handdator

Visa fullständig version : Jonnas Journal 2


Jonna
2007-06-04, 22:56
Nu är det dags igen.
Känns som att en ny journal är nödvändig, när jag inte längre kör styrkelyft, eller tyngdlyft, eller knappt tränar över huvudtaget... Men det ska det bli ändring på nu är det tänkt!
Skolan är slut för terminen och vi har kommit i ordning i nya lägenheten, förutsättningarna kan knappast bli bättre. Inga fler ursäkter, nu är det hårdträning som gäller!

För att riktigt chocka kroppen har jag beslutat mig för att köra ett ryskt knäböjsprogram under 6 veckor. Och då inte bakböj utan frontböj! Det har jag aldrig tidigare tränat...

Kanske värt att nämna för eventuella nya besökare är att jag är tjej, 21 år, ca 158 cm och runt 50-54 kg beroende på form :D
Har tidigare tävlat lite småtävlingar inom SL men fick en knäskada som tog ett par månader att rehabilitera och tappade då suget för SL (och för i princip all träning, det kändes så hopplöst).

Nog med snack, idag körde jag första ryska passet. Jag har utgått från att mitt 1RM i frontböj är 50kg, fast jag vet inte helt säkert, har aldrig maxat i den övningen. 45 kg gick lätt för nån dag sedan i alla fall.

Första passet var 6 x 2 reps på 80%, dvs 40kg, och det gick utan problem.

Nästa pass blir på Onsdag och då är det 6 x 3 reps på 80%.

ramagoen
2007-06-04, 22:59
skoj skoj skoj, ska verkligen följas! :)

KÖR HÅRT ! :thumbup:

Pinglan
2007-06-05, 06:36
Välkommen tillbaka Jonna! Ska bli roligt att följa dina framgångar igen! Men du, det blir ingen tyngdlyftning heller för dig nu då? Eller ska du satsa mot hösten som du tänkte från början? Själv har jag fått lägga ner alla planer på både OL och SL pga ryggen :( men jag satsar på bb istället *flex* :D

Kör hårt men smart nu tjejen :thumbup:

Jonna
2007-06-05, 08:33
Hej Pinglan! Jo jag har hört att du blev tvungen att lägga lyftningen på hyllan, (The Boss är en riktig skvallerkärring vet du :D ) Trist för dig, du har ju helt klart talang för lyftning, men å andra sidan, det är ju aldrig fel med en nytändning! Är det BB som gäller? Inte BF eller AF? Hm, jag har svårt att tänka mig att du skulle vilja tävla BF iofs, men borde inte AF passa dig bra? När ska du tävla? jag och Mehdi kommer garanterat och hejar på dig!!! *yourock*

Angående mig och lyftning...Jag har så svårt att bestämma mig. Tyngdlyftning är en riktigt rolig träningsform, man blir dessutom ordentligt genomtränad av det, men allt tjat om tävling hit och dit gör att jag tappar suget lite. Först och främst vill jag behärska lite tyngre vikter i ryck och stöt med grym teknik, sen kan jag börja fundera på att dra på mig trikån ;) Förmodligen gör jag en liten satsning efter böjprogrammet och ser hur det går. Problemet är vem jag ska lära mig av, jag har insett att det inte är så bra att bli tränad av sin sambo...Bättre med något utomstående auktoritet som man lyssnar på *whistle*

Nu måste jag genast sätta igång att läsa dig journal Pinglan, det verkar som att jag har missat en hel del nytt!

Ramagoen: trevligt! :thumbup:

machine gun
2007-06-05, 09:30
Välkommen tillbaka!

Pinglan
2007-06-05, 10:54
Hej Pinglan! Jo jag har hört att du blev tvungen att lägga lyftningen på hyllan, (The Boss är en riktig skvallerkärring vet du) Trist för dig, du har ju helt klart talang för lyftning, men å andra sidan, det är ju aldrig fel med en nytändning! Är det BB som gäller? Inte BF eller AF? Hm, jag har svårt att tänka mig att du skulle vilja tävla BF iofs, men borde inte AF passa dig bra? När ska du tävla? jag och Mehdi kommer garanterat och hejar på dig!!!
Haha, jo han kan snacka han, det ska Gudarna veta :D

Grejen är den att jag nog inte kommer att tävla i varken BB eller AF (och absolut inte i BF) men jag tänker satsa på att ordna till min, just nu helt obefintliga, symmetri lite grann. För att förgylla jakten på symmetri lite tänkte jag satsa på att ställa upp i Body´s fototävling (i dec) men mer än så kommer det nog aldrig att bli....bb är inte min grej helt enkelt....

Angående mig och lyftning...Jag har så svårt att bestämma mig. Tyngdlyftning är en riktigt rolig träningsform, man blir dessutom ordentligt genomtränad av det, men allt tjat om tävling hit och dit gör att jag tappar suget lite. Först och främst vill jag behärska lite tyngre vikter i ryck och stöt med grym teknik, sen kan jag börja fundera på att dra på mig trikån ;) Förmodligen gör jag en liten satsning efter böjprogrammet och ser hur det går. Problemet är vem jag ska lära mig av, jag har insett att det inte är så bra att bli tränad av sin sambo...Bättre med något utomstående auktoritet som man lyssnar på

Jag förstår precis hur du känner! Ta dig den tid du behöver helt enkelt och känn ingen press på att du måste tävla. Åhhh, jag skulle vara hur lycklig som helst om jag hade Mehdi som personlig tränare men det blir ju inte riktigt detsamma för dig iom att ni är tillsammans, det har du rätt i. The boss är ju den bäste naturligtvis (borsett från Mehdi då ;)) men jag vet inte hur mycket tid han lägger på nybörjarträning nu? Du får väl höra med honom?

Nu måste jag genast sätta igång att läsa dig journal Pinglan, det verkar som att jag har missat en hel del nytt!
Det är mest bara fjollträning och disco i min journal nuförtiden men gillar du att läsa om sånt är du såklart hjärtligt välkommen :D

Jonna
2007-06-06, 00:35
Idag, nej vänta, igår (klockan är efter 12) körde jag 1 h cardio i form av friskis.

Har vrickat foten lite också, det gjorde inte ont under passet men nu på kvällen är det lite svullet och gör ont. Hoppas det är borta tills imorgon.

Jonna
2007-06-06, 18:02
machine gun: tackar!

Pinglan: okej, men du kanske får blodadtand efter bodys fototävling? ;)
Njae, jag tror inte the boss har tid eller lust att ägna sig åt nybörjarträning, tyvärr. Jag får se hur det löser sig...

Pass nr 2:
Frontböj 40kg 6 x 3 reps.
Tungt och segt idag, men upp kom det! Får skylla mig själv för segheten, har ätit dåligt både igår och idag. Det är svårt i värmen, jag tappar aptiten.
Efter det har jag piskat rygg med bla. negativa chins och stångrodd.
Riktigt bra pass. Jag gick till träningen lite småsur och trött, men gick därifrån pigg och glad :hbang:

Jonna
2007-06-08, 17:53
Pass nr 3.

Frontböj 6 x 2 reps på 40kg. Lite segt.

Det är nästen FÖR varmt nu!

Jonna
2007-06-11, 23:14
Pass nr 4

Frontböj 6 x 4 reps på 40kg, dvs 80%.
Tuuungt med 4:or, men jag klarade dem iaf. Värre blir det med 5:orna och 6:orna...
Piskade axlar och rygg efter böjen.

Igår glömde jag skriva in friskis utegympa 60 min, men det är inte mkt att redovisa, jag kände mig mest som en orörlig klump i värmen.

Jonna
2007-06-13, 19:13
Pass nr 5:

Frontböj efter uppvärmning
6 x 2 reps på 40kg.

Rätt lätt, men det kändes lite i ryggen.

På fredag blir der tuuuungt, 6 x 5 reps på 40kg/80%... måste börja ladda nu om jag ska fixa det!

Jonna
2007-06-15, 20:57
Pass nr 6.

Passet jag har fruktat är nu klart!

Frontböj efter uppvärmning
6 set med 5 reps i varje på 40kg! och jag klarade det!!!! *flex*

Efter det var jag bara tvungen att prova 45kg och det gick, så jag la på 47,5kg och det kom upp lätt! PB!

Åh det var nog bland det jobbigaste jag gjort, shit. Fast på onsdag blir det ett snäpp värre, då är det 6 x 6 på 40kg....

Det är grymt det här böj-programmet. Jag tror högreps/set är bäst för mig, benen har växt märkbart redan! Och vilket tryck man får!

Har lite filmer från passet, får se om Pluttisen kan hjälpa mig lägga upp dem sen.

Körde axlar och lite rygg efter böjen också.

Åh jag är sååååå glad nu!

machine gun
2007-06-15, 20:58
Grattis!! :hbang:

ramagoen
2007-06-15, 22:56
grattis :) duktigt jobbat!

Jonna
2007-06-15, 23:37
v77h1qTkwUk

Jonna
2007-06-18, 12:14
Machine_gun och ramagoen: tack så mycket!!

Pass nr 7:

Frontböj efter uppvärmning

40kg 6 x 2 reps.

Kändes ok, hade inte så bra tryck i benen idag dock, får hoppas det känns bättre på onsdag, då är det 6 x 6 som gäller...

Igår blev det friskis utegympa 60 min.

Pinglan
2007-06-18, 12:27
Jävlar i havet jag har missat både att du satt PB, grattis som fasen! Skitbra!, och dessutom har jag missat filmen! Förlåt! Filmen ser ju kanon ut! Djupet är underbart! Kör hårt tjejen :hbang:

Mehdi
2007-06-18, 23:24
Såhär ser programmet ut, för den nyfikne:

V 1 6x2@80% 6x3@80% 6x2@80%
V 2 6x4@80% 6x2@80% 6x5@80%
V 3 6x2@80% 6x6@80% 6x2@80%
V 4 5x5@85% 6x2@80% 4x4@90%
V 5 6x2@80% 3x3@95% 6x2@80%
V 6 2x2@100% 6x2@80% 1RM

Jonna
2007-06-19, 08:44
Pinglan tack :em: SL-böjar har aldrig varit min melodi...

