handdator

Visa fullständig version : Mjölk direkt efter träning?


CreaTioN
2003-03-26, 15:43
Är det inte bra att dricka mjölk direkt efter träning? :confused:

Brukar göra det och fick just höra från en kompis att det skulle utveckla några gifter? som inte var bra för musklerna.

Hur är det? (är nybörjare inom styrketräning)

Jarod
2003-03-26, 15:53
Det är ingen fara att dricka mjölk efter träningen (eller innan träningen för den delen). Och ang. gifter så är jag 100% säker på att mjölk inte hade fått säljas om detta va sant.

Mvh

CreaTioN
2003-03-26, 15:59
Originally posted by Jarod
Det är ingen fara att dricka mjölk efter träningen (eller innan träningen för den delen). Och ang. gifter så är jag 100% säker på att mjölk inte hade fått säljas om detta va sant.

Mvh

Du verkar ju veta vad du snackar om så här skall fortsättas att dricka mjölk! :cheers:

Big_Vik
2003-03-26, 16:22
du ska ha i dig snabba proteiner efter träning inte långsamma som mjölk. frågan är var vi utan tillskott hittar dem? din kompis gör ju rätt även om hans resonemang är åt helvete. äter flingor efter träningen och häller på lite mjölk och det är ju ingen fara om du tar nåt glas men man behöver inte hälla i sig.

Jarod
2003-03-26, 16:46
Originally posted by Big_Vik
du ska ha i dig snabba proteiner efter träning inte långsamma som mjölk. frågan är var vi utan tillskott hittar dem? din kompis gör ju rätt även om hans resonemang är åt helvete. äter flingor efter träningen och häller på lite mjölk och det är ju ingen fara om du tar nåt glas men man behöver inte hälla i sig.

Sen kan man ju fråga sig själv - ÄR det så stor skillnad som nybörjare att man MÅSTE ha i sig "snabba proteiner" efter träningen? Som jag kommer ihåg så ökade jag grymt med enbart Protec när jag började träna...och då hade jag ingen aning om vad skillnaden mellan upptagningshastighet på kasein och vassle var.

Det jag vill säga är att man inte behöver göra träningen till "rocket-science" när man e nybörjare!

Mvh

z_bumbi
2003-03-26, 16:50
Originally posted by Jarod


Sen kan man ju fråga sig själv - ÄR det så stor skillnad som nybörjare att man MÅSTE ha i sig "snabba proteiner" efter träningen? Som jag kommer ihåg så ökade jag grymt med enbart Protec när jag började träna...och då hade jag ingen aning om vad skillnaden mellan upptagningshastighet på kasein och vassle var.

Det jag vill säga är att man inte behöver göra träningen till "rocket-science" när man e nybörjare!

Mvh

:thumbup:

Niclaaas
2003-03-26, 17:02
är det så stor skillnad när man tränat några år då? är det så stor skillnad öht? egentligen

CreaTioN
2003-03-26, 18:17
Jag är ju nybörjare och då kanke man inte behöver kunna allt på en gång.

Försvarar Jarod lite :D

Men vilka är era favorit speed-protein produkter då?

Är det bättre om jag tar lite Juice och kanske en banan efter träning?

Har även hört att Keso skall inehålla högvärdigt protein.

Jarod
2003-03-26, 18:20
Originally posted by CreaTioN
Jag är ju nybörjare och då kanke man inte behöver kunna allt på en gång.

Försvarar Jarod lite :D

Men vilka är era favorit speed-protein produkter då?

Är det bättre om jag tar lite Juice?

Inte för att jag behöver något försvar, men tack ändå..:cheers:

Det enda jag käkar efter träning är en stoor shaker med Fairings Complete II blandat med vatten. Det räcker eftersom jag åker hem å käkar lagad mat efter det.

Juice är bara bra efter träning om du blandar det med proteinpulver. Enbart juice gör ju ingen nytta i muskeluppbyggande syfte eftersom det i sig inte innehåller protein (som är musklernas byggstenar).

Mvh

King Grub
2003-03-26, 18:23
Har även hört att Keso skall inehålla högvärdigt protein.

Keso, grynost, kvarg och kesella är alla högvärdiga proteinkällor. Alla animaliska proteinkällor är förresten fullvärdiga. Fettmängden kan skilja en hel del dock, och fettkvalitén också.

Efter träningen använder jag mig av en vassleproteindrink. Märke eller sort spelar ingen roll i praktiken. Till det äter jag lösgodis, ca 80 gram. Snabbare och godare kolhydrater än i t ex banan. Många använder dextropur, druvsocker, som är ännu mycket snabbare, men jag tycker inte det behövs. Tacka vet jag skumbananer. 1 timme senare äter jag ett riktigt mål mat.

Jarod
2003-03-26, 18:28
King>> 80g skumbananer....blir inte den påsen jäääkligt stoor..:D

King Grub
2003-03-26, 18:29
Originally posted by Jarod
King>> 80g skumbananer....blir inte den påsen jäääkligt stoor..:D

Jajamensan! Det är därför jag väljer skumgodis, så man får valuta för pengarna! Gott som varar länge!

Vänskap
2003-03-26, 18:30
Jag äter russin och honung som snabba kollisar efter träning. Gott!

z_bumbi
2003-03-26, 20:10
Originally posted by Niclaaas
är det så stor skillnad när man tränat några år då? är det så stor skillnad öht? egentligen

Intressant frågeställning faktiskt, så stor skillnad tror jag inte det är men när man tränat några år så sliter man hårdare på kroppen och behöver antagligen sin gainer mera.
Det skadar inte att ta protien och snabba kolhydrater efter träningen som nybörjare men det finns så mycket annat som är minst lika viktigt som man kan fixa först.

Frågan är nog något för en annan tråd kanske..

shirunai
2003-03-26, 21:04
Nybörjare....bara pressa i sig 2bananer iaf sen supersnabbt protte spelar nog itne så stor roll om det r snabbt eller inte :)


bara dra 2bananer och en medelstor gädda efter passet :hbang: