handdator

Visa fullständig version : Hänga upp tavla


Löjtnant Blank
2007-06-04, 23:02
Okej, det är lite gladiatorerna1 över den här tråden, men i alla fall... Jag har en tavla som saknar både pianotråd och krok på baksidan, så hur gör jag för att enklast få upp den på väggen? Det enda jag har hemma är sådana där x-krokar som man hamrar in i väggen. Vad behöver jag köpa? Var köper jag det?

Vänliga hälsningar,
Martin Timell

jakke
2007-06-04, 23:08
Spika fast ramen.
Behövs: 2-4 st. 2" spik.

/Ernst Kirchsteiger

Muskelbyggaren
2007-06-04, 23:09
Antingen monterar du egenhändigt en tråd bakom tavlan, eller om tekniskt möjligt, gör en fuling och hakar på tavelramen direkt på kroken.

Löjtnant Blank
2007-06-04, 23:38
Antingen monterar du egenhändigt en tråd bakom tavlan, eller om tekniskt möjligt, gör en fuling och hakar på tavelramen direkt på kroken.
Alternativ två fungerar inte, eftersom kroken i så fall skulle sticka upp ovanför ramen. Alternativ ett är intressant, men exakt hur går jag tillväga? Hur fäster jag tråden bakom tavlan?

fothermucker
2007-06-05, 00:05
Alternativ två fungerar inte, eftersom kroken i så fall skulle sticka upp ovanför ramen. Alternativ ett är intressant, men exakt hur går jag tillväga? Hur fäster jag tråden bakom tavlan?

Om du har en annan tavla till hands kan du kanske kika på den, alternativt köpa små nubb på överskottsbolaget (eller valfri affär under samma kategori), banka i två av dessa försiktigt på varsin sida ungefär i mitten av ramen och snurra en förbindande tunn ståltråd runt för att sedan kunna hänga upp den på väggen.
Borde funka. Ställ en vattensäng under.

JJ
2007-06-05, 07:52
Alternativ två fungerar inte, eftersom kroken i så fall skulle sticka upp ovanför ramen. Alternativ ett är intressant, men exakt hur går jag tillväga? Hur fäster jag tråden bakom tavlan?

2 små skruvar på varja sida, linda ståltråd imellan.

blekfet2
2007-06-05, 08:17
köpa ny ram?

Löjtnant Blank
2007-06-05, 08:45
köpa ny ram?
Jag tänker inte rama om tavlan för en sådan skitdetalj.

JJ och fothermucker: Tack för era tips. Ska ta svängen förbi järnhandeln och se vad jag hittar.

blekfet2
2007-06-05, 09:38
Jag tänker inte rama om tavlan för en sådan skitdetalj.

JJ och fothermucker: Tack för era tips. Ska ta svängen förbi järnhandeln och se vad jag hittar.

så svårt är det inte :D

mr ruhl
2007-06-05, 10:38
nita fast tråden med häftapparat

Löjtnant Blank
2007-06-05, 11:03
Problem löst. Jag hittade en tavelupphängningssats på Clas Ohlson. Pianotråd, skruvöglor och diverse krokar. Nu ska vi se om vi får upp eländet...