handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet att läka sår?


gladiatorerna1
2007-06-02, 19:27
har haft ett sår som det rinner vätska och blod (genom kläderna) i ca 1,5-2 veckor nu. börjar tröttna på detta. Hur får man ett sår att läka så fort som möjligt?

grisbil3n
2007-06-02, 19:33
På film så brukar dom ta ett glödgat spett o sticka in.

Cilia
2007-06-02, 19:35
Jag tror det bästa är att låta det "luftas" dvs inte täcka över för mycket.
ev sårpuder på.

men har det varit så länge och inte blivit någon förbättring kanske du bör uppsöka läkare

Allan
2007-06-02, 19:36
men har det varit så länge och inte blivit någon förbättring kanske du bör uppsöka läkare

Iväg till doktorn med dig!

gladiatorerna1
2007-06-02, 19:41
Iväg till doktorn med dig!

Du har rätt! Det gör så ont att jag inte kan ligga på mage när jag sover.

Handcuff
2007-06-02, 19:42
Du har rätt! Det gör så ont att jag inte kan ligga på mage när jag sover.

Vad har du gjort :confused:

Jola Bero
2007-06-02, 19:42
Låter ju som infekterat och har det satt sig så sitter det. Så det blir väl antibiotika....

Du ser ju om det är infekterat, att huden runt såret är röd och varmare än resten av huden.

Cilia
2007-06-02, 19:42
Vad har du gjort :confused:
kanske golvkillen som har varit framme?

gladiatorerna1
2007-06-02, 19:43
Jag tror det bästa är att låta det "luftas" dvs inte täcka över för mycket.
ev sårpuder på.

men har det varit så länge och inte blivit någon förbättring kanske du bör uppsöka läkare

jag har gjort det, men det blöder bara igenom med en massa vätska.

Som Allan skrev, så borde jag gå till doktorn! Jag ska göra det.

Cilia
2007-06-02, 19:46
Som Allan skrev, så borde jag gå till doktorn! Jag ska göra det.
och som jag skrev först

gladiatorerna1
2007-06-02, 19:46
kanske golvkillen som har varit framme?

Lova att inte skratta då? Jag använde svinto för att få bort misslyckad Brun utan sol. Smärtan och var bildningen kom lite senare, därför körde jag på ganska hårt. Det var väldigt dumt att använa svinto, men jag hade inget annat hemma för tillfället och jag var tvungen att ta bort färgen.

gladiatorerna1
2007-06-02, 19:48
och som jag skrev först

okej, ber om ursäkt. tack för dina goda råd.

Pudzianovski
2007-06-02, 19:54
Använde du svinto? :D

Kanske inte det bästa för huden för jävligt Rambo att göra det.

Cerberus
2007-06-02, 20:00
två veckor blödning...ja :P jag hade åkt till akuten på ett par dagar.

gladiatorerna1
2007-06-02, 20:00
Använde du svinto? :D

Kanske inte det bästa för huden för jävligt Rambo att göra det.

Men jag hade ju inget annat hemma! Det var ett mjukt svinto! Trodde det skulle funka om jag tog det lugnt, och det kändes bra när jag stod i dushen. Men smärtan kom senare (konstigt)! Jag såg helt orange ut av den värdeläsa brun utan solen - och fläckig och skitig ut dessutom! Vad hade folk tänkt om mig om jag hade gått ut med en orange o ch fläckig hud? De hade skrattat åt mig!

mela
2007-06-02, 20:01
Men jag hade ju inget annat hemma! Det var ett mjukt svinto! Trodde det skulle funka om jag tog det lugnt, och det kändes bra när jag stod i dushen. Men smärtan kom senare (konstigt)! Jag såg helt orange ut av den värdeläsa brun utan solen - och fläckig och skitig ut dessutom! Vad hade folk tänkt om mig om jag hade gått ut med en orange o ch fläckig hud? De hade skrattat åt mig!

Men de skrattade inte när du sa att du använt svinto?

Eddie Vedder
2007-06-02, 20:04
Vad hade folk tänkt om mig om jag hade gått ut med en orange o ch fläckig hud? De hade skrattat åt mig!