En liten förklaring till schemat kanske behövs.
Jag är nu alltså på v.3, och nästa pass är 6 x 6. De passen som står i fetstilt är de passen jag bör frukta, enligt Mehdi iaf. :D

idag är det vila/friskis.

machine gun
2007-06-19, 11:03
Hur kan man göra 2x2 på 100%?

Jonna
2007-06-21, 11:23
Hur kan man göra 2x2 på 100%?

Om man följer programmet så ska det gamla 100%/1RM (som hela programmet utgår ifrån) inte längre vara max. Dvs man har blivit starkare. men tungt kommer det bli, garanterat...

Tog en extra vilodag inför 6 x 6 på 80%, så om en timme är det dags att skrida till verket *spy*

ramagoen
2007-06-21, 14:50
hoppas det gick/går bra för dig ! :D

Jonna
2007-06-21, 18:57
ramagoen: Tack för lyckönskningarna, de hjälpte nog, för JAG KLARADE DET!


Jippi!!!! Åh vad jag är lycklig nu, jag klarade 6 x 6 fronböj på 40kg/ 80%!!!!! :hbang:

Jösses vad nervös jag var innan. Men jag hade iaf laddat ordentligt med mycket mat och bra sömn. Vilken kick man får av att klara passen, helt otroligt!

Jag kan verkligen rekomendera alla som vill ha en utmaning detta program!

Jag gick på friskis utegympa senare också, haha, måste varit hög på endorfiner eller nåt...*screwy*

Nästa pass är 6 x 2 reppare, som vanligt. Har ni sett mönstret? det är varannan gång 2:or och varannan gång höjs repsantalet med 1 reps. Fast nu tror jag att repsen börjar sjunka igen, fast vikterna ökar...

ramagoen
2007-06-21, 19:12
ramagoen: Tack för lyckönskningarna, de hjälpte nog, för JAG KLARADE DET!


Jippi!!!! Åh vad jag är lycklig nu, jag klarade 6 x 6 fronböj på 40kg/ 80%!!!!! :hbang:

Jösses vad nervös jag var innan. Men jag hade iaf laddat ordentligt med mycket mat och bra sömn. Vilken kick man får av att klara passen, helt otroligt!

Jag kan verkligen rekomendera alla som vill ha en utmaning detta program!

Jag gick på friskis utegympa senare också, haha, måste varit hög på endorfiner eller nåt...*screwy*

Nästa pass är 6 x 2 reppare, som vanligt. Har ni sett mönstret? det är varannan gång 2:or och varannan gång höjs repsantalet med 1 reps. Fast nu tror jag att repsen börjar sjunka igen, fast vikterna ökar...

*flex* starkt gjort, grattis !! Jag har gått i funderingar att köra detta program. Verkar riktigt bra och nu när jag inte har nåt fast OL-schema så kan jag nog köra på det, ska höra med min tränare va han tycker! :thumbup:

Pinglan
2007-06-21, 22:03
Strålande Jonna :hbang: Grattis som faaan :thumbup:

Jonna
2007-06-23, 23:47
Ramagoen: Tackar, Kul om du också ska köra på programmet!

Pinglan: Tackar tackar!


Idag var det frontisar, 6 x 2 reps på 40kg. Och som vanligt lite axlar och rygg efteråt.

Inte svårt att räkna ut vad jag prioriterar ;)

Jonna
2007-06-26, 13:38
Hann inte med att skriva igår, men jag tränade iaf som planerat.

Frontböj efter uppvärmning:

42,5kg (=85%) 5 x 5!!

Jisses vad tungt det var! men det gick med lite god kämparvilja...*flex*

Nu blir det bara värre och värre vill jag lova! Nästa tunga pass är 4 x 4 på 90%!!! *gah!*

Det värsta är att trycket i benen är som bortblåst, jag känner mig helt trycklös. Kan bero på slarv med kosten. Måste äta meeeeeer om jag ska fixa nästa pass.

Jonna
2007-06-27, 18:46
Det är lite lustigt, nu känns 6 x 2 reps passen som ingenting! I början var de tunga...

Ja, som sagt, idag var det frontböj 5 x 2 reps på 40kg och en 2:a på 45kg för att känna på det lite.

Nästa pass är 4 x 4 på 90% dvs 45kg. Hjääääääääääälp!

Jonna
2007-06-29, 18:59
Woooooho! jag klarade det! Frontböj 4 x 4 på 45kg/90%!!

Men idag var det tungt. Riktigt tungt.

Nästa tunga pass är 3 x 3 på 47,5kg/ 95%... Det blir ingen lek.

Jonna
2007-07-01, 17:47
Flyttade fram morgondagens pass till idag.

Frontisar
3 x 2 reps på 40kg
1 x 1 på 45kg
2 x 1 på 47,5kg
1 x 10 på 20kg

modifierade passet lite. skulle ha varit vanliga 6 x 2 på 40 egentligen. kändes ok.

ZyphoX
2007-07-01, 17:56
Tjena tjena Jonna. Måste bara säga att det ser mycket bra ut! Får även ge dig en lyckönskning på fortsatt välmående och hårda träningspass!

Jag har en liten fråga bara. Det här programmet som du kör. Man kan väl köra samma sak i bänk va? Hört från en polare som sa till mig att jag kanske skulle prova det. Men aldrig hittat något om det. Men det är samma sak som du kör i frontböjen nu, fast det är väl bara att byta ut övningen mot bänk?
Ber om ursäkt om inlägget blev lite rörigt. Hoppas du förstår vad jag menar iallafall.

Än en gång. Lycka till med fortsatt träning!
You go girl!

Jonna
2007-07-01, 21:57
ZyphoX: Hej på dig och tack för lyckönskningarna! :)

Jag vet tyvärr inte om det går att applicera på bänk rakt av.
Min spontana tanke är dock att det inte är en bra idé... Det är en väldigt tufft och påfrestande upplägg, och det är förmodligen ännu mer påfrestande att köra det i bänkpress än i böj.

Jag tror att det är bättre att ställa frågan i träningsdelen av forumet så får du nog hjälp av någon som vet.

Annars vet jag att det finns massor av upplägg som är gjorda för just bänk, det kanske vore bättre att prova ett av dem?

Lycka till!

ZyphoX
2007-07-02, 06:20
ZyphoX: Hej på dig och tack för lyckönskningarna! :)

Jag vet tyvärr inte om det går att applicera på bänk rakt av.
Min spontana tanke är dock att det inte är en bra idé... Det är en väldigt tufft och påfrestande upplägg, och det är förmodligen ännu mer påfrestande att köra det i bänkpress än i böj.

Jag tror att det är bättre att ställa frågan i träningsdelen av forumet så får du nog hjälp av någon som vet.

Annars vet jag att det finns massor av upplägg som är gjorda för just bänk, det kanske vore bättre att prova ett av dem?

Lycka till!

Ok. Jag får väl se om jag kan sålla fram något utav alla dessa upplägg. Det svåra är nog bara att hitta ett utav dem :Virro.

ramagoen
2007-07-02, 09:14
missat dina uppdateringar jonna! Du har kämpat på bra som fan läser jag :)

Jag går på programmet idag jag, får se hur de känns dom närmsta veckorna!

Jonna
2007-07-04, 08:37
Ramagoen: kuuul! ska definitivt följas! Lycka till och glöm inte att äta och sova ordentligt, annars är man ganska chanslös när vikterna blir tyngre :)

Jag körde dagens pass igår för idag hinner jag inte träna.

Frontisar
efter uppvärmning
3 x 3 på 47,5kg / 95%
Jag klarade det!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men det var tuuungt som tusan. Haha, 47,5kg var ju mitt gamla PB, och nu reppade jag på det... Jag äääälskar detta program!

Nu är det inte mkt kvar. På fredag är det 2 x 6 på 40kg som vanligt, sen på Måndag är det 2 x 2 på 100%, dvs 50kg! och sen ett sista lätt pass sen maxning! ojoj, ska bli spännande att se hur det går på maxningen!

Pinglan
2007-07-04, 10:14
Jävlar tjejen, vad bra det går!!!!!! Grattis!!! Ska bli mycket spännande att läsa om maxningen sedan!!!!

ZyphoX
2007-07-04, 16:35
Ramagoen: kuuul! ska definitivt följas! Lycka till och glöm inte att äta och sova ordentligt, annars är man ganska chanslös när vikterna blir tyngre :)

Jag körde dagens pass igår för idag hinner jag inte träna.

Frontisar
efter uppvärmning
3 x 3 på 47,5kg / 95%
Jag klarade det!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men det var tuuungt som tusan. Haha, 47,5kg var ju mitt gamla PB, och nu reppade jag på det... Jag äääälskar detta program!

Nu är det inte mkt kvar. På fredag är det 2 x 6 på 40kg som vanligt, sen på Måndag är det 2 x 2 på 100%, dvs 50kg! och sen ett sista lätt pass sen maxning! ojoj, ska bli spännande att se hur det går på maxningen!


Det ser bra ut Jonna! Tänkte bara säga det att trots att du inte gav din rekomendation att dra programmet rätt av till bänkpress så gjorde jag det :em:.
Jag gillar att prova mig fram om saker funkar eller ej. Har iofs bara kört 2 pass änsålänge men det har funkat bra. Jag tror nog att jag ska kunna ta mig igenom detta ;)

Mehdi
2007-07-09, 09:18
Idag är det 2x2@50kg som gäller, ska bli intressant och se ifall hon trycker upp det. Går programmet felfritt hoppar hon med största sannolikhet på ett till då denna är tänkt att enbart få henne tillräckligt tränad för att köra programmet med ett riktigt 1RM, och inte ett uppskattat 1RM.

