handdator

Visa fullständig version : Vinkel och bredd knäböj


RandomC
2007-05-31, 18:13
Har börjat utveckla en form av hatkärlek till den här övningen. Jag har stretchat och övat men kan fortfarande inte komma ner ordentligt utan ett par vikter under hälarna! *gah!*

Nu kan jag iaf göra hyfsade knäbök om jag står riktigt brett och vinklar ut fötterna kanske en 40 grader eller nåt. Då undrar jag om det på nåt sätt är skadligt att vinkla ut fötterna så mycket?

Nitrometan
2007-05-31, 19:45
Som Angelo?

http://www.deepsquatter.com/images/berard.jpg

danne454
2007-05-31, 19:47
Gör så här. kör med vikt ett tag. Sen går du ner till smalare, sen smalare. Sen kmr du klara utan efter ett tag. Ge inte upp. Har haft samma problem.

danne454
2007-05-31, 19:55
Antar att du böjjer på ryggen för mkt? det är skitsamma, bara du inte svankar kan du ha böjd rygg. många med stark rygg kör mkt böjj för att ta mer

Timmi
2007-05-31, 20:16
Här har jag en liten liten undran som hänger ihop med det här. Jag är också helt sjukt stel och kommer omöjligt ner djupt utan att stå brett med fötterna och fötterna vinklade utåt (detsamma gäller benpress). Så en dag när jag låg och körde benpress på "mitt" sätt för att komma så djupt som möjligt på en lektion kommer läraren fram och säger åt mig att ha smalare fotställning och börjar gagga om q-vinkel och vinkel höft kontra knä och hur konstig belastningen blir om man står brett.

Frågan; Det är alltså ingen fara för knäna att stå brett med fötterna förutsatt att man gör rätt annars?

Nitrometan
2007-05-31, 20:28
Har du knä/lår/fötter i samma linje (så att knäna rör sig rör sig över tårna) är det ingen fara.

Handcuff
2007-05-31, 20:28
Kan du sätta dig ner på huk (typ som en tjej kissar i skogen) och sen ställa dig upp igen utan vikter? Ganska säker på att du kan det. Då kan du köra ordentliga knäböj också..men tungt är det:thumbup:

Timmi
2007-05-31, 20:29
Bra, det jag tänkte, tackar. Ska man försöka komma igång med att strecha så man kan göra riktiga böj nån gång.

Kan inte det, är född med för korta hälsenor så det skiter sig nått så fruktansvärt :D

JohnRick
2007-06-01, 10:32
Antar att du böjjer på ryggen för mkt? det är skitsamma, bara du inte svankar kan du ha böjd rygg. många med stark rygg kör mkt böjj för att ta mer

Nu missar jag kanske ngt...
Skitsamma att han böjer på ryggen i knäböj? En rak rygg, eller möjligen lätt ("naturlig") svank är att föredra. Om han krummar ryggen kan det gå åt helvete.

pragmatist
2007-06-01, 11:21
Den forskning jag sett tyder inte på att lårens framsida aktiveras olika beroende på hur brett man står eller hur man vinklar fötterna, så ur den synvinkeln finns det ingen orsak att inte stå brett. Däremot så får man mer hjälp av rumpa och insida lår när man står bredare, vilket är förklaringen till att de flesta styrkelyftare står rejält brett med fötterna. En smal fotställning förskjuter belastningen mer till framsidan (men är kanske också mer ansträngande för korsryggen särskilt om man är lång).

Musselbank
2007-06-01, 13:11
Jag kan inte gå ner alls utan stång, och inte helt bra med bara stången heller. Men med något på stången går det utmärkt. Utan krafs under hälarna, utan att stå extremt brett (tror jag). Kan kanske vara tänkvärt för dem som väntar på rörligheten.

exevision
2015-04-21, 10:58
Den forskning jag sett tyder inte på att lårens framsida aktiveras olika beroende på hur brett man står eller hur man vinklar fötterna, så ur den synvinkeln finns det ingen orsak att inte stå brett. Däremot så får man mer hjälp av rumpa och insida lår när man står bredare, vilket är förklaringen till att de flesta styrkelyftare står rejält brett med fötterna. En smal fotställning förskjuter belastningen mer till framsidan (men är kanske också mer ansträngande för korsryggen särskilt om man är lång).

Detta tyckte jag var intressant så jag bumpar!
Stämmer hans påstående angående bredden? Sen tycker jag inte så väldigt många styrkelyftare står väldigt brett, men jag kanske sett fel? Sen är det ju relativt med vad man tycker är brett.

spoon
2015-04-21, 11:11
Man får bättre vinklar med utrustning om man står brett och lyfter med upprätt rygg. Det är svårt att få samma tryck utan utrustning.

exevision
2015-04-21, 11:17
Man får bättre vinklar med utrustning om man står brett och lyfter med upprätt rygg. Det är svårt att få samma tryck utan utrustning.

Vilken bredd förespråkar du när det är utan utrustning?

