handdator

Visa fullständig version : Bänkpress, inget resultat ?!


Animalistic
2007-06-02, 18:14
Jag måste vara en av de få som sattsar på kroppsbyggning som inte kör bänkpress, jag har provat ett flertal olika sätt men jag känner aldrig av något ! bara strax bredvid axel, mot bröstet ungefär känner jag att det stramar, är det rätt?

har provat vanlig bänkpress samt bänk i smith, även sned bänkpress men resultatet, dvs inget är fortfarande detsamma, har även kört hantelpess för bröst men har världelös balans så det funkar inte alls*mini*

finns det något hopp kvar ? någon liten gömd övning ^^
känns oerhört tråkigt att inte kunna bygga bröst, just nu när jag ska börja på min riktigt seriösa Max-OT period på måndag. *flex*

hjärtligt tacksam för tips och allmänna funderingar !
- Animalistic :confused:

Raggis
2007-06-02, 18:15
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Perfekt film, som tar upp hur du ska få kontakt med bröst när du kör bänkpress.

Have fun :thumbup:

Rahf
2007-06-02, 18:31
Värdelös balans i hantelpress, då låter det som att du testat det en gång med lite för tunga vikter för att därefter saka bort den övningen. Du måste låta tiden ha sin gång innan du klipper av övningar från programmet!

Teknikträning is the key!

Lexidos
2007-06-02, 18:40
Våga vara man o kör med lägre vikter o få in tekniken istället.

Animalistic
2007-06-02, 18:47
consider it done =P får dra ner egot och köra från början ^^ tack iaf,

Stort tack för länken, väldigt bra film, tror att mitt största misstag med bänkpress har varit hur jag hållt armbågarna, dock kommer jag fortsätta med smithmaskin.

Brassarn
2007-06-02, 19:09
jag satsar väl inte riktigt men jag kör heller inte bänk...
Har inte tillgång till någon så jag kör dips istället, funkar ju bra för major pectoralis i alla fall

Skablistor
2007-06-02, 19:19
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Perfekt film, som tar upp hur du ska få kontakt med bröst när du kör bänkpress.

Have fun :thumbup:

Vad anser ni om utförandet i denna video? Är det dags att sänka vikten och göra som dom säger eller ska vikten vara kvar där den är?

Animalistic
2007-06-02, 19:28
Vad anser ni om utförandet i denna video? Är det dags att sänka vikten och göra som dom säger eller ska vikten vara kvar där den är?

Jag har alltid förstått det som att många reps mindre vikt = uthålligare muskler
lite reps, fett med vikt = mer massa (klumpigare muskler)
notera att detta hörde jag från den första personliga tränaren jag kom i kontakt med, inget jag själv står för till 110%

Skablistor
2007-06-02, 19:33
Jag har alltid förstått det som att många reps mindre vikt = uthålligare muskler
lite reps, fett med vikt = mer massa (klumpigare muskler)
notera att detta hörde jag från den första personliga tränaren jag kom i kontakt med, inget jag själv står för till 110%

Jag ska förtydliga mig lite. Med detta utförande klarar man inte att ta lika mycket vikt som att göra lyft där man involverar lasten. Frågan blir således: Tycker ni att man ska sänka vikten, öva in detta utförande och skippa att involvera lasten? Mitt mål är att bli starkare i brösten, inte nödvändigtvis att bli större.

Zuljin
2007-06-02, 19:47
Jag ska förtydliga mig lite. Med detta utförande klarar man inte att ta lika mycket vikt som att göra lyft där man involverar lasten. Frågan blir således: Tycker ni att man ska sänka vikten, öva in detta utförande och skippa att involvera lasten? Mitt mål är att bli starkare i brösten, inte nödvändigtvis att bli större.

jag har inget bra svar till den frågan... men jag har för mig att den diskuterade instruktionsvideon har varit uppe förut på kolo... men blev ganska sågad av ett flertal personer (av de högre makterna)................ är inte helt säker på detta, men har jag för mig detta i alla fall...*whistle*

Rahf
2007-06-02, 19:58
Upprepar vad som sagts tidigare, 1-20 reps bygger bäst.

JohnRick
2007-06-02, 20:00
Bra film med Milos där. En grej bara, som han iofs säger indirekt i och med att man ska "trycka upp" bröstet, är att i reguljär bänkpress är det A och O att dra ihop skulderbladen ordentligt så att man får en bra bas att ligga på. De ska inte vara ute o svänga medan man pressar upp vikten.

