handdator

Visa fullständig version : Svimmar


Alexx
2007-06-01, 00:15
Har efter 2+ års träning kommit på att jag är sugen på SL.
Förutom att jag än så länge är för svag så har jag ett problem; jag svimmar vid marklyft.


Kronlyft är det jag har kört hittills, för att det passar mitt schema bättre, och där är det inga problem, visst kommer gardinen ibland när det är maxlyft det handlar om men annars går det fint.

Men sen beslutade jag mig för att det fanimej är dags att börja marka för att kunna komma in i SL, så jag värmer upp, prövar mig sen fram.
Tar 180kg, jag minns att det var lätt och att jag stod upprätt med stången, sen blir det svart och jag vaknar upp efter vad jag tror är några sekunder och har ont i skallen efter att uppenbarligen ha slagit den i golvet då jag har märken i ansiktet.


Detta var ingen maxvikt, det kände jag på vägen upp, men vad ska man göra?

Gjorde ett försök till ngn vecka senare och det slutade likadant, så det var ingen engångsgrej.

Nu vågar jag mig inte på mark igen då det knappast känns hälsosamt att svimma.

Jag har ganska lågt blodtryck, men har svårt att tro att det skulle påverka till den grad att man svimmar? Kan det vara andningen det är fel på?

Förstår itne varför just mark ska vara problemet, då jag kör både kronlyft och böj utan problem (oftast ettor).


Och ja, jag har vart hos herr doktor och han sa bara åt mig att dricka mkt vatten, vilket jag gör och alltid har gjort.
Ska man gnälla sig till medicin som höjer blodtrycket eller ska man glömma marklyft för all framtid?

Erik__
2007-06-01, 01:07
Andas du ordentligt?

formula4shape
2007-06-01, 01:58
Lågt blodtryck kan definitivt vara en orsak.

Alexx
2007-06-01, 01:59
Andas du ordentligt?


Tar ett djupt andetag precis innan jag lyfter och håller det tills jag är uppe.
Samma i böj och kronlyft.

Hejjza
2007-06-01, 03:47
jag brukar bli lite yr om jag inte andas ordentligt,

Gnusram
2007-06-01, 05:11
Tar ett djupt andetag precis innan jag lyfter och håller det tills jag är uppe.
Samma i böj och kronlyft.

Prova att släppa ut luften i arbetsfasen, alltså när du tar i. Jag skulle också svimma om jag höll andan när jag lyfte....

Alexx
2007-06-01, 13:57
Prova att släppa ut luften i arbetsfasen, alltså när du tar i. Jag skulle också svimma om jag höll andan när jag lyfte....

Fast det är ju på det sättet jag andas i dom flesta övningarna, känns inte som jag får ngn kraft annars. Men jag ska göra ett försök, blir en till bula i skallen i värsta fall :D

JJ
2007-06-01, 14:17
Lågt blodtryck kan definitivt vara en orsak.

+1. En kompis klasskamrat svimmade lite då och då utan att göra något särskilt. Orsaken var just hennes låga blodtryck. Som tröst är man bättre skyddad mot hjärt-kärlsjukdomar om man har lågt blodtryck har jag läst.

Dav0d
2007-06-01, 14:52
Och ja, jag har vart hos herr doktor och han sa bara åt mig att dricka mkt vatten, vilket jag gör och alltid har gjort.
Ska man gnälla sig till medicin som höjer blodtrycket eller ska man glömma marklyft för all framtid?

Är du mesig när du besöker doktorn? Har du inte lärt dig av föräldrarna hur läkarna i Sverige fungerar? Du måste pressa dem på riktiga svar och lösningar, annars skickar de hem dig på det sättet som skapar minst problem för dem. Det är allmän fakta tyvärr.

Krampus
2007-06-01, 14:56
Är du mesig när du besöker doktorn? Har du inte lärt dig av föräldrarna hur läkarna i Sverige fungerar? Du måste pressa dem på riktiga svar och lösningar, annars skickar de hem dig på det sättet som skapar minst problem för dem. Det är allmän fakta tyvärr.

Allmän fakta ftw..........

Dav0d
2007-06-01, 15:14
Allmän fakta ftw..........

:D (Vi säger så ja)

Alexx
2007-06-01, 15:23
Är du mesig när du besöker doktorn? Har du inte lärt dig av föräldrarna hur läkarna i Sverige fungerar? Du måste pressa dem på riktiga svar och lösningar, annars skickar de hem dig på det sättet som skapar minst problem för dem. Det är allmän fakta tyvärr.


Är ju inte direkt svårt att lyfta pennan och skriva ett recept?

Kanske skulle ta gubben å marklyfta han så han får se?

machine gun
2007-06-01, 15:32
Är ju inte direkt svårt att lyfta pennan och skriva ett recept?

Kanske skulle ta gubben å marklyfta han så han får se?

Det är lite ont om blodtryckshöjande mediciner. Just för att problemen med för högt blodtryck är så pass mkt vanligare och just för att lågt blodtryck egentligen inte är farligt i sig, snarare positivt ur en folkhälsosynpunkt (mindre risk för hjärt- kärlsjukdom). Det finns med andra ord en dålig marknad för liknande läkemedel.

Skulle det visa sig att du har lågt blodtryck så kan du få samma tips som gravida kvinnor med för lågt blodtryck får - ät mkt lakrits! :D

pettnolf
2007-06-01, 18:01
Lakrits är livsfarligt, undvik!

Skämt åtside, lakrits i stora mängder har flera oönskade effekter på kroppen.

Förutom sänkt testestoronhalt så kan glycyrrhetinsyra (den farmakologiskt aktiva substansen i lakrits) skapa en hypermineralkortikoid effekt genom inhibering av 11β-hydroxysteroid dehydrogenas som omvandlar kortisol till kortison.
Detta leder till ökade kortisolnivåer vilket leder till att aldosteron blir blockerat från den mineralkortikoida receptorn av kortisol som finns i större utsträckning och binder till receptorn lika bra som aldosteron.

Lite förenklat så leder det till att kortisolhalten hålls hög och oönskat relgerar saltbalansen felaktigt, som leder bland annat till dämpad celltillväxt, mindre muskelmassa, sämre läkeförmåga etc. Tillståndet är mycket svårt att diagnostisera för läkare eftersom testerna blir missvisande.

Vid mycket höga nivåer av lakritskonsumption finns det också risk för förlamning, men det är mkt ovanligt.


Patetiskt med läkarföraktet i denna tråd måste jag säga, om en läkare inte vill skriva ut en viss medicin till dig så finns det oftast en mycket bra anledning till detta. Vem är mest kvalificerad till att göra den bedömningen, läkaren eller patienten?

ahz
2007-06-01, 19:48
+1. En kompis klasskamrat svimmade lite då och då utan att göra något särskilt. Orsaken var just hennes låga blodtryck. Som tröst är man bättre skyddad mot hjärt-kärlsjukdomar om man har lågt blodtryck har jag läst.

Fast under själva marklyftet har man knappast lågt blodtryck, snarare tvärt om.

flesh
2007-06-01, 21:10
Kan ju börja skjuta in lite testo i skinkan..en bieffekt är ju högt blodtryck :D

Allvarligt talat dock, prova andas ut som någon sa, i arbetsfasen. Det minskar trycket i skallen rätt mycket.

Funkar inte det kanske du borde träna upp din cardio.

Tolkia
2007-06-01, 21:57
Blodtryckshöjande medicin är det, som Machine gun påpekat, ganska ont om, eftersom lågt blodtryck sällan är farligt, om än kanske obehagligt för individen. Att försöka "tjata dig till" medicinering verkar också som en rätt dålig idé om du inte är VÄLDIGT säker på vad som är felet. Skall du tjata är det i så fall en utredning du skall tjata dig till.

Att svimma är inte farligt i sig, men man kan förstås slå sig ganska illa om man råkar falla olyckligt. Däremot kan det ju vara läge att göra en utredning för att ta reda på vad som ligger bakom, om man börjar svimma väldigt ofta. Jag misstänker dock att det kan vara svårt att få en utredning på två svimningar, eftersom det inte är så många, även om det säkert var obehagligt nog. Det låter kanske inte som något trevligt alternativ, men du kanske måste prova igen för att se vad som händer. Kanske prova med mindre vikter till att börja med? Vad jag funderar på är t.ex. om du är väldigt spänd (inte minst sedan du börjat "vänta på" en svimning), hur du andas, om du hade druckit dåligt de dagar det hände?

Lite läsning om svimning:
Läkartidningen (http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4958)
Praktisk medicin (http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=373)

Ganymedes
2007-06-01, 22:01
Tolkia är inne på samma spår som jag tänkte föreslå: prova med mindre vikter och öka sakta med säkert. Utvärdera. Kanske kan du på så sätt putta upp svimningen kg för kg.

Alexx
2007-06-01, 23:03
Man får tacka så mkt för svaren!


Som sagt, vikten jag körde på vid de båda tillfällena kändes lätt, jag är van vid att köra på vikter runt 300kg i kronlyft, för att jämföra. Men jag får testa att sänka och se vid vilka vikter jag börjar känna mig svimfärdig, samt testa olika andningstekniker.

Vad gäller för lite vatten så kan jag garanterat utesluta det då jag dricker väldigt mkt vatten dagligen. (Kan för mkt vatten leda till s(v)imning?:D)


Det jag inte förstår är varför böjen går utan problem, då det fortfarande är ungefär samma rörelse - ända ner till marken och upp till stående position.

Tolkia
2007-06-02, 07:42
Det jag inte förstår är varför böjen går utan problem, då det fortfarande är ungefär samma rörelse - ända ner till marken och upp till stående position.
Obs. att jag spekulerar nu, men jag tror att det kan ha att göra med att det skiljer ganska mycket mellan rörelserna, nu menar jag inte i hur mycket vikt man lyfter/kan lyfta, utan rent hur rörelsen ser ut. Du "vecklar ju ut kroppen" fårn utgångsposistionen på lite olika sätt, plus att knäböj väl (rätta mig om jag har fel) går mer "uppifrån och ned" och marklyft "nedifrån och upp" (ofta är man känsligare för tryckförändringen nedifrån-upp än uppifrån-ned; jämför folk med lågt blodtryck som blir yra i huvudet när de reser sig hastigt, men betydligt mindre ofta när de sätter sig hastigt). Jag kan tänka mig (obs. spekulationer igen) att blodtrycksreglering, buktryck osv. kommer att se lite annorlunda ut.