handdator

Visa fullständig version : Bänkpress - ett måste?


pbf
2007-06-04, 17:25
Tjenare.

Jag började träna seriöst för tre månader sedan och det flyter på bra. Jag tycker om det hittills. Igår när jag var och tränade med en polare sade denna man följande:
"Hur dum är du? Du MÅSTE ju köra basövningen för bröst, alltså bänkpress!"

Jag fick ett program av min bror som tränat i ca: 10 år och som bor i STHLM, jag får inte tag i honom just nu och därför skriver jag min fråga här.
Jag kör med bänkpress med fria vikter, alltså hantlar om ni förstår vad jag menar. När jag kör bröst kör jag den sagda övningen och samma övning fast med sned bänk, samt dessa pelare som står med två meters mellanrum cirka och så drar jag några sådana här band framför mig.

Är det mycket skillnad på Bänkpress(den traditionella, antar jag?), eller den varianten jag kör med fria hantlar istället?

Ha det bra!

Deceiver85
2007-06-04, 17:29
Man kan gå djupare när man kör med hantlar, men både två övningarna är riktigt trevliga. Variera dig om du inte vill bestämma dig :)

Animalistic
2007-06-04, 17:30
Som jag fattat det (är inte bröstexpert) men jag har ställt ungefär samma fråga och fått de svaren att bänkpress är en oerhört bra basövning, som också aktiverar många andra muskelgrupper, (axel,triceps.. för att nämna några) men fria vikter går minst lika bra och används av mååånga för att bygga styrka/massa. men om du skulle lägga in bänkpress och exempelvis ta bort flyes(dom i kabel, jag tror du använder) så tror jag att du kan få bättre pump i bröst.

som sagt jag är ingen expert men uttalar mig ifrån det jag hört&sett, förhoppningsvis kommer någon och kan stärka det jag sagt, eller komma med mer precis fakta.

Lycka till iaf !

major Pectoralis
2007-06-04, 17:30
Tjenare.

Jag började träna seriöst för tre månader sedan och det flyter på bra. Jag tycker om det hittills. Igår när jag var och tränade med en polare sade denna man följande:
"Hur dum är du? Du MÅSTE ju köra basövningen för bröst, alltså bänkpress!"

Jag fick ett program av min bror som tränat i ca: 10 år och som bor i STHLM, jag får inte tag i honom just nu och därför skriver jag min fråga här.
Jag kör med bänkpress med fria vikter, alltså hantlar om ni förstår vad jag menar. När jag kör bröst kör jag den sagda övningen och samma övning fast med sned bänk, samt dessa pelare som står med två meters mellanrum cirka och så drar jag några sådana här band framför mig.

Är det mycket skillnad på Bänkpress(den traditionella, antar jag?), eller den varianten jag kör med fria hantlar istället?

Ha det bra!

Hantelpress fungerar också bra.

eandersson
2007-06-04, 17:31
Skulle säga att skillnaden mellan stång och hantlar är försvinnande liten, om man inte tillhör den skara som har svårt att "pricka" bröstet med en skivstång, d.v.s. pressar för mycket med axlar/armar. Denna kategori kan vara hjälpta av att pressa med hantlar istället.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=95812


Det är väl olika från person till person skulle jag tro. Vet ej om man kopplar i fler muskelfibrer i hantelpressar då du kan gå längre ner.

psirus
2007-06-04, 19:14
Som sagt bänkpress är inget måste det går lika bra med hantelpress. Där emot tycker JAG att varje bröst pass ska innehålla en plan pressövning med fria vikter. Jag brukar variera mig men kör mest hantlar eftersom jag tycker det är skönare och att jag kan fokusera mer på bröstet i den övningen.

NiklasAhlqvist
2007-06-05, 08:03
Bänkpress och hantelpress är två riktigt goa övningar för bröst, så om jag hade varit du så hade jag kört bägge. Det enda du behöver tänka på är väl att när du kör hantelpress, GÅ DJUPT:D lycka till

Ganymedes
2007-06-05, 08:09
Kör varannan gång bänk och varannan gång hantelpress. Finns ingen anledning att välja bort någon av dem egentligen.

ArcTiC
2007-06-05, 08:23
Jag sitter i samma tankar då jag av nån anledning lätt skadar mig i ryggen (vänster skuldra) vid bänkpress vilket gör att jag i värsta fall blir stel som f-n i nacken. Tekniken suger förmodligen men hantelpress går bättre (och div maskiner) så kör dem istället.

pragmatist
2007-06-05, 08:39
Det existerar inga övningar som man "måste" göra. Man kan bygga upp en imponerande fysik helt utan basövningar om man känner för det. Däremot ger basövningar väldigt bra "pang för pengarna" i termer av nedlagd tid och snabbare framsteg.

Madara
2007-06-05, 13:15
Det är väl inget "måste" men det är helt klart en fördel att bygga upp sig i grunden på basövningar, en bra teknik på bänken ger helt klart bra tillväxt.

NiklasAhlqvist
2007-06-05, 14:43
Jag sitter i samma tankar då jag av nån anledning lätt skadar mig i ryggen (vänster skuldra) vid bänkpress vilket gör att jag i värsta fall blir stel som f-n i nacken. Tekniken suger förmodligen men hantelpress går bättre (och div maskiner) så kör dem istället.

Det med skuldran är nog att du kanske ligger fel eller rent av lyfter med en del av ryggen när du kör bänkpress. är inte säker men tror det beror på något av dessa.

ArcTiC
2007-06-05, 14:58
Jo, nånting är det i all fall. Händer oftast på nedvägen (likaså vid axelpressar de få ggr jag har kört tungt)

NiklasAhlqvist
2007-06-05, 15:07
Jo, nånting är det i all fall. Händer oftast på nedvägen (likaså vid axelpressar de få ggr jag har kört tungt)

ajaj inte bra. men kanske är axeln det är fel på då. Kanske borde checka upp det så snabbt som möjligt.