handdator

Visa fullständig version : Apelsiner bättre än tillskott


King Grub
2007-06-04, 10:06
Apelsiner är som bekant rika på C-vitamin. Nu visar en studie som presenteras i tidskriften British Journal of Nutrition och refereras i News @ Nature att C-vitamin har en bättre skyddande antioxiderande effekt om det intas i form av frukt såsom apelsin än om det tas som ett rent vitamin C-tillskott. Det är forskare från Italien som låtit individer dricka antingen apelsinjuice, C-vitaminberikat vatten eller vanligt sockervatten. Efter 3 respektive 24 timmar togs blodprov som, föga förvånande, visade att plasmanivån av vitamin C steg såväl i gruppen som druckit apelsinjuice som i gruppen som druckit C-vitamintillskott men inte i gruppen som druckit sockervatten.

Det insamlade blodet utsattes sedan för väteperoxid, som skadar DNA genom oxidering. Det visade sig att skadan blev betydligt mindre i det blod som tagits från individer som druckit juice än i blodet hos dem som druckit C-vitamintillskott. Författarna spekulerar över att det kan finnas något annat i apelsiner som interagerar med C-vitamin och som ger den antioxiderande effekten och att det således inte är bara C-vitamin som skyddar mot oxidativa skador.

Rönen är dock omdebatterade. En tidigare studie, då med C-vitamintillskott i högre dos, visade att tillskottet kan ha en skyddande effekt mot oxidativa skador på arvsmassan.

Läkartidningen nr 22 2007 volym 104 sid 1682.

Br J Nutr. 2007;97:639-43.

http://i8.tinypic.com/5xeb6lu.jpg

Exhale_
2007-06-04, 13:08
Läckert, apelsiner är bland det godaste! *popcorn*

Alfred Nobel
2007-06-04, 13:23
Fan vad ballt att jag gick över från brustablett till ihackade apelsiner i min gröt till frukost när jag startade min deff. Nu finns det t.o.m. en anledning till varför jag gjorde de :D

Hwoarang
2007-06-04, 14:57
Är man "optimal" går man ut i skogen och käkar gran eller tallbarr. 90% mer C vitamin/100g än i apelsin tror jag det var. :hbang:

MateFeedKillRepeat
2007-06-04, 16:12
haha optimal och optimal...vet du hur jävla mycket 100g barr är? ;)

Motorbreath
2007-06-04, 16:21
Är man "optimal" går man ut i skogen och käkar gran eller tallbarr. 90% mer C vitamin/100g än i apelsin tror jag det var. :hbang:

Går väl att göra te på barr oxå har jag för mig.

vesterberg
2007-06-04, 16:25
haha optimal och optimal...vet du hur jävla mycket 100g barr är? ;)jag gissar vilt på 100gram.
;)

Hwoarang
2007-06-04, 16:58
Aldrig testat väga mina barr iofs. Blev sugen när jag skrev inlägget så nu sitter jag här med en kopp tall-te :cool: och jag känner mig jävligt optimal iallafall hehe
Ska strö lite barr på havregröten efter träningen ikväll, allt för att vara optimal :D

fluffy_ferret
2007-06-04, 17:22
Inte behöver man massa C-vitamin. Det är ett påhitt av den moderna läkarvetenskapen.

machine gun
2007-06-04, 17:24
Inte behöver man massa C-vitamin. Det är ett påhitt av den moderna läkarvetenskapen.

75 mg/dag är fullt tillräckligt för att slippa bristsymtom iaf. Men det är klart, äter man bara kött och fett lär ju även det vara svårt att skrapa ihop.

Nilsjohan
2007-06-04, 17:28
Synd bara att apelsin inte är någon frukt som håller samma kvalité i affärerna året om (juice håller för det mesta samma standard)

fluffy_ferret
2007-06-04, 17:30
75 mg/dag är fullt tillräckligt för att slippa bristsymtom iaf. Men det är klart, äter man bara kött och fett lär ju även det vara svårt att skrapa ihop.

Man klarar sig bra bara på kött och fett som inte innehåller c-vitamin (kanske mikroskopiska mängder? dunno). Det är bevisat flera gånger om både av vetenskapen och praktiska erfarenheter.

machine gun
2007-06-04, 17:38
Man klarar sig bra bara på kött och fett som inte innehåller c-vitamin (kanske mikroskopiska mängder? dunno). Det är bevisat flera gånger om både av vetenskapen och praktiska erfarenheter.

Skörbjugg, någon?

fluffy_ferret
2007-06-04, 17:38
Skörbjugg, någon?

