handdator

Visa fullständig version : Någon som har lite tips till en som börjat med löpning?


Angel
2007-06-04, 12:14
Jag har börjat springa, eller vill iallfall. Jag brukade springa mycket i mina yngre dar men sedan dess har jag mest sprungit efter killar och sånt där.
Men sen sprang jag Vårruset för någon månad sedan, eller sprang-gick-sprang-funderade på att dö-sprang. Skitkul ändå! Fast efteråt kunde jag inte stödja på ena foten, haltade fram. Överansträngd sa sjukgymnasten och ordinerade vila av den. Nu har det onda gått över jag har sprungit 2gånger sedan dess. Jag har urusel kondition till och börja med. Och så får jag grymt ont i underbenen på framsidan,(skenbenet,tibia?) både när jag springer och så ömmar det efteråt. Vad beror det på?

Nu behöver jag lite tips, hur ska man börja? Vad för sträckor? Vad för tidsmål på dom? Ska man ta ut sig helt eller gå när man inte orkar? Vad kan man göra för typiska nybörjarfel? Skor? (springer i arobics/walkingskor idag). Hur håller man motivationen uppe att fortsätta när man endast får ont hela tiden? Hur ska man andas? Vad ska man strecha? Ja allt.

Alla tips och råd välkommnas.

Susanne

L-Sami
2007-06-04, 12:30
Nu behöver jag lite tips, hur ska man börja? Vad för sträckor? Vad för tidsmål på dom? Ska man ta ut sig helt eller gå när man inte orkar? Vad kan man göra för typiska nybörjarfel? Skor? (springer i arobics/walkingskor idag). Hur håller man motivationen uppe att fortsätta när man endast får ont hela tiden? Hur ska man andas? Vad ska man strecha? Ja allt.

Alla tips och råd välkommnas.

Susanne

Börja lugnt ca 10min 3 gånger i veckan, sen ökar du tiden efter varje vecka med 5min. Det är inte så smart att ta ut sig direkt i början, det är då lätthänt att man tappar suget eller skada sig. Vanliga löparskor borde funka. Djupa andetag är bäst och stretcha efteråt, vader, baksida och framsida lår, rumpa, skenben, ljumskar framför allt.

Hockeyplayer
2007-06-04, 12:52
Köp ett par löparskor, gärna i nån butik som kollar hur dina fötter ser ut o vilket löpsteg du har.. Bäst investering så!

erkki
2007-06-04, 13:06
Kanske denna kan vara till hjälp:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall
Lycka till med löpningen!

Mson
2007-06-04, 13:10
Viktig stretchövning om man känner av tibialis anterior.
http://www.exrx.net/StretchImages/TibialisAnterior/KneelingShin.jpg

machine gun
2007-06-04, 13:11
Det finns lite tips i den här tråden också: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95616

champion
2007-06-04, 13:34
Skulle gissa på att det är benhinnan du känner av när du har sprungit och dunkar på. Känner du nått när du går snabbt(kallas det för lunka??) i benet?
Köp ett par riktiga skor och inga från ICA och köp en riktig sula. Innan du börjar springa med nya skor så kan du gå med dom några gånger innan så dom blir mjuka.
Varför du får ont i benet när du springer? pga dåliga skor, dålig mark(asfalt) eller så har du inflammation. Kan också vara att du är svag där och måste träna upp muskeln.

Sätt ett mål framför dig tex 4km eller en viss tid du ska springa på tex 30min. Så ökar du takten lite för varje gång. Spring med någon som peppar dig.
Spring inte på asfalt och inte för mjukt underlag. Barfota på gräs om du kan det, det är bra för fötterna har ja hört.

Jag andas genom mun å näsa samtidigt.

Hoppas det där duger.

Lexidos
2007-06-04, 14:25
Bra skor är viktigt, gå till en sko speciallist o kolla saker som tex löpsteget. Sen köper du ett par skor som är anpassade för underlaget osv.
Om man inte är van vid att springa mycket så känns det i benen en del i början, stretcha är bra men man vänjer sig även rätt snabbt.

