handdator

Visa fullständig version : vad bör jag göra?


Sidor : [1] 2

von huff
2007-06-04, 15:56
Min kusin (hon är 15) köpte hasch av sin kompis pojkvän för några dagar sen.Jag vill inte att hon skall råka illa ut men lovade att jag inte skulle berätta till hennes föräldrar.Han som sålde skitet till henne är väl 18 och jag fick höra att han brar bjuda sin lilla flickvän som är 13-14 på lite hasch imellanåt.Funderar nu om jag skall ta haschet av henne och föra det till polisen och sejja namnet på det aset som sålde det eller skall jag bara ta det och kasta bot det?Hon är trots allt min kusin och jag vet att hon inte är den smartaste människan så jag är rädd att hon köper mer...Så vad tycker ni att är det bästa?Han är ju en idiot som säljer droger till 14 åringar.Själv tycker jag att det borde bli smisk eller polis!

rolf
2007-06-04, 16:01
Rent instinktivt skulle jag ringa polisen med detsamma, men när jag börjar tänka efter lite mera så känns det som om jag (eller någon annan) skulle kunna riskera att få saker på oklart med folk. Folk uppskattar inte alltid att man "hjälper" tyvärr. =/

bluelight
2007-06-04, 16:02
Vilken idiot som säljer droger till folk som är under 18, visserligen inte heroin han sålt men tja, jag är nog lika delad som dig till att gå till polisen, du kan ju råka illa ut :/ Vänta ut lite.

Angel
2007-06-04, 16:02
Ring polisen och berätta för föräldrarna.

Lexidos
2007-06-04, 16:02
Polis säger jag!

tp_88
2007-06-04, 16:03
Så vad tycker ni att är det bästa?Han är ju en idiot som säljer droger till 14 åringar.Själv tycker jag att det borde bli smisk eller polis!
Ja, polisen låter bra. Smisket går bort, om nu inte du och han gillar det då.

Tigerkotten
2007-06-04, 16:03
Vet inte riktigt vad polisen kan göra, men du kan ju alltid spana me de och namge honom. Inte för att det är precis speciellt farligt att röka, men är väl bättre att inte göra det alls antar jag. Om inte det, ha åldern inne och vara mera vettig så man inte fastnar i det "hålet".

Tar du det av henne kommer hon inte berätta för dig igen vad hon gör, tycker inte du ska berätta för föräldrarna heller. Kan ge motsatt effekt.

Empe
2007-06-04, 16:04
Öhm, du ska givetvis ringa polisen och berätta. Hoppas han får ett drygt straff bara.

Lelle Pelle
2007-06-04, 16:07
Anonymt tips till polisen hade jag gjort, tror jag.

watertouch
2007-06-04, 16:09
Förstör inte din relation med släktingen, det är inte som så att hon är 7år och kommer glömma det. Snacka med henne om hur hemskt hasch är och erbjud dig att langa ut alkohol istället.

Raggis
2007-06-04, 16:10
Förstör inte din relation med släktingen, det är inte som så att hon är 7år och kommer glömma det. Snacka med henne om hur hemskt hasch är och erbjud dig att langa ut alkohol istället.

Langa ut alkohol? *slap*. Det är väl snudd på värre.

watertouch
2007-06-04, 16:16
Ja jag menar det, tycker trådskaparn överreagerar.;)

tp_88
2007-06-04, 16:39
Snacka med henne om hur hemskt hasch är och erbjud dig att langa ut alkohol istället.
Varför tänkte jag inte på det? Givetvis är detta den bästa lösningen!

Garnax
2007-06-04, 16:49
Jag tycker bara att du ska fråga henne om hon tänkt efter på vad konsikvenserna är och vad som kan hända henne när hon är stenad.

Sen är det bara låta det vara och acceptera att6 hon har gjort ett val som
är hennes och något hon får stå för.

Varken du eller jag kan avgöra att det hon gör är fel, fel enligt vem?

von huff
2007-06-04, 16:58
Jo lägre kan man inte sjunka än att man säjer droger till fjortisar.Tror att jag tar haschet av henne å går till polisen.Skall bara ta reda på hans namn.Sen lir jag väl dödad av hans vänner:)

watertouch
2007-06-04, 17:05
Varför inte bara ta det o röka det själv?

Raggis
2007-06-04, 17:06
e d int olaglit?

LOL!!!

L-Sami
2007-06-04, 17:08
Polisanmäl idioten som säljer droger till barn.

von huff
2007-06-04, 17:09
LOL!!!

skämtade bara.Nä jag vill inte röka de själv.De enda jag vill är att straffa han som sålde det:devil:

Deceiver85
2007-06-04, 17:10
Några dagar senare...

"Tack era jävlar! Jag sa åt mig kusin att hon skulle suga av mig ifall hon inte ville att jag skulle gå till polisen, och nu väntar rättegång för sexuella trakasserier!"

Jorgen
2007-06-04, 17:10
Pressa din kusin på sexuella tjänster för att hålla tyst

Vilken är din tanke bakom denna posten?
Vänligen förklara för oss.

Deceiver85
2007-06-04, 17:11
Vilken är din tanke bakom denna posten?
Vänligen förklara för oss.

Utnyttja situationen till max?

mest ville jag se vilka som trodde jag var allvarlig

Jorgen
2007-06-04, 17:13
Utnyttja situationen till max?

mest ville jag se vilka som trodde jag var allvarlig

Du tramsar och vill förstöra tråden alltså?

Varför då?

Deceiver85
2007-06-04, 17:15
Men kinkig man fick vara då...

von huffs självklara val borde vara följande:

1) prata med kusinen och hennes föräldrar
2) gå till polisen och anmäla personen som sålt knarket

Jorgen
2007-06-04, 17:18
Men kinkig man fick vara då...

Nejdå, jag är inte alls kinig. Jag är däremot nyfiken på hur du tänkte när du skrev din post. På vilket sätt du tyckte att du hjälpte trådskaparen med sin fråga. Varför du ville spåra ur tråden och tramsa i den.

Frågar man inte så lär man sig inget. :)

Deceiver85
2007-06-04, 17:19
Nejdå, jag är inte alls kinig. Jag är däremot nyfiken på hur du tänkte när du skrev din post. På vilket sätt du tyckte att du hjälpte trådskaparen med sin fråga. Varför du ville spåra ur tråden och tramsa i den.

Frågar man inte så lär man sig inget. :)

Förlåt för mitt beteende :em:

babbett
2007-06-04, 17:20
Polisanmäl idioten som säljer droger till barn.

+100!!

regus
2007-06-04, 17:21
Förlåt för mitt beteende :em:

Och så röster du på socialdemokraterna nästa val, för att gottgöra menar jag.
Jag kunde faktiskt inte låta bli.

OnT
1. Prata med 15åringen
2. Prata med langaren - är du större, hota med stryk eller något.
3. Prata med föräldrar
4. Tipsa polisen som sista utväg.
Edit: föresten; han ger en 13 åring (?) hasch, samt säljer till 15åringar. Tipsa polisen.

Deceiver85
2007-06-04, 17:23
Och så röster du på socialdemokraterna nästa val, för att gottgöra menar jag.
Jag kunde faktiskt inte låta bli.

OnT
1. Prata med 15åringen
2. Prata med langaren - är du större, hota med stryk eller något.
3. Prata med föräldrar
4. Tipsa polisen som sista utväg.

Hahaha, på ett villkor: Ifall Thomas Bodström leder skutan..

OnT:

1. Prata med 15åringen
2. Prata med föräldrarna till 15-åringen
3. Prata med polisen

Låt inte langaren ha den minsta chans att smita undan!

hahavaffan
2007-06-04, 17:41
Ring polisen. Det jävla packet ska inte kränga sån skit till 13-14-15 åringar!

von huff
2007-06-04, 18:15
Jo fast det är ganska undrligt att gå till polisen med en liten påse hasch och förklara en lång historia.Jag måste blanda in min kusin och hennes föräldrar så blir det väl en rättegång till sista av det hela.

Deceiver85
2007-06-04, 18:17
Jo fast det är ganska undrligt att gå till polisen med en liten påse hasch och förklara en lång historia.Jag måste blanda in min kusin och hennes föräldrar så blir det väl en rättegång till sista av det hela.

Hellre det än att langaren fortsätter sin karriär...

Trance
2007-06-04, 18:20
oh noes, dödshash från en dödslangare. Straight out of compton..

Nej, men det är väl svinigt. Tycker du skall reagera på exakt samma sätt som om du skulle märkt att de köpt ut alkohol till dem.

von huff
2007-06-04, 18:20
Hellre det än att langaren fortsätter sin karriär...

Jo.

hbgandy
2007-06-04, 18:25
Blanda inte in bängen ge langaren såpass mycket stryk så att han känner ett obehag över att nånsin sälja till kusinen igen.
Langare är enkla varelser de förstår smärta.

Deceiver85
2007-06-04, 18:29
Langaren skall ha fängelse, jävla samhällsparasiter!

Tigerkotten
2007-06-04, 18:33
Jo fast det är ganska undrligt att gå till polisen med en liten påse hasch och förklara en lång historia.Jag måste blanda in min kusin och hennes föräldrar så blir det väl en rättegång till sista av det hela.

Tvivlar på att det kommer hända, han kan ju bara förneka det. De måste nog ta han på bar gärning. Som sagt prata med polisen & se vad du kan göra, tycker verkligen inte du ska ta påsen av kusinen. Kommer bara sluta med att hon inte litar på dig, även fast du gör det för hennes eget bästa.

von huff
2007-06-04, 18:42
Tvivlar på att det kommer hända, han kan ju bara förneka det. De måste nog ta han på bar gärning. Som sagt prata med polisen & se vad du kan göra, tycker verkligen inte du ska ta påsen av kusinen. Kommer bara sluta med att hon inte litar på dig, även fast du gör det för hennes eget bästa.

Joo fast polisen kunde i allafall tala med honom och kanske skrämma honom.Nä jag tar inte den hon sa faktist att jag får ta den när jag blev arg.Och det är synd att behöva förstöra vänskapen mellan min kusin och hennes vän.Nå de får skylla sig själva.Hur kan man ens sälja sånt till 14åringar?De vet ju själv att de kan första nåns liv.Fast hasch hör väl till de mindre farliga drogerna men endå.vrälden är grymm ibland:(

watertouch
2007-06-04, 18:48
Men fan ta påsen om det är så jävla allvarligt då!

Baan
2007-06-04, 18:51
Joo fast polisen kunde i allafall tala med honom och kanske skrämma honom.Nä jag tar inte den hon sa faktist att jag får ta den när jag blev arg.Och det är synd att behöva förstöra vänskapen mellan min kusin och hennes vän.Nå de får skylla sig själva.Hur kan man ens sälja sånt till 14åringar?De vet ju själv att de kan första nåns liv.Fast hasch hör väl till de mindre farliga drogerna men endå.vrälden är grymm ibland:(

Hasch är väl inte så jävla klen drog, du kanske tänker på marijuana/cannabis. Cannabis är väl lite mer omdebatterad hur farlig den är, hasch är väl dock mycket starkare vad jag förstår.

Spiffy
2007-06-04, 19:01
1. Ta det ifrån henne
2. Prata med henne
3. Prata med hennes föräldrar
4. Pratar inte de med polisen så gör du det

Att det ens är något att fundera över är ju helt otroligt.
Sälja hasch till 15 åringar och yngre *grr27*

Motorbreath
2007-06-04, 19:30
Leta upp langaren och gör ett exempel av honom.

Hermit
2007-06-04, 19:51
Låter nice detta! Hooka upp mig med nr till denna försäljare vetja!

Lajne
2007-06-04, 20:41
Hasch är väl inte så jävla klen drog, du kanske tänker på marijuana/cannabis. Cannabis är väl lite mer omdebatterad hur farlig den är, hasch är väl dock mycket starkare vad jag förstår.

Jag tar mig friheten att bidra med litet vetande om själva drogen:

Hasch och marijuana är två droger som båda kommer från cannabisplantan. Hasch är dock en form av extrakt (minns inte längre exakt hur eller vad man extraherar) vilket gör att det är betydligt, tror det var ungefär 3-4ggr, starkare. Förutom detta kan man även extrahera en sorts hascholja, som är dubbelt så stark som vanligt hasch, och som för det mesta är olaglig även där marijuana/hasch är lagligt.
Drogen har dessutom om jag inte missminner mig hittills inte bevisats vara fysiskt beroendeframkallande, även om man givetvis kan bli psykiskt beroende av kicken för den sakens skull. Förespråkare för cannabis brukar ofta hävda att hasch/marijuana enligt de forskningsresultat de har att uppvisa är en betydligt bättre drog än alkohol, då den dels som tidigare nämnts saknar potential att skapa ett fysiskt beroende och dels ska lämna färre direkta skador på kroppen.

Detta är vad jag minns från min genomläsning av "Cannabis - A History" som är skriven av Martin Booth.


Det säkraste sättet att se till så att din kusin inte får tag i det igen borde väl dock vara att tipsa polisen om att killen langar på ett eller annat sätt, så tar de förhoppningsvis fast honom. Du vill ju inte tipsa om att han sålde till din kusin, då det gör henne skyldig till att ha köpt skiten:/

Jesper
2007-06-05, 08:17
hoppas ni tar till lika hårda åtgärder mot den som bjuder kusinen på alkohol...

visst sälja te 15 åringar är la att gå över gränsen men i den åldern är det nog farligare med 5 cider än ett par joppar...

rikke_B
2007-06-05, 08:43
Tipsa polisen anonymt om att killen säljer hasch till minderåriga.

Tror att de kommer att ta det på allvar, de brukar inte ha så blida ögon på sådana, som främjar nyrekrytering och riskerar att sätta yngre i ett kanske livslångt missbruk.

