handdator

Visa fullständig version : protenindrink innan läggdags


ray-ray
2007-06-02, 22:51
hejsan, man har ju läst att protein innan läggdags hjälper till att förbränna fett medan kolhydrater lagrar fett.

så då skulle det va bra att ta en protenidrink varje kväll.. eller?

Eddie Vedder
2007-06-02, 22:55
hejsan, man har ju läst att protein innan läggdags hjälper till att förbränna fett medan kolhydrater lagrar fett.

Då har du läst en osanning och jag föreslår att du glömmer bort det nu med samma.:thumbup: Fett lagras in ständigt, fett förbränns även ständigt. Beroende på kaloribalansen så är den ena processen större än den andra och det är vad som avgör om du i slutändan blir fetare, smalare lr står still.

så då skulle det va bra att ta en protenidrink varje kväll.. eller?

Inte av den anledningen du nämner men att ta en proteindrink före kvällen kan vara befogat om man känner att det utgör en väsentlig del av ens totala energiintag. Kasein är ett långsamt protein som ger aminosyreutsöndring till kroppen under flera timmar.

Samtidigt är kolhydrater antikatabolt under natten och finns inte tillgång till glukos för kropp och hjärna under natten så kommer muskelprotein användas till detta istället.

Tabbe
2007-06-02, 23:03
Kvarg med musli eller en Kasein drink(doubblepro) och knackebrod, vilken tror ni ar bast?

Samma mangd kolhydrater och protein.

Eddie Vedder
2007-06-02, 23:11
Jadu, dött lopp i praktiken skulle jag tro. Visst skulle man kunna göra mätningar och vetenskapligt fastställa vilket som bäst motverkar muskelkatabolism o.s.v. men det är skillnad på mätbar och märkbar effekt.;)

Själv hade jag iaf valt kvargen och müslin utan att tveka, men det är för att jag tycker müsli är FRUKTANSVÄRT gott och med tanke på den marginella skillnaden det troligtvis skulle bli mellan dom två om det visade sej att drinken+knäckeröd är bättre så skulle ett välsmakande kvällsmål utan tvekan gå före för mej.:thumbup:

Tabbe
2007-06-02, 23:20
Doublepro smaken ar ju dock valsmakande *drool*

Raggis
2007-06-02, 23:30
Ät, och sluta bry er så mycket om vad som är "optimalt". Huvudsaken är att ni orkar hålla på med det en längre tid.

Cerberus
2007-06-03, 00:33
Jadu, dött lopp i praktiken skulle jag tro. Visst skulle man kunna göra mätningar och vetenskapligt fastställa vilket som bäst motverkar muskelkatabolism o.s.v. men det är skillnad på mätbar och märkbar effekt.;)

Själv hade jag iaf valt kvargen och müslin utan att tveka, men det är för att jag tycker müsli är FRUKTANSVÄRT gott och med tanke på den marginella skillnaden det troligtvis skulle bli mellan dom två om det visade sej att drinken+knäckeröd är bättre så skulle ett välsmakande kvällsmål utan tvekan gå före för mej.:thumbup:

tänker du inte på de ohyggliga kilona med kött på dig du går miste om när du väljer din musli före proteindrinken? :D

Nilsjohan
2007-06-03, 00:57
tänker du inte på de ohyggliga kilona med kött på dig du går miste om när du väljer din musli före proteindrinken? :DHur menar du nu? Det var ju samma mängd kolhydrater och protein. På sin höjd marginell skillnad.

Eddie Vedder
2007-06-03, 05:11
Hur menar du nu? Det var ju samma mängd kolhydrater och protein. På sin höjd marginell skillnad.

Den här :D symbolen i Cerberus inlägg indikerar ironi skulle jag gissa.;)

ray-ray
2007-06-03, 23:48
på vilka sätt är protein innan läggdags bra då?

Eddie Vedder
2007-06-04, 03:47
på vilka sätt är protein innan läggdags bra då?

Du kan ju läsa svaren du får. Jag citerar mej själv från inlägg nummer 2 i den här tråden:

"att ta en proteindrink före kvällen kan vara befogat om man känner att det utgör en väsentlig del av ens totala energiintag. Kasein är ett långsamt protein som ger aminosyreutsöndring till kroppen under flera timmar."

Aminosyretillförsel under natten som sagt, sen om protein är bättre än kolhydrater innan läggdags är svårt att säga, själv skulle jag nog välja båda. Istället för en hel kaseinportion skulle jag nog antingen ta en halv och sen ersätta dom kcal från den andra halvan med långsama kolhydrater, typ frukt, fullkornsbröd, lite havregryn etc. alternativt ta en hel kaseinportion och kolhydratkällan på det i vilket fall.

