handdator

Visa fullständig version : Snabb ändring av kroppen.


JimmyF
2007-06-04, 20:12
Har nu deffat ner mej ca 11kg sen februari tills i början av Maj, Men när jag började äta ordentligt och träna igen så gick ja upp som en galning, (Vet att de är mkt vätska) men jag låg på 100-200-kcal/dag i 10dagar innan jag började träna och ligga på 200+kcal/dag. Samtidigt som magen blev "fetare" och större för i stort sett varje dag, Så växte armar, axlar, bröst mm också, på bara ett par veckor. (En klasskompis som ja träffar varje måndag, tors o fredag blev helt förvirrad och frågade hur jag tränade och ropade ut hur biffig jag hade blivit. Detta me tanke på att han sett mej på måndagen och detta var på torsdagen.)

Me detta är mina frågor:

Har musklerna lättare att växa direkt efter deff?

Lägger kroppen lättare på sej fett efter deff?

Tack på förhand. // Jimmy

King Grub
2007-06-04, 20:16
Har musklerna lättare att växa direkt efter deff?

Om du främst förlorat muskelmassa under viktnedgången, ja.

Lägger kroppen lättare på sej fett efter deff?

Om du främst förlorat fett under viktnedgången, ja.

Sniggel
2007-06-04, 20:24
Har musklerna lättare att växa direkt efter deff?


Som Grub sa: ja.
Men även: Glykogen börjar lagras in när du vänder från underskott till överskott, glykogen binder vätska och glykogen sparas i musklerna vilket gör att musklerna blir större. Ungefär som låg tank och full tank (även om man inte ser det på en bil annat än på mätaren :P)

JimmyF
2007-06-04, 20:32
Tack så mkt för svaren. =)

Sen nu har jag legat på minus i några dagar, och har blivit mkt hårdare redan.. Verkar som att kroppen har lätt att ändra sej efter deff/byggning?

syrén
2007-06-04, 21:56
Lägger kroppen lättare på sej fett efter deff?

Om du främst förlorat fett under viktnedgången, ja.

Hur lång tid pratar man om då?

Guddi
2007-06-04, 22:10
Hur lång tid pratar man om då?Har man väl varit fet så minns kroppen tyvärr det och man får jobba lite extra för att hålla sin vikt senare. Det finns vad jag vet ingen begränsning på den tiden utan det gäller livet ut.

Ganymedes
2007-06-04, 22:12
Är det då smart att deffa ner sig ytterligare något kg för att "täcka in" den snabba viktuppgången, om man nu har en viss idealvikt att sikta på? Eller skjuter man sig i foten på något vis då?

Guddi
2007-06-05, 10:44
Är det då smart att deffa ner sig ytterligare något kg för att "täcka in" den snabba viktuppgången, om man nu har en viss idealvikt att sikta på? Eller skjuter man sig i foten på något vis då?viktuppgång (i fett eller muskler) sker bara om du äter mer än vad du gör av med. Det finns med andra ord ingen orsak att deffa ner sig mer än vad man har som mål om man kan leva med det extra kilot som kommer av fyllda glykogendepåer.

Det som diskuteras här är vad som händer om man eventuellt äter för mycket kalorier under en tid. Har man haft mycket fett på kroppen någon gång i sitt liv och jämför med en genetisk kopia av en själv som aldrig har haft mycket fett på kroppen, så kommer en större del av ett överskott att lagras som fett.