Bör kanske ta en diskussion med henne också, utan att sätta dit henne.

von huff
2007-06-05, 09:34
Skall bli ett sant nöje att berätta om hans lilla business för polisen:)Fast om det är nån som förtjänar en smäll så är det han:smash:

von huff
2007-06-05, 09:36
vilken drog det är har ingen betydelse knark är knark.Men hans affärer är snart slut

Jesper
2007-06-05, 10:01
vilken drog det är har ingen betydelse knark är knark.Men hans affärer är snart slut

spelar väl en jävla roll. Spelar altså ingen roll om det är alkohol eller heroin?

hade du sprungit te snuten osv om det var några cider eller lite sprit din kusin hade haft på sig?

Jesper
2007-06-05, 10:12
Rejält trött på snacket om att hasch/cannabis skulle va värsta dödsknarket osv medans alkhohol är så himla festligt. inköpsport my ass, Om det är något som är en inköpsport så är det väl isåfall alkohol.


Snackas om spöa, anmäla killen osv... men hade det varit någon som hade köpt ut ett par cider eller öl hade det nog inte varit samma lynchstämning...även fast det inte är ett dugg bättre.

missförstå mig inte, jag tycker det är fel att både sälja både cannabis och alkohol till fjortisar.

von huff
2007-06-05, 10:16
spelar väl en jävla roll. Spelar altså ingen roll om det är alkohol eller heroin?

hade du sprungit te snuten osv om det var några cider eller lite sprit din kusin hade haft på sig?

nej.Kan förstå att man nte får lika mycket skador om man röker gräs 1-2ggr i månaden än om man super sig riktitgt full varje veckoslut.Men inte skulle man reagera på samma sätt om man såg henne med lite cider.Det är så lätt att få tag i alkohol.Bara att fråga närmaste fyllo så köper han.Men om hon nu blev tagen i stan av polisen för att hon är full så är konsekvenserna inte samma som om hon hade lite hasch på sig eller om hon skulle ha tagit nån annan drog.

von huff
2007-06-05, 10:19
Rejält trött på snacket om att hasch/cannabis skulle va värsta dödsknarket osv medans alkhohol är så himla festligt. inköpsport my ass, Om det är något som är en inköpsport så är det väl isåfall alkohol.


Snackas om spöa, anmäla killen osv... men hade det varit någon som hade köpt ut ett par cider eller öl hade det nog inte varit samma lynchstämning...även fast det inte är ett dugg bättre.

missförstå mig inte, jag tycker det är fel att både sälja både cannabis och alkohol till fjortisar.

jo men de flesta föräldrar vet att deras son/dotter kommer att dricka/dricker alkohol fastän de är underåriga.Men jag tror iallafall att det är lättare att hålla sig till alkohol 1 gång i veckan än till t.ex heroin en gång i veckan.

Trance
2007-06-05, 10:26
Tanken är väl att det finns grader i helvetet, ja heroin är bra mycket värre än alkohol men han menar nog på att cannabis inte är det. Men nu är det olagligt och dessutom de som håller på med det i Sverige har inte överdrivet långt till andra droger så man kan förstå ditt resonemang helt klart.

Tanken är väl mer att helt plötsligt är de det värsta avskummet på jorden som borde misshandlas medan om nu kusinen råkar få tag i alkohol supa ner sig så hon tvingas magpumpas är mer en läxa som man måste lära sig när man är ung.

Jesper
2007-06-05, 10:26
jo men de flesta föräldrar vet att deras son/dotter kommer att dricka/dricker alkohol fastän de är underåriga.Men jag tror iallafall att det är lättare att hålla sig till alkohol 1 gång i veckan än till t.ex heroin en gång i veckan.

Är det bättre för henne bara för att dom vet om det? en apfull fjortis är nog lika farlig för sig själv oavsett om föräldrarna vet om att hon dricker eller inte.
Självklart är det bättre att dricka alkohol 1 gång i veckan än att ta heroin en gång i veckan...

Zakath
2007-06-05, 10:37
Men för fan, det är inte okej att röka hasch, särskilt inte att uppmuntra det! Speciellt inte till barn som inte är fullt utvecklade ännu, varken psykiskt eller fysiskt. :smash:

"Cannabisrökning har effekter på den psykiska mognaden. Störningar i känslolivet är allvarliga och skadar särskilt ungas utveckling. Tröghet och förändrad personlighet kan uppstå vid cannabismissbruk. En glad och öppen människa van vid utmaningar kan bli folkskygg, passiv och likgiltig. Denna utveckling kallas amotivationssyndromet. Motivation, planerings- och tankeförmåga återvänder vanligtvis om missbruket upphör.
Cannabismissbruk leder ofta till beroende och blir det centrala i tankar, känslor och aktiviteter. Försök att sluta med drogen kan följas av tomhet, depression och nedstämdhet.

Cannabis är ofta inkörsport till annat narkotikamissbruk och förekommer ofta vid blandmissbruk. Men det finns också ett utbrett dolt missbruk av drogen bland äldre personer med familj och jobb. Det försämrar immunförsvaret, påverkar hormonbalansen (menstruationen rubbas, spermierna blir färre) och hjärnan negativt. Cannabis innehåller mer tjära än tobak och rökningen ökar risken för lungcancer, bronkit och andra lungsjukdomar. "

http://www.drugnews.nu/drugfact.asp?id=13

mr ruhl
2007-06-05, 10:43
en puff om dagen är bra för magen :D

allvarligt, hur fan kan man sälja sånt till en 14 åring??!! jävla idiot! nä skottpengar på såna så skulle det nog bli bättre..

Trance
2007-06-05, 10:43
Zakath, ingen argumentera för att ungen skulle använda cannabis. Enda argumentationen var att ha lite perspektiv på det hela. Jag anser det är löjligt att kalla en cannabisanvändare samhällets avskum och vilja misshandla personen och samtidigt tycka det är helt ok och till och med skoj att dricka lite alkohol.

Jesper
2007-06-05, 10:46
Zakath, ingen argumentera för att ungen skulle använda cannabis. Enda argumentationen var att ha lite perspektiv på det hela. Jag anser det är löjligt att kalla en cannabisanvändare samhällets avskum och vilja misshandla personen och samtidigt tycka det är helt ok och till och med skoj att dricka lite alkohol.

precis min tanke.

Zakath
2007-06-05, 10:49
Zakath, ingen argumentera för att ungen skulle använda cannabis. Enda argumentationen var att ha lite perspektiv på det hela. Jag anser det är löjligt att kalla en cannabisanvändare samhällets avskum och vilja misshandla personen och samtidigt tycka det är helt ok och till och med skoj att dricka lite alkohol.

Jag reagerade inte heller på det, utan jag reagerade på de som verkar tycka det är okej för en 15-åring att röka på lite då och då. Det handlar som sagt inte bara om själva drogens farlighet (vilket borde vara tillräckligt) utan också om vad det kan leda till för typ av livsstil m.m.

Edit: Bättre att överreagera än att underreagera när det gäller sånt här tycker jag. ;)

von huff
2007-06-05, 15:29
Zakath, ingen argumentera för att ungen skulle använda cannabis. Enda argumentationen var att ha lite perspektiv på det hela. Jag anser det är löjligt att kalla en cannabisanvändare samhällets avskum och vilja misshandla personen och samtidigt tycka det är helt ok och till och med skoj att dricka lite alkohol.

allt går att använda baraom man annvänder det i måttliga mängder.Men vem klarar av att alltid hålla sig till samma dos?Inte kan man kalla alla missbrukare för avskum,men många är det precis som alkoholister.Om man tänker så här att istället för en hasch så skulle hon ha köpt en brännvins flaska.Det mest troliga som skulle hända är att han ligger å spyr nånstans.Det värsta är att on skulle slockna eller få alkoholförhiftning.Om man skulle gå till polisen så skulle de troligtvis ge killen böter.Om hon iställer skulle njuta av någon annan drog så vad skulle hända då?Kanske skulle det vara hennes bästa upplevelse i livet eller kanske värsta.Skulle hon dricka alkohol i samband så skulle det göra saken ännu farligare.Kanske hon igen nästa veckoslut skulle ha lust att ta enliten dos eller kanske en större?Om killen blev fast för at ha langa skulle han antagligen få betala bra mycket.Kanske fängelse om han är ännu mer inblandad i droger.

Jag vet inte hur man påverkas av olika droger men troligtvis kraftigare än av alkohol.Dessutom är nog risken bra mycket större att man blir beroende.Jag kulle tippa på att ca 80% av ungdomarna i åldern 14-17 dricker alkohol under helgerna.Kanske inte varje men ibland.Tänk om alla annvända sig av t.ec hasch istället.Kanske det skulle vara bättre?

egge
2007-06-05, 16:20
Cannabis är ofta inkörsport till annat narkotikamissbruk

Livet är ofta inkörsport till döden...*gah!*

Zakath
2007-06-05, 16:34
Livet är ofta inkörsport till döden...*gah!*

Bra liknelse. Men om din liknelse stämmer så ska man ju VERKLIGEN undvika allt vad droger heter. ;)

egge
2007-06-05, 16:36
Bra liknelse. Men om din liknelse stämmer så ska man ju VERKLIGEN undvika allt vad droger heter. ;)

Mjo, helt vattentät var den väl inte ;)

babbett
2007-06-05, 16:39
Så...hur går det? Har du tipsat polisen än??

von huff
2007-06-05, 16:44
Så...hur går det? Har du tipsat polisen än??

Nej träffar inte min kusin så ofta.Skall berätta vad det blev av det hela sen

Pez
2007-06-05, 16:45
Det är en viss typ av folk som alltid ska jämföra alkohol med cannabis (de kallar det alltid cannabis, hasch låter ju smutsigt - fast det oftast är just hasch som det syftas på här i suezia) - det är de som brukar det själva. Det är i stort samma problem som dopingkulturen dras med - att folk ska försvara och förklara sitt eget bruk med att det är fullständigt ofarligt och att det finns "värre saker" man kan göra, missbruka, bruka eller fan och hans moster. "Vad är så illa med att röka på ibland? Det är ju inte så att jag våldför mig på kattungar och pissar på gamla tanter medans jag hugger en machete i skallen på dagisbarn?"

Hasch är i lagens mening värre (mer olagligt) än alkohol. Lev med det. Två fel gör inte ett rätt om det nu är det argumentet ni rullar med.

Att langa hasch till en fjortonåring är i mina ögon två resor värre än att sticka åt samma fjortonåring ett par cider - men det senare är även det käpprätt åt helvete.

Bara för att ni, som myndiga och i mångt och mycket "vuxna" individer, väljer att röka på så ska ni fan inte försöka legitimera ett bruk av olagliga substanser här på kollo. Så funkar det inte.

Röker man hasch regelbundet är man i mina ögon en pundare. Så?
Det är min åsikt. Den delas av många.

babbett
2007-06-05, 16:47
Bra skrivet Pez! :thumbup:

egge
2007-06-05, 16:57
Hasch är i lagens mening värre (mer olagligt) än alkohol. Lev med det.

Att i frågasätta lagar är aldrig fel.

Pez
2007-06-05, 17:00
Att i frågasätta lagar är aldrig fel.

Jag sätter en slant på att du "brukar cannabis"?
Youre making my point. *rolleyes*

130kg finsk sisu
2007-06-05, 17:01
Ring polisen och begär skydd! Jag vet inte var du bor med jag tror Finland?
Bor du i Österbotten så borde du få ganska bra hjälp ifall han börjar mucka!

Alexx
2007-06-05, 17:02
Att i frågasätta lagar är aldrig fel.


Nej lagen är ju helig, fy den som vågar tänka själv istället för att följa med strömmen, står nåt skrivet i lagboken måste det ju vara det enda rätta *rolleyes*

Baan
2007-06-05, 17:04
Att i frågasätta lagar är aldrig fel.

Men nu är det ju mest cannabisbrukarna som möjligtvis vill ha en ändring. Vad jag vet finns det ingen större rörelse för en lagändring just i Sverige.

Pez
2007-06-05, 17:05
Nej lagen är ju helig, fy den som vågar tänka själv istället för att följa med strömmen, står nåt skrivet i lagboken måste det ju vara det enda rätta *rolleyes*

När "cannabisbrukarna" börjar ifrågasätta lagar som dom inte själva gagnas av att "ifrågasätta" så flyger grisar.

von huff
2007-06-05, 17:07
Ring polisen och begär skydd! Jag vet inte var du bor med jag tror Finland?
Bor du i Österbotten så borde du få ganska bra hjälp ifall han börjar mucka!

Jag bor i Borgå.Inte är jag rädd för att han eller hans vänner skall misshandla mig.De skulle aldrig ha möjlighet till det!

watertouch
2007-06-05, 17:09
Jag bor i Borgå.Inte är jag rädd för att han eller hans vänner skall misshandla mig.De skulle aldrig ha möjlighet till det!


Är du stålmannen eller?

Motorbreath
2007-06-05, 17:17
I'm with Pez on this one.

von huff
2007-06-05, 17:20
Är du stålmannen eller?

nej.Men jag är sällan ensam,knappast skulle han mitt i stan börja mucka.Och han är finsktalande och det är alltid de som får stryk när de jävlas med svensktalande;)

Muskelbyggaren
2007-06-05, 17:20
Bra där Pez!

Samma fenomen som när människor på bilforum försöker säga att det inte är farligt att köra för fort. Väljer man att göra något som kan vara skadligt för en själv och andra i ens närhet får det åtminstone stå för en själv.

Daniiiel
2007-06-05, 17:21
Min kusin (hon är 15) köpte hasch av sin kompis pojkvän för några dagar sen.Jag vill inte att hon skall råka illa ut men lovade att jag inte skulle berätta till hennes föräldrar.Han som sålde skitet till henne är väl 18 och jag fick höra att han brar bjuda sin lilla flickvän som är 13-14 på lite hasch imellanåt.Funderar nu om jag skall ta haschet av henne och föra det till polisen och sejja namnet på det aset som sålde det eller skall jag bara ta det och kasta bot det?Hon är trots allt min kusin och jag vet att hon inte är den smartaste människan så jag är rädd att hon köper mer...Så vad tycker ni att är det bästa?Han är ju en idiot som säljer droger till 14 åringar.Själv tycker jag att det borde bli smisk eller polis!