Kanske lägger upp ett klipp ifall det hinns med.

Pinglan
2007-07-09, 12:50
Lycka till idag då Jonna!!!!!!!!!

Mehdi: hur går det med din journal *whistle* ;)

Jonna
2007-07-09, 20:32
Mehdi: jasså, är du här inne och härjar ostört när jag är på jobbet? :D

Pinglan: Tack för lyckönskningarna!

Alltså, idag var det frontisar, 2 x 2 på 50kg/100%
Och jag klarade det!!!! Det trodde jag ärligt talat inte. En 2:a kanske, men inte två 2:or... Jag är glaaaaaad!

Ska se om Mehdi kan lägga upp en film senare.

Pinglan
2007-07-10, 06:42
BRA Jonna :hbang: :hbang: :hbang:

Jonna
2009-04-30, 14:01
Hittade min gamla journal nu och blev lite nostalgisk, det är ju rätt kul att skriva journal ändå...*cupid*
Tror jag ska ge det ett nytt försök.

Dagens snabb-pass:

Böj (fulldjup):
Uppvärmning upp till 50 kg.
50kg 2 x 8
52,5kg 3 x 8

Vader i smith 3 x 15
Baksida lår i maskin 3 x 10

(3 chins bara för att kolla att jag fortfarande kan)

Rätt nöjd med passet ändå.

Jag har kört 5 x 5 upplägget i böj ett tag nu, och gjort som så att jag har höjt 2,5 kg för varje pass. PB:t ligger nu på 5 x 5 på 60kg.
Men jag har varit sjuk nyligen så jag körde ett lite lättare pass med 8:or ist idag, tror det var reps PB på den vikten. Lätt var det iaf.

Kanske skulle uppdatera lite också?
23 år, ca 52 kg, 158 cm.
Målen är väl på ett ungefär att bli starkare i böj, 80kg innan 2010 är ett litet mål.
Vidare kämpar jag med chinsen, pb:t ligger på ynka 6 st nu, men vill kunna göra många så klart :)
Gillar att känna mig "vältränad" så det bli en hel del friskispass :D och en del löpning och ridning utöver det.

Pinglan
2009-05-01, 09:55
Vad kul att du startat upp journalen igen! Kommer hålla ögonen på dig såklart :thumbup:

Du har tränat på bra ser jag! 5x5 på 60kg är ju kanon *flex*

Du glömde förresten att nämna att ett av målen för 2010 är att börja tävla i OL ihop med Pinglan :hbang: :thumbup:

Jonna
2009-05-01, 16:03
Har kört ett Step-pass 60min. Kul och svettigt. Kändes i benen att jag körde böj igår...

Just ja, ett annat av målen för 2010 är att vara bästa babyvakten åt Pinglans plutt när hon gör succé på OL flaket :D

Fast det vore faktiskt kul att komma igång med lite OL igen, men det är inget man kan träna ensam, inte i början iaf eftersom det är så mycket teknik som måste nötas in. Och vem ska nöta det med mig? :confused:

Pinglan
2009-05-01, 16:21
Fast det vore faktiskt kul att komma igång med lite OL igen, men det är inget man kan träna ensam, inte i början iaf eftersom det är så mycket teknik som måste nötas in. Och vem ska nöta det med mig? :confused:

Mehdi? The boss? Någon av de andra (vem det nu är) som tränar de andra tjejerna? Finns ju hur många som helst vetja :thumbup:

Jonna
2009-05-01, 16:26
Pinglan: Njae, varken M eller The Boss är nog så lämpliga för uppgiften. Tror faktiskt att Veronica har slutat och Linn kör ensam...

Får fundera ut nåt.

Luttis
2009-05-01, 16:55
Kul med återupptagen journal! Denna ska följas! :)

Jonna
2009-05-05, 20:17
Lyckades fånga en elak förkylning som satt i hela helgen trots ihärdiga försök att kurera mig med diverse huskurer- vitlök, whiskey, gurgla saltvatten osv.

Trotsade dock det lilla som var kvar av förkylningen igår och gick på mitt favoritpass, Ki-jympa 60 min *cupid* Det är kampsportsinspirerat med slag och sparkar (i luften ;) ).

Idag blev det dock ett styrkepass:

Började med bänk, det var riktigt länge sen sist!
Fötterna i luften 5 x 5 30kg. Lätt och trevligt.

chins 5, 3, 3 -segt idag

Hantelrodd:
18kg x 8 / arm
20kg 3 x 6 / arm

Sittande cabelrodd med V-handtag:
40kg 3 x 8

Latsdrag V-handtag:
45kg 3 x 6

Lateral raises:
5kg hantlar 3 x 20

Bröstpress (?) i CC:
2 x 12
3 x 10

Press mot pannan:
3 x 8

Sen blev det inte mer för jag ville hinna till STEP-pass 60 min Jätteskoj och minst sagt svettigt. Jag ser alltid ut som en kokt kräfta i ansiktet efter passet :cool:

Nu när jag skrev ner passet kändes det ganska fjuttigt, kanske skulle öka på setten en aning? Hann förvisso inte med riktigt alla övningar som jag brukar köra, men ändå.

Jonna
2009-05-06, 18:07
Idag blev det vad jag skulle vilja kalla aktiv vila. Jag är kontaktperson till en rullstolsburen tjej, och jag tränar (med) henne en gång i veckan på ett specialanpassat gym.

Blev ungefär 3 x 10 på behagliga vikter: bröstpress, axelpress, latsdrag, rodd. Boxning på boxsäck och 15 min crosstrainer också. *flex*

Jonna
2009-05-07, 16:18
Mjaha, lite benträning blev det idag.
Kände inte för tunga böj :em: så det fick bli ett högrepspass, det var evigheter sen sist, och omväxling förnöjer sägs det.

Böj:
20kg x 10
30kg x 8
40kg x 6
50kg x 3
40kg 15 reps x 5! puh, det var jobbigare än man kan tro, genomsvettig och flåsig blev jag!

Utfall med kettlebells
3 x 10/ben
+ 50 utfallssteg utan vikt.

lårcurl:
20kg x 8
25 kg 3 x 10 pinsamt svag här *grr*

lateral raises:
5kg 3 x 20

vadpress i smith
4 x 15

Det var nog allt. Blev inget monsterpass precis, men benen fick sig en liten omgång iaf.

Jonna
2009-05-08, 16:10
Ett trevligt step-pass på 60 min är avverkat. Lite seg i benen efter böjen igår, men inte så farligt ändå.

Jonna
2009-05-11, 10:44
I lördags körde jag ett litet överkroppspass och sedan följde jag med en kompis ut på en joggingrunda, hon följer ett schema som ska göra att man kan springa en mil efter 6 veckor eller nåt sånt, och just den dagen skulle man springa 10 min, gå 5 och springa 10 igen, rätt så behagligt med andra ord.

Igår var jag på ett medelpass 60 min. Kul som vanligt och jag hade mängder av energi som räckte heeela passet igenom.

Pinglan
2009-05-11, 13:10
Du tränar på bra ser jag! Högreps är ju sjuuukt jobbigt och allra helst i böj! 5x15 låter rysligt ansträngande! Förstår absolut att du blev andfådd :thumbup:

Jonna
2009-05-11, 18:25
Pinglan: Ja fy för högreps, men man måste ju ha lite variation ibland. Du har inget roligt böj-schema liggandes? Lite sugen på att prova nått nytt.

Idag har jag kört mitt absoluta favoritpass, Ki-jympa 60 min! Åh vad jag älskar det passet *cupid*
Ledaren är jättebra (grejen är att hon är i min ålder och kanske snäppet mer vältränad än mig vilket sätter igång tävlingslusten, jag vill ju inte vara sämre! :D ) musiken är bra, passet är galet jobbigt -det kan inte bli bättre!

Jonna
2009-05-13, 09:54
Igår blev det en lite märklig dag ur träninssynpunkt, man kan säga att det blev tre olika pass.

Först ett litet styrkepass på friskis, förmiddag:

Axelpress med hantlar
8kg 3 x 10

lateral raises
5 kg 3 x 20 (puuuump! önskar att axlarna alltid såg ut så)

bröst i CC
4 x 12

triceps med rep över huvudet, hm, vad heter den? man liksom pressar bort från kroppen över huvudet...ehm...skit samma :D
3 x 15

pushdowns med rep
3 x 10

Det var allt jag hann med, förr sen var det dags för STEP 60 min *flex* Kul och svettigt.

Men jag kände mig inte nöjd med den lilla styrketräningen, så på kvällen gick jag ner till kära gamla NAK *cupid* det var lääängesen jag var där, vet inte varför egentligen, för när jag väl var där fick jag världens motivation, kändes som om jag skulle kunnat träna hela natten!

Passade på och körde ben-passet nu istället för på torsdag, för då ska vi vara valpvakter till en jättesöt liten ullboll!

Böj:
20 kg x 10
30 kg x 8
40 kg x 6
50 kg x 5
55 kg x 3
60 kg 3 x 2 slowböj eller vad det nu kallas, man fokuserar på att köra extremt långsamt både upp och ner, benen skakade och det var sjukt jobbigt!
50kg x 10 reps pb på den vikten tror jag.
50kg 2 x 5

Utfall med kettelbells
4 x 8 / ben
+ 50 gående utfallssteg utan vikt.

good mornings
30 kg 3 x 8

Marklyft
(måste vara nåt med NAK som gör att man plötsligt vill köra tunga basövningar ;) tror det var runt ett år sedan jag körde mark sist, och det kändes vill jag lova, hade blivit svaaag!)
40 kg x 3
60 kg x 2
70 kg x 3 singlar, testade lite olika utföranden, sumo-stilen kändes fortfarande bäst.
Men jösses, 70 kg ska inte kännas så tungt som det gjorde! inte max på något vis, men ändå...tungt.
Måste börja köra mark igen.

Chins
5, 5, 4

latsdrag med V-handtag
3 x 6

Några dips.

