handdator

Visa fullständig version : knäböj och knäinvik.


Slartibartfast
2007-06-04, 20:38
Jag har en liten tendens att vika in knäna i den positiva fasen av böjen. Är det lönt att minska vikterna så markant att denna tendens försvinner helt? Om jag minskar 20 kg i böjen, så kommer jag ju aldrig nära failure. Tekniken börjar ju svika långt innan det blir svårt att få upp vikten. Här är ett exempel på hur det kan se ut:

a9BB5viFI_A

JohnRick
2007-06-04, 21:22
Jag har en liten tendens att vika in knäna i den positiva fasen av böjen. Är det lönt att minska vikterna så markant att denna tendens försvinner helt? Om jag minskar 20 kg i böjen, så kommer jag ju aldrig nära failure. Tekniken börjar ju svika långt innan det blir svårt att få upp vikten. Här är ett exempel på hur det kan se ut:

a9BB5viFI_A

Ja, det tycker jag. Den var inte så liten heller. Sedan verkar du "rulla" upp också på ett sätt att höft och knä frångår sin jämhöjd där korsryggen tycks ta en del...men det är kanske bara inbillning?

Anonym112
2007-06-04, 21:29
Sådär ser mina böjar också ut, när det körs lågreps.

Aldrig tänkt på det så mycket. Tror inte det gör så mycket.. vad skulle kunna ta skada?

Yankeee
2007-06-04, 21:44
Har man löparskor är det ganska svårt att böja utan att vispa med knäna när det blir tungt(för en).

Rahf
2007-06-04, 22:11
Har man löparskor är det ganska svårt att böja utan att vispa med knäna när det blir tungt(för en).

Tänkte på samma sak men var osäker på om det stämde.

Coleman_123
2007-06-05, 01:28
ja det e bättre å gå ner 20 kg då det är en svaghet i benen att gå innåt me dom

Yes
2007-06-05, 04:33
Är det bara jag eller lägger Slarti mycket av vikten på tårna? :)

Yankeee
2007-06-05, 05:05
Är det bara jag eller lägger Slarti mycket av vikten på tårna? :)

Antagligen för att han kör i löparskor ;) De har (oftast) inget stöd längst fram vilket för att foten tippar framåt och trycks ner i dämpningen vilket gör att det blir vingligt.

Kan iof vara något helt annat också, ska inte snöa in för mycket på skorna.

Yes
2007-06-05, 05:11
Tittar man på fötterna ser det dock inte ut som de står ostadigt och vill vika sig inåt. Det är annars något jag lätt råkar ut för när knäna viker sig pga dåliga skor.

Yankeee
2007-06-05, 05:18
Tittar man på fötterna ser det dock inte ut som de står ostadigt och vill vika sig inåt. Det är annars något jag lätt råkar ut för när knäna viker sig pga dåliga skor.

Såg det nu. Hur som så trycks fötterna åt något håll i skorna så länge dämpningen är där Kan också vara så att han har lärt sig att kompensera för att fötterna inte står stabilt. Kan också vara så att jag är ute och cyklar helt :)

Yes
2007-06-05, 05:35
Jag förstår vad du menar. Även om skorna inte direkt orsakar problemet är det väl inte heller omöjligt att bättre skor skulle hjälpa till att bana in ett bättre utförande och göra så problemet försvinner.

Min egen gissning är annars att han blir för framtung, lägger över för mycket belastning på quadsen, så han förlorar spänning i gluteus. Kolla när han är på väg upp; knäna vobblar när arbetet läggs mer på quadsen, som är rätt svaga i det läget, och jag tror inte rumpan är med och stabiliserar ordentligt där. Med en mer upprätt rygg och vikten längre bak borde höften gå att trycka in tidigare(och när han väl får in höften ser det ju hur stabilt ut som helst).

Inte för jag vet vad jag snackar om osv. men det är iaf vad jag tycker mig se i filmklippet. :)

bertbert
2007-06-05, 07:28
Slarti, du bör definitivt undvika att köra böj så tungt att du viker in knäna. Det finns risk att du skadar dig i fotled och/eller höft. Att knäna viks in beror på att lårinsidan är starkare än utsidan.