Tror inte någon hade skrattat, vem ställer sej och skratar en annan människa rakt i ansiktet för att huden ser lite kosntig ut? Folk lär skratta mer om du berättar hur du försökt få bort det.


Herregud, svinto!!!:confused:

Jag föreslår att du bara låter det läka, är du seriöst orolig så be inte om en diagnos här utan ge dej iväg till farbror doktorn!

gladiatorerna1
2007-06-02, 20:04
Men de skrattade inte när du sa att du använt svinto?

jag har inte sagt det till någon! Vad skulle jag annars ha gjort? Jag sprutade på väldigt mycket brun utan sol i många omgångar dessutom! Det blev väldigt mycket färg

mela
2007-06-02, 20:05
jag har inte sagt det till någon! Vad skulle jag annars ha gjort? Jag sprutade på väldigt mycket brun utan sol i många omgångar dessutom! Det blev väldigt mycket färg

Haft kläder på dig? :D

Cilia
2007-06-02, 20:05
jag har inte sagt det till någon! Vad skulle jag annars ha gjort? Jag sprutade på väldigt mycket brun utan sol i många omgångar dessutom! Det blev väldigt mycket färg
jag tror du har fått in både färgmedel och svinto i ditt sår.
Gå till läkare, det där kan bli allvarligt

Achryl
2007-06-02, 20:06
Okej. Kan vi avfärda gladiatorerna1 som ett troll nu?

Runda Grodan
2007-06-02, 20:06
Du tog nog bara i lite för hårt. Svinto brukar ju fungera bra men riktigt sådär länge brukar man ju inte blöda.


Hoppas det löser sig.

gladiatorerna1
2007-06-02, 20:07
Tror inte någon hade skrattat, vem ställer sej och skratar en annan människa rakt i ansiktet för att huden ser lite kosntig ut? Folk lär skratta mer om du berättar hur du försökt få bort det.


Herregud, svinto!!!:confused:

Jag föreslår att du bara låter det läka, är du seriöst orolig så be inte om en diagnos här utan ge dej iväg till farbror doktorn!

Anledningen till att jag inte har gått till en doktor är att jag skäms otroligt mycket för att jag använt svinto!

Piranha
2007-06-02, 20:08
Anledningen till att jag inte har gått till en doktor är att jag skäms otroligt mycket för att jag använt svinto!

Det behöver du inte berätta.

En läkare har dessutom tystnadsplikt.

gladiatorerna1
2007-06-02, 20:09
Du tog nog bara i lite för hårt. Svinto brukar ju fungera bra men riktigt sådär länge brukar man ju inte blöda.


Hoppas det löser sig.

Tack dina ord värmer!

Det funkade bra på övriga kroppen, men jag tog i för hårt på det aktuella området.

Jag tycker också att det är konstigt att det blöder så länge...:confused: Det borde ju bli en skorpa iaf.

Cilia
2007-06-02, 20:10
Anledningen till att jag inte har gått till en doktor är att jag skäms otroligt mycket för att jag använt svinto!
dom har dessutom sett massor
även konstigare saker än svintosår hur konstigt det än låter *s*

gladiatorerna1
2007-06-02, 20:10
Det behöver du inte berätta.

En läkare har dessutom tystnadsplikt.

Läkaren kommer ju att fråga.

Piranha
2007-06-02, 20:13
Läkaren kommer ju att fråga.

Mycket möjligt, men du måste inte besvara den om du inte vil.

Det är inget förhör vettu.

gladiatorerna1
2007-06-02, 20:14
jag tror du har fått in både färgmedel och svinto i ditt sår.
Gå till läkare, det där kan bli allvarligt

nu när du säger det, så låter det väldigt troligt! Ett sår brukar ju annars läka. Jag ska till läkaren

Nitrometan
2007-06-02, 20:40
Okej. Kan vi avfärda gladiatorerna1 som ett troll nu?

Nej.

Hon är alldeles för rolig för det.

























Hater.

Achryl
2007-06-02, 20:46
Nej.

Hon är alldeles för rolig för det.



Hater.