Nöjd med passet! måste nog smyga ner till NAK lite oftare, har blivit väl mycket discofjolla av mig sedan jag började köra på friskisgymmet :em:

Pinglan
2009-05-13, 13:16
Nöjd med passet! måste nog smyga ner till NAK lite oftare, har blivit väl mycket discofjolla av mig sedan jag började köra på friskisgymmet :em:

Just det! Sluta fjolla dig nu och rocka loss på NAK istället *flex* :D Vet precis vad du menar, det är något med atmosfären som får en så sjuuukt motiverad och träningssugen, helst på tuuuung träning. Jag känner det nästan nu bara jag tänker på NAK....behovet...stämningen...gemenskapen.... underbart!

Riktigt bra pass också :hbang:

Jonna
2009-05-15, 21:48
Missat att uppdatera här, i onsdags var jag ute och joggade ca 30 min i lungt tempo och sedan var det lätt styrka i maskiner med tjejen jag är kontaktperson till.

Idag har jag varit på mitt gamla vanliga step 60 min.
Någonting var inte som det brukar. Jag kan inte sätta fingret på det, antingen var jag lite segare än vanligt, eller så har jag tröttnat på passet? Det är ju uppbyggt som en koreografi, och i början var det en utmaning att lära sig den och inte göra fel, men nu kan jag koreografin utan och innan, så det är ingen utmaning längre...:(

Igår var vi hundvakter till en galet söt liten golden-valp *cupid* Gissa om vi blev sugna på en liten hund!
Men det gäller nog att tänka efter både en och två gånger före man bestämmer sig, det är ju faktiskt väldigt mkt jobb med en hund, och friheten blir ju inte densamma som nu...men tänk vad roligt det vore med en fyrfotad livskamrat!

Jonna
2009-05-17, 21:55
Lördag körde jag ett litet överkroppspass, körde ungefär så här:

Bänk
20kg x10
30kg x6
35kg 3x5

bröst i CC
3x12

hantelpress
9kg 3x6

lateral raises
5kg 3x20

chins 3x3

pushdowns med rep
3x8

-:- med stång
3x8

hantelrodd
18kg 3x6 långsamma och strikta

sittande rodd i cabel med v-handtaget
40kg 3x6

magmaskin
3 x 15

Sen var jag ute och joggade också, ca 30 min, och äntligen kändes det enbart skönt och trevligt! Skulle kunnat fortsatt jogga lääänge till kändes det som, tyvärr upplevde inte mitt sällskap samma eufori som jag ;)

Idag har jag varit på ett medelpass 60 min på friskis, kul som vanligt! Kände även här att energin var på topp!

Pinglan
2009-05-18, 14:22
Härligt med energi på topp! Fint pass också!

Jonna
2009-05-18, 22:51
Pinglan: Du är så snäll som skriver här då och då, känns ju trevligt att jag har en läsare iaf :D Jag skriver förvisso för min egen motivations skull, men tja, det är ju trevligt med uppmuntran ibland också.

Idag var det mitt favvopass, Ki-jympa 60 min. sista för terminen :( jag tog i för kung och fosterland just för att det var sista gången, riktigt skönt var det.
Nästa måndag börjar sommarschemat på friskis, och då blir inget som det ska ;) Jag trivs bäst med rutiner och vanor har jag märkt, hur tråkigt det än låter... visst ibland kan det vara skönt att bara komma bort från vardagen också, men just själva vardagen får gärna vara lite inrutad.
Hur som helst, det är sommarschema och då kommer passen lite här och där, får försöka anpassa mig helt enkelt, men jag kommer sakna mina "stammispass". Ska nog lägga fokus på styrketräningen och klämma in lite mer löpning, att kunna springa en mil utan att vara i behov av HLR efteråt vore ju faktiskt kul...

Jonna
2009-05-20, 21:57
Har lite träning att skriva ner här, både från igår och idag.

Gårdagens:

Ryckmark:
20kg x 10
40kg x 8
50kg 4 x 5

skum specialövning för bröstryggen5 x 15

chins
5, 4, 3 hehe, första setet var jättelätt, ångrar i efterhand att jag inte satsade på en 7:a eller så ist, sen sjönk visst styrkan rejält...

cabelrodd v-handtag3 x 8

bänk, fötterna i luften
20kg x 12
30kg 3 x 5

hantelpress8kg 3 x 10

lateral raises
5kg 3 x 20

Lekte lite annat också, utan att göra ordentliga set: ryckböj, bröst i CC, böj med upphopp, dips.

Helt ok pass. kära sambon lurade på mig skumma övningar som vanligt *popcorn*.

Dagens:

Morgonjogg i skog 35min riktigt skönt!

lätt-träning med kontaktbrukaren, ca 3 x 10 på lätta vikter: bröstpress, latsdrag, bicepscurls, axelpress, + box på boxsäck.

Luttis
2009-05-21, 09:08
Bra pass och vad skönt att ha kommit igång med joggingen. Det skulle jag verkligen behöva men det får bli ett senare projekt..:em: Och vilken lyx att få träna med sin kontaktbrukare! Härligt!

Detective
2009-05-21, 09:20
Gött pass

Pinglan
2009-05-21, 13:05
Pinglan: Du är så snäll som skriver här då och då, känns ju trevligt att jag har en läsare iaf :D Jag skriver förvisso för min egen motivations skull, men tja, det är ju trevligt med uppmuntran ibland också.

Nu läser ju inte jag din journal för att vara snäll utan för att jag tycker det är intressant och roligt :thumbup: Men jag förstår vad du menar, visst är det roligt att få lite peppande kommentarer även om det till största delen är för sin egen skull man skriver!

Bra att M lurar på dig lite skumma övningar....allt med ryck eller stöt inblandat är extra bra tycker jag :D

Hörde förresten av the boss att NAK`s herrar blev 2:a på lag-SM! Då var väl M nöjd kan jag tro? Och tjejerna hade slagit pers allihop! Det blir inte lätt för oss att slå oss in i det laget du ;)

Jonna
2009-05-21, 15:20
Bra pass och vad skönt att ha kommit igång med joggingen. Det skulle jag verkligen behöva men det får bli ett senare projekt..Och vilken lyx att få träna med sin kontaktbrukare! Härligt!

Ja jogga är riktigt skönt när man väl kommer igång med det. Siktar på att kunna springa en mil utan att dö ;)
Det är sannerligen lyx att få betalt för att träna och prata om stort och smått med en människa man genuint tycker om!


Gött pass
Välkommen hit, och tack!

Bra att M lurar på dig lite skumma övningar....allt med ryck eller stöt inblandat är extra bra tycker jag

Hörde förresten av the boss att NAK`s herrar blev 2:a på lag-SM! Då var väl M nöjd kan jag tro? Och tjejerna hade slagit pers allihop! Det blir inte lätt för oss att slå oss in i det laget du

M säger att han inte är så nöjd med 2:a placeringen, saken var ju den att de egentligen hade guldet, men det vinnande laget var ju lite...ehm, osportsliga nu i sista omgången kan man tycka...

För dig är det nog inga som helst problem att få en plats i laget om du bara kommer igång och tränar OL, för mig är det nog lite värre :em:
Men du bli nog glad av att se vilka övningar jag körde idag :D

Dagens pass skulle ha varit ett böjpass, men väl nere på NAK var jag alldelles ensam och lusten att köra tunga böj infann sig liksom aldrig riktigt, lusten att prova typ alla övningar man kan tänka sig (utan att riskera att göra bort sig inför folk) infann sig däremot fort! Därför blev det en salig röra av övningar!

Böj
20kg x 10
30kg x 8
40kg x 5
50kg x 3

frontböj
40kg x 1 -blev förvånad över hur lätt det var
50kg x 1 -oj, det gick
50kg 3 x 3

marklyft
50kg x 1
60kg x 1
70kg x 1
80kg x 1 -kändes som max för dagen

frivändningsteknik
20kg x många
25kg x ganska många
30kg ca 7-8 set x 3 reps, start från över knät.

ryckteknik,samtliga start över knät och bara halvsitt.
15kg x många
20kg x 8-10 set x 3 reps

ryckböj
20kg 3 x 8

utfall med kettlebells
3 x 8/ ben

armhävningar
10, 10, 15

mellan övningarna sprang jag runt och körde lite av varje som jag kände för, som ett barn i en stor lekpark ungefär :D
M var nere en snabbis och kollade in min ryckteknik, han tyckte det såg bra ut.
Blev lite sugen på att börja med OL igen nu :naughty:

Jonna
2009-05-21, 15:31
Måste bara tillägga att efter en snabbkoll några sidor bakåt i denna journal så verkar det som om mitt förra frontböjs PB var 2 x 2 på 50kg, 3 x 3 på 50kg idag var rätt behagligt *flex*

Jonna
2009-05-23, 22:37
Dagens:

Hängvänd
20kg x 8
30kg 3 x 3

latsdrag
40kg 3 x 8

cabelrodd
40kg 3 x 6

militärpress
3 x 8

hantelpress
8kg 3 x 8

lateral raises
6kg 4 x 10

press mot pannan
3 x 10

pushdown
3 x 15

och en litet lätt jogg-pass, ca 3km.

Motivationen var inte på topp idag, men jag får vara nöjd med att jag genomförde min träning iaf.

Jonna
2009-05-24, 21:03
Ett medelpass 60 min, på friskis idag. Kul och lagom jobbigt.

Jonna
2009-05-25, 22:16
Lite udda träning idag, har kommit ur rutinen och kör helt enkelt det jag har lust med. Funkar ju ett tag, men måste ta mig samman och fixa ett upplägg snart. Var nere på NAK och körde.

