handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning - viktigt att få upp den totala löpningstiden?


regus
2007-06-04, 15:34
När man är skitdålig på att springa och klarar max 20 minuter. Är det bra att springa 15, gå snabbt i några minuter för att sedan springa 15 gå några minuter..... osv. För att få upp den totala "löpningstiden"?

Just nu känner jag att det inte tar så mycket att springa sina 15-20 minuter per pass. Visst är man trött och andfådd direkt efter men det är snabbt återhämtat.

Är detta sätt kontraproduktivt eller bra?

Ironwoman
2007-06-04, 15:42
Ja, det är ett bra sätt. Börja lite försiktigt när du ökar. Är dina pass 20 min nu kanske 15 min jogging, 5 min gå, 10 min jogging kan vara nästa steg.

Lexidos
2007-06-04, 15:43
När man är skitdålig på att springa och klarar max 20 minuter. Är det bra att springa 15, gå snabbt i några minuter för att sedan springa 15 gå några minuter..... osv. För att få upp den totala "löpningstiden"?

Just nu känner jag att det inte tar så mycket att springa sina 15-20 minuter per pass. Visst är man trött och andfådd direkt efter men det är snabbt återhämtat.

Är detta sätt kontraproduktivt eller bra?

Låter inte helt dumt.
Jag skulle gjort såhär, om ditt mål är att springa 30 min non stop så börja som du säger med att springa 15 min. Gå några minuter tlls du känner dig redo o så springer du de sista minutrarna.
Nästa gång springer du tex 16 min innan du tar vilan ( lika lång vila varje gång). Höj lite hela tiden så kommer du snart se att du kan springa 1 timme utan att bli trött :) :thumbup:

Yankeee
2007-06-04, 15:49
Det är ju första 15-20 min som är jobbigast om man håller lagom tempo. Testa att hålla ut några minuter till så ska du se att det kommer flyta på.

champion
2007-06-04, 15:50
Ska du springa ett viss antal km men orkar inte efter 20min? Om du har en klocka så skippa att titta på den hela tiden.
Jag skulle då pressa mig hela tiden så jag kommer till mitt mål än att stanna och gå för det tycker jag bara är dumt. Tjänar inget på att stanna.
Spring inte så fort, öka farten senare när du nått ditt mål.
Skaffa en polare som vill springa med dig så han kan skrika på dig så du rör på dig.

regus
2007-06-04, 16:08
Ska du springa ett viss antal km men orkar inte efter 20min?

Nope. Mer springa i en lagom hög fart tillräckligt länge.

machine gun
2007-06-04, 17:22
Nope. Mer springa i en lagom hög fart tillräckligt länge.

Vad innebär lagom hög fart? Vanligaste "felet" folk gör är att de springer för fort och därför inte orkar så långt.

regus
2007-06-04, 18:08
Vad innebär lagom hög fart? Vanligaste "felet" folk gör är att de springer för fort och därför inte orkar så långt.

Ligger nog runt 5-5.30 minuter/km på en 3-4 kmrunda.

Kanske borde använt "lagom låg fart" istället.

Lexidos
2007-06-04, 18:29
Ligger nog runt 5-5.30 minuter/km på en 3-4 kmrunda.

Kanske borde använt "lagom låg fart" istället.

Svårt att säga vad lagom låg fart är om man inte kan springa efter tex pulsen.
Men springa så pass långsamt att man kan prata med någon som springer brevid borde vara en bra början.