handdator

Visa fullständig version : Vatten pipa lika farligt som cigareter?


Clabus
2007-05-31, 18:44
Hörde idag på Öresunds nyheterna att vatten pipa va minns lika farligt som vanliga cigaretter, men de kan väll inte stämma eller?
Har hört att både tjäran och nikotin mängden i vatten pipan ska va betydligt mindre och att vattnet ska filtrera bort de mesta.
Har själv provat båda två men tycker inte alls att vatten pipa känns lika kraftig som cigaretten så vad vet ni om detta?
Kan de var lika farligt?
Skicka gärna en länk där man kan läsa om effekten av en vatten pipa, iom att jag själv hade tänkt köpa en. ;)

Sebbe_H
2007-05-31, 18:48
Enligt vad jag ar hört så är tobaken man stoppar i pipan lika farlig som ett paket cigaretter. Hörsägen. Vet ej om det stämmer men.

Einar
2007-05-31, 18:58
Det är väl farligt om man sitter och röker konstant i två timmar. Men oftast brukar man kanske dela en pipa med ett antal vänner och då sitter man inte o suger i sig röken konstant. För övrigt så tror jag att jag läste att det är det mesta av nikotinet som går ut i vattnet men att tjära och annat är det samma som med cigaretter. Har ej artikeln färsk i minnet dock.

Trance
2007-05-31, 18:59
Själv har jag hört att vattenpipa förstör den svenska kulturen och våldtar svenska tjejer. Därför röstar jag SD!

Clabus
2007-05-31, 19:02
Själv har jag hört att vattenpipa förstör den svenska kulturen och våldtar svenska tjejer. Därför röstar jag SD!

HAHA jo iofs. ;D

exenom
2007-05-31, 19:06
Så jävla mysigt att klä ut sig som alibaba och sitta på kuddar med en vattenpipa i mitten! Vattenpipa is the shit!

Corpobal
2007-05-31, 19:08
Mulitkulti light here we go.

Clabus
2007-05-31, 19:09
Men fortfarande, kan inte någon hitta någon sida där man kan läsa om eventuella syntomer och vad man får i sig av att använda det?

Sällen
2007-05-31, 19:18
pipa är väl skadligt men vatten är väl bara bra?

Clabus
2007-05-31, 19:20
pipa är väl skadligt men vatten är väl bara bra?

VM i logik *rolleyes*

Sällen
2007-05-31, 19:23
VM i logik *rolleyes*


än så länge har jag inte kvalat in till SM :D

Torsk_ole
2007-05-31, 19:25
"Många tror att röken blir mindre farlig tack vare att den passerar genom vatten. Existerande studier av mängden koloxid i blodomloppet hos rökare av vattenpipor visar att de har högre koncentration av den giftiga gasen än t o m cigarettrökare"

http://www.tobaksfakta.org/Default.aspx?id=3108

Clabus
2007-05-31, 19:31
"Många tror att röken blir mindre farlig tack vare att den passerar genom vatten. Existerande studier av mängden koloxid i blodomloppet hos rökare av vattenpipor visar att de har högre koncentration av den giftiga gasen än t o m cigarettrökare"

http://www.tobaksfakta.org/Default.aspx?id=3108

Fan sanningen e hård och orättvis. *cry*

Xtreme-G
2007-05-31, 19:34
Koloxid försvinner ju tillslut från blodet och då borde det ämnet väl inte vara farligt?

Mental
2007-05-31, 20:23
Problemet med vattenpipa är att röken blir sval och det gör att man drar i sig mer utan att det ger obehag. Men om vattenpipa är det enda man röker, och det är det enda man röker så ser jag inga större problem, men nyttigt kommer det aldrig att vara.

Clabus
2007-05-31, 21:08
Men måste de vara nikotin då? skulle man inte kunna lägga på några kaffe bönor eller nån sorts te eller?

Sebbe_H
2007-05-31, 21:09
Men måste de vara nikotin då? skulle man inte kunna lägga på några kaffe bönor eller nån sorts te eller?

En kaka går ju också bra.

Clabus
2007-05-31, 21:12
En fråga till bara, kan de bli beroende framkallande att röka vatten pipa precis som med cigaretter? :O

Cerberus
2007-05-31, 21:17
jag ska köpa vattenpipa nästa månad, det ni.

Motorbreath
2007-05-31, 21:21
En fråga till bara, kan de bli beroende framkallande att röka vatten pipa precis som med cigaretter? :O

Om det du stoppar i pipan är beroendeframkallande. Så, ja.

Obnoxious
2007-05-31, 21:22
på vanliga cigaretter är de ju filterpapper elelr va de nu heter, och de slipper man ju med vattenpipan. så lite mindre skadligt lär det vell vara?

Daniiiel
2007-05-31, 21:26
Problemet med vattenpipa är att röken blir sval och det gör att man drar i sig mer utan att det ger obehag. Men om vattenpipa är det enda man röker, och det är det enda man röker så ser jag inga större problem, men nyttigt kommer det aldrig att vara.

