handdator

Visa fullständig version : Normal muskelökning?


Snakebite
2007-05-31, 16:46
Vad är en "normal" muskelökning/år i RENA MUSKLER för en person som tränat ett antal år? Jag har kört ca 8år och gått upp en hel del i vikt. Var stört smal i början. Vägde typ 60-65kg när jag började och ligger nu runt 82 pannor när jag inte försöker hamna på kcal- el+ under deff el "hårdbulk". Har realativt lågt genetiskt(?) fettprocent när jag ligger på ett "lagom" energiintag under energibalans. Har vägt ca 90kg också men det var ingen kvalité i dem kilona. Brukar fastna runt 82kg om jag inte överäter så jag blir "bulkfet". Nå, "borde" jag gå upp mer än jag gör? 82kg relativt rena muskler verkar vara en jobbig gräns för mig att komma över...

bruise lee
2007-05-31, 16:50
Vad är en "normal" muskelökning/år i RENA MUSKLER för en person som tränat ett antal år? Jag har kört ca 8år och gått upp en hel del i vikt. Var stört smal i början. Vägde typ 60-65kg när jag började och ligger nu runt 82 pannor när jag inte försöker hamna på kcal- el+ under deff el "hårdbulk". Har realativt lågt genetiskt(?) fettprocent när jag ligger på ett "lagom" energiintag under energibalans. Har vägt ca 90kg också men det var ingen kvalité i dem kilona. Brukar fastna runt 82kg om jag inte överäter så jag blir "bulkfet". Nå, "borde" jag gå upp mer än jag gör? 82kg relativt rena muskler verkar vara en jobbig gräns för mig att komma över...

"För dig som vill lägga på dig muskler gäller däremot att en ökning på 1-1,5 kg i ren muskelmassa per år att rekommendera och hoppas på.

Varför det då, kanske du nu undrar?

Jo, till att börja med är det inte möjligt att öka mycket mer än så, så till vida du inte befinner dig i puberteten och därför genomgår en rejäl tillväxtperiod, eller om du använder någon form av otillåtna medel. Dessutom är det många andra kroppsfunktioner som måste anpassa sig till en ökning i muskelstorlek och -styrka." - Ove Rytter

http://www.body.se/content/kost/artikel.asp?CID=397

Ola Wallengren
2007-05-31, 16:57
Jag gjorde ett lite experiment i höstas där jag "bulkade upp mig" 30kg på 5månader. Utav viktökningen var 12kg fett och resten (18kg) fettfri massa, men endast ca 10kg av detta var "rena muskler".
Jag använde inte olagliga preparat utan förlitade mig på ett högt energiintag.
Tränade var 5:e dag under den här tiden så träningen va inte optimal.

En ökning av 1-2kg per år ska man kanske se som en genomsnittlig ökning över kanske 10-15år, inte vad man maximalt kan åstadkomma under en begränsad period.

Jacksatan
2007-05-31, 16:59
Jag gjorde ett lite experiment i höstas där jag "bulkade upp mig" 30kg på 5månader. Utav viktökningen var 12kg fett och resten (18kg) fettfri massa, men endast ca 10kg av detta var "rena muskler".
Jag använde inte olagliga preparat utan förlitade mig på ett högt energiintag.
Tränade var 5:e dag under den här tiden så träningen va inte optimal.

En ökning av 1-2kg per år ska man kanske se som en genomsnittlig ökning över kanske 10-15år, inte vad man maximalt kan åstadkomma under en begränsad period.

Jag såg de bilderna du tog före och efter och jag har personligen jävligt svårt att se på dessa att det skulle vara 10kg muskler. Säker på att mätningen är korrekt?

Cerberus
2007-05-31, 17:00
Jag såg de bilderna du tog före och efter och jag har personligen jävligt svårt att se på dessa att det skulle vara 10kg muskler. Säker på att mätningen är korrekt?

var kan man se dessa? Är otroligt nyfiken!

tigerofsweden
2007-05-31, 17:10
var kan man se dessa? Är otroligt nyfiken!

+1

Låter riktigt intressant

1-1,5kg låter väldigt lite per år, ganska deprimerande att man nu väger 70 i bra form, detta innebär att jag bör vara rätt så nöjd om jag väger 75 i likvärdig form om 5 år, kanske inte är så illa iofs om man ser till vad Pez t.ex. väger :)

Philippp
2007-05-31, 17:13
+1

Låter riktigt intressant

1-1,5kg låter väldigt lite per år, ganska deprimerande att man nu väger 70 i bra form, detta innebär att jag bör vara rätt så nöjd om jag väger 75 i likvärdig form om 5 år, kanske inte är så illa iofs om man ser till vad Pez t.ex. väger :)

1-1.5kg ren muskelmassa = 4-6kg på vågen med allting bundet

bruise lee
2007-05-31, 17:14
+1

Låter riktigt intressant

1-1,5kg låter väldigt lite per år, ganska deprimerande att man nu väger 70 i bra form, detta innebär att jag bör vara rätt så nöjd om jag väger 75 i likvärdig form om 5 år, kanske inte är så illa iofs om man ser till vad Pez t.ex. väger :)

Ren muskelmassa exkluderar vatten om jag inte misstar mig

Edit: Too late

tigerofsweden
2007-05-31, 17:17
1-1.5kg ren muskelmassa = 4-6kg på vågen med allting bundet

*slap* på mig själv, givetvis är det så :)

Entity
2007-05-31, 20:14
1-1.5kg ren muskelmassa = 4-6kg på vågen med allting bundet

Så betyder det när man säger att nybörjare går upp runt 8-12kg muskler på ett år att detta är rena muskler också ? Kan inte stämma ju, det måste ju vara runt 25-35kg i vikt i så fall??
Sedan att man kan gå upp runt 4-6kg på ett år låter ju ganska normalt.

Snake
2007-05-31, 20:20
Varför räkna muskler i torrvara?

Philippp
2007-05-31, 20:21
Så betyder det när man säger att nybörjare går upp runt 8-12kg muskler på ett år att detta är rena muskler också ? Kan inte stämma ju, det måste ju vara runt 25-35kg i vikt i så fall??
Sedan att man kan gå upp runt 4-6kg på ett år låter ju ganska normalt.

Nej? vem har hävdat det?
2-3 kg torr muskelmassa som nybörjare är dock inte otroligt, tror att allan har hänvisat till någon som påstår att 4 kg torr är det maximala om man sköter allting perfekt

Robbin
2007-05-31, 20:35
Varför räkna muskler i torrvara?

+1 känns som om det förvirrar

Ola Wallengren
2007-05-31, 20:37
Jag såg de bilderna du tog före och efter och jag har personligen jävligt svårt att se på dessa att det skulle vara 10kg muskler. Säker på att mätningen är korrekt?

Hmm.. jag undrar vem som spridit den länken?

Mätningen är helt korrekt (eller så bra det går), den slår på 1-2%möjligtvis, men uppskattningen om vad som är ren muskelmassa kan vara fel. Hur mycket glykogen och extracellulär vätska kan man binda upp egentligen? Jag tappade 3-3,5 kg ganska snabbt efter mätningen, vilket jag tror var vätska och överladdning, så från ganska tömd på deff till fulläten uppskattade jag vätskemängden till ca 8kg. Inte orimligt tycker jag.

mellankrigarn
2007-06-04, 00:02
Vad jag fick lära mig i skolan av min idrottslärare (träningsnarkoman 2k) är den maximala ökningen av muskelmassa hos en man, max 6kg muskelmassa per år.

Three pigs
2007-06-04, 00:40
Virriga idrottslärare skall man ej lita på.