handdator

Visa fullständig version : Fiskmåsunge


Tigerkotten
2007-06-04, 21:20
Det var väsen utanför, och katter samt en kråka bråkade. O där var också denna fiskmåsunge som sprang för sitt liv, den har inga skador vad jag sett.

Läste att man ska ringa viltjouren eller något, då man inte ska ha ett viltdjur mera än 48h. Några andra tips nu för natten och så? Vad den ska äta o grejs?
Kunde ej låta kissarna äta upp den, o släppa ut den vid vattnet är ju = död också.


Här e i.a.f. 3 bilder.

http://i10.tinypic.com/4vmv40k.jpg
http://i9.tinypic.com/6bvy43t.jpg
http://i18.tinypic.com/4qs2gyc.jpg

Röda_Lacket
2007-06-04, 21:22
Snabbt som fan bli av med den ring polisen snart kommer massa måsar och ska frita den jag lovar dig-

Motorbreath
2007-06-04, 21:29
Behåll den och se om du kan få den tam. Kråkungar är iaf inga problem att få tama.

Piranha
2007-06-04, 21:29
http://www.fagelcentralen.se/index.php?parent=hittat

Tigerkotten
2007-06-04, 21:33
tack tack pirre

Laan
2007-06-04, 21:34
En unge måste den få mat och vätska ofta eftersom den inte klarar lika mycket som en vuxen, men tvinga inte i den då det kan hamna i lungorna..

ja, det stod i länken..

Arf Pingvin
2007-06-04, 21:34
Mine... mine... mine...

Kwon
2007-06-04, 21:35
Mkt snällt och omtänksamt av dig kotten att ta hand om denna lilla fågel :)

Värmer att se!

rememberence
2007-06-04, 21:35
50+ protein?

Blaine
2007-06-04, 21:39
Akta dig för fågelinfluensa.

Löjtnant Blank
2007-06-04, 21:54
Fulsöt liten gynnare. Hoppas den överlever.

blekfet2
2007-06-04, 21:55
Söt liten rackare du hittat dig.

Whistler
2007-06-04, 22:19
Soet.

Deceiver85
2007-06-04, 22:26
Behåll, mata med +50g protte varje dag och sen bär det av till gymmet med den! Om några år har du en *fniss* fullfjädrad passare! :laugh:

Piranha
2007-06-04, 22:28
Behåll, mata med +50g protte varje dag och sen bär det av till gymmet med den! Om några år har du en *fniss* fullfjädrad passare! :laugh:


Så torr så den blir bra .. :D

Deceiver85
2007-06-04, 22:33
Så torr så den blir bra .. :D

Jag är så jävla trött egentligen :D

Tigerkotten
2007-06-04, 22:34
Hon från viltjouren sa att man "kidnappat" den :D Att den typ skulle klara sig undan katterna, för de är väldigt snabba. Men kom igen seriöst, inte skulle en sån plutt klara sig undan för kissarna :)

Fåglarna börjar vakna runt 03, så jag funderar om man ska släppa ut den då. Eller om man ska vänta tills nästa natt, alla katter är inte inne just nu.
Hon hade tydligen fått 69 samtal idag, de bor tydligen på tak många och när det blir för varmt så hoppar de ner. EFtersom de väger så lite, gör de tydligen inte illa sig.

Piranha
2007-06-04, 22:36
Hon från viltjouren sa att man "kidnappat" den :D Att den typ skulle klara sig undan katterna, för de är väldigt snabba. Men kom igen seriöst, inte skulle en sån plutt klara sig undan för kissarna :)

Fåglarna börjar vakna runt 03, så jag funderar om man ska släppa ut den då. Eller om man ska vänta tills nästa natt, alla katter är inte inne just nu.
Hon hade tydligen fått 69 samtal idag, de bor tydligen på tak många och när det blir för varmt så hoppar de ner. EFtersom de väger så lite, gör de tydligen inte illa sig.

Du kan inte låsa in katterna då?

rememberence
2007-06-04, 22:38
Släpp ut fågelungen och filma det.

Avesta
2007-06-04, 22:38
emo, kasta ut den till ungarna så får de leka med den.

Löjtnant Bonk
2007-06-04, 22:40
Akta så inte pirajjan äter den!

Keit
2007-06-04, 22:49
Sälj den på blocket

Tigerkotten
2007-06-04, 22:53
Du kan inte låsa in katterna då?