MaQue
2015-04-21, 11:45
Som jag ser det; Stancebredd avgörs av några faktorer.
A) Var har jag stången, hur ligger stången över centrum på foten
B) Hur långa lårben
C) Hur lång Torso
D) Var ligger "neutralläge" i höftleden

Hur mycket man ska vinkla ut fötterna, enligt mig, beror på hur B och D. B för att ju längre lårben man har, desto bredare "bör" man stå för att simulera kortare lemmar, och D för att man vill hitta höftvinkel som ger mest rörlighet åt båda håll, dvs utan några hinder i vägen.

Måhända rörigt, men förhoppningsvis förstår ni hur jag tänker iallafall.

crizzan
2015-04-21, 13:19
Titta sumobrottare och hur de strechar. Hjälpt mig jättemycket!

exevision
2015-04-21, 13:42
Som jag ser det; Stancebredd avgörs av några faktorer.
A) Var har jag stången, hur ligger stången över centrum på foten
B) Hur långa lårben
C) Hur lång Torso
D) Var ligger "neutralläge" i höftleden

Hur mycket man ska vinkla ut fötterna, enligt mig, beror på hur B och D. B för att ju längre lårben man har, desto bredare "bör" man stå för att simulera kortare lemmar, och D för att man vill hitta höftvinkel som ger mest rörlighet åt båda håll, dvs utan några hinder i vägen.

Måhända rörigt, men förhoppningsvis förstår ni hur jag tänker iallafall.

Kan du gå in mer detaljerat på A?

MaQue
2015-04-21, 13:46
Kan du gå in mer detaljerat på A?

Allt hänger ihop på ett eller annat sätt, så det är svårt att pinpointa på just A, men var du har stången och hur långa lårben du har, avgör indirekt (enligt mig) hur brett man bör stå för att kunna sätta sig ner så vertikalt som möjligt. Värt att nämna är att jag eftersträvar en teknik som inte tillåter att knäna driver fram speciellt mycket.

Exempelvis; Har du stången högt, har långa ben och står smalt, så kommer du högst troligt att falla framåt när du går ner i botten pga. tyngdpunktsförskjutningen. I klartext, viktcentrum skjuts fram för att du tvingar bak höften "runt" knäna, du fäller och sen sitter du i rävsaxen.

edit; Vi pratar om vikter runt ~90%. Tendensen kommer att finnas där även tidigare.

exevision
2015-04-21, 13:56
Allt hänger ihop på ett eller annat sätt, så det är svårt att pinpointa på just A, men var du har stången och hur långa lårben du har, avgör indirekt (enligt mig) hur brett man bör stå för att kunna sätta sig ner så vertikalt som möjligt. Värt att nämna är att jag eftersträvar en teknik som inte tillåter att knäna driver fram speciellt mycket.

Exempelvis; Har du stången högt, har långa ben och står smalt, så kommer du högst troligt att falla framåt när du går ner i botten pga. tyngdpunktsförskjutningen. I klartext, viktcentrum skjuts fram för att du tvingar bak höften "runt" knäna, du fäller och sen sitter du i rävsaxen.

edit; Vi pratar om vikter runt ~90%. Tendensen kommer att finnas där även tidigare.

Tack. Hur lång är du och anser du dig ha långa lårben?

MaQue
2015-04-21, 13:56
Tack. Hur lång är du och anser du dig ha långa lårben?

177 med dvärglår :)

exevision
2015-04-21, 14:05
177 med dvärglår :)

Bra att skaffa sig lite referenser. Är själv 182 med, i min mening, inte speciellt men kanske lite längre lår.

spoon
2015-04-21, 14:32
Vilken bredd förespråkar du när det är utan utrustning?
Induviduellt. Men som tumregel axelbrett +- 5cm.

exevision
2015-04-21, 16:01
Induviduellt. Men som tumregel axelbrett +- 5cm.

Jo, visst är det så att det är individuellt.
Angående detta med axelbrett, verkar vara lite olika vad folk tycker är just axelbrett. Dina böjar, är de i din mening axelbreda?
Till exempel:
C1IJ0F0aoz0

spoon
2015-04-21, 18:06
Nja jag kanske får backa från mitt påstående. Axelbrett är smalare än vad jag tänkte. Får hålla med om det som Maque skriver och kanske svara lite längre imorgon. Nu är det dags för CL :)

stemag
2015-04-21, 19:59
Snygga böjar. :-)

Gymmis
2015-04-22, 12:50
Tom Purvis har gjort en intressant serie om böj, anatomi som förklarar varför alla inte böjer på samma sätt.

Del två visar speciellt ett par exempel på vad förändrad fotplacering kan göra.

https://youtu.be/KGEKRjlZKf8

Om man är intresserad av ämnet är del ett, i samma serie, en tydlig video på hur vinklarna förändras beroende på längd på tibia, femur o.s.v.

https://youtu.be/Av3LO2GwpAk

Kan vara en god hjälp för att hitta sina vinklar.