handdator

Visa fullständig version : Dagsformen på Jojje innan gymstart!


jojjep91
2007-06-05, 00:06
HOJJ, har tränat fotboll i ca 9år. Men nu är det dags att sluta!

Styrketräning har börjat ta över!

har tränat hemma till och från nårra månader, för att känna på styrketräningen. Vet inte om jag byggt nånting, det kanske bara är pubertetsmuskler som vissa säger. Men skoj har det ändå varit hitills!

Ska fixa upp min BF när hösten kmr så jag kan bygga lite, fotbollen och träning vid sidan om gjorde de svårt för en nybörjare att lägga på sig fläsk.

Nu efter att ha studerat träning och kost här på kolo i ca 2 månader så tycks jag vara redo för att börja gymma!

här kommer bilder på mig nu i dagsformen!
kmr slänga upp bilder nån gång senare när jag gymmat ett tag och se om jag lagt på mej nåt :)

bilderna finns nog på en annan tråd också, men jag orkar inte ta nya :s

bluelight
2007-06-05, 04:47
Bra grund-BF att börja med, du kommer ju inte bli fet i första taget!

blekfet2
2007-06-05, 06:50
Bra fettmängd iaf, men nu är det dags att bygga massa ;)

Eddie Vedder
2007-06-05, 08:31
Ser bra ut det där jojje, typisk vältränad fotbollskropp. Nu återstår bara att utveckla det till en vältränad bodybuilderkropp istället.:thumbup:

Tycker det var bra bilder oxå, inte massa fuskande med ljus, omöjliga vinklar, det var bra bilskvalité o.s.v. Poserandet kan jag inte uttala mej om för det vet jag själv inte hur det ska se ut.:D

Men skitbra form är du ju onekligen i och jag gissar att du kommer kunna käka som en häst under en lång period utan att för den delen behöva oroa dig det minsta över att se "fet" ut.:)

GymTT
2007-06-05, 08:47
Ser bra ut det där jojje, typisk vältränad fotbollskropp. Nu återstår bara att utveckla det till en vältränad bodybuilderkropp istället.:thumbup:

Tycker det var bra bilder oxå, inte massa fuskande med ljus, omöjliga vinklar, det var bra bilskvalité o.s.v. Poserandet kan jag inte uttala mej om för det vet jag själv inte hur det ska se ut.:D

Men skitbra form är du ju onekligen i och jag gissar att du kommer kunna käka som en häst under en lång period utan att för den delen behöva oroa dig det minsta över att se "fet" ut.:)



+1 på det. Bygg på ramen nu, mycket tunga basövningar och ät och sov.

jojjep91
2007-06-05, 09:09
Bra grund-BF att börja med, du kommer ju inte bli fet i första taget!

hehe! jo vet :p men det blir nog lättare nu när jag slutar spela fotboll 5-6 ggr i veckan.

Bra fettmängd iaf, men nu är det dags att bygga massa ;)

japp! nu jäddrans ska ja skaffa mig lite volym! :)

jojjep91
2007-06-05, 09:12
Ser bra ut det där jojje, typisk vältränad fotbollskropp. Nu återstår bara att utveckla det till en vältränad bodybuilderkropp istället.:thumbup:

Tycker det var bra bilder oxå, inte massa fuskande med ljus, omöjliga vinklar, det var bra bilskvalité o.s.v. Poserandet kan jag inte uttala mej om för det vet jag själv inte hur det ska se ut.:D

Men skitbra form är du ju onekligen i och jag gissar att du kommer kunna käka som en häst under en lång period utan att för den delen behöva oroa dig det minsta över att se "fet" ut.:)

hehe tack :) haha, denna gången kunde nån annan ta bilderna på mej så de va lättare,

haha, det var första gången jag poserade så ja vet inte :p kunde nog fått fram lite bättre, iaf på baksidan men strunt samma! :) ska jobba hårt som tusan nu! med träning, mat, o vila!

jojjep91
2007-06-05, 09:13
+1 på det. Bygg på ramen nu, mycket tunga basövningar och ät och sov.

jepp! tänkte köra hårt med basövningar :)

L-Sami
2007-06-05, 10:39
Ser jättebra ut, bra grund och gå upp i vikt sakta när du ska bygga, så att du inte lägger på dig onödigt fett.

jojjep91
2007-06-05, 11:18
Ser jättebra ut, bra grund och gå upp i vikt sakta när du ska bygga, så att du inte lägger på dig onödigt fett.

ok tack :)

vad menar du? med att gå upp i vikt sakta? 1,5kg månaden?

