handdator

Visa fullständig version : provjobba, innebörd?


Brooklyn
2007-06-04, 15:21
eftersom att jag tar studenten den 13juni så har jag sökt en hel del jobb,
och äntligen fått "napp" på kaffeknappen
jobbet innebär att jag ska åka runt i deras bilar och fylla på/ serva deras kaffemaskiner runt om i staden.

så på torsdag ska jag dit för att "provjobba"
vad kommer detta innebära tror ni?

Raggis
2007-06-04, 15:25
Att du får prova på jobbet, och se om du klarar av det.

Brooklyn
2007-06-04, 15:32
Att du får prova på jobbet, och se om du klarar av det.

hmm okej, sounds good, men dom lär väl inte släppa iväg mig "själv" första gången då jag inte ens vet vad jag ska göra? :D

Raggis
2007-06-04, 15:32
hmm okej, sounds good, men dom lär väl inte släppa iväg mig "själv" första gången då jag inte ens vet vad jag ska göra? :D

Nej, det tror jag inte :D

Blaine
2007-06-04, 15:34
hmm okej, sounds good, men dom lär väl inte släppa iväg mig "själv" första gången då jag inte ens vet vad jag ska göra? :D

Du får någon form av handledning i början, troligtvis.

Rock'nRoll
2007-06-04, 15:38
Du får någon form av handledning i början, troligtvis.

Skulle nog säga givetvis.

Yes
2007-06-04, 15:38
De skickar antagligen iväg dig på egen hand och utan instruktioner för att ta reda på ifall du klarar att lösa problem.

Greg
2007-06-04, 15:41
De skickar antagligen iväg dig på egen hand och utan instruktioner för att ta reda på ifall du klarar att lösa problem.

+1

Du får inte redan på VAR. Utan någonstans i stan ska du. Sen så får du chansa. Klarar du inte det blir det inget jobb.

Yes
2007-06-04, 15:44
+1

Du får inte redan på VAR. Utan någonstans i stan ska du. Sen så får du chansa. Klarar du inte det blir det inget jobb.
När jag provjobbade hos Kaffeknappen fick jag en handritad karta och kompass. De hade dock bara lyckats få med skärgården och varningar om att "här finns pirater!".

teargaz
2007-06-04, 15:50
Grattis:)

Himla intressant att folk faktiskt inte vet vad det innebär.
Vi har nämligen haft flera som har provjobbat hos oss, och dom har inte hajjat att det handlar om att visa framfötterna, suga åt sig samt visa att man har en brutal vilja att bli/vara produktiv.

Mitt tips. In och kör gärnet och se till att visa att dom aldrig skulle klara sig utan dig. Grattis igen.

machine gun
2007-06-04, 16:33
Mitt tips. In och kör gärnet och se till att visa att dom aldrig skulle klara sig utan dig. Grattis igen.

+1

Grattis till jobbchansen! Visa vad du går för på torsdag och jobbet är ditt :)

bulldozer
2007-06-04, 17:21
Många ggr är det inget man får betalt för heller..

machine gun
2007-06-04, 17:28
Många ggr är det inget man får betalt för heller..

Nej, men oftast handlar det ju bara om en dag. Inte värre än att gå på en andra intervju eller en informationsdag.

Brooklyn
2007-06-04, 17:39
tack för tipsen!
ska verkligen försöka visa framfötterna, jag behöver verkligen det här jobbet, så jag slipper bo i mitt rum utan fönster :D

dumstrut
2007-06-04, 17:48
Inom vården kallar vi det "introduktion" eller att "gå brevid", alltså en chans för båda parter att kolla om det fungerar någorlunda bra + visa rutiner osv.

Brooklyn
2007-06-12, 08:27
det gick jättebra! idag ringde teamledaren mig och ville att jag skulle komma in till kontoret idag kl 14.00! :hbang: :)

JJ
2007-06-12, 08:31
det gick jättebra! idag ringde teamledaren mig och ville att jag skulle komma in till kontoret idag kl 14.00! :hbang: :)

Fick du betalt för provjobbandet? Grattis förresten!

Brooklyn
2007-06-12, 08:37
Fick du betalt för provjobbandet? Grattis förresten!

det fick jag inte, men jag gjorde inte så mycket direkt, såg mest på hur det "gick till"
jag klagar inte iaf :)

tack! :)

Snafu
2007-06-12, 09:24
Jag har för mig att man skall få betalt för provjobb, annars fular dom sig.

machine gun
2007-06-12, 09:49
Jag har för mig att man skall få betalt för provjobb, annars fular dom sig.

Det beror lite på. Vissa jobb har ju obligatoriska utbildningar som man måste genomföra för att få börja jobba, som man inte får betalt för. VU1:an (väktarutbildning steg 1) är ju ett exempel på det och då snackar vi ändå 5 dagar 8-17.

Att man inte får betalt för att gå med och titta lite under en dag tycker inte jag låter så konstigt.

Grattis till jobbet, Brooklyn!

Snafu
2007-06-12, 10:23
Det beror lite på. Vissa jobb har ju obligatoriska utbildningar som man måste genomföra för att få börja jobba, som man inte får betalt för. VU1:an (väktarutbildning steg 1) är ju ett exempel på det och då snackar vi ändå 5 dagar 8-17.

Att man inte får betalt för att gå med och titta lite under en dag tycker inte jag låter så konstigt.

Grattis till jobbet, Brooklyn!

Att arbetsgivare låter ungdomar provjobba utan lön i någon vecka för att se om de verkligen passar är tyvärr inte ovanligt. Därför är det lika bra att slå fast en gång för alla: du ska aldrig behöva jobba gratis, oavsett om arbetsgivaren vill prova dig eller inte. Inte ens en dag

Nu är ovanstående iofs från LO (knappast unbiased). Så det kanske är lagligt, men fel. Typ.

machine gun
2007-06-12, 10:32
Att arbetsgivare låter ungdomar provjobba utan lön i någon vecka för att se om de verkligen passar är tyvärr inte ovanligt. Därför är det lika bra att slå fast en gång för alla: du ska aldrig behöva jobba gratis, oavsett om arbetsgivaren vill prova dig eller inte. Inte ens en dag

Nu är ovanstående iofs från LO (knappast unbiased). Så det kanske är lagligt, men fel. Typ.

Bättre att jobba gratis en dag och ha ett jobb sedan än att säga tack, men nej tack och gå arbetslös ett tag till...

Låter de en utföra jobbet precis som vilken anställd som helst under provjobbandet och det pågår i mer än nån dag så bör man väl däremot reagera.

Modde
2007-06-12, 10:35
Jag har för mig att man skall få betalt för provjobb, annars fular dom sig.

Man skall aldrig jobba gratis, jobbar man skall man ha lön. De kan prova dig rätt länge, sen kan de ta in en annan och prova lite till.

teargaz
2007-06-12, 11:00
Grattis Broolkyn!

Tycker folk verkar ha lite konstig inställning. Att provjobba gratis behöver ju inte alls vara dåligt. Det är ju ömsesidigt bra att båda parterna får känna på varandra. Om man tycker det är intressant så kan det ju leda till nåt riktigt bra.
Lite av sin arbetslösa tid borde väl folk våga investera?

GymTT
2007-06-12, 11:10
Grattis man

Snafu
2007-06-12, 11:21
Alltså jag lägger ingen värdeladdning i att provjobba gratis. Jag spekulerade bara kring det faktum att han gjorde det gratis, det var lagligheten i att göra det och alternativt det moraliska. Anyway, grattis till jobbet.

Trance
2007-06-12, 11:22
En dag skulle jag kunna provjobba utan betalt, oftast så kan man ju åka på andra saker som tar en dag. T.ex. anlagstest, kodprov etc. Men finns ju fall där folk provjobbar i en vecka och det skulle jag aldrig göra utan betalt.