handdator

Visa fullständig version : Google gör det igen!


Dumleman
2007-05-31, 20:27
Google Maps Street View, de har kört runt med bilar med kameror i 360 grader på taket efter diverse vägar i större städer :).

91wuBqlny50

Platsen där Twin Towers stod: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=new+york+liberty+st&sll=40.762959,-73.974595&sspn=0.01973,0.040169&ie=UTF8&ll=40.711784,-74.010837&spn=0.002468,0.005021&t=k&z=18&om=1&layer=c&cbll=40.711047,-74.010783&cbp=1,292.2500160771706,0.5,0

Zakath
2007-05-31, 20:35
Imponerande! Undrar om det finns streetview i Sverige än, måste ju ha varit ett enormt arbete.

Prankie
2007-05-31, 21:14
Tyckte det var bajs då det inte finns detaljerad bilder på Umeå. Men jag kollade lite i shanghai nu och hittade min gamla sport universitet. :D

http://maps.google.com/maps?ll=31.314497,121.519625&spn=0.002296,0.003648&t=k&z=18&om=1&msa=0&msid=106369880575299501188.00000112e3c303f015c5e

Ganymedes
2007-05-31, 21:26
Google har snart gjort mer för it-världen än MS gjort.

tp_88
2007-05-31, 21:42
Sjukt häftigt! :thumbup:

Ska kolla som fan ikväll/natt och drömma mig bort till USA... *cupid*

Sebbe_H
2007-05-31, 21:44
Funkar inte för mig, står att jag måste installera senaste versionen av adobe flashplayer, har gjort detta flera ggr om men inte funkar det för det.

hahavaffan
2007-05-31, 21:51
Google äger

shadowfire
2007-05-31, 21:52
google är det bästa som hänt sedan C64 eller Amiga OS2.0 introducerades.

Trance
2007-05-31, 21:58
Google har snart gjort mer för it-världen än MS gjort.

Heheh, den funktionaliteten visade MS upp i sitt maps som beta för ett tag sedan. Har även rullat ut det som funktionalitet ungefär samtidigt nu. De har ju ungefär samtidigt lagt till rätt mycket bilder så de har grym skärpa på vissa areas. Tror New York fanns med om ni vill testa: http://maps.live.com/

Microsoft har ju även terraserver inom detta området och en annan sak som är rätt coolt: Photosynth (http://labs.live.com/photosynth/) där olika bilder från personer fogas samman till en 3d-värld. Finns videos hur det ser ut.

Sedan om man gillar IT och research så har ju MS-research en hel del projekt på gång, t.ex. Singularity, F#, C-omega etc.

Trance
2007-05-31, 22:09
Fel av mig, vet inte om de lanserat det på riktigt än. De hade en preview för ett år sedan ungefär. Dock var det statiska bilder, testa att "köra" med piltangenterna.
http://preview.local.live.com/

Får väl se vad de lanserar.

Ganymedes
2007-06-01, 09:23
Fel av mig, vet inte om de lanserat det på riktigt än. De hade en preview för ett år sedan ungefär. Dock var det statiska bilder, testa att "köra" med piltangenterna.
http://preview.local.live.com/

Får väl se vad de lanserar.

Blir nog inte så mycket lanserat om de inte köper Google... Det är ju mer deras stil. ;)

Hermit
2007-06-01, 09:26
Snart tar google över världen.. kom ihåg att jag varnade er.

Trance
2007-06-01, 09:30
Blir nog inte så mycket lanserat om de inte köper Google... Det är ju mer deras stil. ;)

Jo, de brukar ju köpa upp en del företag och integrera det eller kopiera bra koncept. Men de är väl inte direkt unika med det, google gör ju samma. T.ex. deras statistikverktyg som är riktigt bra är ju en uppköpt produkt som vidareutvecklas.

Microsoft har bara inte samma rykte av att vara hippa och snälla som google. Fast tyvärr finns det ju en sanning i det hela, t.ex. senaste hoten mot vissa open source-projekt. Även om MS skulle ha hela lagen (ingen vet hur det är i detta fallet) på sin sida så känns det fortfarande så jäkla klantigt eftersom det skrämmer bort folk deras plattform.

Men innovativa är de faktiskt, bara att titta på:
http://research.microsoft.com/

Eller helt enkelt på utveckling av C# och .NET-plattformen som är grymt innovativ just nu.

Ganymedes
2007-06-01, 09:47
Jo, de brukar ju köpa upp en del företag och integrera det eller kopiera bra koncept. Men de är väl inte direkt unika med det, google gör ju samma. T.ex. deras statistikverktyg som är riktigt bra är ju en uppköpt produkt som vidareutvecklas.

Microsoft har bara inte samma rykte av att vara hippa och snälla som google. Fast tyvärr finns det ju en sanning i det hela, t.ex. senaste hoten mot vissa open source-projekt. Även om MS skulle ha hela lagen (ingen vet hur det är i detta fallet) på sin sida så känns det fortfarande så jäkla klantigt eftersom det skrämmer bort folk deras plattform.

Men innovativa är de faktiskt, bara att titta på:
http://research.microsoft.com/

Eller helt enkelt på utveckling av C# och .NET-plattformen som är grymt innovativ just nu.

