till gymmet typ 3 ggr i veckan hjälper föga mot fläsk, tyvärr. Väldigt långsiktigt, isåfall, stor risk man hinner tröttna. Det är sjukt omotiverande när man bestämmer sig för att satsa och faktiskt är duktig som tusan och faktiskt går och tränar, men inte ser någon skillnad.

Säg åt henne att starta en journal här, det gjorde jag(då när jag shapeade up) och det var sjukt peppande och lärorikt i början.

(Sen är ju gym grymt på andra sätt, eftersom man blir starkare, får snygga muskler, piggare i kroppen osv osv osv osv. Men det vet vi ju alla redan.)

okej. Jepp jag vet att gym inte är bästa sättet att gå ner i vikt, men jag tänkte ju att hon kunde springa, ro, och cykla på gymmet mest, o träna styrka ibland bara , nån gång i veckan. Men först ska ja prata med henne om kosten :)

jwzrd
2007-06-05, 23:46
Jag är med på att en man kan träna med högre intensitet/volym/frekvens än en kvinna och en dopad man kan träna med högre intensintet/volym/frekvens än en man. Men utförandet är det jag syftar på.

Madara: Menar du att coleman tränar på ett sätt som inte är optimalt för honom eftersom han anser sig "öka tillräckligt bra endå"? Dehär med ett ev. showande i filmerna är intressant dock, någon som vet mer om det?

En dopad kan träna med LÄGRE intesitet, sämre allting och ÄNDÅ göra framsteg. En man kan, relativt en kvinna, träna med LÄGRE intensitet, sämre allting men ändå göra bättre framsteg (till en gräns så klart och givetvis också mycket individuellt betingat).

jojjep91
2007-06-05, 23:51
Min tjej är verklingen inte tjock enligt mig.

Men om hon inte trivs med sig själv, måste hon ju göra nåt åt det.

überstarken
2007-06-05, 23:51
En dopad kan träna med LÄGRE intesitet, sämre allting och ÄNDÅ göra framsteg. En man kan, relativt en kvinna, träna med LÄGRE intensitet, sämre allting men ändå göra bättre framsteg (till en gräns så klart och givetvis också mycket individuellt betingat).

No shit? Är du raketforskare eller?

Jag menar givetvis innan träningsmängden blir kontraproduktiv, innan man når gränsen för överträning alltså.

Om ett visst träningssätt är optimalt för en viss person, är då inte samma träningssätt (fast kanske med högre volym) fortfarande optimalt fastän han börjat dopa sig?

jwzrd
2007-06-05, 23:57
No shit? Är du raketforskare eller?

Jag menar givetvis innan träningsmängden blir kontraproduktiv, innan man når gränsen för överträning alltså.

Om ett visst träningssätt är optimalt för en viss person, är då inte samma träningssätt (fast kanske med högre volym) fortfarande optimalt fastän han börjat dopa sig?

Du skrev tidigare att du inte förstod. Har du ändrat dig? Och nej, en dopad atlet behöver inte (och kanske är det även kontraproduktivt) lägga så mycket kraft på basövningar som en ren atlet. Dopad kan du sköta sin diet på ett annat vis eftersom en ren dito förlorar mer massa på en hård diet. Det finns fullt av skillnader, fullt av mediciner och många tokar som vågar äta stora doser. Så klart kommer en metodik som ger en ren atlet bra effekt att ge samma atlet bra effekt även med doping men... det trodde jag du förstod.

überstarken
2007-06-06, 00:14
Du skrev tidigare att du inte förstod. Har du ändrat dig? Och nej, en dopad atlet behöver inte (och kanske är det även kontraproduktivt) lägga så mycket kraft på basövningar som en ren atlet. Dopad kan du sköta sin diet på ett annat vis eftersom en ren dito förlorar mer massa på en hård diet. Det finns fullt av skillnader, fullt av mediciner och många tokar som vågar äta stora doser. Så klart kommer en metodik som ger en ren atlet bra effekt att ge samma atlet bra effekt även med doping men... det trodde jag du förstod.