Tyvärr så skulle det faktiskt vara farligare om hon började röka vanliga cigaretter och det skulle du nog inte bry dig ett piss om. Men nu när det är farliga hasch så är världen upp och ner.

I vilket fall anmäl killen och ta haschet ifrån henne för fan.

Daniiiel
2007-06-05, 17:25
allt går att använda baraom man annvänder det i måttliga mängder.Men vem klarar av att alltid hålla sig till samma dos?Inte kan man kalla alla missbrukare för avskum,men många är det precis som alkoholister.Om man tänker så här att istället för en hasch så skulle hon ha köpt en brännvins flaska.Det mest troliga som skulle hända är att han ligger å spyr nånstans.Det värsta är att on skulle slockna eller få alkoholförhiftning.Om man skulle gå till polisen så skulle de troligtvis ge killen böter.Om hon iställer skulle njuta av någon annan drog så vad skulle hända då?Kanske skulle det vara hennes bästa upplevelse i livet eller kanske värsta.Skulle hon dricka alkohol i samband så skulle det göra saken ännu farligare.Kanske hon igen nästa veckoslut skulle ha lust att ta enliten dos eller kanske en större?Om killen blev fast för at ha langa skulle han antagligen få betala bra mycket.Kanske fängelse om han är ännu mer inblandad i droger.

Jag vet inte hur man påverkas av olika droger men troligtvis kraftigare än av alkohol.Dessutom är nog risken bra mycket större att man blir beroende.Jag kulle tippa på att ca 80% av ungdomarna i åldern 14-17 dricker alkohol under helgerna.Kanske inte varje men ibland.Tänk om alla annvända sig av t.ec hasch istället.Kanske det skulle vara bättre?

Med tanke på alla misshandlar,våldtäkter,skadegörelse,dödsfall och rattfyllerier så skulle det garanterat vara bättre. Folk tänker inte på hur jävla mycket skada alkohol gör.

von huff
2007-06-05, 17:25
Tyvärr så skulle det faktiskt vara farligare om hon började röka vanliga cigaretter och det skulle du nog inte bry dig ett piss om. Men nu när det är farliga hasch så är världen upp och ner.

I vilket fall anmäl killen och ta haschet ifrån henne för fan.

alla har vi olika åsikter.Men de flesta delar nog min åsikt om att det är värre för en fjortis att röka hasch än tobak.

von huff
2007-06-05, 17:26
Med tanke på alla misshandlar,våldtäkter,skadegörelse,dödsfall och rattfyllerier så skulle det garanterat vara bättre. Folk tänker inte på hur jävla mycket skada alkohol gör.

Det är möjligt.Men inte tror jag det

Deceiver85
2007-06-05, 17:46
När "cannabisbrukarna" börjar ifrågasätta lagar som dom inte själva gagnas av att "ifrågasätta" så flyger grisar.

Moderatorn som steg flera tusen procent i aktning hos deceiver85, känner du honom?`:thumbup:

Trance
2007-06-05, 18:06
Pez, du började lipa för att du trodde jag insinuerade att du dopade dig (vilket jag inte gjorde) ändå är det helt ok för varenda jävel att anklaga mig för att knarka, både moderatorer och vanliga användare.

För mig är det en diskussion som är intressant ur ett frihetsperspektiv. Cannabis är förmodligen värre i Sverige eftersom bara vissa personer får tag i det oftast, men se på USA eller Mexico. Grym skillnad.

Att ni onanerar över och stödjer uppenbart dopade kroppsbyggare och att en jävla massa medlemmar här på kolo dopar sig och visar det tydlig på andra brädor är bra mycket värre än en jäkla jämförelse mellan cannabis och alkohol. Dags att ta avstånd från BB kanske så ni kan sitta kvar på era höga hästar.

kspr
2007-06-05, 18:16
Pez, du började lipa för att du trodde jag insinuerade att du dopade dig (vilket jag inte gjorde) ändå är det helt ok för varenda jävel att anklaga mig för att knarka, både moderatorer och vanliga användare.

För mig är det en diskussion som är intressant ur ett frihetsperspektiv. Cannabis är förmodligen värre i Sverige eftersom bara vissa personer får tag i det oftast, men se på USA eller Mexico. Grym skillnad.

Att ni onanerar över och stödjer uppenbart dopade kroppsbyggare och att en jävla massa medlemmar här på kolo dopar sig och visar det tydlig på andra brädor är bra mycket värre än en jäkla jämförelse mellan cannabis och alkohol. Dags att ta avstånd från BB kanske så ni kan sitta kvar på era höga hästar.

Mycket bra skrivet!

Nitrometan
2007-06-05, 18:28
Trans: Jag tar alltid avstånd från BB.


Vad det nu har med nåt att göra...

egge
2007-06-05, 18:36
Jag sätter en slant på att du "brukar cannabis"?
Youre making my point. *rolleyes*

När kan jag casha in? Jag varken brukar eller "brukar" cannabis (eller hasch om det är det du föredrar), däremot är jag hyffsat drogliberal. Att ifrågasätta lagar man tycker är dåliga tycker jag att man gör rätt i. Säger du emot?

Förlåt om jag sabbade din poäng...

Mescreant
2007-06-05, 18:40
Men för fan, det är inte okej att röka hasch, särskilt inte att uppmuntra det! Speciellt inte till barn som inte är fullt utvecklade ännu, varken psykiskt eller fysiskt. :smash:

Moralens väktare gråter blod igen. ;)
Jag håller med dig om att omyndiga personer inte ska röka hasch, eller bruka några andra droger ö.h.t. Men att säga "det är inte okay att röka hasch" och använda det som någon slags generell regel?
Nej, I Sverige är det inte, p.g.a lagen, ok att röka hasch. Är det ok med dig att en 18-åring i Holland röker hasch?

Cannabis är ofta inkörsport till annat narkotikamissbruk

Jag tror att cannabis är en inköpsort p.g.a dess sociala och illegala status. Alkohol nämns ju aldrig som inköpsort trots enorm negativ påverkan på brukarens omdöme. Vad jag vet påverkar inte cannabis omdömet, men jag kan ha fel.
Om det finns några studier som pekar på att själva drogen gör att man vill prova på tyngre droger så vill jag gärna läsa dem. Jag försöker inte vara spydig här utan jag är genuint intresserad eftersom jag tycker att legaliseringen av cannabis är en svår fråga som kräver sin betänketid.

Zakath
2007-06-05, 18:53
Men att säga "det är inte okay att röka hasch" och använda det som någon slags generell regel?
Nej, I Sverige är det inte, p.g.a lagen, ok att röka hasch. Är det ok med dig att en 18-åring i Holland röker hasch?


Jag är konsekvent, för mig är det generellt. Detta gäller alla droger, det är inte ok. Sen är jag inte den som lägger mig i hur andra sköter sina liv, de får droga sig så mycket de vill så länge varken de själva eller någon annan far direkt illa av det.

(Varför kände du förresten att det var relevant att kommentera min person i början av ditt inlägg?)

Mescreant
2007-06-05, 19:02
Jag är konsekvent, för mig är det generellt. Detta gäller alla droger, det är inte ok. Sen är jag inte den som lägger mig i hur andra sköter sina liv, de får droga sig så mycket de vill så länge varken de själva eller någon annan far direkt illa av det.

(Varför kände du förresten att det var relevant att kommentera min person i början av ditt inlägg?)
Jag förstår. Med alla droger menar du även droger som används i medicinskt syfte? Eller är dessa ett nödvändigt ont? Koffein då? Små doser amfetamin åt bokstavsbarn? Jag försöker inte ställa sig mot väggen här utan vad jag är ute efter är en inblick i hur du tänker eftersom det är så främmande för mig.

Angående kommentaren om din person så var det bara en iakttagelse av ett ganska udda personlighetsdrag du besitter, tråkigt om du tog illa upp.

Zakath
2007-06-05, 19:14
Jag förstår. Med alla droger menar du även droger som används i medicinskt syfte? Eller är dessa ett nödvändigt ont? Koffein då? Små doser amfetamin åt bokstavsbarn? Jag försöker inte ställa sig mot väggen här utan vad jag är ute efter är en inblick i hur du tänker eftersom det är så främmande för mig.
Kanske ska specificera mig lite mer, droger som används för rekreationellt syfte. Som medicin är det en helt annan (orelaterad) sak, finns inget ont med sådana substanser i sig. Gränsen för mig dras ungefär vid koffein, själv intar jag det inte, men jag tycker inte att det är något som folk behöver undvika mer än i extrema mängder.

Anlednignen till mitt ogillande av droger (i rekreationellt syfte) är helt enkelt att jag tycker att de är helt överflödiga, vårt samhälle hade varit ett bättre samhälle utan dem.

Angående kommentaren om din person så var det bara en iakttagelse av ett ganska udda personlighetsdrag du besitter, tråkigt om du tog illa upp.
Jag tog inte illa upp, tycker bara att sådana kommentarer är tröttsamma.


Edit: Nog av den här diskussionen för mig nu, om det är något mer du undrar får du gärna skicka ett pm.

Mescreant
2007-06-05, 19:35
Kanske ska specificera mig lite mer, droger som används för rekreationellt syfte. Som medicin är det en helt annan (orelaterad) sak, finns inget ont med sådana substanser i sig. Gränsen för mig dras ungefär vid koffein, själv intar jag det inte, men jag tycker inte att det är något som folk behöver undvika mer än i extrema mängder.

Anlednignen till mitt ogillande av droger (i rekreationellt syfte) är helt enkelt att jag tycker att de är helt överflödiga, vårt samhälle hade varit ett bättre samhälle utan dem.


Jag tog inte illa upp, tycker bara att sådana kommentarer är tröttsamma.


Edit: Nog av den här diskussionen för mig nu, om det är något mer du undrar får du gärna skicka ett pm.
Okay. Nej jag håller inte med om att droger som används i rekreationellt syfte är helt överflödiga. Ja, samhället hade förmodligen varit bättre, åtminstone när det gäller vissa saker, om droger inte existerat. Men eftersom de existerar så är ju den utopin dömd redan från början. Det som är intressant är ju hurvida staten ska bestämma över invånarnas kroppar och sinnen.
Tråkigt att du inte vill diskutera mer, fast det kanske är meningslöst med tanke på hur ståndfasta dina åsikter är.

Daniiiel
2007-06-05, 19:35
Jag sätter en slant på att du "brukar cannabis"?
Youre making my point. *rolleyes*

Jag sätter en slant på att du har skjutit lite roliga saker i skinkan.

Stoltz
2007-06-05, 20:03
Föräldrarna och Polisen.

Pez
2007-06-06, 00:41
Pez, du började lipa för att du trodde jag insinuerade att du dopade dig (vilket jag inte gjorde) ändå är det helt ok för varenda jävel att anklaga mig för att knarka, både moderatorer och vanliga användare.

För mig är det en diskussion som är intressant ur ett frihetsperspektiv. Cannabis är förmodligen värre i Sverige eftersom bara vissa personer får tag i det oftast, men se på USA eller Mexico. Grym skillnad.

Att ni onanerar över och stödjer uppenbart dopade kroppsbyggare och att en jävla massa medlemmar här på kolo dopar sig och visar det tydlig på andra brädor är bra mycket värre än en jäkla jämförelse mellan cannabis och alkohol. Dags att ta avstånd från BB kanske så ni kan sitta kvar på era höga hästar.

Mycket bra skrivet!
Jaså.. jag tyckte mest det lät som "jag har inget att komma med för jag vet att det stämmer hyfsat bra så jag väljer att skriva nåt som inte har med saken att göra för att fokusera på andra frågor".
Men det är ju bara jag. :)
Jag sätter en slant på att du har skjutit lite roliga saker i skinkan.
Jag sätter en slant på att jag hade fel om egge. Som iofs missade poängen när han skrev att han var drogliberal.
Sen är det ju fint att du kom på ett så fint "argument". Du befäster din roll som stor tänkare och innovativ debattör återigen. :)
Provokativt, på min ära...*rolleyes*

Daniiiel
2007-06-06, 01:08
Well du kanske bör tänka om innan du dömmer andra starkt för att de använder en relativt harmlös drog när du kanske själv inte är i så stor position att göra det.

Nu anklagar jag dig inte för någonting och mitt förra inlägg var inte en direkt anklagelse till att du har tagit något utan bara ett svar på det du sa till den andra, även om det jag egentligen tror får vara osagt.

Tror många skulle bli relativt chockade över att se hur många bra personer med både väldigt bra jobb och socialt liv som faktiskt brukar cannabis och som faktiskt dopar sig.

Deceiver85
2007-06-06, 01:27
Well du kanske bör tänka om innan du dömmer andra starkt för att de använder en relativt harmlös drog när du kanske själv inte är i så stor position att göra det.

Nu anklagar jag dig inte för någonting och mitt förra inlägg var inte en direkt anklagelse till att du har tagit något utan bara ett svar på det du sa till den andra, även om det jag egentligen tror får vara osagt.

Tror många skulle bli relativt chockade över att se hur många bra personer med både väldigt bra jobb och socialt liv som faktiskt brukar cannabis och som faktiskt dopar sig.
"relativt harmlös drog"? Finns det några droger som alls är harmlösa?

Metal_boy_
2007-06-06, 01:52
Well du kanske bör tänka om innan du dömmer andra starkt för att de använder en relativt harmlös drog när du kanske själv inte är i så stor position att göra det.

Nu anklagar jag dig inte för någonting och mitt förra inlägg var inte en direkt anklagelse till att du har tagit något utan bara ett svar på det du sa till den andra, även om det jag egentligen tror får vara osagt.

Tror många skulle bli relativt chockade över att se hur många bra personer med både väldigt bra jobb och socialt liv som faktiskt brukar cannabis och som faktiskt dopar sig.

Vad har Pez sagt eller gjort som ger en minsta anledning att tro att han har röven som nåldyna?

Mescreant
2007-06-06, 01:53
"relativt harmlös drog"? Finns det några droger som alls är harmlösa?
Kanske. :)
Han skrev ju relativt harmlös, d.v.s harmlös relativt sett. Jämfört med vissa mindre harmlösa droger, lagliga som olagliga. Förstår inte riktigt vad du försöker säga här. Mm?

--

Problemet är inte att Pez ser en cannabisbrukare som "pundare". Han får ju ha sina värderingar. Problemet är att öppet anklaga någon för cannabisbruk bara för att denna debattör har andra tankar om drogens farlighet och legala status. En ursäkt kanske vore på sin plats?

Mescreant
2007-06-06, 01:55
Vad har Pez sagt eller gjort som ger en minsta anledning att tro att han har röven som nåldyna?
Han är muskulös.

Metal_boy_
2007-06-06, 01:59
Han är muskulös.

Ja, Pez är en vältränad man med imponerande armar. Sen då?

Mescreant
2007-06-06, 02:02
Ja, Pez är en vältränad man med imponerande armar. Sen då?
Ja, därför är han säkert anabolabrukare.

Precis som egge, som ifrågasätter cannabis farlighet och illegalitet, säkert är cannabisbrukare.

Eller?

Metal_boy_
2007-06-06, 02:04
Jaså.. jag tyckte mest det lät som "jag har inget att komma med för jag vet att det stämmer hyfsat bra så jag väljer att skriva nåt som inte har med saken att göra för att fokusera på andra frågor".
Men det är ju bara jag. :)


Jag måste hålla med Trance lite faktiskt. Och jag förstår inte vad som är varken fel eller oklart i hans svar? Det är ju inte direkt att det smygs med beundran av "freakiga" kroppsbyggare?

Metal_boy_
2007-06-06, 02:05
Ja, därför är han säkert anabolabrukare.

Precis som egge, som ifrågasätter cannabis farlighet och illegalitet, säkert är cannabisbrukare.

Eller?

Har Pez ifrågasatt steroidernas baksidor?

Mescreant
2007-06-06, 02:11
Har Pez ifrågasatt steroidernas baksidor?
Missade du poängen?

För övrigt strider, vad jag vet, dopingfrågor och dopingromantiserande med kolozzeums policy. Vilket hindrar Pez att ifrågasätta steoridernas baksidor, om det nu ligger i hans intresse att göra så.

Metal_boy_
2007-06-06, 02:19
Missade du poängen?

För övrigt strider, vad jag vet, dopingfrågor och dopingromantiserande med kolozzeums policy. Vilket hindrar Pez att ifrågasätta steoridernas baksidor, om det nu ligger i hans intresse att göra så.

Det finns ingen poäng :(

Mescreant
2007-06-06, 02:30
Jo.


Hasch är i lagens mening värre (mer olagligt) än alkohol. Lev med det.



Att i frågasätta lagar är aldrig fel.


Jag sätter en slant på att du "brukar cannabis"?
Youre making my point.

Att direkt utgå från att en person som ifrågasätter en lag gör det enbart av egoistiska skäl och sedan döma ut denna person som cannabisbrukare är riktigt dålig stil. Han får tro vad han vill, precis som folk som ser honom gå på stan i linne få tro vad dom vill.
Att öppet anklaga honom, eller sprida rykten, är däremot inte ok. Vilket Daniiel förmodligen gjorde för att etablera en poäng, inte för han faktiskt tror att pez brukar steroider.

Jag personligen är intresserad av legaliseringsfrågan av helt altruistiska skäl, det är en fråga om frihet. Jag har inget intresse av att röka hasch. På samma sätt som jag inte har något intresse av att köpa sex men ändå är intresserad av debatten som berör detta.

von huff
2007-06-06, 07:05
hållermed pez!Hasch är enligt lagen värre än alkohol.Man kan ju tycka att det är fritt fram att använda både steroider och cannabis så länge det inte påverkar andra.Men lagen säjjer att det är olaglit.Det går inte att jämföra alkohol med andra droger.Jo alkohol skadarbnog fler människor per år än andra droger gör tillsammans.Men det är endå 2 skillda aker som inte går att jämföra.

Tuniz
2007-06-06, 08:53
jag skulle tipsat polisen så idioten blir iallafall skrämd att fortsätta sälja.

Skulle även sagt till kusinen att denna gång bortser du från det, men inte en gång till

von huff
2007-06-06, 09:02
jag skulle tipsat polisen så idioten blir iallafall skrämd att fortsätta sälja.

Skulle även sagt till kusinen att denna gång bortser du från det, men inte en gång till

Hur kan man informera polisen anonymt?

Tuniz
2007-06-06, 09:12
Hur kan man informera polisen anonymt?

http://www.polisen.se/inter/nodeid=5497&pageversion=1.jsp

där har du en länk med information.
Polisen brukar nog vanligtvis ha förståelse att folk vill tipsa anonymt när det kommer till drogförsäljning i mindre skalor.

Jesper
2007-06-06, 10:20
Tycker jag inte sett ett bra argument mot cannabis/marijuana/hasch/braj/weed/dödsdrog eller vad ni nu vill kalla det ännu. Det jag läst är bara sånt ni fått inbankat i skallen sedan ni var yngre av andra personer som antagligen inte heller vet ett skit om saken i fråga.

Jesper
2007-06-06, 10:22
trångsynthet och dubbelmoral .

Jesper
2007-06-06, 10:45
De tyngsta argumenten MOT cannabis verkar vara att det är olagligt och att det är en inköpsport till tyngre droger.

Det finns inga vetenskapliga bevis som stärker påståendet om att det skulle vara en inköpsport till tyngre droer, varken biologiska eller medicinska. Det är lagen mot cannabis som är boven. För att få tag i cannabis/hasch måste man gå till personer som har oftast har tyngre mer lönsamma droger i andra fickan. Vid en legalisering så skulle man bli kvitt det problemet och erat argument skulle vara ur världen. Och om det inte skulle vara så så borde ju de länder där cannabis är tillåtet ha mycket större drogproblem än sverige - men så är inte fallet.

Det kulturella är nog den största anledningen till att folk är emot.

Pez
2007-06-06, 11:24
Problemet är inte att Pez ser en cannabisbrukare som "pundare". Han får ju ha sina värderingar. Problemet är att öppet anklaga någon för cannabisbruk bara för att denna debattör har andra tankar om drogens farlighet och legala status. En ursäkt kanske vore på sin plats?

Fånerier. För det första så var det inte ett anklagande eller påstående, utan en illa formulerad fråga. För det andra så är det alltid fint när debatten svänger från "debatt" till "omfokusering" när cannabis-ivrarna ska förklara varför cannabis är så bra.
Jag tror fö inte att egge tog speciellt illa upp.

Vissa har säkert helt, som du säger helt "altruistiska skäl" till att ifrågasätta en del saker och lagar, men de är i minoritet i gruppen som "ifrågasätter".

Pez
2007-06-06, 11:28
Well du kanske bör tänka om innan du dömmer andra starkt för att de använder en relativt harmlös drog när du kanske själv inte är i så stor position att göra det.
Varför är jag inte i en "så stor position" att fördöma langande av cannabis till en 14-åring och framföra att min åsikt är att om man röker på regelbundet så är man de facto en pundare?
Låt höra. :)

Tajger86
2007-06-06, 11:29
Men för fan, det är inte okej att röka hasch, särskilt inte att uppmuntra det! Speciellt inte till barn som inte är fullt utvecklade ännu, varken psykiskt eller fysiskt. :smash:

"Cannabisrökning har effekter på den psykiska mognaden. Störningar i känslolivet är allvarliga och skadar särskilt ungas utveckling. Tröghet och förändrad personlighet kan uppstå vid cannabismissbruk. En glad och öppen människa van vid utmaningar kan bli folkskygg, passiv och likgiltig. Denna utveckling kallas amotivationssyndromet. Motivation, planerings- och tankeförmåga återvänder vanligtvis om missbruket upphör.
Cannabismissbruk leder ofta till beroende och blir det centrala i tankar, känslor och aktiviteter. Försök att sluta med drogen kan följas av tomhet, depression och nedstämdhet.

Cannabis är ofta inkörsport till annat narkotikamissbruk och förekommer ofta vid blandmissbruk. Men det finns också ett utbrett dolt missbruk av drogen bland äldre personer med familj och jobb. Det försämrar immunförsvaret, påverkar hormonbalansen (menstruationen rubbas, spermierna blir färre) och hjärnan negativt. Cannabis innehåller mer tjära än tobak och rökningen ökar risken för lungcancer, bronkit och andra lungsjukdomar. "

http://www.drugnews.nu/drugfact.asp?id=13

Grattis, du tror på lögner.

Tajger86
2007-06-06, 11:31
hållermed pez!Hasch är enligt lagen värre än alkohol.Man kan ju tycka att det är fritt fram att använda både steroider och cannabis så länge det inte påverkar andra.Men lagen säjjer att det är olaglit.Det går inte att jämföra alkohol med andra droger.Jo alkohol skadarbnog fler människor per år än andra droger gör tillsammans.Men det är endå 2 skillda aker som inte går att jämföra.

Lagen bygger på rasism och konkurens. Låter som en bra lag va?

Jesper
2007-06-06, 11:32
Varför är jag inte i en "så stor position" att fördöma langande av cannabis till en 14-åring och framföra att min åsikt är att om man röker på regelbundet så är man de facto en pundare?
Låt höra. :)


Pez, dricker du? isåfall , alkholist!

Tajger86
2007-06-06, 11:33
De tyngsta argumenten MOT cannabis verkar vara att det är olagligt och att det är en inköpsport till tyngre droger.

Det finns inga vetenskapliga bevis som stärker påståendet om att det skulle vara en inköpsport till tyngre droer, varken biologiska eller medicinska. Det är lagen mot cannabis som är boven. För att få tag i cannabis/hasch måste man gå till personer som har oftast har tyngre mer lönsamma droger i andra fickan. Vid en legalisering så skulle man bli kvitt det problemet och erat argument skulle vara ur världen. Och om det inte skulle vara så så borde ju de länder där cannabis är tillåtet ha mycket större drogproblem än sverige - men så är inte fallet.

Det kulturella är nog den största anledningen till att folk är emot.

Sant. De länder där det finns liberalare syn på cannabis är det tyngre drogbruket betydligt mindre.

Mescreant
2007-06-06, 11:46
Källa kommer nog behövas..

edit: Vafan, blev han bannad?

Jesper
2007-06-06, 11:49
Källa kommer nog behövas..

edit: Vafan, blev han bannad?

vem blev bannad?

von huff
2007-06-06, 11:54
Tycker jag inte sett ett bra argument mot cannabis/marijuana/hasch/braj/weed/dödsdrog eller vad ni nu vill kalla det ännu. Det jag läst är bara sånt ni fått inbankat i skallen sedan ni var yngre av andra personer som antagligen inte heller vet ett skit om saken i fråga.

Javisst.I skolan får man ju jämt så på före ochefter bilder på människor som annvänder droger.Visst det överdrivs ju en hel del.Men det sku va bra om nån kunde berätta vad som egentligen händer i kroppen och hjärnan och om beroende osv.

existing-user
2007-06-06, 12:44
Källa kommer nog behövas..

edit: Vafan, blev han bannad?

Kanadensiska senatens rapport om cannabis
Report of the senate special committee on illegal drugs, CANNABIS: OUR POSITION FOR A CANADIAN PUBLIC POLICY.

The Swedish Drug Control System
The Swedish Drug Control System: An in-depth review and analysis.

EMCDDA
European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction. Annual report.

World Health Organization (WHO)
Cannabis: a health perspective and research agenda.

Kan ladda upp dom med, men då ska dom fan läsas också. .PDF och mycket text.

Pez
2007-06-06, 13:07
Pez, dricker du? isåfall , alkholist!

Nej, inte regelbundet. 3-4 ggr per år kanske.
Återigen ett jäkligt infantilt argument och inte ens nåt som liknar ett svar på mina frågor.

Tråden har nu övergått i det som alltid sker.. famlande och debatt runt form snarare än ämne samt ren opinionsbildning.
Trist, speciellt när folk som själva säger sig vilja skapa debatt om ett ämne verkar mer intresserade att debattera formen på debatten.

Alexx
2007-06-06, 13:44
Nej, inte regelbundet. 3-4 ggr per år kanske.
Återigen ett jäkligt infantilt argument och inte ens nåt som liknar ett svar på mina frågor.

Bruk som bruk. Du använder en drog för att berusa dig. Betrakta dig som alkoholist.
För jag antar att du ser en person som röker på 3-4ggr per år som pundare?

Jesper
2007-06-06, 13:45
Nej, inte regelbundet. 3-4 ggr per år kanske.
Återigen ett jäkligt infantilt argument och inte ens nåt som liknar ett svar på mina frågor.

Tråden har nu övergått i det som alltid sker.. famlande och debatt runt form snarare än ämne samt ren opinionsbildning.
Trist, speciellt när folk som själva säger sig vilja skapa debatt om ett ämne verkar mer intresserade att debattera formen på debatten.

som sagt tycker jag att "Ni" (nej sidan)inte lagt fram några riktiga argument om varför cannabis inte bör legaliseras. Det mesta ni säger bottnar i värderingar och från diverse grovt överdriven skrämspelpropaganda.

Yankeee
2007-06-06, 13:46
Bruk som bruk. Du använder en drog för att berusa dig. Betrakta dig som alkoholist.
För jag antar att du ser en person som röker på 3-4ggr per år som pundare?

