handdator

Visa fullständig version : Studier om grön te


Trytter
2007-06-04, 18:04
Håller på med lite research och skulle kunna behöva lite hjälp av lite mer insatt folk..
Det finns ju en hel del studier om verkningar och biverkningar av att sluta använda olika kosttillskott efter en period av långvarigt bruk, ex effedrin, koffein etc.
Men jag försöker ta reda på om det finns liknande "abstinens"-symptom eller överhuvudtaget några verkningar när folk slutar använda preparat som innehåller grön te efter långvarigt bruk?
Är det någon som vet om det gjorts några undersökningar om det?
Länkar, tips eller synpunkter skulle vara en stor hjälp!

Tack så mycket..

Eddie Vedder
2007-06-04, 18:14
www.pubmed.com finns faktiskt väldigt mycket om just grönt te där. Har själv läst en hel del abstracts om både grönt te och kaffe, sök på "Green Tea" helt enkelt och jag gissar att du hittar en del smått och gott.:thumbup:

Hoppas du hittar det du söker:)

Deceiver85
2007-06-04, 18:19
Den bästa effekten av grönt te måste ändå vara att smaklökarna dansar av glädje.

En bra bok + lugn musik + stor kopp grönt te är vardagslyx

Trytter
2007-06-06, 19:06
hmm 2268 träffar på green tea.
Inte för att jag är lat (*rolleyes* ) men är det någon som har lite tips på hur jag söker för att hitta de studier som tar upp vad som händer när folk slutar använda preparaten.
Lite svårt att fiska ut ifrån 2268 studier...

Eddie Vedder
2007-06-06, 19:19
Om du klickar på någon som du tycker verkar handla om just det du vill kommer det upp ett gäng "related articles" i en kolumn till höger. Har du lite tur kan du nog hitta på det sättet.

Annars får du exprimentera lite med olika sökord, det är en historia för sig att göra dom rätta kombinationerna av sökord på såna där sidor.

Cerberus
2007-06-06, 19:22
jag rekommenderar www.hubmed.org

Trytter
2007-06-06, 19:26
Annars får du exprimentera lite med olika sökord, det är en historia för sig att göra dom rätta kombinationerna av sökord på såna där sidor.

Haha jo det har jag märkt.
Men men, jag har iofs gott om tid.
Har fått ordinationer från den gode doktorn om absolut inaktivitet så då kan man ju se 2268 träffar som något positivt...:)
Men tack för tipset iaf..

Cerberus..
Vad är skillnaden på länken du tipsa om?

Cerberus
2007-06-06, 19:39
jag tycker hubmed e lättare att söka på än pubmed, dock är det en vetenskap i sig att hitta rätt ord att söka på...