handdator

Visa fullständig version : "Fritt fram för import av nätsprit"


Snake
2007-06-05, 09:23
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=657848

Gött, nu ska det supas som aldrig förr :cheers:

regus
2007-06-05, 09:26
Som om det kommer bli någon skillnad från förut.

Lövbiffen
2007-06-05, 09:27
Nu kommer vi direkt till frågan. Finns det någon bra sida att beställa ifrån? :D

Snake
2007-06-05, 09:31
Nu kommer vi direkt till frågan. Finns det någon bra sida att beställa ifrån? :D

http://www.alcohoo.se

jwzrd
2007-06-05, 09:32
Perfekt för alla hobby-alkisar!

teargaz
2007-06-05, 09:35
Jag och brollan beställde 4 flarror av jordens godaste rom (Ron Zacapa) för nåt år sen. Det tog tullen... Det var brollan som stod på pappret så det var lite surt efter som det skulle bli dagsböter osv... Inte så kul att ha i registret. Men men. Nu är frågan om dom har hällt ut våran superfina rom eller om den finns kvar nånstans.
Jag tror transportfirman har gått i konken... nån som har en ide hur vi ska göra.
Det är sjukligt svår att få tag på den romen nämligen.

Lexidos
2007-06-05, 09:36
Gutt beslut :D

blekfet2
2007-06-05, 09:39
Har man inte råd att betala priset spriten kostar i sverige så ska man fan inte supa utan man ut och jobba.

Lexidos
2007-06-05, 09:40
Har man inte råd att betala priset spriten kostar i sverige så ska man fan inte supa utan man ut och jobba.

Låt mig gissa att du inte pluggar utan faktiskt jobbar?

blekfet2
2007-06-05, 09:40
Låt mig gissa att du inte pluggar utan faktiskt jobbar?

Nej jag pluggar just nu.

Lexidos
2007-06-05, 09:41
Nej jag pluggar just nu.

Nykterist?

regus
2007-06-05, 09:41
Har man inte råd att betala priset spriten kostar i sverige så ska man fan inte supa utan man ut och jobba.

Det handlar nog inte om att ha råd, utan att köpa det billigare.

Lexidos
2007-06-05, 09:42
Det handlar nog inte om att ha råd, utan att köpa det billigare.

Man måste ju få pengar över till fyllekäk :D

Lövbiffen
2007-06-05, 09:43
Är det någon som vet hur det är med skatter på priten då?

blekfet2
2007-06-05, 09:43
Nykterist?

nejdå, är just bara inte fatti´nolla :D


:D

Lexidos
2007-06-05, 09:43
nejdå, är just bara inte fatti´nolla :D


:D

Någon har rika föräldrar hör jag :D

blekfet2
2007-06-05, 09:44
Någon har rika föräldrar hör jag :D

asg, jag är en rik förälder som sniffar på CSN :D

Lexidos
2007-06-05, 09:46
asg, jag är en rik förälder som sniffar på CSN :D

Och du köper på systemet? Omg! *gah!* :D

Snake
2007-06-05, 09:54
Har man inte råd att betala priset spriten kostar i sverige så ska man fan inte supa utan man ut och jobba.

ffs, jag hoppas inte att du var seriös, isf var det bland det mest korkade jag någonin läst.

Lexidos
2007-06-05, 09:55
ffs, jag hoppas inte att du var seriös, isf var det bland det mest korkade jag någonin läst.

orm1, precis vad jag oxå tänkte men jag är för snäll för att skriva ut det ordentligt :D

Snafu
2007-06-05, 10:01
Ett varningens ord, det verkar inte som att det innebär att man får beställa hem sprit nu heller. Tullen håller PK 14.00

blekfet2
2007-06-05, 10:27
ffs, jag hoppas inte att du var seriös, isf var det bland det mest korkade jag någonin läst.

men haha *cupid*

Du får en liten gissning *popcorn*


:D

Tigerkotten
2007-06-05, 10:56
"Samtidigt är det inte säkert att dagens dom kommer att få någon större betydelse för svenskarnas köpvanor. En tidigare dom har nämligen slagit fast att skatten ska betalas i det land där alkoholen konsumeras. Man kommer därmed inte tjäna några större summor på att beställa öl, vin och sprit via internet."

Snake
2007-06-05, 11:29
men haha *cupid*

Du får en liten gissning *popcorn*


:D

tsss, lamt försök att rädda ditt eget skinn :P

blekfet2
2007-06-05, 12:38
tsss, lamt försök att rädda ditt eget skinn :P

ohh no :D

Jazzman
2007-06-05, 12:42
Jag och brollan beställde 4 flarror av jordens godaste rom (Ron Zacapa) för nåt år sen. Det tog tullen... Det var brollan som stod på pappret så det var lite surt efter som det skulle bli dagsböter osv... Inte så kul att ha i registret. Men men. Nu är frågan om dom har hällt ut våran superfina rom eller om den finns kvar nånstans.
Jag tror transportfirman har gått i konken... nån som har en ide hur vi ska göra.
Det är sjukligt svår att få tag på den romen nämligen.