Ganymedes
2007-06-02, 20:01
dock kommer jag fortsätta med smithmaskin.

Överväg att inte köra Smith. Jag gjorde en poll för ett tag sedan, och en förkrossande majoritet (av kunnigt folk) ansåg att det var mer givande att köra bänkpress med mindre vikt, än smith med mer vikt.

Lexidos
2007-06-02, 20:08
Inte köra smith ffs!

Rahf
2007-06-02, 20:12
Ze stabilizers, zey shower you with pleas for more work.

Gör dem inte arbetslösa nu, det blir dåligt när du väl kör med fri stång efter ett tag.

Animalistic
2007-06-02, 20:16
Skall försöka gå över till fri stång, men återigen problem med balans, även på bara 10/20kg =/ men får sattsa på det, men har mardrömssynvillor att tappa den på halsen typ, *ugh* en träningspolare gjorde detta, dock inte vid så tungt men de såg jäävligt läskigt ut. men det blir att öva sig fram, maskinsövning inget man kan ersätta ella övningar med eller ?

i övrigt, tack för visat intresse!

Rahf
2007-06-02, 20:18
Har man såna problem med styrkan att man tvärtappar stången så är det dags att se över andning, teknik och helt enkelt vilken typ av struktur man har på träningen. Har man passare ska man inte vara i närheten av att tappa den.

Animalistic
2007-06-02, 20:27
det är inte styrkan som är problemet utan balansen och tekniken. nåväl blir till att köra ett pass imorrn och om inget annat kan jag be några av sumosarna där om råd ^^ :D ser framemot ett pass efter sett film/fått era råd
återigen ett stort tack

GymTT
2007-06-02, 20:41
Öva mycket på det hela.

JohnRick
2007-06-02, 21:55
det är inte styrkan som är problemet utan balansen och tekniken. nåväl blir till att köra ett pass imorrn och om inget annat kan jag be några av sumosarna där om råd ^^ :D ser framemot ett pass efter sett film/fått era råd
återigen ett stort tack

Om det är sådana balans/teknikproblem tycker jag du borde köra väldigt lätta hantelpressar. Det ger fria vikter + att det blir en unilateral övning. Du kan i det närmaste tappa dem utan att få ont i halsen också.

Timme
2007-06-02, 22:01
Bänkpress är en övning som inte enbart tar på brösten. Det är en basövning där hela kroppen ska jobba som en enhet. Huvudmuskler i bänkpress är triceps , bröst och axlar. Vissa känner av brösten mycket lätt i bänkpress medan andra känner av armar och axlar mer.

Dock så aktiverar bänkpress bröstmusklerna väldigt mycket trots att triceps och axlar är lika viktiga muskler. Jag säger, bry dig inte om kontakt. Tryck bara ihop skulderbladen mot varann och pressa upp vikten. Öka vikterna när du blir starkare. Ju starkare du blir desto större muskler kommer du att få och då givetvis även bröstmuskler.

edit: Du och jag sisu :)

Animalistic
2007-06-02, 22:16
Tack, får köra på de : ) fasen va motiverad man har blivit, tack grabbar! :thumbup:

vesterberg
2007-06-02, 23:15
jag skulle rekommendera hantelpress, enbart på min egna erfarenhet. de gånger jag kört bänkpress, visserligen inte ofta, så har det knappt tagit. däremot hantelpress tar hur bra som helst. dessutom är det bra träning för balansen.

jag brukar hålla mig till hantelpress, lutande hantelpress, cable cross-over och pecdeck och det brukar ta grymt bra.

Raggis
2007-06-02, 23:25
Bänkpress är en övning som inte enbart tar på brösten. Det är en basövning där hela kroppen ska jobba som en enhet. Huvudmuskler i bänkpress är triceps , bröst och axlar. Vissa känner av brösten mycket lätt i bänkpress medan andra känner av armar och axlar mer.

Dock så aktiverar bänkpress bröstmusklerna väldigt mycket trots att triceps och axlar är lika viktiga muskler. Jag säger, bry dig inte om kontakt. Tryck bara ihop skulderbladen mot varann och pressa upp vikten. Öka vikterna när du blir starkare. Ju starkare du blir desto större muskler kommer du att få och då givetvis även bröstmuskler.

edit: Du och jag sisu :)

Beror väl på om han är en byggare, eller en styrkelyftare ;)? Jag menar, ju tyngre vikter du lassar på, dessto mer måste du koppla in dom övriga muskelgrupperna för att orka.