Hur ska ja träna nu då när jag har så låg BF?

nu när de ändå är sommar så tänkte jag att ja kan träna upp tekniken o strykan istället, o sen tar jag volymen te vintern?

elr är de bara te o köra på vanligt.

Frida.B
2007-06-05, 11:28
ok tack :)

vad menar du? med att gå upp i vikt sakta? 1,5kg månaden?

Hur ska ja träna nu då när jag har så låg BF?

nu när de ändå är sommar så tänkte jag att ja kan träna upp tekniken o strykan istället, o sen tar jag volymen te vintern?

elr är de bara te o köra på vanligt.

Du kommer ju garanterat öka i volym nu när du börjar även om du inte kör tungt. Kör lätt och få in tekniken innan du går på tungt. Det gäller att variera sig sen. Och ät mycket, märker du att du lägger på dig fett så dra ner lite på maten. Men tänk inte på fettet nu i början det är bara onödigt

jojjep91
2007-06-05, 11:42
Du kommer ju garanterat öka i volym nu när du börjar även om du inte kör tungt. Kör lätt och få in tekniken innan du går på tungt. Det gäller att variera sig sen. Och ät mycket, märker du att du lägger på dig fett så dra ner lite på maten. Men tänk inte på fettet nu i början det är bara onödigt

okej, då ska jag köra många reps, med bra teknik, sen ibland nått pass kör jag tungt.

Tänker satsa mest på teknik, och få kontakt med musklen.

L-Sami
2007-06-05, 12:03
ok tack :)

vad menar du? med att gå upp i vikt sakta? 1,5kg månaden?

Hur ska ja träna nu då när jag har så låg BF?

nu när de ändå är sommar så tänkte jag att ja kan träna upp tekniken o strykan istället, o sen tar jag volymen te vintern?

elr är de bara te o köra på vanligt.

1-1,5kg i månaden verkar vara lagom. Öva upp tekniken nu under sommaren sen börja bygg till hösten. Det är skönt ha lågt fettprocent på sommaren när det är varmt.

jojjep91
2007-06-05, 15:49
1-1,5kg i månaden verkar vara lagom. Öva upp tekniken nu under sommaren sen börja bygg till hösten. Det är skönt ha lågt fettprocent på sommaren när det är varmt.

japp! :) Okej, har ju dej på msn med så, då kan jag ju ställa lite frågor ibland :P

robertcop
2007-06-06, 20:22
ser ut o kunan bli bra det här:)

Lycka till!

Pierre_C
2007-06-07, 08:02
1-1,5kg i månaden verkar vara lagom. Öva upp tekniken nu under sommaren sen börja bygg till hösten. Det är skönt ha lågt fettprocent på sommaren när det är varmt.

Är inte 1 - 1,5 kilo i månaden för mkt med tanke på att det blir 12-18 kilo på ett år? Det känns som man skulle se ganska sladdrig ut efter det, är inte 0,5 till max ett kilo/månad smartare? Om man inte vill gå ner ca tio kilo till nästa vår dvs :P

Har jag fel?

GymTT
2007-06-07, 08:06
Är inte 1 - 1,5 kilo i månaden för mkt med tanke på att det blir 12-18 kilo på ett år? Det känns som man skulle se ganska sladdrig ut efter det, är inte 0,5 till max ett kilo/månad smartare? Om man inte vill gå ner ca tio kilo till nästa vår dvs :P

Har jag fel?

Små kcal+ ger ofta små förbättringar. 0.5kg i veckan är enligt mig för lite.
Du får uppoffra lite för att bli grofv:)

Eddie Vedder
2007-06-07, 08:29
Som GymTT säger kan det va svårt att uppnå några egentliga muskulära resultat om man inte är beredd att offra lite estetik i processen.

Då tycker jag det är bättre att hellre gå på Samis viktökningslinje per månad men under vissa perioder kanske skita i bulken och bara köra i kaloribalans. kan säkert vara skönt för psyket med nån månad där man inte lägger på sig utan bara tränar för skojs skull.

Bulk/deff är inte hela livet och man kan faktiskt (tro det eller ej) träna både utan att vilja bygga massa eller deffa.;)

Men för att få till en någorlunda märkbar ökning är i regel en viss märkbar fettökning ett nödvändigt ont tyvärr.

Timme
2007-06-07, 08:49
Benen (resten av kroppen med) behöver rejält mycket med knäböj och marklyft! Vad du än gör, utgå ifrån knäböj och marklyft. Det finns inga bättre övningar för muskelmassa och styrka. Inga.