Det är tänkt så, men 2st är ute. Sen brukar det iofs vara 2st andra här då & då.

Tigerkotten
2007-06-05, 01:36
1 ute bara nu, funderar på om jag ska släppa ut den om 30min eller så. Vet inte riktigt vart jag ska lägga den bara, hoppas ingen äter upp den bara.. :(

Corpobal
2007-06-05, 02:22
Är ju bara att släppa ut den, det är ingen disney-film där utanför dörren. Kan ju släppa den nära några måsar om det lindrar samvetet.

Tigerkotten
2007-06-05, 02:54
Den är i.a.f. ute nu, hoppas att mamsen & pappan hittar den.
Hoppas bara inte en katt äter upp den, eller någon skata som pickar ihjäl den :(

olwe
2007-06-05, 04:07
Den är i.a.f. ute nu, hoppas att mamsen & pappan hittar den.
Hoppas bara inte en katt äter upp den, eller någon skata som pickar ihjäl den :(

De ända djuren som vår katt äter upp är fåglar. Men den klarar sig nog. =)

Jompan
2007-06-05, 06:17
Det är så trist när man gör en hjälteinsats och sen när man ringer efter hjälp så får man höra att man inte skulle gjort nått från början.

Världens sötaste lilla fågelunge btw. :)

Juliette
2007-06-05, 06:29
Guuu vad söööööt *cupid*


Min bästa kompis dotter (som av någon mystisk anledning alltid hittar massor av små djur som behöver tas hand om) hittade en likadan förra sommaren.

Den var skadad, så hon hade kvar den ett tag (var mycket matande minns jag, men de fick tips från veterinären vad de skulle göra). Sen när den var bra så släppte de ut den i en park där det var massa andra fiskmåsar, genast kom det fram en stor mås och tog hand om den.

Hon blev så rörd att hon stog där och grinade, var nästan helt övertygad om att det var dens mamma som kom flygande.. Som i en disneyfilm faktiskt :)

Jag tror din oxå kommer att återförenas med sin familj och bli lycklig :)

Jompan
2007-06-05, 06:31
Guuu vad söööööt *cupid*


Min bästa kompis dotter (som av någon mystisk anledning alltid hittar massor av små djur som behöver tas hand om) hittade en likadan förra sommaren.

Den var skadad, så hon hade kvar den ett tag (var mycket matande minns jag, men de fick tips från veterinären vad de skulle göra). Sen när den var bra så släppte de ut den i en park där det var massa andra fiskmåsar, genast kom det fram en stor mås och tog hand om den.

Hon blev så rörd att hon stog där och grinade, var nästan helt övertygad om att det var dens mamma som kom flygande.. Som i en disneyfilm faktiskt :)

Jag tror din oxå kommer att återförenas med sin familj och bli lycklig :)


ÅH, vilken solskenshistoria. *cupid*

machine gun
2007-06-05, 07:31
När jag var mindre och bodde på landet hade vi hand om flera skadade fåglar i omgångar. Bland annat en fiskmåsunge som vi hade hand om ett bra tag. Tror vi ringde en veterinär eller nåt och frågade hur vi skulle göra. Hursomhelst så var det ett ständigt matande och grejande. När den blev lite större förstod vi dock varför den blivit lämnad av sin mamma, då den visade sig vara blind.. Vi kunde ju inte gärna ta hand om en stackars blind fågel hela dess liv, så det blev ett tråkigt slut där... :(

Vi hade även hand om en kråkunge en period, som duvhöken hade tappat på grannens tomt. Den var superrolig. I början var den ju lite skadad, så då matade vi den osv. Sen när den var frisk släppte vi ut den, men den kom ofta tillbaka och höll till runt huset :) I början kunde den stå och picka på balkongdörren när den ville ha mat :D

Snafu
2007-06-05, 10:10
Otroligt att sån där liten söt sak kan bli en stor otäck högljudd fiskmås.

Diana
2007-06-05, 10:50
Ruksigt göllig liten sak
Hoppas den klarar sej undan katterna...

Önskar jag kunde fylla på tråden med egna djuradoptiverfarenheter. Det bästa jag har att komma med är att jag (och syrran) som småjäntor bedrev imponerande maniskt fågelkadaversaneringsarbete i närliggande parker och skogsbryn. Fraktade hem dem och ordnade värdiga begravningar i mammsens Rhododentro-rabatt, mmm minnen.

Pappa fick rycka in och sätta stopp för aktiviterna såsmåningom dessvärre, av förklarliga skäl. Vid det här laget hade verksamheten även utökats till smågnagare och en del roadkill :D *popcorn*

Otroligt att sån där liten söt sak kan bli en stor otäck högljudd fiskmås.

hahaha exakt min tanke

Jompan
2007-06-05, 10:54
Ruksigt göllig liten sak
Hoppas den klarar sej undan katterna...

Önskar jag kunde fylla på tråden med egna djuradoptiverfarenheter. Det bästa jag har att komma med är att jag (och syrran) som småjäntor bedrev imponerande maniskt fågelkadaversaneringsarbete i närliggande parker och skogsbryn. Fraktade hem dem och ordnade värdiga begravningar i mammsens Rhododentro-rabatt, mmm minnen.

Pappa fick rycka in och sätta stopp för aktiviterna såsmåningom dessvärre, av förklarliga skäl. Vid det här laget hade verksamheten även utökats till smågnagare och en del roadkill :D *popcorn*


Roadkill??? *spy*


Jag minns vi hade hand om en liten fågelstackare, men jag var för liten för att minnas så mycket av det. Häromveckan var pappa nära på att ta hand om en skadad ekorre, men med tanke på pappas katt gjorde han nog rätt när han tänkte om. :D

Diana
2007-06-05, 11:18
Roadkill??? *spy*


Jag minns vi hade hand om en liten fågelstackare, men jag var för liten för att minnas så mycket av det. Häromveckan var pappa nära på att ta hand om en skadad ekorre, men med tanke på pappas katt gjorde han nog rätt när han tänkte om. :D
Mjo, bor granne med en trafikerad väg + skog + många grannar med katt = lukrativ verksamhet. Att säga att lite tårar fälldes är en kraftig underdrift.

Modig far
Tror jag skulle vara livrädd för bett... (fjollig :D samt sett för jvla många dåliga skräckisar) Rabies!

Jompan
2007-06-05, 11:22
Mjo, bor granne med en trafikerad väg + skog + många grannar med katt = lukrativ verksamhet. Att säga att lite tårar fälldes är en kraftig underdrift.

Modig far
Tror jag skulle vara livrädd för bett... (fjollig :D samt sett för jvla många dåliga skräckisar) Rabies!

Det kan jag tänka mig. Pappa råkade köra på en ekorre en gång, han kunde inte gjort nått att förhindra det. Jag börja gråta, pappa börja gråta. Liten som jag var fatta jag ju inte att pappa inte kunde gjort nått åt det, så jag fick nog honom att må ännu sämre. Stackarn. Han är riktigt blödig för alla sorts djur. Räddar även ormar som katten kommit över.

Ekorrungen hade tydligen varit jättesöt, visserligen försökt bita lite efter honom, men men... rabies vad är det?? :Virro

Kikkomannen
2007-06-05, 11:22
Gulligt, Tigerkotten :)
Farsan födde upp en kungsörn han när han var några år yngre än mig (19), det måste varit kul!

Greg
2007-06-05, 16:16
Så, hur går det med Deathrow?

Ja, jag har namngett honom, so what?

Diana
2007-06-05, 16:18
Det kan jag tänka mig. Pappa råkade köra på en ekorre en gång, han kunde inte gjort nått att förhindra det. Jag börja gråta, pappa börja gråta. Liten som jag var fatta jag ju inte att pappa inte kunde gjort nått åt det, så jag fick nog honom att må ännu sämre. Stackarn. Han är riktigt blödig för alla sorts djur. Räddar även ormar som katten kommit över.

Ekorrungen hade tydligen varit jättesöt, visserligen försökt bita lite efter honom, men men... rabies vad är det?? :Virro

Ah, typiskt sorgligt föräldradilemma
Du har avlats från en mkt fin papps

He he :D iofs eftersom det var en unge så kanske det inte var så mkt att oroas för, bit-wise

babbett
2007-06-05, 17:02
Ja hur gick det?
Var det Eva på viltjouren du pratade med?

hahavaffan
2007-06-05, 17:46
Schtekig frilla den lilla 08:an hade.

Three pigs
2007-06-05, 17:52
Najs!

Den ser mycket god ut.