handdator

Visa fullständig version : vadproblem vid löpning


vesterberg
2007-05-31, 22:51
sprang en del i början av förra sommaren, gick hur bra som helst. började i höstas en friskvårdsutbildning där löpning stod på schemat en gång i veckan. första veckorna gick det bra, sen fick jag nån krampliknande känsla i vaden varje gång jag hade sprungit ett tag, och det får jag fortfarande. det känns som att det är soleus som är problemet, men jag är inte säker - kan vara både den och gastrocnemius.

muskeln/musklerna blir stenhårda, det gör ont som fan att sträcka ut den. om jag tar det lugnt och stretchar 10min försvinner det, men kommer snabbt tillbaks när jag börjar springa igen. har även fått känningar av det under motionsgympa-pass då det är mycket hopp och även om jag tagit långa, raska promenader.

någon som har en hint om var i felet ligger och vad jag kan göra åt det?

zydar
2007-05-31, 23:59
har samma problem, får ont i vaderna som fan efter ja sprungit,, fast i mitt fall är det nog för att ja är ovan att löpa.

grisbil3n
2007-06-01, 00:20
Känner igen krampgrejen..

Överlag så känns det bara som om dom får så in i helvete med stryk. Skulle gärna vilja få lite tips på hur man bygger upp uthålligheten, men det är väl bara o nöta på med löpningen antar jag. Har haft väldigt ont i ena vaden dock så har vilat i 3 veckor, ska göra ett nytt försök.

vesterberg
2007-06-01, 00:35
uthålligheten är som svårt att träna upp, jag får så sjukt ont så jag kan verkligen inte fortsätta springa. det som är riktigt konstigt är att när det hände en gång för nån månad sen så stannade jag och stretchade i vanlig ordning för att sedan fortsätta springa. då var jag så less så jag verkligen sprang fort, det var blodsmak i munnen och mjölksyra men jag sket i det utan sprang på, dock fick jag fan inte ont i vaderna.

Masson
2007-06-01, 06:34
Jag hade samma sak, troligtvis för att jag är så tung. Problemet försvan dock efter detta: Styrketräning för vader, strech innan joggingpaset, öka hastigheten saktam - gärna komma in i andra andningen innan man maxar, spring med hela foten (häl-tå rörelsen). Vet inte vilket av sessa som hjälpte mig. Kanske var det en kombination av dem, hoppas det kan hjälpa dig.

Noodles
2007-06-01, 08:02
Jag hade exakt samma symptom. För min del blev problemen bara värre. Vet inte om orsaken var att jag är tung (för att vara löpare) eller slarvig uppvärmning. Jag tog ett längre uppehåll från all löpning och körde alternativ konditionsträning under tiden. När jag sedan började igen såg jag till att aldrig slarva med uppvärmningen och försökte dessutom öka träningsdosen långsamt. Självklart har jag varit dum nog att öka träningen snabbare än planerat men hittills (ta i trä) har allt gått bra och jag är besvärsfri nu. En annan viktig förändring jag gjorde var att jag såg till att stretcha vaderna ordentligt efter varje löppass. Dessutom gick jag till en massör och fick ett par muskelknutor upplösta.

Guddi
2007-06-01, 08:13
uthålligheten är som svårt att träna upp, jag får så sjukt ont så jag kan verkligen inte fortsätta springa. det som är riktigt konstigt är att när det hände en gång för nån månad sen så stannade jag och stretchade i vanlig ordning för att sedan fortsätta springa. då var jag så less så jag verkligen sprang fort, det var blodsmak i munnen och mjölksyra men jag sket i det utan sprang på, dock fick jag fan inte ont i vaderna.Ökar man farten så ändrar man sitt löpsteg till att springa mer på framfoten. Du kanske skulle testa med att springa mer på framfoten i vanliga fall också.

I övrigt tror jag att stretching och att göra sig av eventuella muskelknutor kommer hjälpa, läs noodles inlägg här ovan. Vikten kan också spela roll, har man för många kilon extra är löpningen inget bra träningsalternativ.