Orka med "jagtrorattdutrorsåhärochbaserarsåledesmittlamapåst åendepådetta"-argument.

von huff
2007-06-06, 13:52
Bruk som bruk. Du använder en drog för att berusa dig. Betrakta dig som alkoholist.
För jag antar att du ser en person som röker på 3-4ggr per år som pundare?

en alkoholist missbrukar alkohol.Han skrev ju inte att han dricker sig full.Missbruk av alkohol=att dricka sig full ofta.

Jesper
2007-06-06, 13:53
Nej, inte regelbundet. 3-4 ggr per år kanske.
Återigen ett jäkligt infantilt argument och inte ens nåt som liknar ett svar på mina frågor.



Nej men du säger själv att du anser att en som röker ibland är en pundare. Ungefär lika smart som att påstå att någon som tar en öl till maten ibland är en alkoholist.

von huff
2007-06-06, 13:54
som sagt tycker jag att "Ni" (nej sidan)inte lagt fram några riktiga argument om varför cannabis inte bör legaliseras. Det mesta ni säger bottnar i värderingar och från diverse grovt överdriven skrämspelpropaganda.

vad är iden med att legalisera den då?Flera ungdomar som blir beroende av något skit=skolan går dåligt=inget jobb

Jesper
2007-06-06, 13:55
en alkoholist missbrukar alkohol.Han skrev ju inte att han dricker sig full.Missbruk av alkohol=att dricka sig full ofta.

SMART! precis som att en som missbrukar cannabis kan kallas för pundare. Du går väl inte runt och kallar folk som festar varannan helg för alkoholister? lika lite tycker jag man bör kalla en som varvar ner med en joint ibland för pundare.

Pez
2007-06-06, 13:58
Bruk som bruk. Du använder en drog för att berusa dig. Betrakta dig som alkoholist.
För jag antar att du ser en person som röker på 3-4ggr per år som pundare?

Jag har redan redogjort för att jag, såväl som lagen, anser att cannabis är värre än alkohol. Det var ingen diskussion om det.

Jag undrar fortfarande vad ni håller på med.. argumenterar ni för en legalisering av cannabis eller är det mitt uttalande om att jag anser att folk som använder cannabis regelbundet är pundare ni motsätter er?
Håll linjen gubbar.. ni flummar iväg (pun intended). :)

Jag vill och tänker inte ta upp debatten om legalisering eller ej.. jag har bara uttryckt mina åsikter - som är en produkt av mina erfarenheter, värderingar samt en del kunskap. Det är vad åsikter är.
Kötta dom hur ni vill.. men ni kommer bara springa i cirklar och framstå som debatthaverister. :)

Jesper
2007-06-06, 13:58
vad är iden med att legalisera den då?Flera ungdomar som blir beroende av något skit=skolan går dåligt=inget jobb

vad har du fått den här beroende grejen ifrån? du blir inte mer beroende av cannabis än vad du blir av alkohol. Du kan bli psykiskt beroende av cannabis vid grovt missbruk precis som du kan bli beroende av att dricka för mycket.

Många undrar varför vi ska blanda in alkohol i bilden hela tiden men det är ju för att folk ska få lite perspektiv eftersom de flesta kan ju relatera till alkohol.

Yankeee
2007-06-06, 14:00
Många undrar varför vi ska blanda in alkohol i bilden hela tiden men det är ju för att folk ska få lite perspektiv eftersom de flesta kan ju relatera till alkohol.

Hur som blir inte två fel ett rätt, bara att inse det och sluta larva dig.

Jesper
2007-06-06, 14:01
Jag har redan redogjort för att jag, såväl som lagen, anser att cannabis är värre än alkohol. Det var ingen diskussion om det.

Jag undrar fortfarande vad ni håller på med.. argumenterar ni för en legalisering av cannabis eller är det mitt uttalande om att jag anser att folk som använder cannabis regelbundet är pundare ni motsätter er?
Håll linjen gubbar.. ni flummar iväg (pun intended). :)

Jag vill och tänker inte ta upp debatten om legalisering eller ej.. jag har bara uttryckt mina åsikter - som är en produkt av mina erfarenheter, värderingar samt en del kunskap. Det är vad åsikter är.
Kötta dom hur ni vill.. men ni kommer bara springa i cirklar och framstå som debatthaverister. :)

Jag skulle bara vilja veta VAD du grundar dina åsikter om att cannabis är värre än alkohol på? dina erfarenheter går ju bort direkt och dina värderingar gör inte drogen värre och din kunskap om drogen lär väl inte vara särskilt stor?

Pez
2007-06-06, 14:01
SMART! precis som att en som missbrukar cannabis kan kallas för pundare. Du går väl inte runt och kallar folk som festar varannan helg för alkoholister? lika lite tycker jag man bör kalla en som varvar ner med en joint ibland för pundare.
Två fel gör inte ett rätt.

Vad är det du försöker säga?
Destillera din åsikt och vad du anser att debatten bör handla om för att vara konstruktiv istället för att skrika dig blå om att alkohol är värre än cannabis nu. Seså!

Pez
2007-06-06, 14:02
Jag skulle bara vilja veta VAD du grundar dina åsikter om att cannabis är värre än alkohol på? dina erfarenheter går ju bort direkt och dina värderingar gör inte drogen värre och din kunskap om drogen lär väl inte vara särskilt stor?

Och det vet du för att du har min självbiografi upplagd framför dig i detta nu..?

Jesper
2007-06-06, 14:04
Hur som blir inte två fel ett rätt, bara att inse det och sluta larva dig.

Har jag påstått det?

Alexx
2007-06-06, 14:04
Orka med "jagtrorattdutrorsåhärochbaserarsåledesmittlamapåst åendepådetta"-argument.


Det jag säger är att Pez, och resten av nej-sidans resonemang vad gäller detta är idiotiskt.

von huff
2007-06-06, 14:04
SMART! precis som att en som missbrukar cannabis kan kallas för pundare. Du går väl inte runt och kallar folk som festar varannan helg för alkoholister? lika lite tycker jag man bör kalla en som varvar ner med en joint ibland för pundare.

nej.men om vi sejjer att det blev laglit så skulle ju misshandlindgarna ochså bli fler för att fler skulle använda det på fester osv.

kspr
2007-06-06, 14:05
Tycker det är lite väl off-topic nu... *whistle*

Pez
2007-06-06, 14:06
Det jag säger är att Pez, och resten av nej-sidans resonemang vad gäller detta är idiotiskt.

Vilken sida tillhör jag och vad har vi för argument? Bara så jag vet. :)

Jesper
2007-06-06, 14:09
nej.men om vi sejjer att det blev laglit så skulle ju misshandlindgarna ochså bli fler för att fler skulle använda det på fester osv.

haha? snarare tvärtom cannabis har inte den effekten.

Yankeee
2007-06-06, 14:09
Har jag påstått det?

Ja, när du menar på att cannabis ska bli lagligt för att alkohol är så hemskt.

Jesper
2007-06-06, 14:11
Och det vet du för att du har min självbiografi upplagd framför dig i detta nu..?

Nej du kanske varit med om några skräckexempel gällande cannabis men du kan knappast dömma alla cannabisbrukare efter det. Tycker bara att det ska handla om fakta och inte personliga erfarenheter och värderingar.

Yankeee
2007-06-06, 14:12
Nej du kanske varit med om några skräckexempel gällande cannabis men du kan knappast dömma alla cannabisbrukare efter det. Tycker bara att det ska handla om fakta och inte personliga erfarenheter och värderingar.

Grejen är ju den att mångas erfarenheter talar emot den sk faktan du andra förespråkare besitter.

Jesper
2007-06-06, 14:12
Ja, när du menar på att cannabis ska bli lagligt för att alkohol är så hemskt.

nej jag säger att cannabis inte är mer farligt än alkohol och att de som vill bruka cannabis borde få göra det utan att bli uthängda som pundare.

Yankeee
2007-06-06, 14:13
nej jag säger att cannabis inte är mer farligt än alkohol och att de som vill bruka cannabis borde få göra det utan att bli uthängda som pundare.

Jag vill kunna gå omkring och slå människor utan att bli kallad våldsam.

Jesper
2007-06-06, 14:14
Grejen är ju den att mångas erfarenheter talar emot den sk faktan du andra förespråkare besitter.

Finns missbrukare till allt möjligt. miljontals människor brukar cannabis har du hört dem alla?

Yankeee
2007-06-06, 14:16
Finns missbrukare till allt möjligt. miljontals människor brukar cannabis har du hört dem alla?

Heh, jag skrev en förklaring till varför debatterna ser ut som de gör. Sabbar cannabis läsförståelsen?

Pez
2007-06-06, 14:17
Nej du kanske varit med om några skräckexempel gällande cannabis men du kan knappast dömma alla cannabisbrukare efter det. Tycker bara att det ska handla om fakta och inte personliga erfarenheter och värderingar.
Fast du förutsätter att du har mer på fötterna än mig när det kommer till både personlig såväl som generell erfarenhet av cannabisbruk/missbruk än mig.
Det kan ju vara ett felaktigt antagande från din sida. Inte sant?
nej jag säger att cannabis inte är mer farligt än alkohol och att de som vill bruka cannabis borde få göra det utan att bli uthängda som pundare.
Det där var väl ett typexempel på en åsikt som är starkt färgad av personliga erfarenheter och värderingar? :)

Jesper
2007-06-06, 14:18
Jag vill kunna gå omkring och slå människor utan att bli kallad våldsam.

men det lider ju andra av? men lider du av att jag röker en joint?

Yankeee
2007-06-06, 14:19
men det lider ju andra av? men lider du av att jag röker en joint?

Lider du av att jag slår ner snorunge på stan?

Jesper
2007-06-06, 14:21
Lider du av att jag slår ner snorunge på stan?

nej inte jag men den som blir nedslagen

Yankeee
2007-06-06, 14:23
nej inte jag men den som blir nedslagen

Och människor lider inte direkt eller indirekt av att du röker cannabis?

Jesper
2007-06-06, 14:23
Och människor lider inte direkt eller indirekt av att du röker cannabis?

nej på vilket sätt skulle de göra det?

Yankeee
2007-06-06, 14:24
nej på vilket sätt skulle de göra det?

Köper du ditt röka av grosshandlare larsson?

Jesper
2007-06-06, 14:26
Köper du ditt röka av grosshandlare larsson?

Nej men jag hoppas kunna göra det i framtiden.

Yankeee
2007-06-06, 14:27
Nej men jag hoppas kunna göra det i framtiden.

Och således drabbas andra av du röker på. Dags att inse att du inte har några argument nu?

Trance
2007-06-06, 14:29
Så, ni ser hur fin argumentationen blir med den låga smutskastning ni började med. Jag tycker nog allt Pez skall be om ursäkt. hihi

Yankeee
2007-06-06, 14:31
Så, ni ser hur fin argumentationen blir med den låga smutskastning ni började med. Jag tycker nog allt Pez skall be om ursäkt. hihi

Smustkastning? Vad jag vet har vi ställt ett gäng frågor som aldrig får några svar förutom standard "NEJ DET ÄR INTE FARLIGT!!!" "ALKOHOL DÖDAR" "JAG KAN INTE LÄSA MEN SKRIVER NÅGOT ÄNDÅ EHEHE".

Jesper
2007-06-06, 14:32
[QUOTE=Pez;2341569]Fast du förutsätter att du har mer på fötterna än mig när det kommer till både personlig såväl som generell erfarenhet av cannabisbruk/missbruk än mig.
Det kan ju vara ett felaktigt antagande från din sida. Inte sant?

QUOTE]

Ja det kan det. Men dina åsikter verkar bara grunda sig på dina erfarenhet vilket jag tycker är lite tunt. Hade du läst på så hade du inte påstått att cannabis är värre än alkohol eftersom du då hade vetat att så är inte fallet. Vill gärna höra några bra argument mot en legalisering.

von huff
2007-06-06, 14:32
haha? snarare tvärtom cannabis har inte den effekten.

varför talar vi om cannabis mitt i allt?Kan du sejja varför man borde legalisera cannabis?

Jesper
2007-06-06, 14:33
Och således drabbas andra av du röker på. Dags att inse att du inte har några argument nu?

Ja nu ja eftersom det gagnar kriminell verksamhet men vid en legalisering så skulle ju det problemet vara borta.

Yankeee
2007-06-06, 14:34
Ja nu ja eftersom det gagnar kriminell verksamhet men vid en legalisering så skulle ju det problemet vara borta.

JA?! Men hur menar du att det är relevant nu? Vi pratade om andra blev drabbade eller inte.

Jesper
2007-06-06, 14:37
JA?! Men hur menar du att det är relevant nu? Vi pratade om andra blev drabbade eller inte.

Jo andra drabbas nu men knappast i samma utsträckning som om det vore lagligt att gå och slå ner folk på stan eller hur? Vid en legalisering så skulle ju du slippa drabbas av mitt rökande och det vore ju bra eller hur? Du skulle tillochmed kunna starta en liten coffeshop och tjäna pengar på mig istället. Fan va bra!

von huff
2007-06-06, 14:37
Jesper

kan du inte berätta för oss hur man påverkas av cannabis?De flesta tror säkert att man blir våldsam elle rnåt liknande.Kandet jämföras med en fylla?

Motorbreath
2007-06-06, 14:38
Ja nu ja eftersom det gagnar kriminell verksamhet men vid en legalisering så skulle ju det problemet vara borta.

Om man legaliserade allt skulle det inte ske några lagbrott. WOHO! :hbang:

Yankeee
2007-06-06, 14:38
Jo andra drabbas nu men knappast i samma utsträckning som om det vore lagligt att gå och slå ner folk på stan eller hur? Vid en legalisering så skulle ju du slippa drabbas av mitt rökande och det vore ju bra eller hur? Du skulle tillochmed kunna starta en liten coffeshop och tjäna pengar på mig istället det vore väl bra.

