handdator

Visa fullständig version : Hur alternerar ni + ett tips.


Entity
2007-05-31, 20:07
Lånade Styrketräning en anatomisk guide från biblan med Frederic Delavier. Verkligen ett tips ! Den beskriver alla muskelgrupper plus synergi mellan muskler. Verkligen den mest detaljerade ja läst, och på svenska också.

Jag undrar det finns ju 10 övningar för varje muskel. Hur alternerar ni ?
Bänkpress t.ex. Rak bänk, sedan sne bänk och lutande neråt. Köra 1 månad vardera ? Eller byta till varje gång ?

Hur ofta byter ni övningar ?

Allan
2007-05-31, 20:10
Det där är kanske inte den bästa boken du kan hitta. Den innehåller förutom en massa egna teorier också en del rena fel. Olika övningar har sin plats, men man ska inte överdriva variationen. Och bänk med huvudet neråt är en riktigt kass övning utom för de allra bästa.

Entity
2007-05-31, 21:09
Det där är kanske inte den bästa boken du kan hitta. Den innehåller förutom en massa egna teorier också en del rena fel. Olika övningar har sin plats, men man ska inte överdriva variationen. Och bänk med huvudet neråt är en riktigt kass övning utom för de allra bästa.

Tyckte den verkade bra, då man lätt ser vilka övningar som påverkar andra muskler. Jag förstår de flesta övningar förutom bas, är mer koncentrationsövningar, kanske för att bättra på symetrin man är ute efter. Men ändå lite variation när man kanske haltar, och inte ökar på ett tag för komma loss är väl alltid bra.

Finns det bättre böcker som är lika detaljerade så tar jag gärna emot tips. Givetvis som du säger Allan, får man ju vara lite kritisk till vad man läser.

Rahf
2007-05-31, 21:38
Inget illa ment Entity men är man okunnig så verkar det mesta bra. Om jag inte missminner mig så var denna bok uppe på tapeterna för några veckor sedan.

Entity
2007-06-01, 08:23
Inget illa ment Entity men är man okunnig så verkar det mesta bra. Om jag inte missminner mig så var denna bok uppe på tapeterna för några veckor sedan.

Jag kör och har alltid bara kört basövningar, förutom pushdowns i kabel ungefär. Nu har man ju gjort lite avbrott och så, men det jag tyckte verkade bra, var samverkan mellan olika muskler särskilt i tunga övningar. Även hur man skulle kunna nå de lite djupare muskelfibrerna på ett bra sätt. Typ lite komplement träning man kan köra 1 gång var fjärde vecka eller så.

Baan
2007-06-01, 10:10
Variera? Överskattat.

pragmatist
2007-06-01, 11:27
Jag tror betydligt mer på variation i set/reps/frekvens än variation i övningar, antalet reps per set anser jag man ska byta ofta. Däremot tycker jag det är dåligt för styrkeutvecklingen att hålla på och byta övningar alltför ofta (p.g.a. sämre neurologisk inlärning).

Pepz
2007-06-01, 11:46
håller med allan. bilderna är detaljerade men boken påstår bland annat att man kan lägga belastningen specifikt på inre delen av pectoralis major...

Vad gäller variation så varierar jag främst mellan hantlar och stång och högreps/lågreps.. mer än så blir bara overkill imho

Entity
2007-06-01, 11:48
håller med allan. bilderna är detaljerade men boken påstår bland annat att man kan lägga belastningen specifikt på inre delen av pectoralis major...

Vad gäller variation så varierar jag främst mellan hantlar och stång och högreps/lågreps.. mer än så blir bara overkill imho

Så genom att vrida fötterna innåt respektive utåt kan man inte komma ut yttersta och innersta vadmusklen heller?? Som sagt, ser man det anatomiskt, och utgår från basövningarna i boken, och skippar de andra 50 övningarna med maskiner och dylikt, borde den ju vara ganska bra tips för de som är nyfikna på hur muskler arbetar.

Pepz
2007-06-01, 11:50
Så genom att vrida fötterna innåt respektive utåt kan man inte komma ut yttersta och innersta vadmusklen heller?? .

Nej det finns inte mycket som tyder på det.. det är nämligen samma muskel du pratar om. m. gastrocnemius

Rahf
2007-06-01, 18:06
Så genom att vrida fötterna innåt respektive utåt kan man inte komma ut yttersta och innersta vadmusklen heller?? Som sagt, ser man det anatomiskt, och utgår från basövningarna i boken, och skippar de andra 50 övningarna med maskiner och dylikt, borde den ju vara ganska bra tips för de som är nyfikna på hur muskler arbetar.

Som Pepz säger, det funkar inte.

Ulf A Big
2007-06-01, 19:25
håller med allan. bilderna är detaljerade men boken påstår bland annat att man kan lägga belastningen specifikt på inre delen av pectoralis major...

Vad gäller variation så varierar jag främst mellan hantlar och stång och högreps/lågreps.. mer än så blir bara overkill imho

När man gör en sökning på pecs så förstår man att det är bara på vissa forum som man inte kan påverka inre delen av pecsen....

Pepz
2007-06-01, 21:27
När man gör en sökning på pecs så förstår man att det är bara på vissa forum som man inte kan påverka inre delen av pecsen....

ja vissa forum besitter ju mer kunskap än andra.. ;)

självklart kan du påverka inre delen men att fokusera extra???

Ulf A Big
2007-06-01, 22:12
ja vissa forum besitter ju mer kunskap än andra.. ;)

självklart kan du påverka inre delen men att fokusera extra???
Har du prövat att köra bänk med brett grepp och bänk med rätt smalt grepp med vikter som du kan hantera på ett bra sätt så märker man att muskeln kontraherar lite olika fast muskeln arbetar enligt samma koncept.

Ulf A Big
2007-06-01, 22:18
Lånade Styrketräning en anatomisk guide från biblan med Frederic Delavier. Verkligen ett tips ! Den beskriver alla muskelgrupper plus synergi mellan muskler. Verkligen den mest detaljerade ja läst, och på svenska också.

Jag undrar det finns ju 10 övningar för varje muskel. Hur alternerar ni ?
Bänkpress t.ex. Rak bänk, sedan sne bänk och lutande neråt. Köra 1 månad vardera ? Eller byta till varje gång ?

Hur ofta byter ni övningar ?
Ponera att du tränar helkroppspass tre ggr per vecka.
Tex...
Pass 1: Bänkpress Pass 2: snedbänkpress Pass 3: Pecdeck 3*8-12