Timme
2007-06-07, 08:53
Som GymTT säger kan det va svårt att uppnå några egentliga muskulära resultat om man inte är beredd att offra lite estetik i processen.


Och ändå tycks GymTT ständigt vara knallhård?

Pierre_C
2007-06-07, 08:55
Små kcal+ ger ofta små förbättringar. 0.5kg i veckan är enligt mig för lite.
Du får uppoffra lite för att bli grofv:)

Menar du verkligen "i veckan"?

Eddie.

Det ligger ju så klart nåt i det du säger men av erfarenhet kan jag säga att man kan öka sina mått utan att bli avsevärt mkt fetare. Troligtvis hade jag fått bättre tillväxt med större överskott iofs. Det gäller helt enkelt att välja vilka uppoffringar/prioriteringar man vill göra :)

så jojje, tänk på hur du kommer att trivas bäst, och överväg hur mkt du orkar deffa bort till nästa sommar igen om du tycker att lågt bf är viktigt då!

Eddie Vedder
2007-06-07, 08:58
Och ändå tycks GymTT ständigt vara knallhård?

Ja men så bulkar han ju inte ett år i streck heller. Att öka 1-1.5kg i månaden innebär ju "ganska" stor skillnad över en 12-månadersperiod jämfört med exempelvis ett halvår.

Och dessutom är man ju inte tvungen att själv leva efter det som kan vara mer optimalt bara för att man har koll på det. Själv varken bulkar eller deffar jag och kommer troligtvis aldrig i hela mitt liv bry mej om att bygga. Det utesluter ju inte att jag jag har en någorlunda koll på hur det skulle gå till.;)

Slartibartfast
2007-06-07, 08:58
Och ändå tycks GymTT ständigt vara knallhård?

Grub säger också att ett mikroöverkott är värdelös för att bygga. Grub är också knallhård året runt. Det tycks gå att påstå en sak och själv göra på ett annat sätt. :confused:

av erfarenhet kan jag säga att man kan öka sina mått utan att bli avsevärt mkt fetare.

För att du var/är nybörjare.

Eddie Vedder
2007-06-07, 09:01
Eddie.

Det ligger ju så klart nåt i det du säger men av erfarenhet kan jag säga att man kan öka sina mått utan att bli avsevärt mkt fetare. Troligtvis hade jag fått bättre tillväxt med större överskott iofs. Det gäller helt enkelt att välja vilka uppoffringar/prioriteringar man vill göra :)

Jo absolut gåt det, du har helt rätt.:) Men som du själv säger kunde du kanske lagt på dej ytterligare kvalitetsmassa med andra prioriteringar och det är just det som är min poäng.

Alla har ju självklart sitt eget val angående hur mycket späck man vill lägga på sig, helt enkelt hur viktigt ökning av muskelmassa är i förhållande till det estetiska under bulkperioden.

Dock kan det vara bra att i en nybörjarfas iaf veta vad som krävs så man utifrån det sedan kan välja hur man vill lägga upp det.

Ju mer kött på benen man har när man tar beslut desto större chans att man tar rätt beslut.:thumbup:

Pierre_C
2007-06-07, 09:01
För att du var/är nybörjare.

Fan också det är ju sant, då bli det till att bli fet i vinter då! ;)

Slartibartfast
2007-06-07, 09:02
Fan också det är ju sant, då bli det till att bli fet i vinter då! ;)

:D Welcome to teh suck!

von huff
2007-06-07, 10:58
säger som alla andra:ser bra ut,nu är det bara att börja äta mycket ovh träna hårt:)

tigerofsweden
2007-06-07, 11:05
Grub säger också att ett mikroöverkott är värdelös för att bygga. Grub är också knallhård året runt. Det tycks gå att påstå en sak och själv göra på ett annat sätt. :confused:


Sen har ju inte Grub ambitionen att bygga heller, eller?! :)

jojjep91
2007-06-09, 10:29
säger som alla andra:ser bra ut,nu är det bara att börja äta mycket ovh träna hårt:)

hehe tack :)

jojjep91
2007-06-09, 10:31
Måste man bulka sig upp under vintern o sånt? kan man inte bara äta som en gris, o ligga på 4000-5000 kcal om dagen för att gå upp i vikt?