Nej, det får man inte.

King Grub
2007-06-04, 17:40
Gränsen för att förhindra skörbjugg går vid 10 mg per dag.

Till skillnad från dom flesta däggdjur kan vitamin C inte syntetiseras hos människan, utan måste tillföras via kosten. Den som säger att man klarar sig på spår av vitamin C yrar.

machine gun
2007-06-04, 17:41
Nej, det får man inte.

Kan inte det bero på att många kolhydratmotståndare ändå äter en del bär och vissa grönsaker och på så sätt får i sig tillräckligt med askorbinsyra för att täcka behovet? Det fysiologiska behovet av askorbinsyra är väldigt väl vetenskapligt dokumenterat.

fluffy_ferret
2007-06-04, 17:44
Kan inte det bero på att många kolhydratmotståndare ändå äter en del bär och vissa grönsaker och på så sätt får i sig tillräckligt med askorbinsyra för att täcka behovet? Det fysiologiska behovet av askorbinsyra är väldigt väl vetenskapligt dokumenterat.

Det finns en mycket väl dokumenterad och kontrollerad studie med Vilhjalmur Stefansson där han gick på en kött och fett diet under en lång tid och aldrig visade några tecken på skörbjugg. Minns jag rätt så påpekade han att det är viktigt att man äter en viss del av födan otillagad eller bara lite tillagad.

formula4shape
2007-06-04, 17:45
Inte behöver man massa C-vitamin. Det är ett påhitt av den moderna läkarvetenskapen.

Man går inte och dör men större mängder ger en skyddande effekt mot oxidationer i bland annat blodkärl.

fluffy_ferret
2007-06-04, 17:46
Man går inte och dör men större mängder ger en skyddande effekt mot oxidationer i bland annat blodkärl.

Jo, oxidation som orsakas av växtfetterna. Äter man massa äckliga växtfetter så kan äta lite C-vitamin också, tycker jag.

Sverker
2007-06-04, 17:56
Det finns en mycket väl dokumenterad och kontrollerad studie med Vilhjalmur Stefansson där han gick på en kött och fett diet under en lång tid och aldrig visade några tecken på skörbjugg. Minns jag rätt så påpekade han att det är viktigt att man äter en viss del av födan otillagad eller bara lite tillagad.

Tittar man noga så skrev jag detta redan 2004;)
Finns ett historiskt exempel på en brittisk garnison som var belägrad ner i Indien på 1800-talet i något befrielsekrig.

Belägringen var lång och soldaterna fick leva på ris. Officerarna åt helt enkelt upp de få hästarna som fanns allt eftersom.
Alla soldaterna fick skörbjugg men officerarna klarade sig eftersom kött innehåller 1 ellar kanske 2 mg C-vitamin per 100 g. De fick alltså precis så mycket att de klarade sig från skörbjugg ;) .

Nilsjohan
2007-06-04, 17:56
Enligt livsmedelsverkets Svenska näringsrekommendationer så rekomenderar de 75 milligram c-vitamin per dag (85 milligram till gravida och 100 milligram till ammande)

paddanboy
2007-06-05, 19:53
C-vitaminberikat vatten? Samma mängd C-vitamin som i apelsinerna?

Saken är väl att C-vitaminkomplex innehåller kanske tiotals ggr mer C-vitamin än en eller flera apelsiner så även om inte större delen upptas så tordes det ge mer C-vitamin än en eller flera apelsiner...

Det är givet, denna studier har troligtvis berikat vatten med samma mängd C-vitamin för att visa på dessa "förbluffande" resultat.

King Grub
2007-06-05, 20:03
Klart man måste göra jämförelsen mellan lika stora intag.

Zakath
2007-06-05, 20:04
Att vitaminer och antioxidanter från naturliga källor är överlägsna känns inte som en nyhet.

Men tack för studien Grub. :)

paddanboy
2007-06-05, 21:44
Klart man måste göra jämförelsen mellan lika stora intag.

Jo visst. Men de har ju troligen gjort denna studie för att visa på kosttillskottens oduglighet medvetet.

1000 mg/tablett per C-vitamin komplex.
60 mg/100 gram per apelsin.


Att dricka ett C-vitamin berikat vatten emot en apelsin, klart att det tas upp bättre med en apelsin då C-vitaminen troligen absoberas och utsöndras saktare med annan "mat"(apelsinkött m.m) jämfört med en vattenlösning.

Eddie Vedder
2007-06-05, 22:05
1000 mg/tablett per C-vitamin komplex.
60 mg/100 gram per apelsin.