Flaskorna finns med allra största säkerhet inte kvar utan är uppdruckna av tullare. Det ni kan göra lite senare när det här har fått genomslagskraft i Sverige är att kräva ersättning motsvarande vad flaskorna kostade.

Zacapan är jäkligt god, beställde två flaskor för ca ett halvår sedan från Italien och fick hem dem. En specialversion av 23:åringen och 25:åringen. Allt för 900kr med frakt. Det kan man kalla bra pris.

Den är dock inte så svår att få tag på, finns att beställa via systemet (syns ej i katalogen) men kostar då om jag minns rätt över 1000kr för 23:an och ännu mer för 25:an. Finns också i Danmark billigare än här.
/Jazz

KniveN
2007-06-05, 12:52
Är det någon som vet hur det är med skatter på priten då?

Ingen skatt inom EU.

teargaz
2007-06-05, 12:56
Flaskorna finns med allra största säkerhet inte kvar utan är uppdruckna av tullare. Det ni kan göra lite senare när det här har fått genomslagskraft i Sverige är att kräva ersättning motsvarande vad flaskorna kostade.

Zacapan är jäkligt god, beställde två flaskor för ca ett halvår sedan från Italien och fick hem dem. En specialversion av 23:åringen och 25:åringen. Allt för 900kr med frakt. Det kan man kalla bra pris.

Den är dock inte så svår att få tag på, finns att beställa via systemet (syns ej i katalogen) men kostar då om jag minns rätt över 1000kr för 23:an och ännu mer för 25:an. Finns också i Danmark billigare än här.
/Jazz

Nice. Jag har ju en XO från 1976 hemma. Den är gosig den. Köpte den i Guatemala. Kanske den snyggaste flaskan som jag har sett.
På hotellet gjorde dom mojito på 23'åringen så det var fan inte lätt att slita sig från baren.
Fick i alla fall med mig fyra st 23'or en 25'a och så den XO'n från 1976.

Vi får se vad som händer med det som är hos tullberg.

Viktor_Balck
2007-06-05, 14:48
Jag och brollan beställde 4 flarror av jordens godaste rom (Ron Zacapa) för nåt år sen. Det tog tullen... Det var brollan som stod på pappret så det var lite surt efter som det skulle bli dagsböter osv... Inte så kul att ha i registret. Men men. Nu är frågan om dom har hällt ut våran superfina rom eller om den finns kvar nånstans.
Jag tror transportfirman har gått i konken... nån som har en ide hur vi ska göra.
Det är sjukligt svår att få tag på den romen nämligen.

Brollan = Tomas Brolin?

Muskelbyggaren
2007-06-05, 15:02
Detta med import av alkohol är nästan en nackdel som ensam övervägar alla fördelar med EU-medelskap. Tänk om denna infekterade farsot bara kunde lämna vårt land som genom trolleri.

Lexidos
2007-06-05, 15:03
Tusan va jobbiga de ska va med att lägga på spritskatt på¨det ialla fall, man blir ju förbannad. Ska man behöva massa sig ner till tyskland ialla fall.. grr...

jwzrd
2007-06-05, 15:06
Tusan va jobbiga de ska va med att lägga på spritskatt på¨det ialla fall, man blir ju förbannad. Ska man behöva massa sig ner till tyskland ialla fall.. grr...

Ja att du ska behöva dricka sprit som en idiot. Fan alltså, världen tvingar dig att vara white trash varje helg och onsdag.

Snake
2007-06-05, 15:06
Tusan va jobbiga de ska va med att lägga på spritskatt på¨det ialla fall, man blir ju förbannad. Ska man behöva massa sig ner till tyskland ialla fall.. grr...

http://allehanda.se/artikelbilder/2002/46/20021112_85204_02.jpg

*whistle*

tossefar
2007-06-05, 15:13
Praktiskt för folk som vill åt ovanliga varor. Tattarna som åker till tyskland för att köpa fulöl får nog fortsätta med sina white trash-vanor, det blir nog inte billigare att beställa via internet.

Lexidos
2007-06-05, 15:14
Ja att du ska behöva dricka sprit som en idiot. Fan alltså, världen tvingar dig att vara white trash varje helg och onsdag.

Vinnaren som dagens oförskämda surputt är korad

Lexidos
2007-06-05, 15:14
http://allehanda.se/artikelbilder/2002/46/20021112_85204_02.jpg

*whistle*

haha :laugh:

Guybrush
2007-06-05, 16:27
Praktiskt för folk som vill åt ovanliga varor. Tattarna som åker till tyskland för att köpa fulöl får nog fortsätta med sina white trash-vanor, det blir nog inte billigare att beställa via internet.

Jag skall till Tyskland imorgon :D

Men jag köper inte det billigaste skitet utan samma saker som jag handlar på Systemet. För sådär halva priset...

hahavaffan
2007-06-05, 17:54
Brollan = Tomas Brolin?Haha, precis min tanke. Brollan, kan man verkligen säga så om sin bror?

aitamaa
2007-06-06, 22:19
Vinboden, nån som beställt därifrån?!?!? är så att jag ska göra en storbeställning och är inte så sugen betala i förskott utan att ha en aning om det är en seriös sida eller inte.

