handdator

Visa fullständig version : H&B Aktivitetsfaktor


Militären
2007-06-04, 12:29
De säger ju att 1.2 motsvarar en dag på kontoret, Vad tror ni då att köra en mindre lastbil till affärer för att leverera bakelser ligger på?
Jag kommer köra runt med en Delicato lastbil, ta upp beställningar och leverera varorna. Låter 1.3 som en rimlig siffra?
Vad anser ni?

Grattis till alla studenter föresten!:D

Crille666
2007-06-04, 15:16
1,3 kommer nog vara en lämplig siffra.

Ola Wallengren
2007-06-04, 17:01
Jag tror det är en låg siffra. 1,2 är i stort sett en dag spenderad i sängen.
Skulle gissa på i alla fall 1,4.

Rhino
2007-06-05, 08:32
Jag kommer köra runt med en Delicato lastbil, ta upp beställningar och leverera varorna. Låter 1.3 som en rimlig siffra?


Vad har du för längd, vikt och ålder?

machine gun
2007-06-05, 09:17
Folk verkar underskatta sin aktivitetesfaktor hela tiden. 1,4-1,5 är snarare kontorsjobb. Du kommer väl bära en del lådor och liknande också kanske? Jag skulle spontant gissa på 1,5-1,6.

Rhino
2007-06-05, 09:49
Folk verkar underskatta sin aktivitetesfaktor hela tiden. 1,4-1,5 är snarare kontorsjobb. Du kommer väl bära en del lådor och liknande också kanske? Jag skulle spontant gissa på 1,5-1,6.

Jag tror också det hamnar i de trakterna. Kollar man på caloriesperhour finns några aktiviteter som skulle kunna passa in:

Driving - light vehicle (e.g., car, pick-up)
Driving - heavy vehicle (e.g., semi, bus)

och tar man de kalorivärden som den sidan ger och räknar enligt dessa teorier (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275) så ger dessa aktiviteter under åtta timmar följande ökning i aktivitetsfaktor (nu körda på min längd och vikt):

Driving - light vehicle: + 0,4
Driving - heavy vehicle: + 0,7

Militären
2007-06-05, 17:13
Oj, så pass? Var första dagen på jobbet idag, Åkte dock bara med men det blev en del hoppande in ocuh ur lastbilen, bärande av lådor etc etc, mer än förväntat. En sallad till lunch var på tok för lite eftersom jag var väldigt sleten när jag kom hem på kvällen.

Rhino:
Jag är:
173cm
21år
64kg

Vad tror du om en dag utan träning där? 2100kcal? Då tänker jag att jag att jag stiger up och käkar frukost, kör till jobbet, jobbar 8 timmar, kör hem lagar mat och små pysslar här hemma(diskar och liknande).

Eddie Vedder
2007-06-05, 19:45
Rhino:
Jag är:
173cm
21år
64kg

Vad tror du om en dag utan träning där? 2100kcal? Då tänker jag att jag att jag stiger up och käkar frukost, kör till jobbet, jobbar 8 timmar, kör hem lagar mat och små pysslar här hemma(diskar och liknande).

Du är ett år äldre än mej, vi är lika långa och väger lika mycket.:) Sen vem som är mest vältränad o.s.v. vet jag ju inte men det spelar ju inte nån roll egentligen.

Under en mycket inaktiv dag, framför datorn typ med en dusch, lite matlagning och lite disk som aktivitet brukar jag ligga på runt 2200kcal skulle jag tro. Jag har varken gått upp eller ner på länge men det är fortfarande svårt att avgöra hur mycket jag behöver på en träningsfri dag då dom flesta dagarna innehåller träning. Dessutom hamnar jag nästan alltid på underskott under träningsdagar vilket kompenseras med ordentligt med mat på vilodagarna.

Lite jojoätning så det är svårt att säga som sagt, men runt 2400-2500kcal på en dag då du jobbar är nog långt ifrån otänkbart. :)

Militären
2007-06-06, 07:20
Du är ett år äldre än mej, vi är lika långa och väger lika mycket.:) Sen vem som är mest vältränad o.s.v. vet jag ju inte men det spelar ju inte nån roll egentligen.

Under en mycket inaktiv dag, framför datorn typ med en dusch, lite matlagning och lite disk som aktivitet brukar jag ligga på runt 2200kcal skulle jag tro. Jag har varken gått upp eller ner på länge men det är fortfarande svårt att avgöra hur mycket jag behöver på en träningsfri dag då dom flesta dagarna innehåller träning. Dessutom hamnar jag nästan alltid på underskott under träningsdagar vilket kompenseras med ordentligt med mat på vilodagarna.

Lite jojoätning så det är svårt att säga som sagt, men runt 2400-2500kcal på en dag då du jobbar är nog långt ifrån otänkbart. :)

Tack Eddie, Bra att ha något att utgå ifrån :) Jag är inte speciellt vältränad, alltså mycket muskler, min passion är löpning.
Din sista mening hänger jag dock inte med på, 2400-2500kcal en dag är alltså för mycket?

Eddie Vedder
2007-06-06, 07:38
Din sista mening hänger jag dock inte med på, 2400-2500kcal en dag är alltså för mycket?

Nej det är det jag gissar att du kan ligga på utan att gå upp under dom arbetsdagarna ndu nämner.

Militären
2007-06-06, 07:49
Okej, tack så mycket, då har jag ett gott riktmärke :)