Här kan man ju fråga sig hur mycket man tjänar på ett tillskott med 1000mg C-vitamin dock.

Det är ju långt över RDI och ett C-vitaminöverskott kissas ju ut i vilket fall. Med andra ord kan man ifrågasätta värdet av ett tillskott även om det ger betydligt högre kvantiteter av ett näringsämne. Då kan nog den antioxidativa fördelen med mindre mängd C-vitamin kanske ändå "vinna" i längden. Jag påstår varken ditt eller datt men försöker bara vrida och vända lite på frågeställningen.

Det känns lite som en diskussion om kvantitet (tillskott) kontra kvalitet (apelsin) i det här fallet.

machine gun
2007-06-07, 14:41
Övre gränsen för dagligt intag är satt till 1000 mg vitamin C, dvs äter man en sån där brustablett kan man ju knappt titta på en paprika under resten av dan. Vitamin C blir prooxidativt vid höga intag. Mer är inte alltid bättre.

King Grub
2007-06-07, 14:48
Både plasma och vävnad uppnår fullständig mättnad vid ett intag av 400 mg per dag.

edvin
2007-06-07, 15:17
Att vitaminer och antioxidanter från naturliga källor är överlägsna känns inte som en nyhet.

Men tack för studien Grub. :)

Förvisso, men med tanke på den besprutning som görs på frukt och grönsaker brukar jag fundera på vad som är nyttigast. Det finns ju dom som hävdar att gifterna som används vid besprutning är värre.

Själv har jag inte undersökt frågan, men helt orimligt verkar det ju inte. Har inte heller satt mig in hur vitamin-c kan finnas i tablettform men enligt resultatet av denna studie så verkar man kunna framställa vitaminen på syntetisk väg.

Zakath
2007-06-07, 20:05
Förvisso, men med tanke på den besprutning som görs på frukt och grönsaker brukar jag fundera på vad som är nyttigast. Det finns ju dom som hävdar att gifterna som används vid besprutning är värre.

Själv har jag inte undersökt frågan, men helt orimligt verkar det ju inte. Har inte heller satt mig in hur vitamin-c kan finnas i tablettform men enligt resultatet av denna studie så verkar man kunna framställa vitaminen på syntetisk väg.

Lite källor ang. de mängder gift vi får i oss enligt dig skulle vara uppskattat.

Nitrometan
2007-06-07, 20:55
Övre gränsen för dagligt intag är satt till 1000 mg vitamin C, dvs äter man en sån där brustablett kan man ju knappt titta på en paprika under resten av dan. Vitamin C blir prooxidativt vid höga intag. Mer är inte alltid bättre.
Linus Pauling gjorde en hel del experiment med riktigt höga doser. Jag vet inte om de märkte några andra negativa effekter än diarré (vilken försvann när de sänkte doserna).

Nilsjohan
2007-06-07, 22:41
Vid massiva doser av c-vitamin finns eventuellt risk för kristallutfällning i urin.

Toxicitet: Låg akut toxicitet. 8 g dagligen i 8 dagar till vuxen gav hematuri. 45 g i.v. gav dock allvarlig intoxikation (akut oxalatnefropati).
Symtom: Illamående, kräkningar, diarré. Vid massiva doser ev risk för kristallutfällning i urinvägarna, hematuri, njursten, ev njursvikt.
Behandling: Om befogat ventrikeltömning, kol. Antacida. Sörj för god diures. Symtomatisk terapi.

Sverker
2007-06-08, 06:00
edvin !

Oftast sker besprutning mot mögelangrepp. Bekämpningsmedeln sitter i vaxskiktet på ytan av frukten.


Alltså: Är du osäker ! Ät frukt som man skalar som t e x apelsiner:thumbup:

Sheogorath
2007-06-08, 06:09
75 mg/dag är fullt tillräckligt för att slippa bristsymtom iaf. Men det är klart, äter man bara kött och fett lär ju även det vara svårt att skrapa ihop.

:laugh:

( :thumbup: )

Sheogorath
2007-06-08, 06:11
C-vitaminberikat vatten? Samma mängd C-vitamin som i apelsinerna?

Saken är väl att C-vitaminkomplex innehåller kanske tiotals ggr mer C-vitamin än en eller flera apelsiner så även om inte större delen upptas så tordes det ge mer C-vitamin än en eller flera apelsiner...

Det är givet, denna studier har troligtvis berikat vatten med samma mängd C-vitamin för att visa på dessa "förbluffande" resultat.

På mina brus står det att en tablett (1000 mg) är 1667% av RDI.