Kör på lägre vikter till du får ordning på tekniken. Du måste inte nödvändigtvis gå nära failure för att öka styrkan i knäböj. Kör många set med kort vila istället. Komplettera hellre med annan övning efter knäböjen om du känner att du vill köra slut på påkarna istället för att offra tekniken.

bubbe
2007-06-05, 10:46
Slarti, du bör definitivt undvika att köra böj så tungt att du viker in knäna. Det finns risk att du skadar dig i fotled och/eller höft. Att knäna viks in beror på att lårinsidan är starkare än utsidan.

Kör på lägre vikter till du får ordning på tekniken. Du måste inte nödvändigtvis gå nära failure för att öka styrkan i knäböj. Kör många set med kort vila istället. Komplettera hellre med annan övning efter knäböjen om du känner att du vill köra slut på påkarna istället för att offra tekniken.

nja, det kan lika gärna vara så att insidan är svagare och att kroppen kompenserar denna svaghet genom att dra in benen och lägga över vikt på framsida ben istället (denna förklaring har jag hört från flera källor). Träna med bredare fotstans på vikter du klarar att hålla ut knäna så stärker du insidan. I övrigt håller jag med bertbert.

bubbe
2007-06-05, 10:47
Slarti, du bör definitivt undvika att köra böj så tungt att du viker in knäna. Det finns risk att du skadar dig i fotled och/eller höft. Att knäna viks in beror på att lårinsidan är starkare än utsidan.

Kör på lägre vikter till du får ordning på tekniken. Du måste inte nödvändigtvis gå nära failure för att öka styrkan i knäböj. Kör många set med kort vila istället. Komplettera hellre med annan övning efter knäböjen om du känner att du vill köra slut på påkarna istället för att offra tekniken.

nja, det kan lika gärna vara så att insidan är svagare och att kroppen kompenserar denna svaghet genom att dra in benen och lägga över vikt på framsida ben istället (denna förklaring har jag hört från flera källor). Träna med bredare fotstans på vikter du klarar att hålla ut knäna så stärker du insidan. I övrigt håller jag med bertbert.

Annars kan ett par pass med riktiga böjskor göra underverk med tekniken.

Halldin
2007-06-05, 11:59
Vet att det vart uppe innan men har någon exempel på bra böjskor?

Nilsjohan
2007-06-05, 12:46
Vet att det vart uppe innan men har någon exempel på bra böjskor?Ang. skor för lyftning/böj; spinoff på "Tumma på tekniken i knäböj-"tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90461)

Anonym112
2007-06-05, 13:08
Vet att det vart uppe innan men har någon exempel på bra böjskor?

http://www.rdsskatesupply.com/images/linx2_white_red.jpg

Skateskor.

Jag skämtar inte.
Stabila som attan, platt och hård sula, breda. Många på gymmet böjer i DC har jag sett. :thumbup:

bertbert
2007-06-05, 13:38
nja, det kan lika gärna vara så att insidan är svagare och att kroppen kompenserar denna svaghet genom att dra in benen och lägga över vikt på framsida ben istället (denna förklaring har jag hört från flera källor). Träna med bredare fotstans på vikter du klarar att hålla ut knäna så stärker du insidan. I övrigt håller jag med bertbert.

Annars kan ett par pass med riktiga böjskor göra underverk med tekniken.

Du kan mycket väl ha rätt, min sjukgymnast kan ha rört till det. Jag har dock själv fått en svaghet korrigerad, en liten muskel i knäet ska ha ställt till det och sjukgymnasten frågade om jag böjer så tungt ibland att knäna åkte inåt. Ja svarade jag, det har jag nog gjort för några år sedan, men inte på länge. Jag vet dock inte hur länge jag burit på försvagningen.

Hur som helst var han mycket tydlig med olämpligheten av svajande knän.

En bredare fotstans har för övrigt gjort under för min egen böjteknik.

bertbert
2007-06-05, 13:41
Det finns ju naturligtvis en viss sannolikhet att jag rört till det också. :smash: