handdator

Visa fullständig version : Träna med få övningar


Erik__
2007-06-01, 01:56
Om vi säger att man vill strippa passen lite och bara träna några få övningar, är det risk att man missar nån funktion eller effekt av träningen?
Om jag ska träna bröst/axlar/triceps och kör följande

Bänkpress
Militärpress
Smalbänk

missar jag något väsentligt då?
satt och fundera när jag sluta förra passet med flyes och pushdowns vad dom egentligen gjorde för mig och kunde inte riktigt motivera dom.

Och rygg/biceps
Pullups
Skivstångsrodd
Smala latsdrag

Ben
Frontböj
Raka mark
Nån lårcurlövning - bra för mitt paja knä

Brukar köra pressar 2ggr/vecka så då kanske nån övning byts ut men

är 175cm lång 80kg fet, tränat kanske 1,5-2år med en del avbrott. Är ute efter att bygga funktionell stryka, i min ålder verkar muskler komma hurfan man än gör när om man äter så det är lite åsidosatt. Har inge trubbel med höfterna å korsrygg så jag försöker ta det lugnt med viss träning, röv/korsrygg är hur som helst långt framför resten i styrka.

Men finns det några bekymmer att köra massor med set på några få övningar? kan man bygga upp dålig rörlighet eller liknande när det blir så få rörelsebanor?

nån som provat förresten? vad fick ni för uppfattning om det?

Sheogorath
2007-06-01, 05:48
Ser bra ut. Bencurl är viktigt eftersom en del av hamstrings stimuleras som inte kommer med i höftsträcksövningar. Mage på ett eller två av passen hade nog inte varit fel.

Erik__
2007-06-01, 11:55
Jo mage kan få hoppa in nånstans, tränar alltid utan bälte så man får nog en del gratis också.

Salus
2007-06-01, 11:57
byt tricepsövning till någon som aktiverar långa huvudet mer. French press, scullchrusher eller liknande

Fartman
2007-06-01, 12:01
Ingen vadträning alls?

Erik__
2007-06-01, 12:06
Ingen vadträning alls?

nja asså dom växer rätt bra utan att jag tränar dom *screwy*

Johan86
2007-06-01, 12:13
byt tricepsövning till någon som aktiverar långa huvudet mer. French press, scullchrusher eller liknande

Dips vore väl ett utmärkt val?

tp_88
2007-06-01, 12:23
i min ålder verkar muskler komma hurfan man än gör när om man äter
Jag försöker fan med allt, inte fan växer jag som jag vill för det. Livet är fan orättvist. *cry*

Erik__
2007-06-01, 12:31
Jag försöker fan med allt, inte fan växer jag som jag vill för det. Livet är fan orättvist. *cry*

men jag är tunn som en tandpetare också, du är ju grovf hest, lite olika utgångslägen =D=D

psirus
2007-06-01, 12:34
Hur många reps set kör du då?

Erik__
2007-06-01, 12:41
Hur många reps set kör du då?

Idag kansk 30set rygg och lite mer på bröst/axlar/triceps, funkar rätt bra om man försöker hålla lite koll medans, mycket är rätt lätt också.

Men ville byta inriktning ett tag nu =D därav tråden.

psirus
2007-06-01, 12:51
Idag kansk 30set rygg och lite mer på bröst/axlar/triceps, funkar rätt bra om man försöker hålla lite koll medans, mycket är rätt lätt också.

Men ville byta inriktning ett tag nu =D därav tråden.

30 set på Pullups, Skivstångsrodd och Smala latsdrag?

Erik__
2007-06-01, 12:52
30 set på Pullups, Skivstångsrodd och Smala latsdrag?

läs igen =) tränade så mkt förut, på fler övningar, ingen riktig koll på hur jag ska göra nu, därav tråden =)

Erik__
2007-06-01, 22:57
Vart håller alla gamla vanliga sågare hus?

Fundera på det där med tricepsträningen, kanske kastar in nått annorlunda, har haft problem med att axeln luxerar frammåt och borde ju motverka det en del, men som ändå försvinner tanken jag hade lite, hmmmmmm

nutz
2007-06-01, 23:44
Jag brukar..

försöka hålla mig till tre övningar per pass, en primär basövning och två som avser att förbättra denna, och sen slänger jag ibland in lite extra träning såsom vader, mage eller greppstyrka.

Allt som allt blir det kanske 10-14 set per pass.

Hemi
2007-06-02, 00:50
Det har hänt att jag tränat enbart mark, knäböj och bänkpress. Eller ryck, stöt och frivändningar och sånt. I upp till ett halvår. Mest på grund av tidsbrist och att skivstången står där ute. Bara att klampa ut och dra. Skit samma hur mycket som är på den.

Lustigt nog har dessa perioder ofta gett mer än då jag skrivit avancerade, läs komplicerade program. Någon avancerad teoretisk förklaring har jag inte. Men jag är tämligen säker på att det handlar om att jag varit rädd för att just missa muskler och då blivit girig och lagt till en massa övningar jag lätt kunde varit utan. Så sitter man där med ett krångligt 'måste'-schema istället. Detta i kombination med att jag inte är någon BB, särskillt inte en tävlande sådan.

GymTT
2007-06-02, 07:38
Stora grupper = 12-17 set

Små = 10-13 set..då menar jag tunga arbetsset. Räknar inte halvtunga 12or.

Erik__
2007-07-05, 00:24
Kört på ett tag nu, bänkpress smalbänk militärpress och liggande tricepsextensioner känns klockrent, kör inte alla samma pass.

Ryggträningen går sisådär, axlarna säger emot till chins, uppups mm så jag försöker hitta rätt där.