handdator

Visa fullständig version : Snabba respektive långsamma kolhydrater?


saerdna
2007-06-05, 02:11
Hallå.

Nu har jag äntligen fått fingrarna ur och tagit tag i träningen, har nu tänkt att börja bygga muskler. Kosten är väldigt viktig vad jag förstått så ska ta tag i detta med.
Försökt läsa runt på diverse forum men det har inte gett mig speciellt mycket då det skrivs väldigt olika. När jag tror veta så hittar jag något nytt där det står tvärtom vilket gör mig väldigt osäker.
Hoppas ni har både tid och överseende med att hjälpa en ovetande.

Jag har lite funderingar angående snabba respektive långsamma kolhydrater. Om jag förstått rätt så är det snabba kolhydrater före träning och långsamma efter som gäller?
Finns det någon lista eller något liknande där man kan se exempel på mat där långsamma respektive snabba finns?

Skulle även vilja ha lite tips för vad man kan slänga i sig som mellanmål, har skaffat mig en ganska dålig vana då jag är lite hungrig på t.ex. kvällskvisten kan det bli att jag slänger i mig en macka eller två. Antar att det inte är det bästa.

Hoppas jag kan bli något klokare, tack på förhand.

Whistler
2007-06-05, 02:50
Här finns en del trevligt: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=76208

Det du ska tänka på är att för att bygga muskler måste du gå upp i vikt. Så länge som du har tillräckligt med protein i din kost (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738&highlight=proteinbehov) så är det viktigaste att du ligger på ett energiöverskott, dvs du stoppar i dig mer mat än du gör åt.

Raggis
2007-06-05, 02:51
Snabba kolhydrater före- och efter träningspasset. Mellanmål kan vara i stort vad som helst. En burk kesella + lite frukt, en skål med gröt... Vad du än tycker om.

ikmor
2007-06-05, 04:56
http://www.damfotboll.com/fotbollshalsa/default.asp?id=66&page=2

Där står:


Snabba........................Långsamma :

Vitt bröd......................Fullkornsbröd med hela korn
Vitt ris typ jasmin............Matris (parboiled)
Vit pasta......................Fullkornspasta
Potatis ........................Ris/Fullkornspasta
Cornflakes......................Branflakes
Knäckebröd......................Bröd bakat på surdeg
Russin .........................Vindruvor
Sockergodis.....................Mörk choklad (70%)
Riskakor/Popcorn................Nötter (osaltade)

MVH
/Kim

Rahf
2007-06-05, 11:34
Potatis borde man ta bort från listan helt enkelt för att det är så energisnålt. Folk blir ju rädda för det! Sen att det stämmer med dess GI är ju en annan femma, men man behöver inte noja över det.

Rahf, potatisälskande medlem.

Trance
2007-06-05, 11:50
Sedan är det knappast så stor skillnad mellan vanlig pasta och fullkornspasta att det skall delas upp i snabba och långsamma.

King Grub
2007-06-05, 11:53
Potatis har inte heller per automatik högt GI, kan tilläggas. Det skiljer sig kraftigt mellan sorterna. Även tillagning och i vilken form man äter potatisen påverkar (pommes frites har mycket lägre GI än kokt, t ex, men är mindre mättande i den tidiga postprandiala fasen. Potatismos och kokt potatis är likvärdiga vad gäller GI och mättnad).