Och om man är smal som jag och ligger på 4000kcal varje dag, så borde man väl kunna bygga bra på de?

mini
2007-06-09, 10:34
Måste man bulka sig upp under vintern o sånt? kan man inte bara äta som en gris, o ligga på 4000-5000 kcal om dagen för att gå upp i vikt?


Vad är skillnaden menar du?

jojjep91
2007-06-09, 10:35
Benen (resten av kroppen med) behöver rejält mycket med knäböj och marklyft! Vad du än gör, utgå ifrån knäböj och marklyft. Det finns inga bättre övningar för muskelmassa och styrka. Inga.

Vad menar du? utgå ifrån knäböj o marklyft? vad gör man då? att man alltid börjar med dem övningarna elr?

jojjep91
2007-06-09, 10:35
Vad är skillnaden menar du?

aaa typ.

mini
2007-06-09, 10:37
aaa typ.

Nu får du nog anstränga dig för att skriva begripligt.

_henkee
2007-06-09, 10:37
Bulk är när du äter mer energi än vad du gör av med, alltså går du upp i vikt.
Det spelar ingen roll om du är smal och din kropp behöver 4000kcal, det är inte siffrorna som avgör utan du går upp i vikt så länge du äter MER kcal än vad du förbrukar.
Så är det synd om dig och du har en hög energiförbrukning, bara trycka mer så du ändå hamnar på plus ;)

jojjep91
2007-06-09, 10:38
Nu får du nog anstränga dig för att skriva begripligt.

aa, asså, när man bulkar upp sig? vad är det man får i sig? som man inte kan få i sig i mat?

det ända jag vet om bulk är att man gå upp i vikt av de fort?

kan man inte göra det med bara vanlig mat?

jojjep91
2007-06-09, 10:39
Bulk är när du äter mer energi än vad du gör av med, alltså går du upp i vikt.
Det spelar ingen roll om du är smal och din kropp behöver 4000kcal, det är inte siffrorna som avgör utan du går upp i vikt så länge du äter MER kcal än vad du förbrukar.
Så är det synd om dig och du har en hög energiförbrukning, bara trycka mer så du ändå hamnar på plus ;)

ahaa! ok :)

Handcuff
2007-06-09, 10:40
aa, asså, när man bulkar upp sig? vad är det man får i sig? som man inte kan få i sig i mat?

det ända jag vet om bulk är att man gå upp i vikt av de fort?

kan man inte göra det med bara vanlig mat?

Bulk = klaoriöverskott med syfte att öka musklemassan. Inget annat
Deff = Kaloriunderskott med syfta att tappa fettvikt och behålla muskler.

mini
2007-06-09, 10:40
aa, asså, när man bulkar upp sig? vad är det man får i sig? som man inte kan få i sig i mat?

det ända jag vet om bulk är att man gå upp i vikt av de fort?

kan man inte göra det med bara vanlig mat?
Jo, det är det som är bulk. Det är kostrelaterat och inte steriodrelaterat. Hur fort du vill gå upp är en smaksak.

jojjep91
2007-06-09, 10:43
ok!...

jag tänkte att jag börjar med bulk till hösten,

medans man bulkar, kan man träna stenhårt som vanligt då?

hur ofta ska man ta bulk? lika bra o ta de här så ja kan allt. :)

_henkee
2007-06-09, 10:44
Träna på som vanligt. Du ska alltid träna hårt ;)
Bulka så länge tills du känner att du har lagt på dig för mycket fett, då är de dags att lugna ner de eller ta en deff.

jojjep91
2007-06-09, 10:47
okej!

om man bulkar, behöver man inte äta lika mycket då, som om man vore smal, för att gå upp i massa.

_henkee
2007-06-09, 10:50
Oftast inte.
Ju större du är desto mer behöver din kropp.
Så det är lättare i början :)

jojjep91
2007-06-09, 10:51
Bulk = klaoriöverskott med syfte att öka musklemassan. Inget annat
Deff = Kaloriunderskott med syfta att tappa fettvikt och behålla muskler.

ahaa! ok :)

Oftast inte.
Ju större du är desto mer behöver din kropp.
Så det är lättare i början :)

haha okej :)

jojjep91
2007-06-09, 10:52
Det känns som om att detta första året kommer bli mitt övningsår,

Sen andra året, kommer nog bli mycket lättare när man gått på en bulk och deff redan.

Handcuff
2007-06-09, 11:11
Det känns som om att detta första året kommer bli mitt övningsår,

Sen andra året, kommer nog bli mycket lättare när man gått på en bulk och deff redan.