Vad har du mot mig? Hater :(

jakke
2007-06-02, 20:54
Vad har du mot mig? Hater :(

jag tror det är moderatorerna som är gladiatorerna användaren

Runda Grodan
2007-06-02, 20:58
jag tror det är moderatorerna som är gladiatorerna användaren
Emmsan? Det finns väl bara en kvinnlig moderator?


Nu när du säger det så har Emmsan inte varit så aktiv på ett tag.

Jola Bero
2007-06-02, 21:10
Tack dina ord värmer!

Det funkade bra på övriga kroppen, men jag tog i för hårt på det aktuella området.

Jag tycker också att det är konstigt att det blöder så länge...:confused: Det borde ju bli en skorpa iaf.

Om det är skit i såret så blir det infekterat och då slutar det inte blöda. Jag hade ett sår på benet förra sommaren som det kom in en tygbit i. Infektionen grävde sig ner tills benet blev synligt och jag fick käka antibiotika i 4 mån innan det blev en skorpa. Så destu snabbare du får det fixat destu bättre. Om infektionen hinner sätta sig ordentligt kan det ta långt tid som fan att läka.

gladiatorerna1
2007-06-02, 21:19
Om det är skit i såret så blir det infekterat och då slutar det inte blöda. Jag hade ett sår på benet förra sommaren som det kom in en tygbit i. Infektionen grävde sig ner tills benet blev synligt och jag fick käka antibiotika i 4 mån innan det blev en skorpa. Så destu snabbare du får det fixat destu bättre. Om infektionen hinner sätta sig ordentligt kan det ta långt tid som fan att läka.

oj, oj vad otäckt!

Cilia
2007-06-02, 21:20
Om det är skit i såret så blir det infekterat och då slutar det inte blöda. Jag hade ett sår på benet förra sommaren som det kom in en tygbit i. Infektionen grävde sig ner tills benet blev synligt och jag fick käka antibiotika i 4 mån innan det blev en skorpa. Så destu snabbare du får det fixat destu bättre. Om infektionen hinner sätta sig ordentligt kan det ta långt tid som fan att läka.
eller leda till blodförgiftning.
det hände mig
antar att det var det du hade med förresten

Hemi
2007-06-02, 21:29
Infekterade sår kan även lämna ärr i form av en stor mörk fläck där såret suttit. Jag har åtminståne ett, ca decimetern långt och 3cm brett på benet. Det var inte så djupt och allvarligt innan jag gick till läkaren heller.

Löjtnant Blank
2007-06-02, 21:52
På film så brukar dom ta ett glödgat spett o sticka in.
Helt klart det bästa alternativet än så länge. Känner du dig mesig kan du bita i en pinne eller liknande.

Jola Bero
2007-06-02, 21:58
Infekterade sår kan även lämna ärr i form av en stor mörk fläck där såret suttit. Jag har åtminståne ett, ca decimetern långt och 3cm brett på benet. Det var inte så djupt och allvarligt innan jag gick till läkaren heller.

Samma här, jag har en grop mitt på smalbenet där såret var. Ser skitdumt ut. Men till mitt försvar kan jag iaf säga att det var första gången jag hade ett infekterat sår och jag tänkte väl att det läker förr eller senare och struntade i det. Det lär inte hända igen iallafall.

Nilsjohan
2007-06-02, 22:10
En av de viktigaste faktorn för sårläkning är en bra kost, t.ex att inte ha brist av A-vitamin, C-vitamin, Zink och proteiner.

Vinter
2007-06-03, 01:00
Svinto? Brukar ju vara tvål och andra roliga kemikalier i det, och metall spån. Desinficera såret, lägg om förband och gå till läkaren.




Fast lite kul var det ju... hehe

Nilsjohan
2007-06-03, 01:07
jag tror du har fått in både färgmedel och svinto i ditt sår.
Gå till läkare, det där kan bli allvarligt
+1,
gladiatorerna1 gå till vårdcentralen

PowPow
2007-06-03, 01:09
Jag vill inte vara den som strör svinto i såret (OMG LOL), men hur kan man gå 2 veckor med ett blödande sår utan att uppsöka läkare?