Sen är ju ditt mål viktigt oxå, ska du springa långdistans eller intervall?
När jag började så sprang jag 3ggr i veckan o försökte springa lite längre för varje gång. Ett bra knep är tex att använda telefonstolpar. Nästa gång du springer så tänker du: "Jag ska springa förbi en extra stolpe" eller något liknande. Så håller du bara på så ett tag.
Lär dig din andning oxå. Springa med mp3 spelare är grymt skönt oxå.

Noodles
2007-06-04, 15:56
Många bra tips redan. Om du är så pass ovan tycker jag inte att du ska springa mer än 3 pass i veckan nu. Prova att gå och spring om vartannat. Jag skulle inte rekommendera dig att köra tills du blir totalt slut pga skaderisken. I ditt fall kommer du ändå få stora konditionsförbättringar bara du får en kontinuitet i löpningen. Se också till att ha ett par bra skor.

Intervaller och liknande tycker jag inte du ska tänka på ännu. Om Vårruset gav en överansträngning skulle intervallträning vara en enkel biljett till skadebesvär.

Lexidos
2007-06-04, 16:04
Många bra tips redan. Om du är så pass ovan tycker jag inte att du ska springa mer än 3 pass i veckan nu. Prova att gå och spring om vartannat. Jag skulle inte rekommendera dig att köra tills du blir totalt slut pga skaderisken. I ditt fall kommer du ändå få stora konditionsförbättringar bara du får en kontinuitet i löpningen. Se också till att ha ett par bra skor.

Intervaller och liknande tycker jag inte du ska tänka på ännu. Om Vårruset gav en överansträngning skulle intervallträning vara en enkel biljett till skadebesvär.

Intervallträning bör man nog inte ge sig på om man inte är hyfsat van vid att springa långt först.

Angel
2007-06-04, 16:05
Jag behöver inte skämmas för ja går en stund när ja inte orkar springa mera då? ;) Nämen det låter bra, är en halvtimma en lagom stund att vara ute?

Angel
2007-06-04, 16:06
Viktig stretchövning om man känner av tibialis anterior.
http://www.exrx.net/StretchImages/TibialisAnterior/KneelingShin.jpg


Tack, !!

Lexidos
2007-06-04, 16:07
Jag behöver inte skämmas för ja går en stund när ja inte orkar springa mera då? ;) Nämen det låter bra, är en halvtimma en lagom stund att vara ute?

Jepp man kan springa väldigt långt på en halvtimme ;)

Angel
2007-06-04, 16:10
Jepp man kan springa väldigt långt på en halvtimme ;)


Jag kan springa 5km på 30min och inte en meter längre.
Jag borde börja skriva träningsjournal kanske så jag ser ifall det går framåt något med träningen.

Noodles
2007-06-04, 16:24
Intervallträning bör man nog inte ge sig på om man inte är hyfsat van vid att springa långt först.

Jag håller med. Det finns alltid tid för intervallträning senare och bättre att vänta tills man är riktigt van vid löpning.

Jag behöver inte skämmas för ja går en stund när ja inte orkar springa mera då? ;) Nämen det låter bra, är en halvtimma en lagom stund att vara ute?

Ja. En halvtimma låter lagom. Ta det lugnt i början så kommer det gå bra. Du behöver absolut inte skämmas om du går då och då.

Jax
2007-06-04, 16:44
Nu behöver jag lite tips, hur ska man börja? Vad för sträckor? Vad för tidsmål på dom? Ska man ta ut sig helt eller gå när man inte orkar? Vad kan man göra för typiska nybörjarfel? Skor? (springer i arobics/walkingskor idag). Hur håller man motivationen uppe att fortsätta när man endast får ont hela tiden? Hur ska man andas? Vad ska man strecha? Ja allt.
Hur du börjar:
Börja lungt, öka lite hela tiden. Fungerar bra att springa-gå-springa. Springa-och-vill-dö är bra på sitt sätt ibland, men inget du ska sträva efter på träning. Hitta gärna någon att träna med som har ungefär så bra kondition som dig. Gå och springa i 30-60 minuter och håll inte högre tempo än att ni kan prata (någorlunda) med varandra. Sen kan du köra en del pass lite kortare med högre tempo.