Det är ju det som är meningen med vattenpipa.

Ganymedes
2007-05-31, 21:29
på vanliga cigaretter är de ju filterpapper elelr va de nu heter, och de slipper man ju med vattenpipan. så lite mindre skadligt lär det vell vara?

det är så klart inte enbart filterpappret som är skadligt, så nej. däremot röker man nog inte vattenpipa lika ofta och lättillgängligt som cigg, så vattenpipa är nog att föredra. Plus att det är grymt tacky! :hbang:

Mental
2007-05-31, 21:30
Det är ju det som är meningen med vattenpipa.

Jag trodde meningen med vattenpipa var att det skulle vara socialt och smaka trevligt? men egentilgen är det bara en komplott som syftar till att vi ska dra djupare bloss? Skrämmande...

PowPow
2007-05-31, 21:31
Vad fanken är ett filterpapper?
Menar ni filtert eller pappert? Filtert på en cigg är ju inte farligt - det är ju där just för att hindra skadliga ämnen från att komma ner i lungorna.

Daniiiel
2007-05-31, 21:33
Jag trodde meningen med vattenpipa var att det skulle vara socialt och smaka trevligt? men egentilgen är det bara en komplott som syftar till att vi ska dra djupare bloss? Skrämmande...

LOL jag kanske formulerade mig lite dåligt. Men på dig låter det som att vattnet i vattenpipan är dåligt för man drar djupare bloss, men vattnet är ju TILL FÖR att svalka ner röken.

Clabus
2007-05-31, 21:38
haha, en sista fråga (absolut sista) är det 18 års gräns på att röka och köpa vatten pipa?

PS: tack för alla svar ;)

-squat-
2007-05-31, 21:39
Köp en redig bong.

Ganymedes
2007-05-31, 21:40
haha, en sista fråga (absolut sista) är det 18 års gräns på att röka och köpa vatten pipa?

PS: tack för alla svar :D

ja, all tobak har den gränsen. men pipan i sig är ok att köpa - du får lov att ha den som prydnad t.ex. Trance har en som butt-plug, vill jag minnas. :cool:

PowPow
2007-05-31, 21:40
haha, en sista fråga (absolut sista) är det 18 års gräns på att röka och köpa vatten pipa?

PS: tack för alla svar ;)

Det är 18 årsgräns på att köpa tobak i Sverige.

Tror dock inte det är åldersgräns på att köpa en vattenpipa eller kol till en vattenpipa. Det kan det ju inte vara, tycker jag..

Edit: Precis.

Sebbe_H
2007-05-31, 21:43
Det är 18 årsgräns på att köpa tobak i Sverige.

Tror dock inte det är åldersgräns på att köpa en vattenpipa eller kol till en vattenpipa. Det kan det ju inte vara, tycker jag..

Edit: Precis.

Sen så köper man ju oftast vattenpipa/tobaken i valfri Ahmeds paraboler, presenter livsmedel affär. Tror inte att dom bryr sig så mycket.

Trance
2007-05-31, 21:44
Men fan, smygrök cigaretter bakom skolan som alla andra ungar. Alternativt drick alkohol så händer det ju något. Röka är ju rätt meningslöst, förutom just att folk tycker det är häftigt.

skaparn
2007-05-31, 21:45
Vattenpipa är mycket farligare än cigaretter. Man kan dö av en överdos töntighet. Tillsammans med longboard så utgör det en gren av den studentikosa subkulturen (som diskuterades i en annan tråd) där man officiellt tar avstånd från studentlivet, men gör det så kollektivt och förutsägbart att man själv är den värsta studenten av dem alla. Dessa har ofta rastaflätor och Billabong, och läser inte helt sällan till lärare.

Skippa vattenpipan.

shadowfire
2007-05-31, 21:48
Vattenpipa är mycket farligare än cigaretter. Man kan dö av en överdos töntighet. Tillsammans med longboard så utgör det en gren av den studentikosa subkulturen (som diskuterades i en annan tråd) där man officiellt tar avstånd från studentlivet, men gör det så kollektivt och förutsägbart att man själv är den värsta studenten av dem alla. Dessa har ofta rastaflätor och Billabong, och läser inte helt sällan till lärare.

Skippa vattenpipan.

:laugh: :laugh: :hbang:
men lol så sant

Mantus
2007-05-31, 22:10
Vattenpipa är mycket farligare än cigaretter. Man kan dö av en överdos töntighet. Tillsammans med longboard så utgör det en gren av den studentikosa subkulturen (som diskuterades i en annan tråd) där man officiellt tar avstånd från studentlivet, men gör det så kollektivt och förutsägbart att man själv är den värsta studenten av dem alla. Dessa har ofta rastaflätor och Billabong, och läser inte helt sällan till lärare.

Skippa vattenpipan.