Okey, men om vi legaliserar heroin så slipper du drabbas av mitt bruk!

Trance
2007-06-06, 14:38
Smustkastning? Vad jag vet har vi ställt ett gäng frågor som aldrig får några svar förutom standard "NEJ DET ÄR INTE FARLIGT!!!" "ALKOHOL DÖDAR" "JAG KAN INTE LÄSA MEN SKRIVER NÅGOT ÄNDÅ EHEHE".

Vad för frågor? Att alkohol är lagligt och cannabis olagligt är ju uppenbart en kulturell fråga och inte baserat på respektive drogs farlighet, det är ju svårt att argumentera mot. Sedan kan det vara sant att det faktum att en drog inte är accepterad av samhället gör att dels är den olaglig och dels kommer vissa typer personer använda den i större utsträckning. Det kommer man inte ifrån, men det betyder ju inte att helt plötsligt är alla användare samhällets avskum, punderare som det är helt ok att misshandla. Vilket var det som det började med egentligen.

Jesper
2007-06-06, 14:39
Jesper

kan du inte berätta för oss hur man påverkas av cannabis?De flesta tror säkert att man blir våldsam elle rnåt liknande.Kandet jämföras med en fylla?

Eufori och avslappning.
Förstärkt uppfattning av ljud, smak, lukt och andra sinnesintryck.
Förändringar i tankegångar och uttryck.
Pratgladhet.
Skratt.
Ökad aptit samt muntorrhet.
Sämre närminne, inlärningsförmåga samt motorik.

Yankeee
2007-06-06, 14:39
Vad för frågor? Att alkohol är lagligt och cannabis olagligt är ju uppenbart en kulturell fråga och inte baserat på respektive drogs farlighet, det är ju svårt att argumentera mot. Sedan kan det vara sant att det faktum att en drog inte är accepterad av samhället gör att dels är den olaglig och dels kommer vissa typer personer använda den i större utsträckning. Det kommer man inte ifrån, men det betyder ju inte att helt plötsligt är alla användare samhällets avskum, punderare som det är helt ok att misshandla. Vilket var det som det började med egentligen.

Vadå vad för frågor? Du får väl läsa själv. Resten vet jag inte riktigt varför du skriver.

Jesper
2007-06-06, 14:42
Okey, men om vi legaliserar heroin så slipper du drabbas av mitt bruk!

Ja det kanske vore något. Men eftersom en legalisering betyder att fler provar på och med tanke på att heroin till skillnad från cannabis är farligt så kanske det inte vore så bra.

Yankeee
2007-06-06, 14:43
Ja det kanske vore något. Men eftersom en legalisering betyder att fler provar på och med tanke på att heroin till skillnad från cannabis är farligt så kanske det inte vore så bra.

Det är ganska många som provar alkohol och det är ju lagligt och farligt. Då borde heroin också vara lagligt.

von huff
2007-06-06, 14:44
Eufori och avslappning.
Förstärkt uppfattning av ljud, smak, lukt och andra sinnesintryck.
Förändringar i tankegångar och uttryck.
Pratgladhet.
Skratt.
Ökad aptit samt muntorrhet.
Sämre närminne, inlärningsförmåga samt motorik.

altså ganska samma som alkohol.Hur är det med beroende?Blir man fyskiskt beroende eller bara psykiskt?Eller inte alls?

Jorgen
2007-06-06, 14:44
heroin till skillnad från cannabis är farligt så kanske det inte vore så bra.

Att heroin är farligt är det ingen som säger något emot.
Men du menar alltså att cannabis är helt ofarligt?


Fö så är hela denna tråden ute på tunn is.

Trance
2007-06-06, 14:44
Det är ganska många som provar alkohol och det är ju lagligt och farligt. Då borde heroin också vara lagligt.

idiotargument

Yankeee
2007-06-06, 14:45
Men du menar alltså att cannabis är helt ofarligt?



Klart att cannabis är ofarligt, alla som hävdar motsatsen har ingen erfarenhet av det alt tror på lögner :)

Jesper
2007-06-06, 14:45
Det är ganska många som provar alkohol och det är ju lagligt och farligt. Då borde heroin också vara lagligt.

du kan väl knappast jämföra heroin med alkohol.

Yankeee
2007-06-06, 14:46
idiotargument

Gaska upp dig nu grinolle, orka sabba.

von huff
2007-06-06, 14:46
Ja det kanske vore något. Men eftersom en legalisering betyder att fler provar på och med tanke på att heroin till skillnad från cannabis är farligt så kanske det inte vore så bra.

Tänk på att alkohol och tobak kom före cannabis till norden.Om man idag skulle ha uppfunnit alkohol eller tobak skulle de ochså va förbjudna.Iallafall tobak.

Yankeee
2007-06-06, 14:47
du kan väl knappast jämföra heroin med alkohol.

Men du kan jämföra cannabis och alkohol?

Jesper
2007-06-06, 14:47
Att heroin är farligt är det ingen som säger något emot.
Men du menar alltså att cannabis är helt ofarligt?


Fö så är hela denna tråden ute på tunn is.

nej det menar jag inte. Finns en del dock inte livsfarliga biverkningar med cannabis men att jämföra det med heroin som är livsfarligt går ju inte. man får ju skilja på drog och drog.

Trance
2007-06-06, 14:48
Men du kan jämföra cannabis och alkohol?

Ja, det är ju hela poängen. Att de två likvärdiga substanser har olika legal status på grund av kultur. Att du drar in heroin visar ju bara att du är ute och cyklar.

Jesper
2007-06-06, 14:48
Men du kan jämföra cannabis och alkohol?

haha ja? eftersom de är ganska likvärdiga i "farlighetsskala". Men det är ju knappast heroin och alkohol eller hur?!

Yankeee
2007-06-06, 14:49
haha ja? eftersom de är ganska likvärdiga i "farlighetsskala". Men det är ju knappast heroin och alkohol eller hur?!

Det låter som att du har gått på en massa lögner.

Jesper
2007-06-06, 14:51
Det låter som att du har gått på en massa lögner.

vilka tänker du på då? vilka lögner har jag gått på?

von huff
2007-06-06, 14:54
En äldre undersökning i Stockholm visade att ungefär 2% av amfetaminmissbrukarna och 4% av heroinmissbrukarna dör under ett år, vilket är 8 respektive 16 gånger så hög dödlighet som i motsvarande åldrar i normalbefolkningen. I nyare, men utländska, studier talas ofta om 20 gångers överdödlighet för opiatmissbrukare.

Jorgen
2007-06-06, 14:55
nej det menar jag inte. Finns en del dock inte livsfarliga biverkningar med cannabis men att jämföra det med heroin som är livsfarligt går ju inte. man får ju skilja på drog och drog.

Men du skrev ju "heroin till skillnad från cannabis är farligt".

Vilka är dessa biverkningar?

Yankeee
2007-06-06, 14:56
vilka tänker du på då? vilka lögner har jag gått på?

Orkar inte diskutera med folk utan erfarenhet.

von huff
2007-06-06, 14:57
Skadeverkningar
De vanligaste, och vetenskapligt belagda, negativa ruseffekterna av cannabis är ångest, olust, panikkänslor och förföljelsemani, speciellt bland nybörjaranvändare. Ytterligare effekter är försämrad tankeförmåga under berusningsperioden.

Negativa effekter av långvarigt dagligt bruk är, förutom beroendeutveckling, skador i andningsorganen, mer uttalad dysfori eller depression, att sårbara individer har en betydligt högre risk att utveckla kvarstående psykotiska symtom, diskreta former av försämrade tankefunktioner som efter avslutat bruk består under längre tid (månader), i vissa fall år. Vidare löper barn till mödrar som använt cannabis under graviditeten ökad risk att födas underviktiga.

tp_88
2007-06-06, 15:03
En äldre undersökning i Stockholm visade att ungefär 2% av amfetaminmissbrukarna och 4% av heroinmissbrukarna dör under ett år, vilket är 8 respektive 16 gånger så hög dödlighet som i motsvarande åldrar i normalbefolkningen. I nyare, men utländska, studier talas ofta om 20 gångers överdödlighet för opiatmissbrukare.
Nice.

"Världshälsoorganisationens rapport om den globala situationen med alkoholmissbruk och dess inverkan på människors hälsa ska läggas fram vid WHO:s årliga generalförsamling i maj. Minst 2,3 miljoner människor dog av alkoholrelaterade sjukdomar under 2002, enligt rapporten. Det utgör 3,7 procent av alla dödsfall i världen." - http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15246933.asp

Sen pratade vi väl ändå om Cannabis, inte amfetamin/heroin.?

Trance
2007-06-06, 15:06
Perspektiv.


En genomgång av de studier som föreligger visar att de mätbara kostnaderna för
alkoholbruket i EU-länderna 2003 uppgick till 125 miljarder € (79-220 miljarder €). Detta
motsvarar 1.3 % av BNP, och motsvarar de kostnader som nyligen beräknats för
tobaksbruket. De alkoholrelaterade skadorna och problemen i form av kriminalitet, sjukdom,
död och annat mänskligt lidande går inte alltid att mäta i pengar. I ett försök att beräkna dessa
kostnader 2003 uppskattades summan till 270 miljarder €, medan man vid andra sätt att
räkna kommit fram till siffror på mellan 150 och 760 miljarder €. Dessa beräkningar innefattar
en mängd olika områden som alkoholen påverkar, men det finns många fler områden som
inte beräknats eftersom relevanta data inte gått att få fram. På liknande sätt är det stora
svårigheter att beräkna alkoholens positiva påverkan på folkhälsan och antalet dödsfall, då
det inte heller där finns forskningsresultat som medger att sociala fördelar utvärderas.
ALKOHOL I EUROPA - ETT FOLKHÄLSOPERSPEKTIV

"Alkoholmissbruk är tredje vanligaste orsak till sjukdom och för tidig död i industrivärlden och femte ledande orsak i hela världen. Det visar en ny rapport från Världshälsoorganisationen. Europa är särskilt hårt drabbat."

Minst 2,3 miljoner människor avled i sjukdomar orsakade av alkohol år 2002, vilket är 3,7 procent av alla dödsfall i världen. Och drickande låg bakom 4,4 procent av alla sjukdomar, enligt Svenska Dagbladet som tagit del av rapporten.

Psykiska sjukdomar, olycksfall och skrumplever är vanligaste alkoholrelaterade sjukdomar, men även hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. En fjärdedel av alkoholrelaterade dödsfall i världen sker i trafikolyckor, eldsvådor, drunkningsfall och fallskador, enligt rapporten.

De sociala och ekonomiska kostnaderna för alkoholkonsumtionen är enorma och kostar mellan 0,6 till två procent av världens BNP. Största kostnader är sjukdomar, för tidig död, rattfylleri, sjukskrivningar, arbetslöshet och kriminalitet, enligt WHO:s rapport.
http://www.drugnews.nu/article.asp?id=3852


Att alkohol är farligt är inget direkt argument för att legalisera cannabis, men att som ni gör påpåeka att cannabis är värre utan att stödja er på något är rätt kasst.

Mescreant
2007-06-06, 15:08
Orkar inte diskutera med folk utan erfarenhet.
Sluta dryga dig nu.

Alla begriper att du inte tror heroin är jämförbart med alkohol på samma vis som cannabis är. Synd om tråden ska bli låst bara för du försöker provocera fram angrepp. :)

Yankeee
2007-06-06, 15:08
Att alkohol är farligt är inget direkt argument för att legalisera cannabis, men att som ni gör påpåeka att cannabis är värre utan att stödja er på något är rätt kasst.

Vilka säger att det är värre? Poängen är väl hur som att det är rätt pantat att argumentera för att något som uppenbarligen är farligt ska bli lagligt, oavsett vilka andra substanser som är lagliga.

tp_88
2007-06-06, 15:14
Skadeverkningar
De vanligaste, och vetenskapligt belagda, negativa ruseffekterna av cannabis är ångest, olust, panikkänslor och förföljelsemani, speciellt bland nybörjaranvändare. Ytterligare effekter är försämrad tankeförmåga under berusningsperioden.

Negativa effekter av långvarigt dagligt bruk är, förutom beroendeutveckling, skador i andningsorganen, mer uttalad dysfori eller depression, att sårbara individer har en betydligt högre risk att utveckla kvarstående psykotiska symtom, diskreta former av försämrade tankefunktioner som efter avslutat bruk består under längre tid (månader), i vissa fall år. Vidare löper barn till mödrar som använt cannabis under graviditeten ökad risk att födas underviktiga.
THC ger inte bestående hjärnskador: "Enligt resultaten i undersökningen orsakar marijuana kortsiktig skada på minne och inlärning - delar av hjärnans selektiva minnesfunktioner - men den orsakar ingen permanent hjärnskada." - http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=155806&previousRenderType=8

"Heavy, long-term use of cannabis appears to have a negligible impact on cognition and memory, according to clinical trial data published in the current issue of the American Journal of Addictions."These findings are consistent with recent literature suggesting that cannabis use is not associated with structural changes within the brain as a whole or the hippocampus in particular," authors concluded." - http://norml.org/index.cfm?Group_ID=6516

"A chemical found in cannabis can act like an antidepressant, researchers have found. A team from Canada's University of Saskatchewan suggest the compound causes nerve cells to regenerate. The Journal of Clinical Investigation study showed rats given a cannabinoid were less anxious and less depressed." - http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4338634.stm

Possitiva effekter:

"Compounds in marijuana target and kill cells associated with leukemia, according to clinical findings published this month in the journal of the American Society of Hematology. Researchers at Saint Bartholomew's Hospital in London determined that the cannabinoid THC induces programmed cell death (apoptosis) in three leukemic cell lines. In tests, cell death began to occur as early as six hours after exposure to THC." - http://www.norml.org/index.cfm?Group_ID=6267

"Long-term use of cannabis mitigates symptoms of Parkinson's Disease (PD), according to survey data published in the current issue of the journal Movement Disorders. Researchers at Charles University in Prague surveyed 339 patients with Parkinson's Disease. Twenty-five percent of respondents said that they had taken cannabis medically, and approximately half reported that it alleviated symptoms of the disease." - http://norml.org/index.cfm?Group_ID=6234

"The chemical in cannabis that produces a high may help to combat the spread of cancer, research suggests. Scientists have discovered the active ingredient, delta-9-tetrahydrocannibol can block the spread of gamma herpes viruses." - http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3655586.stm

"An ingredient in marijuana may be useful for treating brain cancers, say Spanish researchers from Madrid. Chemicals called cannabinoids could starve tumours to death by halting the growth of blood vessels that feed it, the Complutense University team hope. By studying mice, the team has shown for the first time how these chemicals block vessel growth. Their study, published in Cancer Research, also shows the treatment appears to work in humans." - http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3561686.stm

"THC for Alzheimer's by Dana Larsen (28 Nov, 2003) THC found to help Alzheimer's patients An open study with 48 patients suffering from Alzheimer's disease showed that oral THC reduced agitation, improved function and mental abilities, and caused weight gain in patients with appetite loss. The study was conducted at the Meridian Institute for Aging, and was presented in August, at the Eleventh International Congress of the International Psychogeriatric Association in Chicago."