Snela hjelp.

aitamaa
2007-06-07, 08:05
pump

Garnax
2007-06-07, 08:20
Har man inte råd att betala priset spriten kostar i sverige så ska man fan inte supa utan man ut och jobba.

Nu handlar det inte om det. Priser....

Det handlar om maffia, om systembolaget som har monopol på en marknad
vilket så vitt jag vet är olagligt i EU och i Sverige utom dom bolag Staten äger och tycker att dom ska få ha ensamrätt.

Därför gör man vad man kan för att inte handla på systemet.

Jag var i tyskland igår och hämtade ca 100 plattor öl, ca 50l sprit och mer vin
än vad orkade hålla räkningen på, 250l kanske...

Garnax
2007-06-07, 08:26
Praktiskt för folk som vill åt ovanliga varor. Tattarna som åker till tyskland för att köpa fulöl får nog fortsätta med sina white trash-vanor, det blir nog inte billigare att beställa via internet.

Jag åker dit och köper till mig själv Carlsberg Sort Guld och mariestad som
visserligen är billig öl men den är god.

Sen köper jag t.ex Highland Park 25:årig som ligger på ca 15-1600kr på systembolaget (Rekomenderas starkt), Bowmore 15-18år som här kostar ca 700-800kr flaskan.
Macallan 18 årig som här kostar runt 1000-lappen.

Absolut vodka som här kostar ca 350kr/l men i tyskland landar på 120kr/l

Cilia
2007-06-07, 08:39
Igår täcktes hela förstasidorna på både Expressen och Aftonbladet av den här nyheten. Jag tyckte det var lite beklämmande att det får så stor uppmärksamhet. Det säger en hel del om oss som folk. Det viktigaste som hände i världen var att vi får köpa sprit via internet. Det näst viktigaste var att vi trots allt måste betala spritskatt, damn it.

sissa
2007-06-07, 08:45
Igår täcktes hela förstasidorna på både Expressen och Aftonbladet av den här nyheten. Jag tyckte det var lite beklämmande att det får så stor uppmärksamhet. Det säger en hel del om oss som folk. Det viktigaste som hände i världen var att vi får köpa sprit via internet. Det näst viktigaste var att vi trots allt måste betala spritskatt, damn it.

Bra mkt konstigare saker har stått på förstasidan på de just båda tidningarna iofs. ;)

Dumleman
2007-06-07, 10:07
Bra mkt konstigare saker har stått på förstasidan på de just båda tidningarna iofs. ;)
Exempelvis dolda sjukdomar... http://www.flickr.com/photos/tags/l%C3%B6psedel/

Lizard
2007-06-07, 11:32
Igår täcktes hela förstasidorna på både Expressen och Aftonbladet av den här nyheten. Jag tyckte det var lite beklämmande att det får så stor uppmärksamhet. Det säger en hel del om oss som folk. Det viktigaste som hände i världen var att vi får köpa sprit via internet. Det näst viktigaste var att vi trots allt måste betala spritskatt, damn it.

:thumbup:

För mig är det lite förbryllande att man kan motivera en lång, trist resa till någon närliggande industristad bara för att överköpa alkohol, packa och släpa hem flera hundra kilo för att vinna, säg, 1 500 spänn...?
Nåväl, att inte skatten tas ut vid försäljningsplatsen utan vid konsumtionsplatsen kommer nog inte att klara sig så länge som folk orkar tjäna hundralappar. Det faller sannolikt det med så småningom.
Vad jag tror kommer att falla snabbare är själva omfattningen av monopolet då sprit är sprit och ingen lokal vara. Lika bra att sitta hemma vid datorn, klicka in din beställning, och få den hemkörd till dörren som att bila iväg till köpcentret, köa och släpa alltihop. Här brukar prispress snart uppträda - kolla bara på kosttillskottsbranchen - och snart så är ett nytt beteende etablerat.

Lizard

Garnax
2007-06-07, 15:51
Åker du till tyskland och tar in vad du får så gör du runt 5000kr i vinst
efter att resan och alla omkostnader är betalda.

Detta är alltså något som tar ca 18h om man som jag bor i Södermanland...
277kr/h + att du har gratis dricka

tossefar
2007-06-07, 16:08
Vinst? wtf?
Du gör ännu större pseudovinst om du helt enkelt stannar hemma och ger fan i ETT HALVT JÄVLA TON alkohol.

Vad har ni för jäkla alkoholvanor? :/

Cilia
2007-06-07, 16:36
Bra mkt konstigare saker har stått på förstasidan på de just båda tidningarna iofs. ;)
men jag har väl inte sagt att det här var första gången jag "förvånades" över deras förstasidor? Jag tycker likväl att det är patetiskt.

Lika bra att sitta hemma vid datorn, klicka in din beställning, och få den hemkörd till dörren som att bila iväg till köpcentret, köa och släpa alltihop. Här brukar prispress snart uppträda - kolla bara på kosttillskottsbranchen - och snart så är ett nytt beteende etablerat.

Lizard
Precis, så kan jag också tänka mig att göra. Jag har aldrig tid att gå på systemet. Enkelheten och servicen skulle kunna få mig att beställa via nätet. Priserna är sekundära.


Detta är alltså något som tar ca 18h om man som jag bor i Södermanland...
277kr/h + att du har gratis dricka
Var får du in det gratis drickat?
Du får väl inte drickat i Tyskland utan jag antar att du betalar för det?

Garnax
2007-06-07, 16:36
Nu får man iofs lasta ca 1.3 ton i dom bilarna vi kör i :)

Mina alkoholvanor är mindre sunda på sommaren...

Blir väl ett par stark om dagen när det är varmt efter jobbat, mer när man ska grilla eller det är helg. man kanske snittar en platta i veckan under juni/juli/augusti ej krogen inräknat då...

Sen på vintern räcker en platta flera månader, typ hela vintern.

Garnax
2007-06-07, 16:40
Var får du in det gratis drickat?
Du får väl inte drickat i Tyskland utan jag antar att du betalar för det?

På en resa gör man 5000kr direkt i fickan plus att du då har det du själv vill dricka hemma i skåpet. Jag brukar plocka öl och dyra Whiskeysorter. Kan tjäna en 600kr/flaskan om man köper riktigt godis.

Skulle du sälja allt skulle då alltså få mer än ca 5000kr men då måste du ju iaf köpa om man inte råkar vara nykterist. Vilket förmodligen ingen tysklands körare är.

Cilia
2007-06-07, 16:45
På en resa gör man 5000kr direkt i fickan plus att du då har det du själv vill dricka hemma i skåpet. Jag brukar plocka öl och dyra Whiskeysorter. Kan tjäna en 600kr/flaskan om man köper riktigt godis.

Skulle du sälja allt skulle då alltså få mer än ca 5000kr men då måste du ju iaf köpa om man inte råkar vara nykterist. Vilket förmodligen ingen tysklands körare är.
du pratar om att sälja sprit?
Men det är ju olagligt oavsett hur du vänder på det hela.
det är endast privatimport som är lagligt.

Ska du prata brott så finns det säkert andra som ger bättre timpenning men då bör du byta forum tror jag.

Nitrometan
2007-06-07, 16:57
du pratar om att sälja sprit?
Men det är ju olagligt oavsett hur du vänder på det hela.
det är endast privatimport som är lagligt.

Ska du prata brott så finns det säkert andra som ger bättre timpenning men då bör du byta forum tror jag.
Ja. Och om vi är inne på den linjen så är det även olagligt att uppmana till brott. Vilket Garnax gör i sina poster ovan.

Garnax
2007-06-07, 18:38
Ja. Och om vi är inne på den linjen så är det även olagligt att uppmana till brott. Vilket Garnax gör i sina poster ovan.

Uppmanar inte till brott mer än att jag uppmanar folk till att bojkotta Systembolaget, sen får dom själva välja hur.

Jag ser som vanligt inte det som ett brott då jag anser att det faller sig naturligt
under EU:s lag om varor och tjänster innom EU där det inte finns några problem att handla med sprit.

Sverige får strida hårt för sina konservativa tankar kring alkohol och dom kommer förlora, så det jag gör är lagligt i EU som vi är med i, Sverige får förhandla och betala dyrt för att få ha den kvar och förr eller senare så kommer EU vinna.

Så svensk lag är enligt resten av europa felaktig. Att systemet har monopol på att sälja något anser jag vara olagligt då man straffar alla andra som tar sig in på "deras" marknad, ofta i andra samanhang kallad för maffia verksamhet och det är olagligt.

Gabber
2007-06-10, 13:20
Har varit inaktiv länge från allt men detta måste jag kommentera. Jag beställde 2001-2002 sprit 10 liter som beslagtogs och som nu säkerligen är borta.

Ingen tar ju upp att staten tog mina flaskor, begick brott, vägrar ersätta, erkänna eller ens hjälpa mig hitta anledningen.

Jag tolkar det som att ni tycker att Staten gjort rätt när de beslagtog mina och alla andras flaskor utan stöd i lagen.

Det är detta vi försöker undvika precis som Garnax säger, jag hatar bolaget och dess monopol. Skiter i om det hindrar ungdomar på något sätt att köpa alkohol eller inte, det tror jag knappast. Jag ogillar iden med att det endast ska finnas ett inköpsställe för alkohol. Dessutom så har de öppettider som är skit samt att det alltid är stangt röda dagar. Varför? Så unga inte ska ska supa?

Jag fattar inte varför TOBAK som är ännu farligare sälj öppet i alla jävla butiker mot uppvisande av leg och att det dessutom är 18 års gräns på det men alkohol betraktas som radioaktivt gift.

Ge licens till alla butiker och låt vem som helst som identifierar sig köpa alkohol runt hörnet istället för att bila till Tyskland eller beställa online. Ta ert jävla skatt på skiten också i något humant form men låt oss få handla överallt som TOBAKEN.