Får du ont hela tiden så är det svårt med motivationen. Börja lätt och öka sakta så ska du se att smärtan försvinner. Stretcha är tydligen bra påstår folk, men enormt tråkigt. Har du lust så stretcha de muskler du använt, lår, vader, ljumskar, rygg, mage, framsida underben.

Och så mitt favoritämne - skor:
Köp ett par riktiga löparskor, att springa i walkingskor och dylika är att be om skador. Mitt tips som helt opartisk (nåja) är att du åker upp till Intersport på A6 och ber om hjälp där. Finns det en smal herre med kort rött hår som heter Patrick där så hugg honom eller en tjej som heter Erica. I brist på dessa kunskapskällor brukar de andra på skoavdelningen ge utmärkt hjälp också. Var beredd på att få pröjsa 1000 kr eller lite mer för ett par bra skor.

Jag kan springa 5km på 30min och inte en meter längre.
Jag borde börja skriva träningsjournal kanske så jag ser ifall det går framåt något med träningen.
Inte längre än 5 km? Det tror du bara nu, vänta bara tills du är nere i träsket.

Angel
2007-06-04, 16:53
Jax: Missade helt att du bor i Jönköping ju!
Ush jag har verkligen inte råd att köpa nya skor nu. Har du tips på bra rundor?

Jax
2007-06-04, 17:02
Jax: Missade helt att du bor i Jönköping ju!
Ush jag har verkligen inte råd att köpa nya skor nu. Har du tips på bra rundor?
Jag springer runt oftast runt Munksjön. Smidigt men ganska långtråkigt efter åtskilliga pass. Som tur är så är det en bra runda.

Har du bil eller kan tänka dig att cykla till roligare rundor så finns: Hallby, Axamo, Öxnehaga och IKHP som har terrängspår av skiftande längt. Att springa i skogen på mindra vägar och stigar är bra mycket roligare. Vissa rundor kan vara ganska backiga, men det är inte negativt. Se det som naturlig intervallträning. Passa på att gå i uppförsbackarna om du inte orkar springa hela rundan.

Sen är det inte helt fel att springa längst Vättern om man tycker att asfalt är okej. Jag tycker dock att du ska undvika asfalt i början om du har börjat känna av smärta i benen redan. Särskilt om du mot bättre vetande fortsätter att springa i walkingskor.

Tolkia
2007-06-04, 21:43
Obs. ang. att det är dyrt med skor: Ett par löparskor kostar dryga tusenlappen (om man inte skall ha typ Asics värsta Rolls Royce-modeller). Gränsen för frikort på sjukan (där man till slut hamnar om man inte tar hand om fötter och underben, fråga mig) är 900 kr. Lägg till en burk Voltaren och du har dina skor ...

Angel
2007-06-05, 00:03
Ja, men jag har liksom inte en tusenlapp ens...:(

tjabon
2007-06-05, 00:46
Välkommen i löparträsket!!

kutar själv runt i trakten kors å tvärs 3-4 ggr/vecka.

Axamo är suveränt. Där har du en platt runda på 4.8km
med mycket "studs" i marken. Gör underverk för ömma ben.

Bra sajt: www.marathon.se

Ang. underbenet -Tibialis anterior- :
Om du precis börjat kuta och har ont, så gissar jag på
rejäl träningsvärk/överträning. Det är ju en relativt liten
muskel som får jobba mer än den är van vid. Brukar drabba
mej också om jag hållt upp med löpningen länge.

Lycka till!

machine gun
2007-06-05, 07:42
Om du inte har ordentliga skor så skulle jag faktiskt avråda från löpning. Raska promenader, cykling, simning, diverse konditionsmaskiner på gymmet är mer att rekommendera tills skofrågan är löst.

Noodles
2007-06-05, 09:04
Om du inte har ordentliga skor så skulle jag faktiskt avråda från löpning. Raska promenader, cykling, simning, diverse konditionsmaskiner på gymmet är mer att rekommendera tills skofrågan är löst.

Håller med. Tusen kronor är inte mycket i sammanhanget och det är bara en fråga om prioritering. Om det inte känns värt att lägga de pengarna på skor (och kanske avstå från någon annan konsumtion) är det bättre att satsa på andra motionsformer. Det finns alldeles för många exempel på folk som fått skador pga undermåliga skor.

Angel
2007-06-05, 09:27
Jag får kolla lite på skofrågan, men dom skor ja har hemma (är hos mina föräldrar nu och sprang i andra skor) är iallfall lite bättre, tror jag. Jag vill inte sluta springa nu när jag kommit igång. Cykla är tråkigt, prommenera har ja gjort i flera år, simma är dyrt osv osv. *gnällig*

Men nu blir det iallfall vila lite.

Jax
2007-06-05, 09:38
Om du inte har riktigt skor så se åtminstonde till att inte springa på asfalt eller hårda grusvägar. Springa på mjuka stigar och ge dig gärna av utanför stigarna också. Att springa i mjuk mossa är optimalt och fruktansvärt mycket skönare än att nöta kilometer efter kilometer på en asfaltsväg. Våga springa rakt ut i skogen och utforska lite.

LadyG
2007-06-05, 10:48
Hur du börjar:
Börja lungt, öka lite hela tiden. Fungerar bra att springa-gå-springa. Springa-och-vill-dö är bra på sitt sätt ibland, men inget du ska sträva efter på träning. Hitta gärna någon att träna med som har ungefär så bra kondition som dig. Gå och springa i 30-60 minuter och håll inte högre tempo än att ni kan prata (någorlunda) med varandra. Sen kan du köra en del pass lite kortare med högre tempo.

Får du ont hela tiden så är det svårt med motivationen. Börja lätt och öka sakta så ska du se att smärtan försvinner. Stretcha är tydligen bra påstår folk, men enormt tråkigt. Har du lust så stretcha de muskler du använt, lår, vader, ljumskar, rygg, mage, framsida underben.

Och så mitt favoritämne - skor:
Köp ett par riktiga löparskor, att springa i walkingskor och dylika är att be om skador. Mitt tips som helt opartisk (nåja) är att du åker upp till Intersport på A6 och ber om hjälp där. Finns det en smal herre med kort rött hår som heter Patrick där så hugg honom eller en tjej som heter Erica. I brist på dessa kunskapskällor brukar de andra på skoavdelningen ge utmärkt hjälp också. Var beredd på att få pröjsa 1000 kr eller lite mer för ett par bra skor.


Inte längre än 5 km? Det tror du bara nu, vänta bara tills du är nere i träsket.

+1

Mycket bra tips där. Vill bara tillägga att när det är dags för ökning (när sträckan känns för enkel) så ökar man antingen farten eller sträckan, inte båda.

Angel
2007-06-05, 11:33
Jaha, nu har ja blivit lovad skor av min fader. Vad ska man satsa på ungefär? Vad är viktigt? Bra affärer i GBG? löplabbet? alla tips mottages!!!

LadyG
2007-06-05, 11:50
Jaha, nu har ja blivit lovad skor av min fader. Vad ska man satsa på ungefär? Vad är viktigt? Bra affärer i GBG? löplabbet? alla tips mottages!!!

Löplabbet har jag bara positiva erfarenheter av om du vill ha ett par skor.

Noodles
2007-06-05, 15:28
Jaha, nu har ja blivit lovad skor av min fader. Vad ska man satsa på ungefär? Vad är viktigt? Bra affärer i GBG? löplabbet? alla tips mottages!!!

Löplabbet är generellt sett bra. Tyvärr kan jag inte säga det samma om butiken i Göteborg. Jag har inte gillat bemötandet där och jag är dessutom tveksam till de skor de gav mig. Löplabbet i andra städer har jag bara goda erfarenheter av. I Göteborg har du annars Löp & Sko-kliniken. De är riktigt bra. Deras butik ligger nära Järntorget, kolla deras hemsida. Priset är inte högre än någon annanstans.

Jax
2007-06-05, 16:35
Svårt att säga vad du ska satsa på utan att veta mer om dina fötter. Gå in till en affär som kan göra löpanalyser genom att filma när du springer på band. Säg vad du ska använda skon till och berätta om du har haft ont någonstans när du börjat springa. Det du har känt i framsidan är antagligen bara att du är ovan och musklerna gnäller lite i början, men det skadar inte att nämna.

Efter analys bör försäljaren ta fram 2-3 skor av olika märken. Gör han inte det utan bara tar fram en sko så ber du att få prova motsvarande sko i andra märken också. Välj den sko som sitter skönast. Prova alltid båda skorna och knyt precis som när du ska ut och springa, inte bara sätta ner fötterna. Gå en liten bit i affären och känn så att det sitter bra. Köp inte för små, du ska ha lite kvar framme vid tån. 10-13 mm borde skon vara större än foten. Stå först med fyll tyngd på foten och tryck framme vid tån, borde vara ca 5-6 mm kvar. Ställ dig på tå och tryck igen, borde vara 1-3 mm kvar. Kontrollera så att skon inte glappar i hälen. Sitter den bara lite löst i hälen men annars perfekt, prova att knyta skon som på bilden längst ner på den här sidan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85956&page=5&highlight=knyta+skor

Angel
2007-06-05, 23:39
Okej det där va tips som hette duga, nu ger du mig superångest att jag skall köpa fel skor ju.

Mccartney
2007-06-06, 16:56
Som gammal friidrottare är mitt första tips att köp ordentliga jogginskor.

Löplabbet är dem bästa. Det troliga är att du har benhinneinflamation..och då gäller vila.

Underlag så är det alltid bra att springa på mjukt underlag. Men med bra skor så klarar man av asfalt också. Hade jag varit dig had jag börjat med kortare sträckor så som 2000m till 3000m och till och med 1500m ibland.

Andas....inte hyperventilera. Utan försök håll andning normal. Slappna av i axlar och nacke. Värma upp är alltid bra och att tänja innan du börja springa speciellt vaderna så dem är varma. Glöm inte att tänja framsida o baksida lår efter löppasset samt vaderna.

machine gun
2007-06-06, 20:00
Löplabbet är dem bästa. Det troliga är att du har benhinneinflamation..och då gäller vila.

Det tror inte jag. Det tar längre tid att utveckla än några få pass och är dessutom ovanligare än folk verkar tro. Så fort nån får det minsta ont varsomhelst nedanför knäna så är det genast benhinneinflammation.

Dra med fingret längs benkanten, gör det ont som satan? (tänk riktigt ömmande blåmärke). Då finns risken att det är benhinneinflammation. Gör det inte ont? Troligtvis muskulära problem.

Jax
2007-06-06, 20:07
Håller med machine gun. Tror inte att en inflammation hinner komma så snabbt. Antar att det beror på att musklen inte är van. Överansträngning är antagligen inte rätt ord att använda heller för det förutsätter att du utsatt musklen för lång träning.

Tycker att man lätt känner av muskelvärk i framsidan av underbenet när man åker skridskor för första gången på länge. Som gammal hockylirare vill man trycka på, men efter en 30-40 minuter värker det så in i norden. Ger med sig efter 2-3 gånger. Borde kunna vara samma sak vid löpning.

Eddie Vedder
2007-06-06, 20:24
Dra med fingret längs benkanten, gör det ont som satan? (tänk riktigt ömmande blåmärke). Då finns risken att det är benhinneinflammation. Gör det inte ont? Troligtvis muskulära problem.

Mycket bra tips machine gun, tack för det!:thumbup:

Just så brukar jag faktiskt göra men utan att veta att det är en bra indikator på om det är muskulärt eller ej. Det är alltid bra att veta såna här smådetaljer.:)

grisbil3n
2007-06-06, 20:50
Bit ihop och acceptera att en god andel av passen kommer vara rätt kassa, så var det iaf för mig. Men det vänder ju så småningom.

Angel
2007-06-09, 16:59
Helvetes jävla skit!. Det gör ***-ont när jag drar längst benet, eller ömmar rejält iallafall. Är det benhinneinflammation då?

Hur behandlar ja förrutom vila, som ja måste tvinga mig själv till. Har kört lite med Eeze spray några dagar nu med...

Fettecke
2007-06-09, 17:11
LKåter som inflamation, har haft det själv och vet att det suger getp*ng att ha det =(

det som räddade min avslutade löparkarriär var nya pjukkor och vila.
löp inte på asfalt i början om du är ovan...