Ryckteknik start över knät & oftast halva sitt
15 kg 3 x 5
20kg 6 x 3, kändes bra idag.

mark med ryckfattning
45kg x 5
50kg 3 x 5, lätt
lurade mig själv här, trodde att jag körde på 55kg, men det var ju en damstång jag lastat på :em: får höja nästa gång istället.

hantelpress
3 x 10

lateral raises
3 x 20

cabelrodd
3 x 8

chins
3 x 3, trött som tusan här idag

ryckböj, teknik
15kg 3 x 8
20kg x 5


Idag kom schemat från sommarjobbet, och jag blev nästan lite nervös, eller nja, snarare lite pirrig! Det blev plötsligt så verkligt. Ser faktiskt fram emot det, och det kändes som att de gjort mig till viljes och gett mig många nätter, jag vet iofs inte vad som är normalt många, men det kändes som många iaf.

Jonna
2009-05-26, 16:34
Morgonjogg 45 min, toppnotering! Skönt, men började bli lite segt mot slutet.

Sedan lite lättträning med kontaktbrukaren. 3 x 10 av bröstpress, latsdrag, axelpress, bicepscurl & lateral raises. + boxning på säck.

Pinglan
2009-05-26, 17:24
Vilka fina pass du radar upp! Bra övningsval också :thumbup: Och vilka frontböj du klämde till med! Wow :hbang:

shadowfire
2009-05-26, 17:41
Men hoppsan, du är ju tillbaka ju! Kul o se, du var ju lite inaktiv i ett år eller så nu här från kolo? Det verkar vara krut i träningen din också, kul o se!

Lellan
2009-05-26, 18:26
Men hoppsan, du är ju tillbaka ju! Kul o se, du var ju lite inaktiv i ett år eller så nu här från kolo? Det verkar vara krut i träningen din också, kul o se!

Jag säger som de Eagles sjunger i Hotel Califonia: "you can check out anytime you like, but you can never leave".. ;)

Krut i tjejen? Absolut! *flex*

Jonna
2009-05-28, 18:41
Vilka fina pass du radar upp! Bra övningsval också :thumbup: Och vilka frontböj du klämde till med! Wow

Tackar! Mja, frontisarna var jag rätt glad över faktiskt.

Men hoppsan, du är ju tillbaka ju! Kul o se, du var ju lite inaktiv i ett år eller så nu här från kolo? Det verkar vara krut i träningen din också, kul o se!

Japp, jag är tillbaka, fick en liten kolo-svacka eller nåt, tränat har jag dock gjort hela tiden!

Försöker iaf ha lite krut i det :D

Jag säger som de Eagles sjunger i Hotel Califonia: "you can check out anytime you like, but you can never leave"..

Krut i tjejen? Absolut! *flex*

Haha, det citatet var sannerligen mitt i prick ;)


__________________________________________________ ____



Igår blev det vila inför den tänka knäböjen idag, men så inträffade något...

Idag: Har jag sprungit vårruset! 5km Det var inte tanken, men jag bor precis vid starten, och jag blev så sugen när jag såg alla förberedelser så jag bestämde mig i sista sekund för att vara med!

Tänkte ta det som ett träningspass, jag har ju just börjat med löpträningen så ingen idé att satsa på någon bra tid tänkte jag.
Tog det rätt lungt i början, första 1,5km var jobbigast, sen kom jag igång och det flöt på riktigt bra, pulsen och andningen sjönk till en behaglig nivå och benen kändes lätta.

När jag såg 4km skylten blev jag riktigt förvånad! Vad fort det gick! Hade massor kraft kvar i benen så jag bestämde mig för att trycka på lite till, spurtade ordenligt på slutet och kom in på 27 min! Måste säga att jag är nöjd med den tiden ;)
Nu i efterhand inser jag att jag inte borde tagit det så lungt i början, hade ju varit kul att komma in på 25 min... Men det blir en annan gång.

Pinglan
2009-05-29, 11:16
Bra löpt :hbang: :hbang:

shadowfire
2009-05-29, 11:43
Bra löpt där ju! ... liknande erfarenhet som mig, jag tog det också för lugnt och hade för stor respekt för kilometrarna... jag skulle nog ha ökat tempot redan efter 2,5km och gradvis högt tempot efter 3 och 3,5 km för att efter 4an ha dunkat på en rejäl spurt... men nu vet man ju det till nästa gång... visst är det en skön stämning o ryckas med i? =)

Jonna
2009-05-30, 23:15
Pinglan: Tack!

Shadowfire: Tack, och precis, lite för stor respekt för kilometerna...men det var riktigt kul och jag funderar redan på vilket lopp jag kan vara med i nästa gång! Är du också sugen på att vara med i nåt mer lopp?

Igår körde jag det kortaste benpasset någonsin! Kort men effektivt. Valde de två viktigaste övningarna :D

Knäböj:
20kg x 10
30kg x 8
40kg x 6
50kg x 3
55kg 5 x 3
50kg 2 x 8

Utfall med ketlebells
3 x 8 /ben

Idag skulle vi ner och titta på KM i SL på OL klubben..hehe låter lite märkligt kanske, men iaf så visade det sig att det fattades domare till tävlingen, så jag och M fick agera domare!
Det var ju ingen "riktig" tävling så det spelade ingen roll att vi inte är riktiga domare.
Det var hur som helst kul att dömma *popcorn*
Och jösses vad starka tjejerna var...nu har jag lite motivation igen jag vill också vara så stark! (särskilt i böj!)

Blev riktigt träningssugen efter tävlingen så jag körde lite blandat: chins, bänk (1x1 37,5kg-galet lätt! 40kg här kommer äntligen jag!) mark och axlar.

Pinglan
2009-05-31, 09:47
Domare minsann, det är till att ha stigit i graderna :cool: :D

Nu blev jag nyfiken, hur starka var tjejerna? Åhhh, jag vill också lyfta tunga vikter :hbang:

Galet lätt bänk på 37.5 är riktigt bra *flex*

Jonna
2009-05-31, 19:05
Domare minsann, det är till att ha stigit i graderna :cool: :D

Nu blev jag nyfiken, hur starka var tjejerna? Åhhh, jag vill också lyfta tunga vikter

Nu har jag inte siffrorna sådär exakt i huvudet tyvärr, särskilt inte OL siffrorna, men eftersom jag ju var domare på SL:et så tror jag att jag minns att Linn gjorde 85-35-95 och Anna gjorde 90-52,5-100, kanske lite upp eller ner på några av resultaten men ungefär så. Kan kolla upp det exakt nästa gång jag är nere i lokalen, tror det står där. Pm:ar isf.

Jag är framförallt imponerad över böjarna! herregud vad starka de var båda två.

Och så får jag nog skrämma dig lite och säga att Linn bara var 1,5 poäng ifrån att sno ditt klubbrekord (OL+SL sammanslaget) från typ -03 eller när det var!! Du får se till att vara igång till nästa KM, för hon hotar med att slå ditt rekord annars! :whipped:
(eller så gör jag en supersatsning i syfte att slå det :devil: )

Jonna
2009-05-31, 19:08
Tränat idag också. Ett medelpass 60min, svettigt och kul.

Men jag förstår inte varför jag har sån träningsvärk i benen?? Det är totalt ologiskt :Virro

Pinglan
2009-05-31, 20:56
Och så får jag nog skrämma dig lite och säga att Linn bara var 1,5 poäng ifrån att sno ditt klubbrekord (OL+SL sammanslaget) från typ -03 eller när det var!! Du får se till att vara igång till nästa KM, för hon hotar med att slå ditt rekord annars!
(eller så gör jag en supersatsning i syfte att slå det )

Vilken liten snorunge! Hon skulle bara våga *mini :D

Naturligtvis ska jag se till att vara med på KM nästa år! Jag vill minnas att jag gjort betydligt bättre resultat i både OL och SL än vad jag gjorde på KM den där gången (det var ju min första OL-tävling någonsin och jag tror jag hade tränat ett par OL-pass innan bara) så jag har nog stora möjligheter att förbättra mig :whipped: Hälsa Linn att hon ska få se på grejer nästa år ;)

Självklart ska du också satsa vännen! Vi gör en gemensam satsning mot KM och så slår vi alla med häpnad!! Typ vart kom dom ifrån :D

Jonna
2009-05-31, 21:10
Vilken liten snorunge! Hon skulle bara våga *mini :D

Naturligtvis ska jag se till att vara med på KM nästa år! Jag vill minnas att jag gjort betydligt bättre resultat i både OL och SL än vad jag gjorde på KM den där gången (det var ju min första OL-tävling någonsin och jag tror jag hade tränat ett par OL-pass innan bara) så jag har nog stora möjligheter att förbättra mig :whipped: Hälsa Linn att hon ska få se på grejer nästa år

Självklart ska du också satsa vännen! Vi gör en gemensam satsning mot KM och så slår vi alla med häpnad!! Typ vart kom dom ifrån

Haha, jag ska hälsa henne det :D

Då får vi träna på hemlig ort (ladan/friskis?) så att ingen misstänker något, kanske gå ner på NAK ibland och köra lättpass för att mörka formen- sen slår vi till på KM helt oväntat, snor åt oss platser i damlaget, slår alla klubbrekord och kanske sätter något inofficiellt SM-rekord också...visst låter det som en bra plan? :D

Pinglan
2009-05-31, 21:17
Haha, jag ska hälsa henne det :D

Då får vi träna på hemlig ort (ladan/friskis?) så att ingen misstänker något, kanske gå ner på NAK ibland och köra lättpass för att mörka formen- sen slår vi till på KM helt oväntat, snor åt oss platser i damlaget, slår alla klubbrekord och kanske sätter något inofficiellt SM-rekord också...visst låter det som en bra plan? :D

En helt underbar plan!!!! Fan vad bra, det kör vi på :hbang: :D

Jonna
2009-06-01, 21:40
Riktigt fysisk dag idag, började med att jag mockade ur boxen hos hästen eftersom de är ute på sommarbete nu, det blev 15 överfulla, jättetunga skottkärror...det var galet varmt också!

Sedan var jag i skogen och joggade 40 min. Benen kändes sega idag och tempot var ganska mediokert, men jag fick det gjort iaf. Lite kanske man kan skylla på värmen?

Sist men inte minst klippte jag gräset hos mor, och det är ingen liten plätt vi pratar om precis...puh, helt slut nu! Men ganska nöjd med dagen ändå.

Lellan
2009-06-01, 21:57
Nöjd? Inte mör då? Låter som att du haft piskan över dig i hettan... :D

Jonna
2009-06-02, 18:47
Nöjd? Inte mör då? Låter som att du haft piskan över dig i hettan... :D

Hehe...kanske lite mör också. Fast nöjd med att vara det :Virro

__________________________________________________ ______________
Idag har det tränats, men det blev ett mycket kortare pass än jag hade planerat (känns som om det händer lite väl ofta!) för vi skulle vara valpvakter *cupid*

Ryckmark med remmar
20kg x 10
40kg x 8
50kg x 5
55kg 4 x 8 -galet jobbigt för bröstryggen

stångrodd
20kg x 10
30kg x 10
35kg 3 x 10

axelpress med hantlar
5kg x 10
10kg 3 x 8

ryckteknik
15kg x många start från knä
20kg 4 x 3 från marken.

Tekniken i ryck var inget vidare idag. Hade svårt att hålla bröstryggen och svanken bra.Tror det kan bero på att jag körde ryckmark & rodd innan ;) (men det vill inte M tro på, han säger att jag är för klen bara *grr27*).

Tanken var att köra frivändsteknik, mage och militärpress också...men det får jag ta igen en annan dag.

Pinglan
2009-06-02, 19:39
Jakten på rekordslakt på KM 2010 har börjat :hbang: :hbang: :thumbup:

Valpar är underbara *cupid*

Jonna
2009-06-03, 20:43
Idag har jag kört kontaktbrukarträning, 3 x 10 på bröstpress, axelpress och latsdrag. Samt box på boxsäck. Trevligt.

Sedan har jag varit ute och joggat 45 min också, lite segt mot slutet i benen, men kondisen kändes på topp :cool: Skönt joggväder idag, lagom kallt är uppfriskande!

Lellan
2009-06-03, 20:48
Idag har jag kört kontaktbrukarträning, 3 x 10 på bröstpress, axelpress och latsdrag. Samt box på boxsäck. Trevligt.

Sedan har jag varit ute och joggat 45 min också, lite segt mot slutet i benen, men kondisen kändes på topp :cool: Skönt joggväder idag, lagom kallt är uppfriskande!

Äntligen ngn som fattat det här med väder! *cupid*

Jösses vad du tränar på, inte för att jag vet vad kontaktbrukarträning är men det lät trevligt alltihop. Även valparna, inte ett dugg avis.. ;)

Jonna
2009-06-03, 20:53
Äntligen ngn som fattat det här med väder! *cupid*

Jösses vad du tränar på, inte för att jag vet vad kontaktbrukarträning är men det lät trevligt alltihop. Även valparna, inte ett dugg avis.. ;)

Kontaktbrukarträning är helt enkelt att jag tränar tillsammans med en tjej som jag är kontaktperson till, hon är rullstolsburen så träningen blir lite annorlunda, och fokus är ju på henne, men jag klämmer in lite träning jag med.

Valpen har gått hem till sig igen *cry*

Och angående väder och träning så får det gärna vara småkallt, och helst duggregn *cupid*

Lellan
2009-06-03, 21:55
Kontaktbrukarträning är helt enkelt att jag tränar tillsammans med en tjej som jag är kontaktperson till, hon är rullstolsburen så träningen blir lite annorlunda, och fokus är ju på henne, men jag klämmer in lite träning jag med.

Valpen har gått hem till sig igen *cry*

Och angående väder och träning så får det gärna vara småkallt, och helst duggregn *cupid*

Ah, låter bra! Tränar också "i jobbet", blir ju inga seriösa pass men delad träningsglädje är trippel träningsglädje el vad det heter.. :)

Äntligen ngn mer som vågar säga sanningen, träning när det är tokvarmt är inte så toktrevligt som träning när det är svalt å skönt.. du är vettig du!

Kör hårt, alltid kul att kika in här! *flex*

Jonna
2009-06-04, 21:59
Nu har M lurat på mig nåt nytt skumt knäböjsprogram, hoppade över första passet eftersom det var ett vanligt 5 x 5 pass och det har jag redan kört så mkt av.
Dagens pass var uppbyggt så här: 1 x 5 på 70% (av 1RM) 1 x 5 på 75 % och 3 x 5 på 80%. Jag uppskattade mitt 1RM till 70kg och passet blev då så här:

Knäböj:
20kg x 10
30kg x 8
40kg x 5
Själva passet
50kg x 5
52,5kg x 5
56kg 3 x 5

Frivändningar, teknikträning:
från golvet med sitt
20kg x många
30kg x massor av 3:or

Teknikträning ryckdrag samt styrkeryck:
15kg x många.

ryggresningar
3 x 15

Lekte lite lätt bänk & smalbänk också, men inget värt att skriva upp.

Böjen var rätt tung, men det ska väl vara tungt på 80% antar jag. Frivändningarna kändes bra idag, och sittet kom av sig självt, till skillnad från förra passet! Fortsätter dock med teknikträning på lätta vikter ett tag till, vill att tekniken ska sitta ordentligt i ryggraden innan jag lägger på vikt, även om det är frestande att se vad man går för ;)

Rycktekniken kändes också ok, men M är hård och petig som instruktör (vilket säkert lönar sig i längden!) så jag fick en del kritik...problemet med att låta sin sambo agera tränare är att allt blir så mycket mer personligt och det är lättare att säga emot eller bli irriterad på honom jämfört med en "vanlig" tränare. Men det är något jag får jobba med om jag vill lära mig OL.

Jonna
2009-06-05, 20:55
Här kommer dagens pass:

Div, uppvärmning.

Ryckteknik start från halva låret, styrkeryck + 1 ryckböj/reps.
15kg x många
20 kg 15 x 3 reps

latsdrag
3 x 10

militärpress
20kg 2 x 8
25kg 3 x 5

axelpress hantlar
8kg 3 x 10

lateral raises
5kg 3 x 10

ryggresningar
2 x 15

pushdowns
lätt 2 x 10
tungt 3 x 10

+ lite mage, biceps och några lätta frivändningar.

Kul pass, men jösses vad svettig och trött man blir av att nöta ryckteknik! Rena rama cardion. De sista seten kändes sådär, tror nervsystemet blv lite överhettat eller nåt för kroppen skakade och det var svårt att få till lyften.
Men de första 10 seten kändes ok.
Fick även denna gång kritik, bland annat att jag drar för mkt bakåt med armar/överkropp ist för uppåt, och att höften följdaktigen går för mkt framåt ist för uppåt. Jag försökte verkligen tänka uppåt, uppåt uppåt, tror jag fick till det ibland.

Nu på kvällen börjar jag känna mig lite småsjuk, ont i huvudet och halsen, hoppas på att kunna sova bort det! Tror jag tar en vilodag från träning imorgon hur som helst.

Pinglan
2009-06-06, 09:19
Vilka roliga pass du kör :hbang: Blir grymt motiverad av att läsa!!! Hoppas att det inte bryter ut någon eländig sjukdom nu bara!

Jonna
2009-06-07, 20:41
Vilka roliga pass du kör :hbang: Blir grymt motiverad av att läsa!!! Hoppas att det inte bryter ut någon eländig sjukdom nu bara!

Oj, kul att höra! Jag blev som tur var inte sjuk heller!

Jonna
2009-06-07, 20:58
Har haft en sjukt dålig dag idag :( , hände massor tråkigt och träningen blev därefter. Blev typ en ordntlig övning och sen bara massa småskit.

ryckmark
45kg x 8
55kg x 5
60kg 5 x 6 PB

Fick hjälp att stretcha ut triceps (AJ!) stretcahde även lats och bröst ordentligt, jag är stel!
Sedan blev det massor av skumma bröstryggsövningar som M intygade skulle vara såååå bra ;) , varvade det hela med pushpress för att se om stretchingen och bröstryggsövningarna hjälpte nåt.

Nåja, nu har jag ätit en galet god pizza, vedungsbakad med massor färska grönsaker på *drool* och ska kolla på film strax, så nu känns den här dumma dagen lite bättre.
Och imorgon är det ju faktiskt en ny dag... :)

Pinglan
2009-06-07, 21:40
Jobbigt med tråkigheter :(

Perfekt att slå PB i den enda ordentliga övningen man gör :thumbup:

Imorgon är en annan dag :)

Jonna
2009-06-08, 19:24
Japp, idag är en ny bättre dag än gårdagen. Fast även denna dag var märklig, jag jobbade på dagiset, vilket brukar vara roligt och mysigt, men idag var det som om det var något konstigt i luften! Det uppstod (mer eller mindre) konstiga konflikter mellan barnen HELA tiden..nån snodde en spade, en annan kastade sand, en tredje fick inte vara med i leken, en fjärde råkade trampa sönder någons sandslott och en femte...ja jag kan fortsätta hur länge som helst.
Jag beundrar verkligen försskollärarna som jobbar med detta varje dag och ändå orkar vara fantastiskt pedogogiska och tålmodiga med barnen.

Tränat har jag också gjort, Step 60 min kul och svettigt.

Jonna
2009-06-10, 19:12
Dagens pass körde jag lite annorlunda, hade fokus på att göra varje repetition lååångsamt i båda riktningarna, ca +10 sek/reps. Fy vad jobbigt det var, mjölksyran är inte att leka med efter en stund...! och pumpen var rätt trevlig.

latsdrag
1 x 15
1 x 12
3 x 10

sittande rodd
3 x 10

skivstångsrodd
15kg x 15
25kg x 15
30kg x 10
35kg 2 x 8
40kg 2 x 8 och direkt efter 35kg x 7, 20kg x 15


press mot pannan
15kg 2 x 10, 2 x 15

+ skum tricepsövning som jag inte vet vad den heter 3 x 10

ryggresningar
1 x 20
2 x 15
2 x 10

Helt ok pass! Hoppas på härlig träningsvärk i ryggen imorgon.