Inget som säger att du behöver deffa så redan. Deffar gör du när du är nöjd med den muskelmassa du har lagt på dig. (under deff så bygger du inga muskler..snarare tappar lite av massan). Visst du gör som du vill...men om du vill lägga på dig musklemassa så skulle jag råda dig att deffa så lite som möjligt. Träna och ät ordentligt i kanske 2år och sedan kan du prova på en deff. Att bygga muskler tar väldigt lång tid. När du har kommit en bit i träningen kan det ta åratal att öka 1 centimeter runt biceps - så sakta går det :(

Jones
2007-06-09, 11:11
Det känns som om att detta första året kommer bli mitt övningsår,

Sen andra året, kommer nog bli mycket lättare när man gått på en bulk och deff redan.

Träna längre än ett år innan du deffar för första gången:thumbup:

Var visst lite sent ute... Handcuff hann före.

jojjep91
2007-06-09, 20:34
Inget som säger att du behöver deffa så redan. Deffar gör du när du är nöjd med den muskelmassa du har lagt på dig. (under deff så bygger du inga muskler..snarare tappar lite av massan). Visst du gör som du vill...men om du vill lägga på dig musklemassa så skulle jag råda dig att deffa så lite som möjligt. Träna och ät ordentligt i kanske 2år och sedan kan du prova på en deff. Att bygga muskler tar väldigt lång tid. När du har kommit en bit i träningen kan det ta åratal att öka 1 centimeter runt biceps - så sakta går det :(

Okej! 2år, utan att se sina små rutor! :( tragiskt ;( men aa, när man väl få se dem igen så är dem nog 2-3 ggr större :)

jojjep91
2007-06-09, 20:39
Hur mycket fett ska man lägga på sig då?

man måste väl inte bli tjock som en gris?

har läst att, när folk går på en deff, blir det kvar skin släpande efter ;/

Inzza
2007-06-09, 20:40
träna 4 år innan du deffar. och försök gå upp 25kg under dom 4 åren =)

jojjep91
2007-06-09, 20:48
träna 4 år innan du deffar. och försök gå upp 25kg under dom 4 åren =)

hahha, aa det är ju alltid ett altenativ :D

jojjep91
2007-06-09, 21:04
Om jag förbrukar ca 3000kcal på en dag, så räcker de väl att jag ligger på ca 3500 , eller 4000kcal per dag, för att gå upp bra i muskelmassa eller?

och när ja känner att nu har ja lagt på mig för mycket fett, så är de väl bara som sagt till att äta mindre?

Xtreme-G
2007-06-09, 23:45
Om jag förbrukar ca 3000kcal på en dag, så räcker de väl att jag ligger på ca 3500 , eller 4000kcal per dag, för att gå upp bra i muskelmassa eller?

och när ja känner att nu har ja lagt på mig för mycket fett, så är de väl bara som sagt till att äta mindre?

Jo det räcker och blir över. Ifall man räknar på fett som innehåller drygt 7000 kcal per kg så skulle 1000 kcal överskott per dag innebära en viktökning på 1 kg i veckan. Man kan inte riktigt räkna så enkelt men ett riktvärde iaf.

Du kommer troligtvis kunna lägga på dig riktigt bra med muskelmassa första året utan att lägga på dig allt för mycket fett. Sedan kommer kosten bli allt viktigare ju mer muskler du byggt, och du kommer få acceptera större fettökning och mindre muskelökning för varje viktuppgång.

Deffa brukar man ofast göra genom att dels äta mindre och dels bränna mer kalorier, tex promenader.

Rahf
2007-06-10, 12:40
Går du upp max 0,5kg i veckan så blir det inte alltför mycket fett där.

jojjep91
2007-06-10, 17:03
Jo det räcker och blir över. Ifall man räknar på fett som innehåller drygt 7000 kcal per kg så skulle 1000 kcal överskott per dag innebära en viktökning på 1 kg i veckan. Man kan inte riktigt räkna så enkelt men ett riktvärde iaf.

Du kommer troligtvis kunna lägga på dig riktigt bra med muskelmassa första året utan att lägga på dig allt för mycket fett. Sedan kommer kosten bli allt viktigare ju mer muskler du byggt, och du kommer få acceptera större fettökning och mindre muskelökning för varje viktuppgång.

Deffa brukar man ofast göra genom att dels äta mindre och dels bränna mer kalorier, tex promenader.

Går du upp max 0,5kg i veckan så blir det inte alltför mycket fett där.


okej tack för alla bra svar :) detta känns riktigt bra :)