Kan någon ge mig en bra förklaring för att det är så här? Tobak fritt och alkohol ej!!!

Sedan så fattar jag inte er som ogillar Garnax sätt att handla alkohol. Vad gör det om han gör storköp på någon som han gillar? Brukar ni inte göra storköp på annat som reas eller råkar vara billigt under en viss tid? Samma sak här, fast Tyskland är lite längre bort så därför tar man vara på sträckan man gjort och lastar på ordentligt. I mina ögon så är det helrätt och ekonomiskt.

Att sedan svenska folket inte kan dricka och hålla sig lugna är ett annat problem som det inte går att lösa. Det är inte alkoholpolitiken det är fel på eller begränsningarna utan det är folket. Sätt hinder överallt och se vad som händer, inte ett piss. Det blir lika mycket bråk och fylla som vanligt - även efter uppvisande av leg. Kontroll löser ingenting!!!!

Lexidos
2007-06-10, 13:24
Har varit inaktiv länge från allt men detta måste jag kommentera. Jag beställde 2001-2002 sprit 10 liter som beslagtogs och som nu säkerligen är borta.

Ingen tar ju upp att staten tog mina flaskor, begick brott, vägrar ersätta, erkänna eller ens hjälpa mig hitta anledningen.

Jag tolkar det som att ni tycker att Staten gjort rätt när de beslagtog mina och alla andras flaskor utan stöd i lagen.

Det är detta vi försöker undvika precis som Garnax säger, jag hatar bolaget och dess monopol. Skiter i om det hindrar ungdomar på något sätt att köpa alkohol eller inte, det tror jag knappast. Jag ogillar iden med att det endast ska finnas ett inköpsställe för alkohol. Dessutom så har de öppettider som är skit samt att det alltid är stangt röda dagar. Varför? Så unga inte ska ska supa?

Jag fattar inte varför TOBAK som är ännu farligare sälj öppet i alla jävla butiker mot uppvisande av leg och att det dessutom är 18 års gräns på det men alkohol betraktas som radioaktivt gift.

Ge licens till alla butiker och låt vem som helst som identifierar sig köpa alkohol runt hörnet istället för att bila till Tyskland eller beställa online. Ta ert jävla skatt på skiten också i något humant form men låt oss få handla överallt som TOBAKEN.

Kan någon ge mig en bra förklaring för att det är så här? Tobak fritt och alkohol ej!!!

Sedan så fattar jag inte er som ogillar Garnax sätt att handla alkohol. Vad gör det om han gör storköp på någon som han gillar? Brukar ni inte göra storköp på annat som reas eller råkar vara billigt under en viss tid? Samma sak här, fast Tyskland är lite längre bort så därför tar man vara på sträckan man gjort och lastar på ordentligt. I mina ögon så är det helrätt och ekonomiskt.

Att sedan svenska folket inte kan dricka och hålla sig lugna är ett annat problem som det inte går att lösa. Det är inte alkoholpolitiken det är fel på eller begränsningarna utan det är folket. Sätt hinder överallt och se vad som händer, inte ett piss. Det blir lika mycket bråk och fylla som vanligt - även efter uppvisande av leg. Kontroll löser ingenting!!!!

Håller med, dock vore det synd om man fick sälja alkohol ialla sorters affärer. Systembolaget har ju faktiskt ett väldigt bra utbud och det vore synd att bli av med det.
Öppentiderna går ju att kritisera men orkar man planera åtminstonde 1 dag innan så är det aldrig några problem. Synd bara att det ska vara så dyrt annars är systemet kanon.

Gabber
2007-06-10, 13:26
Håller med, dock vore det synd om man fick sälja alkohol ialla sorters affärer. Systembolaget har ju faktiskt ett väldigt bra utbud och det vore synd att bli av med det.
Öppentiderna går ju att kritisera men orkar man planera åtminstonde 1 dag innan så är det aldrig några problem. Synd bara att det ska vara så dyrt annars är systemet kanon.

Bolaget ska inte avskaffas utan mindre butiker ska få sälja vissa drycker. Självklart inte allt pga förståeliga skäl men i alla fall grunderna i baren.

Lexidos
2007-06-10, 13:30
Bolaget ska inte avskaffas utan mindre butiker ska få sälja vissa drycker. Självklart inte allt pga förståeliga skäl men i alla fall grunderna i baren.

Som i många andra länder typ att man får sälja starköl o vin i matvaruaffärer men starksprit osv i affärer med speciellt tillstånd?

Gabber
2007-06-10, 13:43
Som i många andra länder typ att man får sälja starköl o vin i matvaruaffärer men starksprit osv i affärer med speciellt tillstånd?

Nej, jag menar vodka, tequila o övriga starkspriter. Butiken väljer själv vilka produkten de vill sälja för att få bra resultat osv. Jag skulle vilja få tag på ren vodka, Absolut eller annat, spelar ingen roll i vanliga butiker. Sen kanske just den butiken tycker att öl säljs bra, så de tar in några ölsorter också.