Jonna
2009-06-11, 19:19
Då var det dags för benpasset igen. Andra passet på det nya programmet jag testar. Idag stod det 1 x 5 på 70%, 1 x 5 på 75% 1 x 5 på 80% 2 x 5 på 85% på schemat.

Böj
20kg x 10
30kg x 8
40kg x 6
50kg x 5
52,5kg x 5
55kg x 5
60kg x 3, 4, 1, 2 -ehm... här skulle det varit 2 x 5 men det gick ju inte så bra. körde så det blev totalt 10 reps iaf. Besviken på mina dumma svaga ben.

utfall med kettlebells
3 x 8/ ben
+ 50 st gående utfall utan vikt.

ryggresningar med 10kgs viktplatta
3 x 15 -puuump!

benspark
3 x 10

vader i hacklift
2 x 15
1 x 25


Helt ok pass, trots bristande energi/lust. Grejen med knäböjen på 85% är att jag är feg. När jag inte har någon som passar mig blir jag rädd att fastna på tunga vikter...även fast jag egentligen hade kunnat pressa upp 2 x 5 :Virro

Lellan
2009-06-12, 07:22
Ser ju bra ut, alltid kul när det går bättre än man känner sig!

De där långsamma repen, har de ngn funktion eller bara för skojs skull? Gillar nämligen såna själv, men vet inte vad de ska vara bra för.. :Virro

Ha de fint! :)

Luttis
2009-06-12, 08:32
Åh, jag borde verkligen testa att köra långsamma reps. Verkar ju hur jobbigt och hur roligt som helst! Blir ju svettig bara av att tänka på det :Virro

Pinglan
2009-06-12, 09:22
Fegis ;) Skojar bara, har haft samma problem! Dessbättre har jag ju nu en powerrack i Ladan och då försvinner ju problemet...synd att du inte har tillgång till en sådan!

Jonna
2009-06-13, 09:35
Ser ju bra ut, alltid kul när det går bättre än man känner sig!

De där långsamma repen, har de ngn funktion eller bara för skojs skull? Gillar nämligen såna själv, men vet inte vad de ska vara bra för..

Ha de fint! :)

Jo visst fyller de en funktion. Man brukar prata om tut, "time under tension" för musklerna. Träningsmängden blir större på detta sätt, om man jämför att göra säg 8 vanliga reps, och de repsen tar ca 4 sek så har muskeln varit i arbete i 32 sek, men om man kör långsamma reps på kanske 8 sek istället så blir ju plötsligt tut dubbelt så lång! Man kan vidare jämföra det med att göra 16 reps á 4 sek istället för 8 á 8sek...
Haha jag är inte så bra på att förklara sånt här, men ju mer träning desto bättre, typ ;) Men å andra sidan får man ju sänka vikterna en aning för att orka göra repsen riktigt långsamma. Så man bygger kanske ingen råstyrka på detta vis, men vill man ha tillväxt och uthållighet av musklerna kan det vara kul att testa.
Borde kanske tillägga att detta är vad jag tror, på min enkla hobbytränar nivå :)

Åh, jag borde verkligen testa att köra långsamma reps. Verkar ju hur jobbigt och hur roligt som helst! Blir ju svettig bara av att tänka på det :Virro

Ja testa!

Fegis ;) Skojar bara, har haft samma problem! Dessbättre har jag ju nu en powerrack i Ladan och då försvinner ju problemet...synd att du inte har tillgång till en sådan!

Jo jag vet, det finns på friskis och då känns det bättre, men då blir man istället utstrirrad vilket jag inte heller är helt bekväm med... så det är pest eller kolera typ.
Funderar på att träna på att missa...alltså slänga ifrån sig stången några ggr i botten typ så att man vet att det inte är så farligt, och på så vis känner sig lite tryggare.
Eller är det en dålig ide ur sjukgymnastsynvinkel? Tänkte på skaderisken...?

Jonna
2009-06-13, 18:49
Har missat att skriva i gårdagens pass, så det kommer här.

Uppvärmning: militärpress 15kg 3 x 10 varvat med wallslides 3 x 15

sittande kabelrodd
5 x 12

bänkpressteknikövning
20kg x 12
30 kg 2 x 5 - rätt tunga
30kg 2 x 8 - testade en lite annorlunda teknik och det blev lättare
30kg x 10 lätt.

bröst i kabel, övre trissor
15kg 3 x 15

lutande hantelpress
8kgs 3 x 8

facepulls
3 x 15

lateral raises
5kgs 3 x 15

Det var allt för igår. Blev ett improviserat pass, jag hade tänkt springa men det ösregnade hela dagen så gymmet var mer lockande.

Idag har jag dock varit ute och joggat 50 min tids PB! har joggat 45 min som längst innan, så jag är nöjd.

Jonna
2009-06-15, 19:23
Idag har jag varit på medel-styrkepass 60min. Inte så värst jobbigt.

Nu ska jag jobba mitt första pass på sommarjobbet. Startar hårt med ett 12 timmars nattpass :whipped: Lite smånervös, fast på ett bra sätt.

Lellan
2009-06-15, 19:28
Kul med jogging pb! :) Nattpasset går nog fint, är det lugnt? I så fall kan du ju (om ni har internet ni får använda) spamma kolo, aldrig fel.. :D

Jonna
2009-06-16, 13:38
Kul med jogging pb! :) Nattpasset går nog fint, är det lugnt? I så fall kan du ju (om ni har internet ni får använda) spamma kolo, aldrig fel.. :D

Jo det gick fint i natt, men mycket att lära sig/minnas...vilket inte är helt lätt när man är trött.
Jösses vad korkad man känner sig framåt 4 tiden :smash:
Hehe, jag är inte mycket till spammare...jag menar, medlem sedan 2003 och under 1000 inlägg...det talar för sig självt ;)


Sovit 5 h vilket jag inte är van vid, är bortskämd med att sova runt 8h/natt i vanliga fall, så jag känner mig lite...märklig. Funderar därför på om det är nån bra idé att träna idag...fast jag tror jag kommer göra det.

Sådärja, nu har jag spammat min egen journal iaf! :cool:

Jonna
2009-06-16, 16:55
Det blev ett pass iaf, kom på att jag inte kan hålla på och fjanta mig bara för att jag jobbat natt! Ett litet trevligt pass blev det.

Ryckmark
15kg x 10
35kg x 8
45kg x 5
55kg x 3
65kg 4 x 5 PB

latsdragv-handtag
1 x 15
3 x 8

ryggresningar med 10kgs viktplatta
3 x 15

bröst i CC
15kg x 15
20kg 3 x 10

pushdowns
1 x 15
3 x 10

pushpress
20kg 3 x 10

Tack för idag, slut för idag!

Lellan
2009-06-16, 19:20
Bra jobbat med spammet och ffa passet! Här mesas inget, såg bra ut!! *flex* Har själv jobbat natt och ja - runt 4 är det bra om det inte krävs så mkt komplicerade uppgifter att pyssla med... hoppas det går fint när du får in rutinerna, mindre att hålla i huvudet = lättare att lalla på runt 4.. :)

Jonna
2009-06-17, 20:48
Lellan: Tack! Jo det känns nog bättre när rutinerna sitter där de ska, och jag kommit in i min arbetsroll ordentligt. Och tanken är ju faktiskt att patienterna ska sova på natten så det borde inte vara så mkt att göra, mest lite enstaka provtagningar och underhåll av tekniska prylar= rutin snart!


Idag blev det en lätt liten joggingtur på 25min och tre 30s spurter i slutet. Lagom för dagen.

Pinglan
2009-06-18, 11:16
Funderar på att träna på att missa...alltså slänga ifrån sig stången några ggr i botten typ så att man vet att det inte är så farligt, och på så vis känner sig lite tryggare.
Eller är det en dålig ide ur sjukgymnastsynvinkel? Tänkte på skaderisken...?

Har missat denna fråga; sorry :em: Jag kan väl tycka att skaderisken kan vara ganska stor även om man missar "kontrollerat" sas men om du testar med en ganska lätt vikt bara för att känna efter hur det känns bör det inte vara någon större fara....å andra sidan blir du då ändå kanske inte trygg i att missa på tyngre vikter....

Du radar upp fina pass! Bra jobbat :thumbup:

Jonna
2009-06-20, 21:14
Pinglan: tack för svaret! jag tror jag avstår den risken isf.


Idag har jag varit ute och joggat 40min, kändes bra tills det började göra ont i vänster knä, gjorde ont typ sista kvarten.
Vet att jag kände av det lite redan i onsdags, men idag var det värre. Gör ont nu efteråt också...
Fan, jag vill inte bli skadad och behöva vila och rehaba en evighet *gah!*

Jag är riktigt orolig att det ska vara nåt allvarligt. Hoppas på att det bara är någon sorts överansträngning av nån sena eller så, så att det blir bra av sig självt typ direkt...vill ju gå på step på måndag, och egentligen köra böj imorgon...men det blir nog inte så :(

Jonna
2009-06-21, 21:03
Mjaha, vad ska jag säga... knät är inte riktigt bra idag.
Fast det är ändå bättre än det var igår efter joggen, får ta det lugnt några dagar och se om det ger med sig.