Allt beror ju på vilken energimängd du själv vill upp i. Även fett fördröjer magsäckstömningen och kan således sakta ner aminosyretillförseln och kolhydraternas antikatabola effekter ytterligare och ju långsammare desto mindre tid i total fasta för din kropp under natten.

Presona
2007-06-08, 08:45
Detta är säkert världens dummaste fråga men frågar man inte så får man aldrig veta. =)
I alla fall...jag försökte räkna lite på hur många kcal jag måste få i mig per dygn, fick det till ca 3500 sen skulle man ta bort 500 (jag försöker minska fettet i kroppen på grund av lite övervikt) för att gå ner ca ett halvt kilo i veckan. Nu till frågan, jag har svårt för att komma upp i 3000 kcal om dagen, måste jag äta så mycket?! Når inte upp till mer än ca 2000-2300 och då är jag ändå proppmätt. Äter väldigt nyttigt också, tex fullkornspasta, kycklingfilé, müsli, tonfisk, grovt knäckebröd och äter var tredje timme. Styrketränar ca 3-4 ggr i veckan + 1 kondispass.
Tacksam för svar och jag ber om ursäkt om jag skrivit i fel tråd men är ny här.

King Grub
2007-06-08, 08:55
Du går ner mer i vikt snabbare, om du ligger på ett större underskott, men risken för muskelförlust ökar också i takt med underskottets storlek.

Ät inte så "nyttigt" om du har svårt att få i dig den energi du behöver. Att basen är nyttig är bra, men när du har tillfredsställt ditt behov av näringsämnen, tjänar det inget speciellt syfte att enbart äta "nyttigt" utöver det. Ät mer energität och mindre fiberrik mat för att fylla ut kaloriintaget, om du behöver. Har du redan fått dom näringämnen du behöver vid 2300 kcal, blir din träning och ditt liv inte bättre om du tvingar i dig 700 kcal fullkornspasta och tonfisk i stället för 700 kcal chokladglass.

Presona
2007-06-08, 09:04
Du går ner mer i vikt snabbare, om du ligger på ett större underskott, men risken för muskelförlust ökar också i takt med underskottets storlek.

Ät inte så "nyttigt" om du har svårt att få i dig den energi du behöver. Att basen är nyttig är bra, men när du har tillfredsställt ditt behov av näringsämnen, tjänar det inget speciellt syfte att enbart äta "nyttigt" utöver det. Ät mer energität och mindre fiberrik mat för att fylla ut kaloriintaget, om du behöver. Har du redan fått dom näringämnen du behöver vid 2300 kcal, blir din träning och ditt liv inte bättre om du tvingar i dig 700 kcal fullkornspasta och tonfisk i stället för 700 kcal chokladglass.

Har du några bra exempel på energität mat? På dagarna så sitter jag på ett kontor så funderar på om det är det som gör att jag inte äter så mycket. Gör ju inte av med så mycket energi när jag sitter still. Men tränar självklart på kvällarna. :) Har även börjat dricka proteindrinkar.
Tack för ditt snabba svar!

Eddie Vedder
2007-06-08, 09:10
Har du några bra exempel på energität mat?

Det är en vanligt förekommande fråga, från i stort sett varje person med svårigheter att fylla upp behovet.:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31422&highlight=energit%E4ta+livsmedel

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88795&highlight=energit%E4ta+livsmedel

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87534&highlight=energit%E4ta+livsmedel

För övrigt är det absolut ingen "dum fråga" som du sa. Har du en fundering ska du inte känna dig dummare än någon annan för att du frågar.:)

Sen finns även en bra sökfunktion om du känner för att ge dej ut på en egen"upptäcktsfärd i kunskapsdjungeln" här på kolo.:thumbup:

Presona
2007-06-08, 09:27
Det är en vanligt förekommande fråga, från i stort sett varje person med svårigheter att fylla upp behovet.:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31422&highlight=energit%E4ta+livsmedel

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88795&highlight=energit%E4ta+livsmedel

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87534&highlight=energit%E4ta+livsmedel

För övrigt är det absolut ingen "dum fråga" som du sa. Har du en fundering ska du inte känna dig dummare än någon annan för att du frågar.:)

Sen finns även en bra sökfunktion om du känner för att ge dej ut på en egen"upptäcktsfärd i kunskapsdjungeln" här på kolo.:thumbup:

Kanon, då har jag något att läsa när jobbet blir trist. Tack så mycket för all hjälp!