Alltså fritt för butiken att bestämma vad de ska sälja. Men att de säljer alkohol också i mån av plats m.m.

Nitrometan
2007-06-10, 13:49
Har varit inaktiv länge från allt men detta måste jag kommentera. Jag beställde 2001-2002 sprit 10 liter som beslagtogs och som nu säkerligen är borta.

Ingen tar ju upp att staten tog mina flaskor, begick brott, vägrar ersätta, erkänna eller ens hjälpa mig hitta anledningen.
Hur vet du att dina flaskor är borta?

Det finns över en miljon beslagtagna flaskor i bergrum i Sverige.

De kommer att skickas ut efter att HD har fällt sitt avgörande. Endera så skickas de till de som har beställt eller också hälls de ut beroende på vad utslaget blir.

Det kommer säkert att ta sin tid.

Hörde att Tullen skulle projektanställa 60 pers som skulle identifiera flaskorna och hitta adresser till folk.

Lexidos
2007-06-10, 13:53
Nej, jag menar vodka, tequila o övriga starkspriter. Butiken väljer själv vilka produkten de vill sälja för att få bra resultat osv. Jag skulle vilja få tag på ren vodka, Absolut eller annat, spelar ingen roll i vanliga butiker. Sen kanske just den butiken tycker att öl säljs bra, så de tar in några ölsorter också.

Alltså fritt för butiken att bestämma vad de ska sälja. Men att de säljer alkohol också i mån av plats m.m.

Något sånt skulle ta väldigt lång tid att införa i sverige. Jag tror ju dock att de flesta inte har något emot systembolaget i sig utan snarare priserna + att det är krångligt att speciall beställa något (vilket man efter domen kan lösa själv)

Lizard
2007-06-10, 14:11
Gabber; du behöver inte bli arg. Spritmonopolet, i sin nuvarande utformning, kommer att avskaffas. Detta sker troligtvis i flera steg där det först blir ett antal "provbutiker", sedan speciella inköpsbutiker och slutligen kommer det att bli precis som du propagerar - en egen avdelning, eller butik, i butiken. Detta kommer säkerligen att bli i form av licens och varje butikskedja kommer, i någon form, att ha en anknuten licensinnehavare. Ungefär som Tipstjänst är idag i butikerna med andra ord.

Att du påstår att du struntar i hur det går med efterföljderna däremot och att du inte tror att en restriktiv alkoholpolitik påverkar samhällets totala alkholkonsumtion är däremot lite enfaldigt. Det gör det med alla de säkerställda sifferunderlag som finns tillhanda. Precis som rökförbudet på krogen påverkar om folk röker på krogen. Nu är det inget totalt förbud mot alkohol som med tobak varför resultatet heller inte blir lika radikalt.

Tvärtom så har det svenska folkets drickande ökat på senare år i takt med att staten monterat ned flera av de kontrollparametrar den tidigare höll så hårt fast vid. Bag-in-box hade varit otänkbart på 60-talet då kassa-apparaten på Systemet hade en stor röd lampa som tändes ad hoc och expediten avkrävde legitimation av kunden. Genom att läsa i den centrala listan kunde sedan kunden bedömas vara en registrerad missbrukare eller inte. Datalagen någon?! Å andra sidan fanns det inga uteliggare, inga personrån och man tordes, även som tjej, vandra genom vilken park som helst på natten på den tiden.

Kostnaden för den ökade bekvämligheten kommer, högst sannolikt, att ge sig tillkänna i form av ökat våld, fler brott och mer socialt utslagna á la Vetlandaflickan. Det är alltså inte bara fyllon som drabbas av fylla, som du säkert vet. Svaret brukar heller inte dröja och snart är det någon som ropar på mer poliser. Inte effektivare, utan fler. Ju fler desto bättre. Sen dröjer det inte länge innan du blir sur på dem också. Jag tror, personligen, att det inte finns billig sprit rent generellt. Fast, visst vill jag kunna plocka på mig det vin jag vill ha när jag ändå handlar.

Lizard

Gabber
2007-06-12, 17:54
Hur vet du att dina flaskor är borta?

Det finns över en miljon beslagtagna flaskor i bergrum i Sverige.

De kommer att skickas ut efter att HD har fällt sitt avgörande. Endera så skickas de till de som har beställt eller också hälls de ut beroende på vad utslaget blir.

Det kommer säkert att ta sin tid.

Hörde att Tullen skulle projektanställa 60 pers som skulle identifiera flaskorna och hitta adresser till folk.

Jag fick av Tullens kundtjänst höra att det gjorts om till etanol osv och fick en hänvisning till en artikel om detta också, men de nämnde inte mina flaskor specifikt utan fick mig att tro att allt slängdes in till etanolverksamheten.

Men om det stämmer det du säger så är det ju väldigt trevliga nyheter. Dock har jag flyttat sen dess och hoppas att de kan spåra nya adressen sen 2002.

