handdator

Visa fullständig version : Angående Sömn


mellankrigarn
2007-06-04, 01:07
Vet inte i vilken avdelning man skulle ställa frågan men hoppas detta var rätt.

Vilket är bäst av följande exempel:

1. Sova ca 8-10h i sträck. (typ kl 22.00-06.00)

2. Dela upp sömnen på 2 perioder tex 5-7h (tex 00.00-06.00)
3-5h (tex 15.00-18.00)

När jag tränade som mest (när jag var 17år gammal) så var jag tvungen att sova som i exempel 2 fast typ 11-12h (tex 00.30-06.30, 17.00-22.00)

Det jag igentligen bryr mig om är om det är skadligt att sova som i exempel 2, alt 2 om det är hämmande för tex muskeluppbyggnad osv.

En extra fråga :D finns det något samband mellan kondition och antal h sömn man behöver för att bli fult utvilad? för det är en sak som jag har märkt att ju sämre kondition jag har desto mer behöver jag sova.

HMG
2007-06-04, 01:23
Jag kan börja med att säga att jag nog inte kan ge dig några klara svar på någon av dina funderingar men lägga till lite tankar då jag själv anser mig ha bra kondition (springer milen på 42min trots att jag anser mig som ganska "stor å grov" och är ändå inte slut efter samt har hög återupphämtningsförmåga när man springer hiit tex) ändå så kan jag dra på mig långa sömnpass emellanåt ( sover väldigt oregelbundet) samt att jag haft samma problem med att vara tvungen att sova 2ggr/dygn när jag tränade som mest i form av 1-2 timmar sömn efter ett träningspass, jag tror de kan bero på att man tagit ut sig så pass mycket helt enkelt och att om man vänjer kroppen att sova 8h/dygn så börjar man göra det tillslut.

inga svar men lite funderingar iaf

mellankrigarn
2007-06-04, 12:58
Nä men märkte att om jag blev skadad/ hade en viloperiod så sjönk mitt sömnbehov avsevärt jämfört med när jag har normal kondition. tex bra kondition och tränade = 10-12h sömn, bra kondition och inte tränat på tex 4dagar =5-6h för att bli helt utvilad, dålig kondition och inte tränat = 7-9h för att bli utvilad.