Mescreant
2007-06-06, 15:23
Vilka säger att det är värre? Poängen är väl hur som att det är rätt pantat att argumentera för att något som uppenbarligen är farligt ska bli lagligt, oavsett vilka andra substanser som är lagliga.
Nej, drogen har ju positiva egenskaper också. Poängen är väl den att cannabis har en ganska låg risk vs reward, plus att människor verkar kunna hantera den även som ett lagligt berusningsmedel.

Trance
2007-06-06, 15:23
Vilka säger att det är värre? Poängen är väl hur som att det är rätt pantat att argumentera för att något som uppenbarligen är farligt ska bli lagligt, oavsett vilka andra substanser som är lagliga.

Antar att det är ett frihetsargument, ungefär samma som homobröllop.

Jesper
2007-06-06, 15:25
Men du skrev ju "heroin till skillnad från cannabis är farligt".

Vilka är dessa biverkningar?

Jag kanske skrev så men det var inte så jag menade.

vid tyngre bruk kan det förvärra depressioner och andra störningar, försämra koncentration och inlärningsfunktioner. Dessa biverkningar försvinner dock om bruket trappas ned eller avbryts.

Jorgen
2007-06-06, 15:34
Jag kanske skrev så men det var inte så jag menade.

vid tyngre bruk kan det förvärra depressioner och andra störningar, försämra koncentration och inlärningsfunktioner. Dessa biverkningar försvinner dock om bruket trappas ned eller avbryts.

Var går gränsen för tyngre bruk?

Det finns alltså inte en enda långvarig negativ effekt av att missbruka cannabis, förutsatt att man slutar i tid?

Jesper
2007-06-06, 15:37
Vilka säger att det är värre? Poängen är väl hur som att det är rätt pantat att argumentera för att något som uppenbarligen är farligt ska bli lagligt, oavsett vilka andra substanser som är lagliga.

typ 3/4 av folket i tråden har väl givit det intrycket? Pez t.ex skrev ju att det är minsann värre, grundat på icke-fakta. Tror inte alla här skulle va på samma lynchhumör av "langaren" om de inte tyckte det.

Yankeee
2007-06-06, 15:38
Nej, drogen har ju positiva egenskaper också. Poängen är väl den att cannabis har en ganska låg risk vs reward, plus att människor verkar kunna hantera den även som ett lagligt berusningsmedel.

I teorin verkar människor kunna hantera cannabis ja. Synd bara att man tydligen inte får använda erfarenheter i den här tråden så länge man inte är brukare själv eller har något positivt att säga.

Yankeee
2007-06-06, 15:39
typ 3/4 av folket i tråden har väl givit det intrycket? Pez t.ex skrev ju att det är minsann värre, grundat på icke-fakta. Tror inte alla här skulle va på samma lynchhumör av "langaren" om de inte tyckte det.

T.ex?

Snafu
2007-06-06, 15:44
Många rapporter från England där hasch/cannabis länkas till psykisk ohälsa efter långvarigt bruk. Jag bor med en pajsare som är konstant pårökt - blir fan jobbigt i längden då dom blir grymt slöa i huvudet, somnar fanimig överallt och helt enkelt blir tråkiga.

Jesper
2007-06-06, 15:44
Var går gränsen för tyngre bruk?

Det finns alltså inte en enda långvarig negativ effekt av att missbruka cannabis, förutsatt att man slutar i tid?

Är väl inte så lätt att dra en viss gräns. Röker du 30 gram i veckan så är det väl inte så bra.

lungor och luftvägar kan skadas, som vid vanlig rökning. Det kan dock undvikas genom att använda en vaporizer eller att äta drogen istället för att röka den.

Jesper
2007-06-06, 15:45
Många rapporter från England där hasch/cannabis länkas till psykisk ohälsa efter långvarigt bruk. Jag bor med en pajsare som är konstant pårökt - blir fan jobbigt i längden då dom blir grymt slöa i huvudet, somnar fanimig överallt och helt enkelt blir tråkiga.

Du bor altså med en MISSbrukare.

Jesper
2007-06-06, 15:46
T.ex?

läs tråden? ett exempel är Pez.

Jorgen
2007-06-06, 15:49
Är väl inte så lätt att dra en viss gräns. Röker du 30 gram i veckan så är det väl inte så bra.

lungor och luftvägar kan skadas, som vid vanlig rökning. Det kan dock undvikas genom att använda en vaporizer eller att äta drogen istället för att röka den.

Men dom skadorna kommer alltså att försvinna när man slutar?
Det finns inga andra negativa bieffekter som är bestående än dom som uppstår vid rökning? Och dom kan man undvika.

Jesper
2007-06-06, 15:51
I teorin verkar människor kunna hantera cannabis ja. Synd bara att man tydligen inte får använda erfarenheter i den här tråden så länge man inte är brukare själv eller har något positivt att säga.

I teorin och IRL, för varje erfarenhet du har av någon som inte kunnat hantera drogen så finns det 100 som kan det.

Mescreant
2007-06-06, 15:51
I teorin verkar människor kunna hantera cannabis ja. Synd bara att man tydligen inte får använda erfarenheter i den här tråden så länge man inte är brukare själv eller har något positivt att säga.
Men förstår du nu varför vissa inte tycker det är "rätt pantat" att argumentera, eller åtminstone överväga, legalisering? Det verkar fungera i praktiken också sett till Nederländerna och de länder som nu vill följa i deras fotspår. England, Tyskland, Spanien experimenterar med olika lagändringar.

Jag vill höra allas erfarenheter men ingen verkar vilja berätta, annat än snabba inlägg i stil med: "jorå jag har sett vilken skit droger kan medföra ffs!".


För allmänt intresse så går Nederländernas policy ut på att:

1. Drug use is a public health issue, not a criminal matter
2. A distinction between hard drugs and soft drugs exists

It is a pragmatic policy. Most policymakers in the Netherlands believe that if a problem has proved to be unsolvable, it is better to try controlling it instead of continuing to enforce laws with mixed results.

The Dutch drug policy is based on the general principle of self-determination in matters of the body. Specifically, that it is not illegal to hurt yourself; however, you remain liable for the consequences of your actions. Because of this, users are not prosecuted for possession of small quantities of soft drugs ("for personal use"). Driving under the influence of drugs is nevertheless prohibited, as is being under the influence in public (of either alcohol or other drugs), mainly from a public nuisance perspective.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands

Jesper
2007-06-06, 15:55
Men dom skadorna kommer alltså att försvinna när man slutar?
Det finns inga andra negativa bieffekter som är bestående än dom som uppstår vid rökning? Och dom kan man undvika.

Klart det finns säkert folk som missbrukat cannabis grovt i åratal som blir allmänt tröga i skallen, ungefär som alkisarna nere på torget. Men vad har det med saken att göra? Det krävs väldigt mycket för att du ska bli sådan och alkohol är väl ett bra exempel på att folk kan hantera lättare droger. För inte fan är väl alla som dricker alkoholister?

Yankeee
2007-06-06, 15:56
I teorin och IRL, för varje erfarenhet du har av någon som inte kunnat hantera drogen så finns det 100 som kan det.

Källa?

Yankeee
2007-06-06, 15:58
Det krävs väldigt mycket för att du ska bli sådan och alkohol är väl ett bra exempel på att folk kan hantera lättare droger. För inte fan är väl alla som dricker alkoholister?

Alkohol är inte ett bra exempel, läs t.ex det trance skrev på förra sidan.

Jesper
2007-06-06, 16:02
Källa?

Jag skulle väl kanske vilja säga att alkohol är en ganska bra källa. En lättare likvärdig drog som folket uppenbart kan hantera ( tills skillnad från en del undantag ). Annars kan du väl ta en titt på nederländerna.

Jesper
2007-06-06, 16:04
Alkohol är inte ett bra exempel, läs t.ex det trance skrev på förra sidan.

varför är det inte ett bra exempel?

Yankeee
2007-06-06, 16:05
Men förstår du nu varför vissa inte tycker det är "rätt pantat" att argumentera, eller åtminstone överväga, legalisering? Det verkar fungera i praktiken också sett till Nederländerna och de länder som nu vill följa i deras fotspår. England, Tyskland, Spanien experimenterar med olika lagändringar.

Jag vill höra allas erfarenheter men ingen verkar vilja berätta, annat än snabba inlägg i stil med: "jorå jag har sett vilken skit droger kan medföra ffs!".


Jag förstår varför vissa tycker att cannabis bör bli legaliserat, det ändrar dock inte min åsikt i frågan.

Du kanske vill höra andra åsikter och kanske tom tar till dig vad som sägs, men min erfarenhet av såna här debatter (bara kolla den här tråden t.ex) är att om man som icke-brukare säger något negativt så vet man inget, tror på lögner eller så beror det man har sett eller hört på något annat än cannabis.

Jorgen
2007-06-06, 16:05
Klart det finns säkert folk som missbrukat cannabis grovt i åratal som blir allmänt tröga i skallen, ungefär som alkisarna nere på torget. Men vad har det med saken att göra? Det krävs väldigt mycket för att du ska bli sådan och alkohol är väl ett bra exempel på att folk kan hantera lättare droger. För inte fan är väl alla som dricker alkoholister?

Du skrev precis "vid tyngre bruk kan det förvärra depressioner och andra störningar, försämra koncentration och inlärningsfunktioner. Dessa biverkningar försvinner dock om bruket trappas ned eller avbryts."
Stämmer inte detta längre?

Var frågade jag något om alkohol?

Yankeee
2007-06-06, 16:06
varför är det inte ett bra exempel?

En genomgång av de studier som föreligger visar att de mätbara kostnaderna för
alkoholbruket i EU-länderna 2003 uppgick till 125 miljarder € (79-220 miljarder €). Detta
motsvarar 1.3 % av BNP, och motsvarar de kostnader som nyligen beräknats för
tobaksbruket. De alkoholrelaterade skadorna och problemen i form av kriminalitet, sjukdom,
död och annat mänskligt lidande går inte alltid att mäta i pengar. I ett försök att beräkna dessa
kostnader 2003 uppskattades summan till 270 miljarder €, medan man vid andra sätt att
räkna kommit fram till siffror på mellan 150 och 760 miljarder €. Dessa beräkningar innefattar
en mängd olika områden som alkoholen påverkar, men det finns många fler områden som
inte beräknats eftersom relevanta data inte gått att få fram. På liknande sätt är det stora
svårigheter att beräkna alkoholens positiva påverkan på folkhälsan och antalet dödsfall, då
det inte heller där finns forskningsresultat som medger att sociala fördelar utvärderas.
ALKOHOL I EUROPA - ETT FOLKHÄLSOPERSPEKTIV

"Alkoholmissbruk är tredje vanligaste orsak till sjukdom och för tidig död i industrivärlden och femte ledande orsak i hela världen. Det visar en ny rapport från Världshälsoorganisationen. Europa är särskilt hårt drabbat."

Minst 2,3 miljoner människor avled i sjukdomar orsakade av alkohol år 2002, vilket är 3,7 procent av alla dödsfall i världen. Och drickande låg bakom 4,4 procent av alla sjukdomar, enligt Svenska Dagbladet som tagit del av rapporten.

Psykiska sjukdomar, olycksfall och skrumplever är vanligaste alkoholrelaterade sjukdomar, men även hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. En fjärdedel av alkoholrelaterade dödsfall i världen sker i trafikolyckor, eldsvådor, drunkningsfall och fallskador, enligt rapporten.

De sociala och ekonomiska kostnaderna för alkoholkonsumtionen är enorma och kostar mellan 0,6 till två procent av världens BNP. Största kostnader är sjukdomar, för tidig död, rattfylleri, sjukskrivningar, arbetslöshet och kriminalitet, enligt WHO:s rapport.
http://www.drugnews.nu/article.asp?id=3852

Behöver vi verkligen fler lagliga droger? Folk kan uppenbarligen inte hantera ens "lättare droger".

Jesper
2007-06-06, 16:08
Du skrev precis "vid tyngre bruk kan det förvärra depressioner och andra störningar, försämra koncentration och inlärningsfunktioner. Dessa biverkningar försvinner dock om bruket trappas ned eller avbryts."
Stämmer inte detta längre?

Var frågade jag något om alkohol?


Ja vid grovt långvarigt MISSbruk så kan din psykiska hälsa skadas av cannabis. nöjd?

Jorgen
2007-06-06, 16:10
Ja vid grovt långvarigt MISSbruk så kan din psykiska hälsa skadas av cannabis. nöjd?