Du sammanfattade just en av mina gymnasiepolarna på pricken fast han har vanligt långt hår och skägg istället för rasta( och billabong, vad är det? Den sorten du nämner har självklart tröjor med Che Guevara och sliten gasmaskväska över axeln).. :laugh:

Vattenpipa är dock trevligt och socialt och är något jag rökt sedan jag var sexton år och ägt en själv sedan jag var sjutton. Jag skulle verkligen inte rekomendera att blanda in kaffebönor eller dylikt i vattenpipan:D stor chans att det antingen börjar brinna eller bara smakar allmänt pyton och att du därvid måste byta slang ifall lukten sätter sig i den.
I de flesta studentikosa kretsar röker man självklart cigarr, det borde skaparn veta, men i vissa kretsar gäller vattenpipa. Många verkar dock vara små wannaberökare utan koll på hur man egentligen gör har jag märkt.

Det farligaste med vattenpipan har ingen tagit upp än, jag pratar självklart om det glödande kolet. Tillsammans med alkohol så är det synnerligen farligt för både personer och möblemang.
Mitt råd är att skaffa en stabil vattenpipa som står stadigt i backen efterom det inte är roligt om den välter. Och för guds skull om ni vill röka på golvet så ha ett underlägg under vattenpipan så att inte kolet riskerar att bränna sönder om det faller eller att botten på pipan bränner golvet vilket kan hända med lågprispipor.

skaparn
2007-05-31, 22:16
Du sammanfattade just en av mina gymnasiepolarna på pricken fast han har vanligt långt hår och skägg istället för rasta( och billabong, vad är det? Den sorten du nämner har självklart tröjor med Che Guevara och sliten gasmaskväska över axeln).. :laugh:

Mörkhyad snälla! Billabong är ett surfmärke och har precis som Quicksilver varit oklint så fort det började bäras av andra än de som stiger upp 04:00 för att hinna surfa en timme innan jobbet.

Men du ser, generaliserngar är en god sak.

Mantus
2007-05-31, 22:22
Mörkhyad snälla!

Du får ursäkta min tröghet men jag fattar inte den meningen?

Jaha, jag är inte så insatt i märkeskläder. Så länge det ser bra ut och inte har en stor logga på bröstet så räcker det för mig, det enda med stor logga jag bär är t-shirts jag fått till skänks.

Baan
2007-05-31, 22:23
Du får ursäkta min tröghet men jag fattar inte den meningen?

Jaha, jag är inte så insatt i märkeskläder. Så länge det ser bra ut och inte har en stor logga på bröstet så räcker det för mig, det enda med stor logga jag bär är t-shirts jag fått till skänks.

Han kallar dig mörkhyad i nedvärderande syfte.

Trance
2007-05-31, 22:26
Du får ursäkta min tröghet men jag fattar inte den meningen?

Jaha, jag är inte så insatt i märkeskläder. Så länge det ser bra ut och inte har en stor logga på bröstet så räcker det för mig, det enda med stor logga jag bär är t-shirts jag fått till skänks.

nigga please

Även om han självklart skulle sagt

Differently colored but equally valid person, please!

Mantus
2007-05-31, 22:26
Men du ser, generaliserngar är en god sak.

Jag passar ju inte in i generaliseringen så jag vet inte det jag. Annars brukar det väl vara en hel del människor som vill vara så extremt "alternativa" som sysslar med vattenpipa. Många hårdrockare och dylikt, det var därifrån jag fick det när jag var sexton som hardcore hårdrockare.:D Men det är e väldigt trevlig sysselsätttning som de flesta kan uppskatta när man väl övertalar dem att pröva. Extra trevligt med kall öl och vattenpipa efter ett gott skrovmål grillat sittandes med trevliga människor.

Mantus
2007-05-31, 22:28
nigga please

Även om han självklart skulle sagt

Differently colored but equally valid person, please!

Nu blev det mer förståeligt. Börjar nog bli lite trött tror jag, sådana lätta skall jag i normalfallet fatta.

Ganymedes
2007-06-01, 09:22
nigga please

Även om han självklart skulle sagt

Differently colored but equally valid person, please!

:laugh:

machine gun
2007-06-01, 09:58
Annars brukar det väl vara en hel del människor som vill vara så extremt "alternativa" som sysslar med vattenpipa. Många hårdrockare och dylikt

Hårdrockare som röker vattenpipa? Nu har du nog råkat stoppa din pipa med något annat än äppeltobak.

Griip
2007-06-01, 17:52
Kan inte jag få vara med och sitta i stickad munktröja som döljer min tribal tatuering jag gjorde för 3 år sedan när det var populärt och röka vattenpipa????? jag har egen köpte i hultsfred precis efter Korns mora träsk spelning!!

hahavaffan
2007-06-01, 17:57
Själv har jag hört att vattenpipa förstör den svenska kulturen och våldtar svenska tjejer. Därför röstar jag SD!Hahaha