Rahf
2007-06-03, 02:14
jag skulle rekommendera hantelpress, enbart på min egna erfarenhet. de gånger jag kört bänkpress, visserligen inte ofta, så har det knappt tagit. däremot hantelpress tar hur bra som helst. dessutom är det bra träning för balansen.

jag brukar hålla mig till hantelpress, lutande hantelpress, cable cross-over och pecdeck och det brukar ta grymt bra.

Variation är nyckelordet. Blir man less på bänken så går man över till hantlarna och vice versa.

bubbe
2007-06-03, 07:14
Beror väl på om han är en byggare, eller en styrkelyftare ;)? Jag menar, ju tyngre vikter du lassar på, dessto mer måste du koppla in dom övriga muskelgrupperna för att orka.

Hur man än vänder och vrider på det, så kommer bänkpress vara en basövning där rörelsen går över flera leder och flera muskler är samverkande för att göra rörelsen. Man kan inte genom att tänka på brösten helt sonika koppla ur axlar eller triceps, däremot kan man göra övningen så bröstmusklerna får jobba en längre väg och/eller få lite större belastning. Som jag ser det så är bänkpress = basövning = hög intensitet = större stimulans, Armflax i kabellarv, hantlar mm = ren bröstövning = låg intensitet = liten stimulans.

Skablistor
2007-06-03, 09:20
Hur man än vänder och vrider på det, så kommer bänkpress vara en basövning där rörelsen går över flera leder och flera muskler är samverkande för att göra rörelsen. Man kan inte genom att tänka på brösten helt sonika koppla ur axlar eller triceps, däremot kan man göra övningen så bröstmusklerna får jobba en längre väg och/eller få lite större belastning. Som jag ser det så är bänkpress = basövning = hög intensitet = större stimulans, Armflax i kabellarv, hantlar mm = ren bröstövning = låg intensitet = liten stimulans.

Menar du att hantelpress är en övning, som ger dålig stimulans?

Timme
2007-06-03, 09:58
Menar du att hantelpress är en övning, som ger dålig stimulans?

Var skrev han det? Hantelpress går genom exakt samma leder som bänkpress och är lika mycket basövning det. Hantelpress kräver också mer balans och koordination än bänkpress.

bubbe
2007-06-03, 09:59
Menar du att hantelpress är en övning, som ger dålig stimulans?

jag skrev armflax och menade isolationsövningar.

Bänkpress kontra hantelpress så är hantelpress säkert en hyffsat duglig övning för massa, men bänkpress ger mer stimulans för större delen av överkroppen så en större effekt kan tas ut och som ett resultat av detta flyttar man mer vikt. Jag ser i det stora hela mycket viktigare att stimulera hela kroppen för tillväxt än att fjutta med päronvikter (tm).

Skablistor
2007-06-03, 10:09
Timme:
Armflax i kabellarv, hantlar mm = ren bröstövning = låg intensitet = liten stimulans.

Timme, behöver jag skriva mer?

Bubbe: Tycker du att bänkpress är ett bättre val om man vill bli starkare och explosivare jämnfört med hantelpress?

bubbe
2007-06-03, 10:10
Timme:


Timme, behöver jag skriva mer?

Bubbe: Tycker du att bänkpress är ett bättre val om man vill bli starkare och explosivare jämnfört med hantelpress?

Ja

Skablistor
2007-06-03, 10:13
Ja

Skit, då är det bara att ge upp tanken om att träna hantelpress ;).

bubbe
2007-06-03, 10:20
Skit, då är det bara att ge upp tanken om att träna hantelpress ;).

varför? Tror du att det är så stort genomslag i din träning att du inte kan köra hantelpress?

Kör både och, antingen i perioder eller i samma pass, eller strunta i den lilla skillnaden bänkpress skulle ge mot hantelpress.

Träning är en långtgående process som tar tid, du hinner säkert träna både bänkpress och hantelpress under din fortsatta levnadstid som styrketräningsmänniska.

Skablistor
2007-06-03, 10:24
varför? Tror du att det är så stort genomslag i din träning att du inte kan köra hantelpress?

Kör både och, antingen i perioder eller i samma pass, eller strunta i den lilla skillnaden bänkpress skulle ge mot hantelpress.

Träning är en långtgående process som tar tid, du hinner säkert träna både bänkpress och hantelpress under din fortsatta levnadstid som styrketräningsmänniska.

True