Och gränsen mellan bruk och missbruk går vid? Gärna inga gram exempel, utan antal gånger, det är lättare att relatera till.

Btw så behöver du inte snäsa på det viset.

Tigerkotten
2007-06-06, 16:16
Behöver vi verkligen fler lagliga droger? Folk kan uppenbarligen inte hantera ens "lättare droger".

True True! Och då är jag en som själv inte tycker marre är speciellt farligt, och själv rökt det några ggr. Det som är trist när vissa röker, är när det är "neråt" grejs istället för uppåt. Ska man röka borde man så är det i.a.f. skoj om personen blir lite roligare att vara med.

Dock om både Alcohol och Marre var olagligt idag, och man skulle få välja något som skulle vara tillåtet. Hade det inte förvånat mig om det blev marre.

Jesper
2007-06-06, 16:17
Behöver vi verkligen fler lagliga droger? Folk kan uppenbarligen inte hantera ens "lättare droger".


jag ser det inte som en slump att sverige som har de hårdast narkotikalagarna i Europa, har det högsta dödsantalet av tunga droger, såsom heroin. Och att nederländerna som är det mest drogliberala landet i europa, har det lägsta? En legalisering minskar kriminalitet, dödsfall och tungt missbruk.

Mescreant
2007-06-06, 16:18
Jag förstår varför vissa tycker att cannabis bör bli legaliserat, det ändrar dock inte min åsikt i frågan.

Du kanske vill höra andra åsikter och kanske tom tar till dig vad som sägs, men min erfarenhet av såna här debatter (bara kolla den här tråden t.ex) är att om man som icke-brukare säger något negativt så vet man inget, tror på lögner eller så beror det man har sett eller hört på något annat än cannabis.
Jo, nog är det så. Jag tycker det är tråkigt eftersom jag inte är ute efter att omvända någon. Jag vill bara föra en kreativ debatt för att stärka, eller ändra, mina egna åsikter.

Däremot är det tråkigt när personer (det gäller båda sidor) klistrar in en radda text från en partisk sida, utan några riktiga källor. Vilket Zakath gjorde och fick kritik för. Ingen verkar ju vilja läsa de källor jag efterfrågade tidigare i tråden - som handlade om ett mindre utbrett drogproblem i liberala länder -> inlägg 124 (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2341364&postcount=124)

Jesper
2007-06-06, 16:21
Och gränsen mellan bruk och missbruk går vid? Gärna inga gram exempel, utan antal gånger, det är lättare att relatera till.

Btw så behöver du inte snäsa på det viset.


antal gånger man röker? om vi säger såhär... jag nämnde att runt 30 gram i veckan börjar psyket ta skada av, om vi ska räkna om det i röktillfällen varav varje joint är ett röktillfälle så blir det cirka 90-100 gånger i veckan, eller 15 gånger om dagen.

Yankeee
2007-06-06, 16:21
jag ser det inte som en slump att sverige som har de hårdast narkotikalagarna i Europa, har det högsta dödsantalet av tunga droger, såsom heroin. Och att nederländerna som är det mest drogliberala landet i europa, har det lägsta? En legalisering minskar kriminalitet, dödsfall och tungt missbruk.

Jag ser det som att du tror och ser det du vill för att kunna tycka som du vill.

Du menar på att vi ska jämföra med alkohol och det gör vi, det passar inte med din syn på det hela och du har uppenbarligen inget att komma med då människor inte kan hantera alkohol. Då ignorerar du det och flyttar fokus till något helt annat som inte är relevant för diskussionen.

Jesper
2007-06-06, 16:24
Jag ser det som att du tror och ser det du vill för att kunna tycka som du vill.




Jag ser det som att du vägrar ta till dig fakta eftersom att du är trångsynt.

Jorgen
2007-06-06, 16:24
antal gånger man röker? om vi säger såhär... jag nämnde att runt 30 gram i veckan börjar psyket ta skada av, om vi ska räkna om det i röktillfällen varav varje joint är ett röktillfälle så blir det cirka 90-100 gånger i veckan, eller 15 gånger om dagen.

Så om man inte röker på runt 15 gånger om dagen är det alltså lugnt och relatvit ofarligt?

Jesper
2007-06-06, 16:24
Så om man inte röker på runt 15 gånger om dagen är det alltså lugnt och relatvit ofarligt?

japp.

Jorgen
2007-06-06, 16:25
japp.

Och det finns seriös forskning som stödjer detta?

Yankeee
2007-06-06, 16:26
Jo, nog är det så. Jag tycker det är tråkigt eftersom jag inte är ute efter att omvända någon. Jag vill bara föra en kreativ debatt för att stärka, eller ändra, mina egna åsikter.

Däremot är det tråkigt när personer (det gäller båda sidor) klistrar in en radda text från en partisk sida, utan några riktiga källor. Vilket Zakath gjorde och fick kritik för. Ingen verkar ju vilja läsa de källor jag efterfrågade tidigare i tråden - som handlade om ett mindre utbrett drogproblem i liberala länder -> inlägg 124 (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2341364&postcount=124)

Jag tror inte att cannabis är överdrivet farligt egentligen. Hur som försöker jag att inte se det från mitt perspektiv utan ett lite större. Jag ser ingen poäng med att legalisera något som enligt mig inte bidrar med något positivt till samhället, även om det för mig kan vara positivt. Man skulle kunna jämföra med aas, personligen skulle jag kunna använda det och se det som en bra sak, men inte vill jag att det ska bli legaliserat för det.

Yankeee
2007-06-06, 16:27
Jag ser det som att du vägrar ta till dig fakta eftersom att du är trångsynt.

Bemöt det som redan är skrivet istället för att flumma iväg, ett tips.

Jesper
2007-06-06, 16:29
Och det finns seriös forskning som stödjer detta?

Att det är lungt och ofarligt att röka 14 joppar om dagen medans 15 är farligt?

Jesper
2007-06-06, 16:30
Bemöt det som redan är skrivet istället för att flumma iväg, ett tips.

du tror och jag tror, vad är skillnaden. Du kan säkert googla fram några rapporter om det här.

Jesper
2007-06-06, 16:31
Jag tror inte att cannabis är överdrivet farligt egentligen. Hur som försöker jag att inte se det från mitt perspektiv utan ett lite större. Jag ser ingen poäng med att legalisera något som enligt mig inte bidrar med något positivt till samhället, även om det för mig kan vara positivt. Man skulle kunna jämföra med aas, personligen skulle jag kunna använda det och se det som en bra sak, men inte vill jag att det ska bli legaliserat för det.

mindre dödsfall, missbruk och kriminalitet är väl positivt för samhället?

Yankeee
2007-06-06, 16:32
du tror och jag tror, vad är skillnaden. Du kan säkert googla fram några rapporter om det här.

Va? Du ville jämföra med alkohol, jag visade på att alkohol bidrar till en massa sjukdomar, dödsfall och kostar brutalt med pengar. Men nu är inte alkohol intressant att jämföra med längre för att det får cannabis att framstå som något dåligt? Folk kan inte hantera droger, det är inte svårare än så.

Yankeee
2007-06-06, 16:33
mindre dödsfall, missbruk och kriminalitet är väl positivt för samhället?

Källa?

egge
2007-06-06, 16:37
Fånerier. För det första så var det inte ett anklagande eller påstående, utan en illa formulerad fråga. För det andra så är det alltid fint när debatten svänger från "debatt" till "omfokusering" när cannabis-ivrarna ska förklara varför cannabis är så bra.
Jag tror fö inte att egge tog speciellt illa upp.

Vissa har säkert helt, som du säger helt "altruistiska skäl" till att ifrågasätta en del saker och lagar, men de är i minoritet i gruppen som "ifrågasätter".

Nix, delvis därför jag skrev som jag gjorde, just för att få den frågan.

Har egentligen inget mer att tillföra. Det är "frihetsskäl" som gör att jag tycker som jag tycker, precis som för trance och mescreant. Tyvärr spelar dom i en annan liga när det kommer till att debattera så jag kliver åt sidan där.

Kan ju tillägga att jag absolut inte tycker det är rätt att sälja till 14åringar men det hoppas jag att ingen trodde heller.

Jorgen
2007-06-06, 16:48
Att det är lungt och ofarligt att röka 14 joppar om dagen medans 15 är farligt?
Naturligtvis inte. Missuppfattade du min fråga på flit?

Jag skall försöka omformulera den så att frågeställningen blir tydligare: Finns det forskning som visar på att det du kallar för bruk av cannabis är oskadligt i längden?

tp_88
2007-06-06, 16:52
Naturligtvis inte. Missuppfattade du min fråga på flit?

Jag skall försöka omformulera den så att frågeställningen blir tydligare: Finns det forskning som visar på att det du kallar för bruk av cannabis är oskadligt i längden?
Men pls...

Du vet mycket väl att det inte är ofarligt att (miss)bruka cannabis ofta under en längre tid. Vad det handlar om, iaf för min del, är att det är ofattbart hur alkohol kan vara lagligt, så utbrett och fullständigt accepterat med tanke på vad det ställer till med. Speciellt när man tänker på att Hasch(usch vad pundigt det lät nu, Pez) är olagligt och helt oaccepterat av många, t.ex.

Jorgen
2007-06-06, 16:55
Men pls..

Men pls själv. Jag har inte sagt varken bu eller bä i debatten om du läser mina inlägg. Jag har ställt en del frågor för att förstå bättre däremot. Det är ok hoppas jag?

Trance
2007-06-06, 16:57
Jag tror inte att cannabis är överdrivet farligt egentligen. Hur som försöker jag att inte se det från mitt perspektiv utan ett lite större. Jag ser ingen poäng med att legalisera något som enligt mig inte bidrar med något positivt till samhället, även om det för mig kan vara positivt. Man skulle kunna jämföra med aas, personligen skulle jag kunna använda det och se det som en bra sak, men inte vill jag att det ska bli legaliserat för det.

Anledningar för att legalisera är ju bland annat att man vill ha en drogpolitik som är helt baserad på fakta för att vara så "rättvis" som möjligt. En annan sak kan vara att en stor del av befolkningen vill använda en olaglig substans, att motverka detta kan då skada samhället mer än en eventuell legalisering.

Nu behöver inte detta handla just om cannabis men att kategoriskt hata alla saker som är olagliga anser inte jag vara vidare konstruktivt.

Yankeee
2007-06-06, 17:02
Anledningar för att legalisera är ju bland annat att man vill ha en drogpolitik som är helt baserad på fakta för att vara så "rättvis" som möjligt. En annan sak kan vara att en stor del av befolkningen vill använda en olaglig substans, att motverka detta kan då skada samhället mer än en eventuell legalisering.

Nu behöver inte detta handla just om cannabis men att kategoriskt hata alla saker som är olagliga anser inte jag vara vidare konstruktivt.

Just droger är en sån sak där man gott kan förbjuda så mycket som möjligt även om det är orättvist. Folk kan inte hantera dem och då bidrar ett förbjud antagligen till att färre brukar dem.
Tvivlar iof på att en stor del av befolkningen vill använda cannabis i sådan utsträckning att det rättfärdigar en legalisering.

Vem hatar kategoriskt saker som är olagliga?

Jesper
2007-06-06, 17:03
Anledningar för att legalisera är ju bland annat att man vill ha en drogpolitik som är helt baserad på fakta för att vara så "rättvis" som möjligt. En annan sak kan vara att en stor del av befolkningen vill använda en olaglig substans, att motverka detta kan då skada samhället mer än en eventuell legalisering.

Nu behöver inte detta handla just om cannabis men att kategoriskt hata alla saker som är olagliga anser inte jag vara vidare konstruktivt.

ungefär vad som snurrar i min hjärna, dålig på att få ner tankarna till ord bara men jag håller med till 100%.

tp_88
2007-06-06, 17:05
Men pls själv. Jag har inte sagt varken bu eller bä i debatten om du läser mina inlägg. Jag har ställt en del frågor för att förstå bättre däremot. Det är ok hoppas jag?
Vad som är ok och inte ok har vi (users) inte med att göra, det har tydligt klargjorts flera gånger.

Förstå vadå? Om hasch är farligt, vilket du frågat Jesper många gånger?

von huff
2007-06-06, 17:07
I teorin och IRL, för varje erfarenhet du har av någon som inte kunnat hantera drogen så finns det 100 som kan det.


det finns vel inte så många andra droger som man kan "hantera"?

Jesper
2007-06-06, 17:09
det finns vel inte så många andra droger som man kan "hantera"?

what?:confused:

Trance
2007-06-06, 17:09
Just droger är en sån sak där man gott kan förbjuda så mycket som möjligt även om det är orättvist. Folk kan inte hantera dem och då bidrar ett förbjud antagligen till att färre brukar dem.
Tvivlar iof på att en stor del av befolkningen vill använda cannabis i sådan utsträckning att det rättfärdigar en legalisering.


I Sverige är det knappast så att cannabisanvändet är så stort att det drar stora polisresurser, men det betyder inte att det kommer fortsätta vara så. Om vi ser i USA så läggs enorma pengar ner på bekämpning av droger och användandet av cannabis är lika vanligt som att tanka tv-serier/film i Sverige bland ungdomar.

Frågan är då om bekämpningen av cannabis verkligen fungerar och om hårt mot hårt verkligen är den smartaste metoden hela tiden.

Yankeee
2007-06-06, 17:11
Frågan är då om bekämpningen av cannabis verkligen fungerar och om hårt mot hårt verkligen är den smartaste metoden hela tiden.

Tror du att fler eller färre skulle bruka cannabis vid en legalisering?

Trance
2007-06-06, 17:11
det finns vel inte så många andra droger som man kan "hantera"?

Finns mängder av människor som "hanterar" droger på ett eller annat sätt, titta bara på mängden lyckopiller och sömnpiller som skrivs ut. Att det är på recept ändrar ju inte vad det är direkt.