handdator

Visa fullständig version : Knäckte min andra RB


Liten Men Fet
2007-06-01, 00:29
SKITEN, för 12 sekunders sen gick min RB130 åt av 2 cm upp på fjädern från ena handtaget. Det är min andra gripper som gått sönder, tidigare var det min RB100 som gick sönder precis på samma sätt.

När jag kollar på brottytan så är det uppenbart att det var en liten spricka där.

Nu har jag bara min 180 kvar å den är lite tung att värma upp med.

Eftersom det har gått sönder två stycken för mig så börjar jag fundera på om jag missköter dom, jag har inte orkat olja in dom för jag har inte tyckt att det behövts för tyngden skull men det kanske skulle förlänga livslängden?

Jag har haft den 1,5 år men bara tränat sporadiskt och klämt lite framför datorn.

Nu var det första repsen ikväll som den small på.

Nu är jag olycklig.

kerfent
2007-06-01, 07:31
Hej
Ett typiskt fall av utmattningsbrott, det finns inget du kan göra något åt. Jag har också klämt sönder en av mina. Och det är just de höga antalet belastningscykler som orsakar sprickbildning, spricktillväxt och slutligen brott.

Liten Men Fet
2007-06-01, 10:13
Hej
Ett typiskt fall av utmattningsbrott, det finns inget du kan göra något åt. Jag har också klämt sönder en av mina. Och det är just de höga antalet belastningscykler som orsakar sprickbildning, spricktillväxt och slutligen brott.

Jao men det är ju lite surt, har lyckats ha sönder två stycken och då har jag inte kört speciellt mycket. Kör man 3 ggr i veckan lite seriösare så skulle en inte hålla 6 månader. Men jag får väl kvista ner till budo fitness å fråga varför deras grippers går sönder, förra gången fick jag en ny. :)
Lite surt nu när jag vill träna, svårt å värma upp med 180 å 210 är rätt kört att så i närheten av halvstängd än så länge.
Nästa köp provar jag nog en CoC, inte för att jag tycker RB är dåliga förutom att dom går sönder för mig.

Zakath
2007-06-01, 10:17
En gripper ska inte gå sönder sådär, reklamera!

Aldrig hänt mig än så länge.

kerfent
2007-06-01, 11:21
Antagligen har vi haft något materialfel i våra grippers. Min gick också sönder efter ungefär ett halvår. Det var min lättare gripper som jag anv för uppvärmning. Rb grippern kanske inte är dimensionerad för att klara hög reps träning under en längre tid? Då kan det vara en bra ide att testa något nytt.

Liten Men Fet
2007-06-01, 11:46
Antagligen har vi haft något materialfel i våra grippers. Min gick också sönder efter ungefär ett halvår. Det var min lättare gripper som jag anv för uppvärmning. Rb grippern kanske inte är dimensionerad för att klara hög reps träning under en längre tid? Då kan det vara en bra ide att testa något nytt.

Jag tror det är matrialfel som du sa, tror inte det är normalt att dom går sönder så. Tittar man på brottytorna på mina trasiga grippers så ser man att det har varit en spricka innan den går av. Förmodligen har det varit ett fel där som gör att den med tiden blir så försvagad att den går av.

Musselbank
2007-06-01, 13:00
Fast liiite tufft är det väl att ha en liten hög med söndertryckta träningsredskap liggande hemma. Jag skulle bli impad. Fast jag blir typ impad bara nån stänger en RB100 förstås :-(