handdator

Visa fullständig version : Slagteknik i Badminton


Fjod0r
2007-06-04, 16:33
Är det någon som har några bra tips ang slagteknik i badminton? Skulle behöva förbättra mig lite så hoppas det är någon som sitter inne med lite tips och trix.

napzor
2007-06-04, 19:50
Vet inte hur bra du är, men kan ge dig ett par grundläggande tips. Vid slag ovanför huvudet (clear, dropp, smash), tänk på att hålla i raket med universalgreppet. Universalgreppet är att du håller som om du håller i en hammare typ. Sen håll löst i racket, tänk på att arbeta mycket med underarmsrotation. När du klarar att bemästra slagen ovanfrån så försök att arbeta med att få en kortare rörelse och att börja använda fingerkraft (man öppnar upp handen lite innan slaget och får sen en liten snärt när man stänger fingrarna precis när man slår). Vid slag under midjan tänk på att arbeta med liten rörelse.

Det börjar bli långt och virrigt nu, så fråga på så kan jag nog hjälpa dig =)

Fjod0r
2007-06-04, 21:16
tack för tipsen. Ska testa nästa gång vi spelar. Har fått ordning på slagen över huvudet (enlig mig själv i alla fall). Har dock lite problem med precision på smasharna. Ska testa det där med att öppna och stänga handen något.

Tack så mycket för hjälpen! :thumbup:

Johan_P
2007-06-04, 21:29
Jag kör den klassiska stilen att slå allt vad jag har tills armarna domnar av. Fungerar sådär.

Pez
2007-06-04, 21:46
Vet inte hur bra du är, men kan ge dig ett par grundläggande tips. Vid slag ovanför huvudet (clear, dropp, smash), tänk på att hålla i raket med universalgreppet. Universalgreppet är att du håller som om du håller i en hammare typ. Sen håll löst i racket, tänk på att arbeta mycket med underarmsrotation. När du klarar att bemästra slagen ovanfrån så försök att arbeta med att få en kortare rörelse och att börja använda fingerkraft (man öppnar upp handen lite innan slaget och får sen en liten snärt när man stänger fingrarna precis när man slår). Vid slag under midjan tänk på att arbeta med liten rörelse.

Det börjar bli långt och virrigt nu, så fråga på så kan jag nog hjälpa dig =)
Napzsor gick igenom det bra.
Se till att ha ett bra (lätt och sviktande) racket bara om du vill kunna utnyttja snärten. Metallracketar a'la OKQ8s sommarmarknad kan du lika gärna spela tennis med. :)