Jag skrev inte att jag inte förstod, blev bara förvånad hur man likställer träningen mellan män och kvinnor samtidigt som man påstår att män med extra mycket testosteron bör träna på ett totalt annorlunda sätt för att öka maximalt. "Ditt schema funkar utmärkt för din flickvän men arnolds schema kommer inte ge dig ett skit" ungefär. Det är som sagt detsamma med utförandet på vissa övningar.. "Men titta inte på honom han tar ju steroider så de fysiska lagarna gäller inte honom längre" ungefär.

Lizard
2007-06-06, 00:38
Kvinnor skiljer sig på flera punkter från män och när det gäller träning är två av dem helt avgörande och totalt dominerande.
Den första punkten är andelen kroppsfett. En kvinna som väger 60 kilo har en hälsoandel fett som motsvarar 12 av de kilona. Detta innebör att hennes lean body mass (LBM) bara är 48 kilo. En lika tung kille har i stället ett LBM på runt 51-54 kilo.
Den andra punkten är fördelningen av hormoner i kroppen där själva knuten till att vilja och kunna bilda muskelmassa ligger lagrat i kroppens förmåga att frisätta testosteron. Här behövs inga ytterligare kommentarer.

En kvinna kan alltså både sakna både vilja, ork och förmåga att bygga muskler och sett ur det perspektivet bör man vara lyhörd inför hennes önskningar och upplevelser. Det förhåller sig nämligen som så att den som tränar dåligt tränar mer än den som inte tränar alls.

Lizard

mini
2007-06-06, 07:15
Kvinnor skiljer sig på flera punkter från män och när det gäller träning är två av dem helt avgörande och totalt dominerande.
Den första punkten är andelen kroppsfett. En kvinna som väger 60 kilo har en hälsoandel fett som motsvarar 12 av de kilona. Detta innebör att hennes lean body mass (LBM) bara är 48 kilo. En lika tung kille har i stället ett LBM på runt 51-54 kilo.
Den andra punkten är fördelningen av hormoner i kroppen där själva knuten till att vilja och kunna bilda muskelmassa ligger lagrat i kroppens förmåga att frisätta testosteron. Här behövs inga ytterligare kommentarer.

En kvinna kan alltså både sakna både vilja, ork och förmåga att bygga muskler och sett ur det perspektivet bör man vara lyhörd inför hennes önskningar och upplevelser. Det förhåller sig nämligen som så att den som tränar dåligt tränar mer än den som inte tränar alls.

Lizard
Menar du att något av de två första faktorerna innebär att en tjej inte kan träna på samma nybörjarschema som en kille? Att hon inte kan köra bänk? Jag förstår inte hur du kopplar ihop det riktigt. Hur skiljer sig det mot random tonårig nybörjarkille? Måste man vara mer lyhörd för en tjejs önskningar och upplevelser än en killes?

Snake
2007-06-06, 09:17
Menar du att något av de två första faktorerna innebär att en tjej inte kan träna på samma nybörjarschema som en kille? Att hon inte kan köra bänk? Jag förstår inte hur du kopplar ihop det riktigt. Hur skiljer sig det mot random tonårig nybörjarkille? Måste man vara mer lyhörd för en tjejs önskningar och upplevelser än en killes?

Avd. onödigt vetande.

Fed up
2007-06-06, 09:25
okej. Jepp jag vet att gym inte är bästa sättet att gå ner i vikt, men jag tänkte ju att hon kunde springa, ro, och cykla på gymmet mest, o träna styrka ibland bara , nån gång i veckan. Men först ska ja prata med henne om kosten :)

Jo, jag tycker nog hon borde köra styrka iallafall två gånger i veckan, helkroppspass, och sen kondis kanske tre gånger i veckan. Skärper hon upp kosten lite grann så borde hon se resultat efter en månad eller två.

Min tjej är verklingen inte tjock enligt mig.

Men om hon inte trivs med sig själv, måste hon ju göra nåt åt det.