Jo det klart. Har inget direkt emot MS, de gör ganska komplicerade och kompetenta programvaror helt klart. Om de bara skaffade sig lite smak, eller en designavdelning värd namnet, så skulle de vara roligare att följa. Vista är ett försök åt det hållet, men den designen är rent horribel. Jag apploderar ändå dem eftersom de försökt. Och bättre blir det säkert nästa gång!

hio
2007-06-01, 10:00
Här är Google-vanen :D

Klickis (http://www.google.com/maps?q=San+Francisco,+CA,+USA&ie=UTF8&om=0&layer=c&cbll=37.761941,-122.421585&cbp=1,443.099259884947,0.536087792697601,2&ll=37.766678,-122.419002&spn=0.014944,0.026951&z=16)

Trance
2007-06-01, 10:12
Jo det klart. Har inget direkt emot MS, de gör ganska komplicerade och kompetenta programvaror helt klart. Om de bara skaffade sig lite smak, eller en designavdelning värd namnet, så skulle de vara roligare att följa. Vista är ett försök åt det hållet, men den designen är rent horribel. Jag apploderar ändå dem eftersom de försökt. Och bättre blir det säkert nästa gång!

Ja, jag bryr mig nog mindre om design än du antar jag. Själva Vista är väl helt ok även om jag retar mig på vissa småsaker. Utseendemässigt är det väl ok, tycker det ser bättre ut än OS X men det är väl för att OS X börjar bli lite gammalt nu och det tycker jag man ser på designen. Det lär väl ändras nu när den nya versionen släpps dock. Apple har ju alltid varit mer innovativa än MS när det gäller design.

Microsoft har ju dock målat in sig lite i ett hörn, deras styrka är ju deras dominans och då kan de inte ändra för mycket. De har enormt kompabilitet bakåt och man känner oftast igen sig hyfsat i deras program, även om det blivit sämre med det på sistone. Som kuriosa så när de gick från 3.11 till 95 så betydde det att vissa spel och program som var felprogrammerade (använde minne som var "släppt") inte skulle fungera, men MS hade ett team som gick igenom alla stora spel och program och lade till saker i win95 som kollade om t.ex. Sim City kördes så samlades inte minnet för då skulle det krasha.

T.ex. Apple hade en liknande sak med pekare i en tabell och de sade att man skall inte använda det på ett visst sätt, men slöa programmerare använde det på det sättet ändå. Men det gjorde ju att de programmen helt enkelt inte fungerade i nästa version. Vilket är helt rätt enligt mig och Apple kan ju göra så eftersom styrkan hos Apple nästan alltid har varit deras egna produkter känns det som.

MS har ju också ett jäkla problem med att de byggde fel från början med rättigheter och nu finns det massor av program som kräver admin-rättigheter eftersom de skriver till c:/Program Files-katalogen t.ex.. MS försöker ju fixa det genom att lägga till User-katalog och UAC men folk skiter ju fullständigt i det och kör som admin och programmerar för folk som kör admin.

Apple gjorde ju något mycket smart och skrotade sitt gamla kassa operativ och byggde på NextStep istället som kör på det beprövade *.nix-stuket som är gjort från början med tanke på fleranvändare och nätverk.

Oh, nu skriver jag nästan som Aliquis.

coxie
2007-06-01, 10:20
Snart tar google över världen.. kom ihåg att jag varnade er.

Jag lever gärna i en värld styrd av google.

Ganymedes
2007-06-01, 11:01
Snart tar google över världen.. kom ihåg att jag varnade er.

Kan bli skönt med ett maktskifte då, för hittills har det varit en MS-värld. :)

Ganymedes
2007-06-01, 11:02
Ja, jag bryr mig nog mindre om design än du antar jag. Själva Vista är väl helt ok även om jag retar mig på vissa småsaker. Utseendemässigt är det väl ok, tycker det ser bättre ut än OS X men det är väl för att OS X börjar bli lite gammalt nu och det tycker jag man ser på designen. Det lär väl ändras nu när den nya versionen släpps dock. Apple har ju alltid varit mer innovativa än MS när det gäller design.

Microsoft har ju dock målat in sig lite i ett hörn, deras styrka är ju deras dominans och då kan de inte ändra för mycket. De har enormt kompabilitet bakåt och man känner oftast igen sig hyfsat i deras program, även om det blivit sämre med det på sistone. Som kuriosa så när de gick från 3.11 till 95 så betydde det att vissa spel och program som var felprogrammerade (använde minne som var "släppt") inte skulle fungera, men MS hade ett team som gick igenom alla stora spel och program och lade till saker i win95 som kollade om t.ex. Sim City kördes så samlades inte minnet för då skulle det krasha.

T.ex. Apple hade en liknande sak med pekare i en tabell och de sade att man skall inte använda det på ett visst sätt, men slöa programmerare använde det på det sättet ändå. Men det gjorde ju att de programmen helt enkelt inte fungerade i nästa version. Vilket är helt rätt enligt mig och Apple kan ju göra så eftersom styrkan hos Apple nästan alltid har varit deras egna produkter känns det som.

MS har ju också ett jäkla problem med att de byggde fel från början med rättigheter och nu finns det massor av program som kräver admin-rättigheter eftersom de skriver till c:/Program Files-katalogen t.ex.. MS försöker ju fixa det genom att lägga till User-katalog och UAC men folk skiter ju fullständigt i det och kör som admin och programmerar för folk som kör admin.

Apple gjorde ju något mycket smart och skrotade sitt gamla kassa operativ och byggde på NextStep istället som kör på det beprövade *.nix-stuket som är gjort från början med tanke på fleranvändare och nätverk.

Oh, nu skriver jag nästan som Aliquis.


Kan nog inte svara mer än +1 där. :)