JJ
2007-06-03, 01:26
<lame user die>

mangs
2007-06-03, 01:33
Min huvudvärk efter alla öl och GTs ikväll känns genast som ett minatyrproblem. Herregud!!

Diana
2007-06-03, 07:38
Gladis, nästa gång kryper du in i en magictän gaskammare, förståtts!

Stoltz
2007-06-03, 08:39
...Herre...gud...

Gladiatorerna1, jag börjar få lite svårt att ta dig seriöst (Och när det sker så har det gått jävligt långt). När det inte slutade blöda efter tre dagar, satt du verkligen och tänkte "Nej, jag går inte till doktorn, för han kanske skrattar"?

Att trilla med cykeln är också jävligt klumpigt gjort men nog fan söker man upp en läkare om man tror man har brytit benet i olyckan.

Kom igen nu kvinna, tänkt efter för sjutton! Gå till doktorn eller låt det blöda, det lär ju vara ett jävligt hälsosamt sår ifall det inte slutat blöda på två veckor!

gladiatorerna1
2007-06-03, 09:54
...Herre...gud...

Gladiatorerna1, jag börjar få lite svårt att ta dig seriöst (Och när det sker så har det gått jävligt långt). När det inte slutade blöda efter tre dagar, satt du verkligen och tänkte "Nej, jag går inte till doktorn, för han kanske skrattar"?

Att trilla med cykeln är också jävligt klumpigt gjort men nog fan söker man upp en läkare om man tror man har brytit benet i olyckan.

Kom igen nu kvinna, tänkt efter för sjutton! Gå till doktorn eller låt det blöda, det lär ju vara ett jävligt hälsosamt sår ifall det inte slutat blöda på två veckor!

Jag är en sådan människa som låter saker och ting gå väldigt långt innan jag söker läkarvård! Min tanke har hela tiden varit "det går väl över snart". Men nu har jag tagit mitt förnuft till fånga vilket innebär att jag ska boka en akut tid på vårdcentralen imorgon.

mangs
2007-06-03, 12:15
Lycka till och hoppas det löser sig. Bättre sent än aldrig.

Palm
2007-06-03, 12:57
Antibiotika. Hade ett sår på benet som vägrade läka för några år sedan. Det varade och blev bara större och större. Tog ett par veckor innan jag blev övertalad att gå till doktorn där jag fick någon penicillinkur som hjälpte. Vetifan var såret kom ifrån. Misstänker att jag i ett endorfinrus skrapade upp benet på någon löptur ute i skogen utan att märka något.

Jarod
2007-06-03, 13:04
Men nu har jag tagit mitt förnuft till fånga vilket innebär att jag ska boka en akut tid på vårdcentralen imorgon.

Akut är akut. Man bokar inte tid då. Särskilt inte imorgon.

Palm
2007-06-03, 13:08
På vårdcentralen brukar dom ha några timmar varje dag reserverade för mer akuta fall. Kolla om du kan ta en sån med någon timmes varsel om du känner att det är bråttom (ännu en löparerfarenhet efter att ha fått en gren i ögat :D).

gladiatorerna1
2007-06-03, 13:38
Lycka till och hoppas det löser sig. Bättre sent än aldrig.

Tack för de vänliga orden.

gladiatorerna1
2007-06-03, 13:40
På vårdcentralen brukar dom ha några timmar varje dag reserverade för mer akuta fall. Kolla om du kan ta en sån med någon timmes varsel om du känner att det är bråttom (ännu en löparerfarenhet efter att ha fått en gren i ögat :D).

allt som inte är akut får man vänta i flera veckor. Därför kommer jag att ringa imorgon och be om att få en tid imorgon.

gladiatorerna1
2007-06-03, 13:41
Antibiotika. Hade ett sår på benet som vägrade läka för några år sedan. Det varade och blev bara större och större. Tog ett par veckor innan jag blev övertalad att gå till doktorn där jag fick någon penicillinkur som hjälpte. Vetifan var såret kom ifrån. Misstänker att jag i ett endorfinrus skrapade upp benet på någon löptur ute i skogen utan att märka något.

okej. vad bra att det slutade lyckligt i alla fall.