Om hon verkligen inte är en lite tjock så kommer säkert gym vara bra isåfall, för isåfall vill hon säkert mest bli lite fastare överallt, alltså mindre tjocksmal, liksom. Men om hon har lite fläsk tror jag risken är stor att det blir som jag skrev förut. När jag började träna vägde jag 64 på 170 cm, noll muskler. Men det är ju svårt att säga utan att ha sett henne.

jojjep91
2007-06-06, 10:21
Jo, jag tycker nog hon borde köra styrka iallafall två gånger i veckan, helkroppspass, och sen kondis kanske tre gånger i veckan. Skärper hon upp kosten lite grann så borde hon se resultat efter en månad eller två.

aa, det tror jag också :)

Om hon verkligen inte är en lite tjock så kommer säkert gym vara bra isåfall, för isåfall vill hon säkert mest bli lite fastare överallt, alltså mindre tjocksmal, liksom. Men om hon har lite fläsk tror jag risken är stor att det blir som jag skrev förut. När jag började träna vägde jag 64 på 170 cm, noll muskler. Men det är ju svårt att säga utan att ha sett henne.

hon är ganska kort, ca 160.

Hon har väl en liten liten bulle på magen, men de är ju bara sött, :D
och så tycket hon att hon har tjocka lår.
Men som sagt, kondis 3 ggr i veckan, och helkroppspass 2 ggr :) tack :)

mini
2007-06-06, 11:37
Avd. onödigt vetande.
Jag fattar inte.
Enligt vem? Var det inte detta hela ursprungsfrågan gick ut på? Har jag missförstått något?

Toel
2007-06-06, 11:43
Tänk oxå på att det i snitt tar 21 dagar att få in en ny vana.

:D

jojjep91
2007-06-06, 12:21
:D

okkk

jojjep91
2007-06-06, 12:30
Tänk oxå på att det i snitt tar 21 dagar att få in en ny vana.

okej :)

Toel
2007-06-06, 14:46
okkk

Jag tyckte det var en löjligt grov generalisering att säga att det tar 21 dagar att få in en ny vana(TM, som den kloke mannen säger). Alltså inget jag hade rättat mig efter. Så.

Lizard
2007-06-07, 10:57
Menar du att något av de två första faktorerna innebär att en tjej inte kan träna på samma nybörjarschema som en kille?
Nej jag menade inte det.


Att hon inte kan köra bänk?
Kan kan hon. Bör hon är frågan.


Jag förstår inte hur du kopplar ihop det riktigt.
Styrgeometri och den ideala kurvtagningstekniken; att i alla lägen välja den bana som ger kortast kurva, minsta möjliga tid då fordonet inte kör rakt fram och komma så tidigt ur kurvan som möjligt. En regel som gäller under alla omständigheter vid racing, men måste tolkas på nytt till varje bana och varje del i banan. Samma sak här: det som är det ideala programmet sett ur effektivitetssynpunkt kan t ex upplevas som för krävande av den som inte har halva huvudet fyllt av manligt könshormon.

Hur skiljer sig det mot random tonårig nybörjarkille? Måste man vara mer lyhörd för en tjejs önskningar och upplevelser än en killes?
Man måste inte men man bör nog oftast, som rådgivande kille, vara mer uppmärksam och klar över förutsättningarna innan man ger samma råd till en tjej som random nybörjarkille.
Innan tråden glider helt över i genus- och ledarvetenskap, två ämnen du alltså kan doktorera i, så vill jag bara avrunda med att min erfarenthet är att tjejer behöver stöd i att motivera sig till att våga ta i medan killars behov oftare ligger i att göra rätt.

Lizard

jenny
2007-06-07, 17:34
Se också till att hon inte gör en svensk klassiker: dvs "belönar sig" med en måste chips för att hon varit så duktig och tränat. Det måste även bli en viss skärpning på kosten, om än inte extrem sådan, för att hon ska märka något resultat att tala om. Beroende på hur hennes matvanor ser ut idag så klart då.

+1
Det där trodde jag stenhårt på när jag började träna och gick därför upp en massa i vikt.

jojjep91
2007-06-09, 20:34
hahaha, ok