handdator

Visa fullständig version : Ersättning för yoghurt


jhonny
2003-03-26, 15:59
Hej
Jag äter ca 2 liter lätt yughurt som mellanmål varje dag, men har tänkt å skära ner på mjölkprodukterna.
Nån som har nåt förslag på vad jag kan äta sitället för att ersätta dessa 80 g protein om dan. Hellst inte pulver

Wilson
2003-03-26, 18:24
mjölk, två st valio cottage cheese (keso alltså fast från valio), 3-4 st kesella, 2-3 st lätt ostkaka

ja.. kommer iafi nte på mer nu

Vänskap
2003-03-26, 18:26
ägg såklart

King Grub
2003-03-26, 18:28
mjölk, två st valio cottage cheese (keso alltså fast från valio), 3-4 st kesella, 2-3 st lätt ostkaka


Här vill han skära ner på mjölkprodukterna... och så rekommenderar du... MJÖLK! :smash: :D

Flerkornsbröd med musslor, tonfisk eller makrill i tomat.

Omelett eller ägg i annan form.

Tonfisk rakt ur burken.

jhonny
2003-03-26, 21:30
Tack för förslagen!
Tyvärr låter inget sådär jätte gott..
grejen e att min mage har börjat kurra en väldans massa på senare tid och tänkte att jag kanske e lite känslig för laktos.
LÅter detta troligt

Wilson
2003-03-26, 22:02
oj stupid me :smash:

om man är känslig för laktos brukar man bli:

1.hård i magen
2.inte kurrande mage som när man är hungrig utan mer som en skitnödig mage :D

jag har märkt att jag inte tål laktos speciellt bra. kan dricka mjölk i måttliga mängder men ingen halvliter eller liter på en gång. Yoghurt har jag däremot inte märkt samma tendens av. Jag verkar tåla det bättre, alltså förmodligen mindre laktos.

Testa dra ner på mjölken och se hur du känner dig ;)

MacLeod
2003-03-26, 22:42
Alla reagerar inte likadant när dom är laktosallergiker.
Jag har svårt för att som exempel äta leverpastej och sen stressa iväg till jobbet, men om jag gör det en ledig söndag och bara tar det lugnt så är även magen lugn.
Många får akuta diareer av att få i sig minsta lilla laktos.
Youghurt innehåller å andra sidan ofta bra bakterier som kan göra magen stabilare.
Lättaste är ju att testa dig fram och se hur du reagerar.
Sen har vi ju det klassiska läkarbesöket som brukar fungerar.

Janna
2003-03-26, 23:28
1 burk tonfisk(150gr) ger ca 37gr protein

100 gr kyckling ger 22 gr protein

100gr äggvita ger 10 gr protein

tänk på att du även bör ersäta de kolhydraterna som finns i yoggin med någon annan kolhydratskälla

Sverker
2003-03-27, 07:19
Svensk Låglaktos mjölk eller finsk " Laktosfri mjölkbaserad dryck-någonting ". Den ena har mindre än 1 % laktos och den andra är i princip helt laktosfri trots att det är en mjölk.

Två liter per dag är kanske lite mycket.
Tänk på att en liter mjölk fördelat över dagen ger dig 35 g nästan fullvärdigt protein.
Men att hela tiden kompletera mjölken med havregryn, bröd, pasta eller ris kan fördubbla proteinet till i princip 70 g fullvärdigt protein enligt principen 1+1=3.

Vänskap
2003-03-27, 10:00
Originally posted by Sverker
Tänk på att en liter mjölk fördelat över dagen ger dig 35 g nästan fullvärdigt protein.
Men att hela tiden kompletera mjölken med havregryn, bröd, pasta eller ris kan fördubbla proteinet till i princip 70 g fullvärdigt protein enligt principen 1+1=3.


Äääh, vaaaa! Kan du utveckla det där lite? Vad menas? :confused: http://www.smilies.nl/sad/confusedbig.gifhttp://www.smilies.nl/sad/confusedpp.gif

King Grub
2003-03-27, 11:23
Originally posted by Vänskap



Äääh, vaaaa! Kan du utveckla det där lite? Vad menas? :confused: http://www.smilies.nl/sad/confusedbig.gifhttp://www.smilies.nl/sad/confusedpp.gif

Det är inte bara "ren" proteinmat som innehåller protein, utan havregryn och pasta t ex innehåller också många gram. Ensamma är dessa matvarors protein inte fullvärdigt, men tillsammans med t ex mjölk kan man räkna med de proteingrammen som fullvärdiga också.

Sverker
2003-03-27, 12:56
Bra förklarat King Grub.

Vänskap
2003-03-27, 13:07
Vad menas med fullvärdigt protein då? Hur viktigt är det?
När det talas om hur mycket protein man ska äta menas fullvärdigt protein då?

King Grub
2003-03-27, 13:13
Med fullvärdigt menas att det innehåller samtliga essentiella aminosyror i lämpliga proportioner. Och ja, det är det som räknas, men i 99 % av fallen kan du räkna allt protein, eftersom du äter väl aldrig bara havregryn eller bara ris? Så fort du äter någorlunda varierat kan du vara lugn.