Gabber
2007-06-12, 18:00
Gabber; du behöver inte bli arg. Spritmonopolet, i sin nuvarande utformning, kommer att avskaffas. Detta sker troligtvis i flera steg där det först blir ett antal "provbutiker", sedan speciella inköpsbutiker och slutligen kommer det att bli precis som du propagerar - en egen avdelning, eller butik, i butiken. Detta kommer säkerligen att bli i form av licens och varje butikskedja kommer, i någon form, att ha en anknuten licensinnehavare. Ungefär som Tipstjänst är idag i butikerna med andra ord.

Att du påstår att du struntar i hur det går med efterföljderna däremot och att du inte tror att en restriktiv alkoholpolitik påverkar samhällets totala alkholkonsumtion är däremot lite enfaldigt. Det gör det med alla de säkerställda sifferunderlag som finns tillhanda. Precis som rökförbudet på krogen påverkar om folk röker på krogen. Nu är det inget totalt förbud mot alkohol som med tobak varför resultatet heller inte blir lika radikalt.

Tvärtom så har det svenska folkets drickande ökat på senare år i takt med att staten monterat ned flera av de kontrollparametrar den tidigare höll så hårt fast vid. Bag-in-box hade varit otänkbart på 60-talet då kassa-apparaten på Systemet hade en stor röd lampa som tändes ad hoc och expediten avkrävde legitimation av kunden. Genom att läsa i den centrala listan kunde sedan kunden bedömas vara en registrerad missbrukare eller inte. Datalagen någon?! Å andra sidan fanns det inga uteliggare, inga personrån och man tordes, även som tjej, vandra genom vilken park som helst på natten på den tiden.

Kostnaden för den ökade bekvämligheten kommer, högst sannolikt, att ge sig tillkänna i form av ökat våld, fler brott och mer socialt utslagna á la Vetlandaflickan. Det är alltså inte bara fyllon som drabbas av fylla, som du säkert vet. Svaret brukar heller inte dröja och snart är det någon som ropar på mer poliser. Inte effektivare, utan fler. Ju fler desto bättre. Sen dröjer det inte länge innan du blir sur på dem också. Jag tror, personligen, att det inte finns billig sprit rent generellt. Fast, visst vill jag kunna plocka på mig det vin jag vill ha när jag ändå handlar.

Lizard

Härligt att höra om butikerna, skulle vara väldigt mycket bättre tycker jag

Angående alkoholpolitik så är jag inte insatt såpass så jag lär mig av det du skriver.

Ska man kontakta Tullen igen och hålla på och tjata eller bara vänta och låta de göra sitt jobb, reda ut denna röra i fred?

z_bumbi
2007-06-12, 18:09
Finns det något som helst beslut på att systembolaget ska bort? Med tanke på de troliga följderna har vi från Sveriges sida angett folkhälsoskäl för att få behålla det men jag har inte hört något om det de sista två månaderna.

Prisbilden skulle ju bara påverkas marginellt om systemet försvann men problemen med kontroll skulle istället mångdubblas vilket skulle innebära merkostnader = högre skatt. Att sen utbudet troligtvis skulle försämras i stora delar av landet kanske ingen som köper absolut vodka bryr sig om.

Trance
2007-06-12, 18:12
Att sen utbudet troligtvis skulle försämras i stora delar av landet kanske ingen som köper absolut vodka bryr sig om.

Vilket självklart är korrekt, varför skall de som köper absolut vodka tvingas finansiera de som gillar att smeka fina öl och whiskey-sorter?

Nitrometan
2007-06-12, 18:20
Vilket självklart är korrekt, varför skall de som köper absolut vodka tvingas finansiera de som gillar att smeka fina öl och whiskey-sorter?
Och det tror du de gör idag?

Nitrometan
2007-06-12, 18:23
Jag fick av Tullens kundtjänst höra att det gjorts om till etanol osv och fick en hänvisning till en artikel om detta också, men de nämnde inte mina flaskor specifikt utan fick mig att tro att allt slängdes in till etanolverksamheten.

Men om det stämmer det du säger så är det ju väldigt trevliga nyheter. Dock har jag flyttat sen dess och hoppas att de kan spåra nya adressen sen 2002.
Tja, Riksåklagaren tycker att all sprit och vin ska lämnas tillbaka.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=660070

I en skrivelse till Högsta Domstolen bedömer Riksåklagaren Fredrik Wersäll att det finns starka skäl att häva beslaget av Klas Rosengrens riojavin i väntan på att HD avgjort frågan.

Riksåklagaren vill nu att Tullverket lämnar tillbaka Klas Rosengrens beslagtagna vin. Men glädjen för honom och de mer än sjutusen svenskar som väntar på sina beslagtagna alkoholförsändelser smolkas något. Med försändelsen följer i så fall ett skatteinbetalningskort.

z_bumbi
2007-06-12, 18:31
Vilket självklart är korrekt, varför skall de som köper absolut vodka tvingas finansiera de som gillar att smeka fina öl och whiskey-sorter?

Glöm inte vodka som går att dricka..

Lizard
2007-06-12, 19:58
Det är endast en bråkdel av sortimentet på Systembolaget som har någon affärsmässig omsättning. Jag nämnde tidigare 5/95% där det lägre talet står för artikelnumren och det högre för andel i omsättning. På så vis kan man alltid hävda att de 5%en undertödjer det övriga sortimentet (konstiga flaskor med ännu konstigare namn). Nu är det inte riktigt sant, det brukar det inte vara på monopol-marknader, utan det är i lika hög grad tvärt om.

Genom den platta organisationen och de stora volymerna som Systembolaget/V&S årligen upphandlar får de oftast ett angenämt pris av leverantören. Det i sin tur innebär att Systembolaget kan hålla ett lägre pris på hela sortimentet, inklusive de flaskor som har konstigt utseende och ett lika konstigt namn. Just här är det alltså tveksamt om storkonsumenterna betalar till öfverklassfjollorna utan det är Systembolagets enorma total-volymer som håller priset nere. Sen har vi dessutom skatt efter alkoholstyrka i Sverige och inte, som t ex Frankrike, skatt på priset på flaskan. Det betyder att jag många gånger köper champagnen billigare i Stockholm än i Paris.

Finwhisky, som enskilt ämne, är bara ett elegant genomfört marknadsföringsprogram. I tusen år har skottarna tvingats blanda bort den, av eldad torv, rökta smaken ur sin råvara. Därav "blended". Finast var den som smakade minst rök och under två decennier var Chivas Regal den finaste whiskyn bland den stora massan whiskykonsumenter. I takt med att alkoholkonsumenterna ändrade smakriktning under 80-talet och färgad sprit (whisky och cognac t ex) fick ge vika för ofärgad (vodka t ex) så tvingades man agera. Destillerierna gick samman och formade en strategi som innebar en uppgradering av whisky och att marknadsföra oblandad, "single malt", som det finaste som finns. Konsumenterna har naturligtvis inte ändrat på sin fysiologiska förmåga att känna smak - de har bara blivit inlärda att de som de tidigare avskydde är särdeles eftersträvansvärt och angenämt.

Lizard

Nitrometan
2007-06-12, 20:08
Ditt resonemang är utmärkt Lizard. Jag instämmer till fullo.

Finwhisky, som enskilt ämne, är bara ett elegant genomfört marknadsföringsprogram. I tusen år har skottarna tvingats blanda bort den, av eldad torv, rökta smaken ur sin råvara. Därav "blended". Finast var den som smakade minst rök och under två decennier var Chivas Regal den finaste whiskyn bland den stora massan whiskykonsumenter. I takt med att alkoholkonsumenterna ändrade smakriktning under 80-talet och färgad sprit (whisky och cognac t ex) fick ge vika för ofärgad (vodka t ex) så tvingades man agera. Destillerierna gick samman och formade en strategi som innebar en uppgradering av whisky och att marknadsföra oblandad, "single malt", som det finaste som finns.
Spelar väl ingen roll så länge det säljer. Och är gott.

Utom det där med tusen år - så länge har de inte gjort destillerade drycker i Skottland. Man har inte hittat några kärl för destillering från tidigare än 1630 och väldigt få innan 1710-1740. På Irland däremot har de hållit på längre.

Konsumenterna har naturligtvis inte ändrat på sin fysiologiska förmåga att känna smak - de har bara blivit inlärda att de som de tidigare avskydde är särdeles eftersträvansvärt och angenämt.
Denna punkt haltar något. Jag började inte dricka whisky förrän 1995 och då började jag dricka finwhisky. Jag är alltså ett exempel på en konsument som inte har ändrat sin smak. Däremot kan jag gå med på att jag har svalt marknadsföringen med hull och hår.

Lizard
2007-06-13, 00:00
Ditt resonemang är utmärkt Lizard. Jag instämmer till fullo.


Spelar väl ingen roll så länge det säljer. Och är gott.

Utom det där med tusen år - så länge har de inte gjort destillerade drycker i Skottland. Man har inte hittat några kärl för destillering från tidigare än 1630 och väldigt få innan 1710-1740. På Irland däremot har de hållit på längre.


Denna punkt haltar något. Jag började inte dricka whisky förrän 1995 och då började jag dricka finwhisky. Jag är alltså ett exempel på en konsument som inte har ändrat sin smak. Däremot kan jag gå med på att jag har svalt marknadsföringen med hull och hår.
Tusen år och tusen år - bra länge i varje fall.:) Jag tror att det vi i vardaglig mening är licensierade, alltså godkända, registrerade och beskattade, destillerier och jag tror att det äldsta är Black Bush på Nordirland?

Sen menade jag inte att vara översittare när det gäller smak. Att du lärt dig uppskatta single malts är ju varken mer rätt eller mer fel än att inte ha gjort det. Själv har jag, konstigt nog med tanke på mycket av mitt umgänge och affärsmiddagar etc. aldrig lärt mig tycka särdeles om rysk/iransk kaviar. Går lika bra med den mer salta stenbitsromen för mig...
Rent äckligt, däremot, tycker jag att gåslever och ostron är. But that's me. Champagne, å andra sidan, ger mig synnerligen dåligt omdöme varför jag dricker för mycket och tror mig både kunna dansa och vara snygg :)

Lizard