handdator

Visa fullständig version : Crunches och ländryggssmärta


JohnRick
2007-06-03, 19:49
Lite löst:


Kör främst crunches för magen, men undrar egentligen hur "säkra" de egentligen är? Ländryggen ligger ju alltid pall mot mattan, då man flexar och går upp max två decimeter och kontraherar. Det kräver ju givetvis att man rundar ryggen, men själva ländryggen ska i sig aldrig rundas om flexion sker strax under revbenen?

Mitt problem är då "reverse crunches", där jag ligger ner och drar upp knäna mot magen. Då bäckenet ska resas från underlaget för att få en kontraktion är det desto svårare att inte runda ländryggen. Är det en övning man borde undvika? Eller ej? Jämför det gärna med faran att låta röva glida upp när man går långt ner i benpress.

Åse Columbus
2007-06-06, 15:26
du kan inte jämföra benpress o omvända crunches.....

i den senare övning så ska ländryggen rundas o aktiveras....annars blir det ingen övning...den är klart tyngre än vanliga crunches.

och se till att du inte anvä nder ryggen att trycka på...utan att du verkligen känner att det är magmusklerna som jobbar.....

JohnRick
2007-06-06, 15:56
du kan inte jämföra benpress o omvända crunches.....

i den senare övning så ska ländryggen rundas o aktiveras....annars blir det ingen övning...den är klart tyngre än vanliga crunches.

och se till att du inte anvä nder ryggen att trycka på...utan att du verkligen känner att det är magmusklerna som jobbar.....

Det är iofs sant. Men frågan kvarstår hur säkra vanliga crunches faktiskt är, om jag nu ska hålla mig till det. Det krävs ju att sternum och bäcken närmar sig en smula för att få en kontraktion. Av den anledningen är sit-ups inte tillnärmelsevis lika effektiva då dessa främst kopplar in höftböjaren och där magmuskulaturen främst fungerar som stabilisator. Jag kör således helst crunches, men om det av ngn anledning skulle vara en förhöjd skaderisk ngnstans i crunchutförandet (ländryggen), trots att man kör enligt konstens alla regler med ländryggen limmad mot golvet och 90grader i både höft och knäled, är jag inte oäven att hemfalla åt vanliga sit-ups om det skulle vara så att skaderisken är minimal där. Folk har oftast den uppfattningen att den övning som aktiverar målmuskeln mest också är bäst, men många ggr följer också fler nackdelar. Kommentar?

Åse Columbus
2007-06-06, 16:19
ser inga skaderisker med crunches....alls....om man inte har diskbråck eller fel i kotorna.

JohnRick
2007-06-06, 16:44
ser inga skaderisker med crunches....alls....om man inte har diskbråck eller fel i kotorna.

Nej, det är väl om det är så. Vid en crunch gäller ju att flexa ryggraden. Men varför har vissa ländryggsproblem till följd av att ha gjort just crunches och situps?

Åse Columbus
2007-06-06, 18:13
situps är nog boven i dramat där......om man inte har skeletala problem

Rahf
2007-06-06, 18:27
Eller en imbalans mellan bålmusklerna.

JohnRick
2007-06-06, 19:48
situps är nog boven i dramat där......om man inte har skeletala problem

Jo, det kan ju stämma...om det sker en ländryggsresning och samtidigt crunch. Den ska ju ligga an som sagt. Men hur utför du själv dina? Var väljer du att böja i höft- resp. knäled när du gör en regelrätt crunch? Dvs, lägger du fötterna på en stol? Väljer du 45 graders? Såg ngn undersökning om att "bicycle crunches" är mest effektiva, men är de då också mest säkra? För det är det jag prioriterar.

Åse Columbus
2007-06-13, 15:11
ja har alltid länden i golvet vid crunches.....vet inget annat sätt att göra det på....

mina ben har ja vilande ovanför kroppen svagt böjda.....