Vänskap
2003-03-27, 13:17
Thanx :thumbup: http://www.smilies.nl/happy/xyxwave.gif http://www.smilies.nl/wavey.gif

Wilson
2003-03-27, 20:24
vadå byta ut kollisarna från yoggin?
jag har för mig att yoghurt innehåller lågt GI? kanske inte alla yoghurtar men de flesta väl?

King Grub
2003-03-27, 20:46
Lågt GI, men högt II, som är minst lika viktigt. Höjer alltså insulinnivåerna trots lågt GI.

Wilson
2003-03-28, 01:15
ok men det är väl samma som med mjölk, protein m.m?
då borde det vara lika ok att äta youghurt som mjölk?

Grahn
2003-03-28, 07:45
Originally posted by King Grub
Lågt GI, men högt II, som är minst lika viktigt. Höjer alltså insulinnivåerna trots lågt GI.

Hmmm Grub i en annan tråd säger du ju att glukagonutsöndringen är stor nog för att motivera proteindrink innan morgonpromenaden.
Här säger du att insulinsvaret är för stort på yogurt.....ta och bestäm dig. :D

King Grub
2003-03-28, 08:18
Originally posted by Grahn


Hmmm Grub i en annan tråd säger du ju att glukagonutsöndringen är stor nog för att motivera proteindrink innan morgonpromenaden.
Här säger du att insulinsvaret är för stort på yogurt.....ta och bestäm dig. :D

Insulinpåslaget av yoghurt är stort... Vad har det med proteindrink på morgonen att göra? Innan morgonenpromenaden var det fråga om vasslekoncentrat eller isolat, här är det fråga om... fruktyoghurt...

Grahn
2003-03-28, 08:28
Insulinpåslaget på mjölk är högt helt oberoende av att dess kolhydrater är långsamma. Proteinpulver är mjölk om du nu inte visste det.
Det stora insulinpåslaget kommer av olika samverkande aminosyror.
Givetvis gäller exakt samma för proteinpulver och mer därtill pga den stora mängden av de insulinpåverkande aminosyrorna.

Kan med relativ stor säkerhet säga att proteinpulver har en rätt ordentlig insulinrespons(troligen mer än mjölk).

King Grub
2003-03-28, 08:55
Jovisst... Men jag förstår fortfarande inte vad du syftar på. Jag har inte rekommenderat att man sveper en liter yoghurt innan morgonpromenaden, och jag har mycket svårt att tänka mig att yoghurt stimulerar hormonutsöndring på samma sätt som ett rent vassleprotein, precis som både du sade ovan och jag i den andra tråden. Så vad är problemet? Vad är det jag skall ta och bestämma mig om? Både yoghurt och vassleprotein ger insulinpåslag, men rent vassle borde ha andra hormonella fördelar som gör det lämpligt att ta innan en morgonpromenad i alla fall, vilket inte är fallet med yoghurt. :)

Grahn
2003-03-28, 09:43
Jasså? Vilka enorma skillander mellan yoghurt och vassle påverkar glukagonutsöndringen?
Glokagon stimuleras såvitt jag vet av proteinintag.

King Grub
2003-03-28, 09:53
Inga skillnader! Mängden. Mängden! Du får dricka mycket yoghurt för att komma i de proteinmängderna. Och om du dricker tillräckligt för att göra det får du i dig massor av kolhydrater samtidigt. Icke lämpligt före en morgonpromenad. :smash: ;)

Däremot är yoghurt utmärkt andra tillfällen. Något annat har jag inte påstått, hoppas jag. :)

Grahn
2003-03-28, 10:15
Hmmm tja men mängden protein är ju oxå det som orsakar både insulinpåslag och glukagon.

Får det nte att gå ihop med din rekomendation av protein före morgonpromenaden bara. Antingen så är insulinresponsen på proteinet ointressant pga glukagonet eller så är den inte det.

Torde ju gälla samma för en morgonpromenad som ngn annan gång.

Föredrar proteinet efter promenaden personligen.

feldtarn
2003-03-28, 19:46
Mhh, detta med mjölk yogurt mm... Finns det nånstans man kan läsa mera om det? Helst på svenska;)


Är yogurt sämre än tex mjölk lr fil?

Brukare käka allbrans o yogurt till frukost.... sådär med andra ord? (faan det som ä så gött:( )

hej hej

Sverker
2003-03-28, 20:21
Skulle närmast tro att youghurt är bättre än mjölk eller fil.
Bakterierna i youghurtarna är ju bra för magen och de är surare än fil => mer mjölksyra och troligen lägre GI. Vi pratar youghurt naturell nu och inget sött med sylt.

feldtarn
2003-03-29, 00:24
Originally posted by Sverker
Skulle närmast tro att youghurt är bättre än mjölk eller fil.
Bakterierna i youghurtarna är ju bra för magen och de är surare än fil => mer mjölksyra och troligen lägre GI. Vi pratar youghurt naturell nu och inget sött med sylt.

hehe, det är ju tyvärr barnyogurt jag käkar... valio oftast... men det är lågt gi på de oxå tror jag....