Tränade således överkroppen idag ist. för ben. Hade inte mycket till inspiration, eller motivation för den delen, så det blev ett halvdant pass, men ett dåligt pass är ändå mer än inget pass ;)

latsdrag
1 x 15
3 x 8

sittande kabelrodd
1 x 15
3 x 10

3 chins som var tunga idag

bänkpress
20kg x 10
30kg x 5
35kg x 3
37,5kg x 1
40kg x 1 -LÄTT! hurra! som jag har kämpat med den vikten tidigare...Måste ha varit en psykiskspärr, för jag var ju starkare i bänk då när jag tränade det mycket än vad jag är nu när jag tränar det sporadiskt. Och det var långt ifrån max kändes det som.
42,5kg bom. hehe, tror jag var för nöjd med min 40kgs för att verkligen vilja kämpa upp denna.

liggande hantelpress
10kgs 3 x 10

bröst i CC
15kg x 20
20kg 3 x 10

baksida axlar i CC
10kg 3 x 10

ryggresningar
3 x 15

press mot pannan
22kg 3 x 6

pushdowns med rep
3 x 10

Nu i veckan ska jag bara jobba natt, det ska bli spännande att se hur jag mår av det...om jag orkar träna osv.

Pinglan
2009-06-21, 21:26
Wooohooooooooo!! Grattis till 40kg!!! :hbang:

Jonna
2009-06-21, 21:37
Wooohooooooooo!! Grattis till 40kg!!! :hbang:

:em: :D TACK!!

Jonna
2009-06-22, 17:43
Hade velat gå på step idag men höll mig i skinnet och var snäll mot knät istället.

pushpress
15kg x 10
20kg x 10
22,5kg 5 x 10

axelpress hantlar
8kgs 3 x 10

drag till hakan med stång
3 x 10

facepulls
5 x 15

bicepscurls
8kgs 2 x 10

Det var allt för idag. Pushpressarna var jobbiga! Jag är galet svag i axlar, så 22,5kg var alldelles lagom :D trevlig pump efteråt också.

Nu: broccoli och ädelostpaj.
sen: Jobba natt (första natten "ensam" utan handledning, lite smånervöst!).

Jonna
2009-06-24, 18:14
Fortsatte vara snäll mot knät idag med, med förhoppningar om att kunna jogga imorgon.

stångrodd
20kg x 15
30kg x 10
35kg 3 x 10

sittande rodd i kabel
2 x 15
3 x 10

latsdrag v-handtag
2 x 10
3 x 8

ryggresningar med 10kgs viktplatta
3 x 15

facepulls
3 x 15

pushdown med rep
3 x 10

triceps m rep över huvudet
2 x 20

ryckmark
40kg x 8
50kg 3 x 8


Igår blev det ingen träning, det blev så konstigt allting för jag jobbade natten till igår, kom hem och somnade vid 8 ungefär...måste ha sovit väääldigt gott, för jag vaknade inte av väckarklockan som jag hade satt på 15.00, istället vaknade jag av att M kom hem och sa att klockan var 17.00! Jag trodde han skojade, men det gjorde han inte :Virro
Hade svårt att piggna till ordentligt gick mest runt och kände mig snuvad på den dagen...det var ju redan kväll! Konstigt det kan bli.
Nu vet jag iaf att jag inte har några problem att sova på dagen :cool: :D

Jonna
2009-06-25, 19:20
Idag har jag joggat i skogen, i värmen... blev 30min, vila ca 15min och sen 20min till. Kändes bra, men nu efteråt har jag ont i knät/benet igen. Trött jag blir när kroppen ska strula. *grr*

Pinglan
2009-06-26, 09:42
Men vad trist med knäeländet *gah!* Är det den gamla skadan från SL-tiden som spökar?

Jonna
2009-06-26, 14:22
Men vad trist med knäeländet *gah!* Är det den gamla skadan från SL-tiden som spökar?

Ja jag tror att det kan vara den gamla skadan, men jag vet inte säkert förstås.
Det konstiga är att jag kört massor av friskis hopp och skuttpass som borde slita ganska mycket på knät, men inte känt något av det, varför kommer det just när jag joggar liksom? När jag för första gången i mitt liv börjar tycka om att jogga så ska kroppen dumma sig *cry*
Det sitter liksom på yttersidan (fast inuti) knät och strålar lite upp mot låret...kvalificerad internetgissning på vad det kan vara?

Jonna
2009-06-29, 22:42
Jag överlevde mina 3 nätter i rad på jobbet! :cool: Måste säga att jag trivs med att jobba på natten, det är ett annat sorts lugn än på dagen, även om det är mkt att göra. Mysigt. Men nu har jag ingen natt på några veckor.

Igår blev det ett lätt litet "komma igång och känna att musklerna sitter kvar på kroppen pass" med blandade övningar.

Dagens pass är jag för trött för att skriva ner ordentligt, så skriver bara ner vilka övningar jag körde:

Latsdrag, sittande rodd i kabel, facepulls, pushpress, hantelpress, lateralraises, ryggresningar, press mot pannan, pushdowns, bicepscurl, bröst i CC ,baksida axlar i CC.

Helt ok pass trots värmen.

Pinglan
2009-06-30, 11:53
Det sitter liksom på yttersidan (fast inuti) knät och strålar lite upp mot låret...kvalificerad internetgissning på vad det kan vara?

Det är ju väldigt svårt att veta såhär utan undersökning förstås...berätta mer om symtomen....är du trycköm på utsidan? Isf skulle det ju kunna vara löparknä men det brukar ju inte kännas inuti precis....är det bara vid jogging som smärtan kommer? Hur känns det om du tex sitter på huk? Kommer smärtan direkt när du joggar eller kommer den efter en stund? Andra aktiviteter som utlöser smärtan?

Jonna
2009-07-04, 20:43
Har tränat 3 pass som jag inte hunnit/orkat föra in här, men det spelar ju mindre roll, här kommer dagens:

Latsdrag
1 x 10
5 x 8

stångrodd
20kg x 10
25kg x 10
35kg x 8
40kg 5 x 6

sittande rodd i kabel
rätt lätt vikt 5 x 15

facepulls
3 x 15

ryggresningar med 10 kgs viktplatta
3 x 15

baksida axlar i CC
5 x 12

bicepscurl EZ-stång
17kg 3 x 10

+ 3 x 10 lätta benspark, 3 x 10 lätta rakmark, 50st utfallssteg, lite mage och stretch.



Det är ju väldigt svårt att veta såhär utan undersökning förstås...berätta mer om symtomen....är du trycköm på utsidan? Isf skulle det ju kunna vara löparknä men det brukar ju inte kännas inuti precis....är det bara vid jogging som smärtan kommer? Hur känns det om du tex sitter på huk? Kommer smärtan direkt när du joggar eller kommer den efter en stund? Andra aktiviteter som utlöser smärtan?

Hm, nu ska vi se. Jag är inte trycköm, så smärtan sitter mer inuti. Smärtan kommer enbart vid joggen, men inte direkt utan efter kanske 10 min, och sen gör det ordentligt ont något dygn efteråt och sedan tonar det bort. Efter en jogg så gör det även ont att gå i trappor, eller ja allt som involverar en böjning av knät gör rätt ont. Skulle nog uppskatta smärtan när den är som värst till en 7 av 10. Lade även märke till att det liksom "knastrar" i knät när jag går i trappor.
Men som sagt så tonar smärtan bort efter några dagar och jag känner knappt av det.
Nu har jag inte varit på friskis på evigheter, så jag vet inte om den typen av hopp och studs också framkallar smärta. Det är nog just joggingen som gör det. Usch det oroar mig, det dumma knät :(

Jonna
2009-07-06, 22:34
Dagens:

Bänkpress
20kg x 10
25kg x 8
30kg 3 x 10

militärpress
20kg x 8
22,5kg 3 x 10

press mot pannan
15kg x 10
20kg 3 x max (med lite hjälp i slutet av varje set)
15kg x max

bröst i cc
3 x 15

pushdown med rep
ca 5 set, 8-12 reps

lateralraises
3 x 15 långsamma

Helt ok litet pass!

Pinglan
2009-07-07, 08:33
Hm, nu ska vi se. Jag är inte trycköm, så smärtan sitter mer inuti. Smärtan kommer enbart vid joggen, men inte direkt utan efter kanske 10 min, och sen gör det ordentligt ont något dygn efteråt och sedan tonar det bort. Efter en jogg så gör det även ont att gå i trappor, eller ja allt som involverar en böjning av knät gör rätt ont. Skulle nog uppskatta smärtan när den är som värst till en 7 av 10. Lade även märke till att det liksom "knastrar" i knät när jag går i trappor.
Men som sagt så tonar smärtan bort efter några dagar och jag känner knappt av det.
Nu har jag inte varit på friskis på evigheter, så jag vet inte om den typen av hopp och studs också framkallar smärta. Det är nog just joggingen som gör det. Usch det oroar mig, det dumma knät :(

Alltså, det låter ju precis som löparknä men är du inte trycköm så är det ju rimligtvis inte löparknä....jag är ledsen men det är skitsvårt att gissa vad det kan vara utan att få göra en ordentlig undersökning...sök hjälp tycker jag, innan det blir för jäkligt- då tar det ju bara ännu längre tid att rehabilitera sig...

Lars Brinkhoff
2010-01-20, 08:22
Usch det oroar mig, det dumma knät :(

Om det inte har löst sig, fråga i "Stora löpartråden" och/eller andra diskussionsforum. Skador är ett av löpares favoritsamtalsämnen. :)

Jonna
2010-01-20, 14:41
Om det inte har löst sig, fråga i "Stora löpartråden" och/eller andra diskussionsforum. Skador är ett av löpares favoritsamtalsämnen. :)

Tack för omtanken!
Jag tror det har löst sig, sprang senast idag en sväng helt utan smärta. Kan kanske bero på att jag väger mindre nu än vad jag gjorde i somras när jag hade dessa problem? Mindre belastning på knät tänker jag.

Nu blev jag dock lite nostalgisk och lite, lite sugen på att börja skriva journal igen...

G_lund
2010-01-20, 20:54
Nu blev jag dock lite nostalgisk och lite, lite sugen på att börja skriva journal igen...

Ja, vad väntar du pa? :)

Pinglan
2010-01-22, 12:30
Ja, vad väntar du pa?

+125 000 000

:hbang: :hbang: :hbang: :hbang: :hbang: