handdator

Visa fullständig version : Vilovecka/Vilodagar Hur ofta?


StarkeMats
2007-06-04, 12:01
Hur ofta rekommenderas?
Jag har tränat 6-7 dagar i veckan ett tag nu, 2 månader kanske.. för 1 månad sen hade jag en lite vilovecka.. 3 dagar tror jag. Hur ofta bör man vila för ja tycker det är enormt kul att träna för tillfälligt och jag känner mig fortfarande starke-mats :)

Rahf
2007-06-04, 12:05
Så mycket så att du känner dig fräsch och motiverad att träna. 6-7 dagar i veckan tung träning skulle min kropp aldrig någonsin palla för övrigt.

Officer
2007-06-04, 12:06
Du måste inte vila om du känner att du är utvilad inför passen och stark, samt att du ökar resultatmässigt.

Jag rekommenderar dock att man tvingar sig att vila, även om det inte är en hel vecka, var 3'e månad ungefär. Det är bättre att vila lite för tidigt än för sent som jag har råkat ut för flera gånger.
Det är dock mycket individuellt. Hursomhelst så förlorar du ingen muskelmassa på att vila en vecka var 12'e vecka. Det kommer nog att göra dig endast gott på flera sätt.

L-Sami
2007-06-04, 12:36
Du vilar när du känner för att vila. Lyssna på kroppen.

pragmatist
2007-06-04, 13:11
Jag brukar ta det lite lugnare med 6-7 veckors mellanrum. Kör bara konditionsträning, boxning, golf etc i en vecka. Jag tror det är väldigt bra för att undvika skador på längre sikt, och man förlorar inte heller något på det resultatmässigt. Snarare tvärtom.

champion
2007-06-04, 13:19
Jag vilar bara när jag blir förkyld annars inte. Man får känna efter om man behöver vila eller inte.

thatkrillesshow
2007-06-29, 18:00
Så länge det känns bra att träna mkt, så e det ju bara att köra på! Jag vilar 1-2 dagar i veckan (jobbar lite i trädgården o sånt då), men skulle lätt kunna vila mindre. Jag känner mig piggare när jag får träna så mkt som möjligt, vilar jag mer så känner jag att jag blir degig och slö...